Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:39

Dat is echt het beste, je moet het gewoon uit handen geven, je hebt hem verkocht. En je moet aan jezelf denken! Ik ben ook zo eentje dat als ik pieker, dan pieker ik! En eens ik dan besluit van NEEN ik doe het niet en ik geef het af, dan voel ik me beter, flauw maar beter voor mezelf... Wil er ook niet onderdoor gaan dan :-oo

Mijn voormalige paardje (pony) heb ik verkocht aan een pony-ruiter van 14?! en die mocht er dus nog paar jaar mee verder, ik wist dat het daarna gedaan zou zijn en ze weg zou moeten. Pony heeft daar vier fantastische jaren gehad en op een dag kreeg ik telefoon: ze zaten op WK in Portugal en er was een geïnteresseerde koper, of ze mochten verkopen. Had het er zo moeilijk mee, nog steeds, maar natuurlijk mochten ze haar verkopen! Vind het nog steeds jammer dat ik geen afscheid heb kunnen nemen. Heb wel twee veulens van haar nog thuis (mijn zus dan...).

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:43

Ympi schreef:
Dat is echt het beste, je moet het gewoon uit handen geven, je hebt hem verkocht. En je moet aan jezelf denken! Ik ben ook zo eentje dat als ik pieker, dan pieker ik! En eens ik dan besluit van NEEN ik doe het niet en ik geef het af, dan voel ik me beter, flauw maar beter voor mezelf... Wil er ook niet onderdoor gaan dan :-oo

Mijn voormalige paardje (pony) heb ik verkocht aan een pony-ruiter van 14?! en die mocht er dus nog paar jaar mee verder, ik wist dat het daarna gedaan zou zijn en ze weg zou moeten. Pony heeft daar vier fantastische jaren gehad en op een dag kreeg ik telefoon: ze zaten op WK in Portugal en er was een geïnteresseerde koper, of ze mochten verkopen. Had het er zo moeilijk mee, nog steeds, maar natuurlijk mochten ze haar verkopen! Vind het nog steeds jammer dat ik geen afscheid heb kunnen nemen. Heb wel twee veulens van haar nog thuis (mijn zus dan...).

ja das wel lief dat ze dan nog bellen na 4 jaar, maar na 6 weken dit horen via facebook is zo klote.

Ik ga zo nog even wat foto's van Crispy hier plaatsen, ben benieuwd wat jullie van haar vinden, wel in een erg vieze deken hoor

Ympi

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:59

Ja foto's :-)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 23:32

Marga en Crispy

afgelopen zondag maar wat foto´s gemaakt, je moet toch iets met die sneeuw

Afbeelding

Ben achter de fokker van Crispy gekomen, nu blijkt dat haar moeder een Halfbloed arabier is, dat zie ik er meer aan af dan een New Forest, en wat vinden jullie??

Ik wil haar manen laten groeien, ipv zo"n dressuurkapsel, ze zijn al wat gegroeid, Iemand nog tips??? of vinden jullie dat ik haar manen moet kortwieken????? Zo zijn ze nu dus.

Afbeelding

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:29

Mooi! Vind ze ook wel wat arabier hebben hoor... Haar manen zou ik gewoon even aanzien, als ze lang niet mooi zijn, kunnen ze altijd weer korter!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:38

Hoi hoi,

Een tijd niets van me laten horen..
Hier gaat alles zijn gangetje.
Surprice is vorige week uit zijn stal ontsnapt, en toen ik hem riep kwam hij meteen naar me toe gelopen, en liep als een hondje achter me aan! Zo gaaf, terwijl ik momenteel weinig met ze kan doen.
Bak is dusdanig slecht..

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:57

Sjemira schreef:
Jodie_Delano schreef:
Het is inderdaad heel rustig hiero?
Waar is iedereeen,,, MARGAA leef je nog???

Ympi:
Wat een leuke foto's, je haffie had er alleen niet zo'n zin in hihi.

Mandje:
Fijn dat jullie gaan verhuizen, hopelijk gaan jullie het allen 2 naar jullie zin hebben.

Jodie en Delano
----
Delano was hoefbevangen geraakt maar gelukkig waren we eroptijd bij.
Het is nu 1 week geleden en ze voetjes zijn nu nog wel steeds warm, de smid is er bij geweest maar die zij toen ongeveer nog 3 tot 5 dagen het is nu al 5 dagen later dus voor Maandag staat toch wel de veearts in de planning.
Jammer genoeg gaat het dus niet vanzelf over.

Hey Jodie,

Ja we leven nog hahaha, leuk dat je me mist hier.

Maar minder leuk wat ik hier lees zeg, hoe komt dat nu??? Delano hoefbevangen?? Gaat t al beter??

Haai Marga,

Ja tuurlijk mis ik je gezellige praatjes.
Hoe gaat het met je nieuwe topper,, vind hem nog steeds zo LEUK!!

Ja Delano is hoevbevangen, ja dan zal je wel denken IN DE WINTER??
Maar hij had te veel suikers binnen gekregen, zoals wortels, sportbrok enz.
Dat kan je allemaal wel geven maar dan moet je hem natuurlijk wel lekker rijden, want ja dat zijn natuurlijk allemaal extra energie.
Maar ik had me toets week waardoor ie 2 weken niet heeft gelopen, wel buiten gestaan.
Maar ja wortels kreeg ie gewoon door, sportbrok kreeg ie gewoon door.
Maar als je wel die suikers geeft, maar ze komen er niet uit gaat dat problemen geven.
(suikers worden omgezet naar energie.)

EN DAAR BEN IK DUS NU ACHTER!!!

Maar gelukkig was ik er optijd bij, het is nu 2 weken geleden dat ie het kreeg.
Hij heeft nog wel steeds warmen voetjes, dus de veearts komt binnenkort even lang om een kijkje te nemen.
Delano is en voelt niet ziek aan, hij is net als altijd dus dat is juist het rare!!

De hoefsmid is er vorige week Dinsdag geweest en die gaf het max 5 dagen en dan het het echt over moeten zijn maar we zijn nu al 8 dagen veder en nog steeds geen verschil.
Zit wel speciaalbeslag onder.

Dus we doen er alles aan!!

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:02

Sjemira schreef:
Marga en Crispy:

Heb jullie ook allemaal wel gemist dus vandaar even een korte update van ons.
Met Crispy gaat het super goed, door het slechte weer niks kunnen doen dan beetje wandelen en poetsen. Crispy is al ontzettend hengstig geweest. We hebben een nieuw zadel dat ook voor mij heerlijk zit. We zouden 5 febr een onderlinge wedstrijd hebben maar die hebben ivm het weer afgezegd. Verder vind mijn meisje het maar niks die kou, ze staat heel snel te rillen van de kou dus ook crispy is blij dat het niet meer vriest.

Even wat minder nieuws over Azkaban gehad, toen ik hem verkocht heb ik eerlijk verteld waarom ik hem weg deed, dat ie erg druk en wild kan zijn, erg fris en jong en dat ie nogal eens uit zijn dak kan gaan onder het zadel. Maar dat zou allemaal wel goed komen, niet dus. Kreeg dus zondag het bericht dat Azkaban verkocht gaat worden, hij is te jong en te fris :( Heb het hier heel moeilijk mee.

ooh Marga, wat een verschrikkelijk nieuws.
ik ben het met je eens, na 6 weken kan je niet al zeggen het kan niks worden.
in het begin probeerd elk paard je toch uit, je moet het alleen wel consuqent oplossen.
JA is JA en NEE is NEE!!

Mis kan je vragen of je mis het mailadres/nummer mag van de nieuwe eigenaar van Azzie?
Kan je daar mis mee contact houden?

Ik wens je heel veel sterkte, en als je het er even uit wilt gooie ben je bij mij van harte welcome.
XX

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

Faringo schreef:
Storm en ik leven ook nog hoor :-). Heb het erg druk en soms niet altijd tijd en zin om uitgebreid te typen. Gaat goed met ons, door de harde grond en kou een tijdje minder hard kunnen oefenen maar dat komt wel weer. Zelf loop ik met herniaklachten maar das een jaarlijks terugkerend iets aan het worden. Doet enorm zeer en slaap er bijna niet van. Nu dus ff in de ziektewet maar wil donderdag weer beginnen.

Wat vervelend zeg, kunnen ze er niks aan doen?
Beterschap.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:08

Sjemira schreef:
Marga en Crispy

afgelopen zondag maar wat foto´s gemaakt, je moet toch iets met die sneeuw

Afbeelding

Ben achter de fokker van Crispy gekomen, nu blijkt dat haar moeder een Halfbloed arabier is, dat zie ik er meer aan af dan een New Forest, en wat vinden jullie??

Ik wil haar manen laten groeien, ipv zo"n dressuurkapsel, ze zijn al wat gegroeid, Iemand nog tips??? of vinden jullie dat ik haar manen moet kortwieken????? Zo zijn ze nu dus.

Afbeelding

Wat is het toch een lekker beesiieee hee(L)(L)(L).
Ik moet eerlijk zeggen ik vind dit wel heel pittig staan hoor, ik zou de manen zo laten!

Er schijnt dat er in delano ook wat arabiersbloed zit.!!

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:48

oh marga wat erg!!! dat dit allemaal over de rug van azkaban moet omdat de nieuwe eigenaar geen doorzettingsvermogen heeft! sterkte xx
je ziet de arabier er wel in ja! De manen schijnen harder te groeien als je er vlechtjes in doet, ik heb het nog niet geprobeerd. Lange manen zal haar heel mooi staan!

jodie een haflinger draagt toch arabies bloed?

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:14

arankeng schreef:
oh marga wat erg!!! dat dit allemaal over de rug van azkaban moet omdat de nieuwe eigenaar geen doorzettingsvermogen heeft! sterkte xx
je ziet de arabier er wel in ja! De manen schijnen harder te groeien als je er vlechtjes in doet, ik heb het nog niet geprobeerd. Lange manen zal haar heel mooi staan!

--

Ja dat klopt inderdaad, maar er schient wat extra's in te zitten??

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:16

@ Jodie:
Dank je wel meis, dat doet me goed, ik heb idd al gevraagt of ze mijn mailadres aan de nieuwe eigenaar wil geven, hoop dat ze dat ook doet.

Even over Delano, ik heb nl een haflinger gehad Maggie, zij werd ziek en bleek na een half jaar dokteren PSSM te hebben, dat is een erfelijke spierbevangenheid. Bevangenheid heeft alles te maken met suikers en eiwitten en beweging. Doordat Maggie ziek werd heb ik me natuurlijk verdiept in alle soorten van bevangenheid. In het topic wat ik een hele tijd terug heb geplaatst kun je daar ook veel over lezen (de haflinger en zijn (over) gewicht.

Een haflinger heeft weinig nodig ook als hij intensief getraind wordt, voor haflingers zijn eiwitten en suikers vaak uit den boze. Ik zou in de toekomst ipv een sportbrok over gaan op Pavo Nature's best, voorkomen is beter dan genezen. Bij de dierenarts kocht ik een speciaal voer toen voor Maggie omdat ze bevangen was met dus helemaal geen suikers en eiwitten. Ik weet niet meer hoe dit heet maar t was vrij duur. Verder zou ik toch de veearts laten komen en ff bloed laten trekken. Kijk Maggie was heeeeeeeeel ziek maar een Haflinger is heeeeeel hard, de veearts stond er van te kijken toen ze de bloeduitslag had van Maggie dat zij nog gewoon in haar stal stond en er weinig aan haar te zien was. Ik zeg dit alleen uit voorzorg hoor, natuurlijk heeft Delano het allemaal niet zo erg maar Haffies zijn hard en laten niet altijd alles merken.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:19

arankeng schreef:

hoi, ja idd ben ik met je eens, maar ja ik kan er niks meer aan veranderen, ze gaat hem binnenkort op MP zetten.

Crispy's manen groeien best wel hard, als ik zie hoe lang het stukje dat weggeschoren was achter haar oren al is (1,5 cm) dus ik kan niet wachten op het langer worden van haar manen. Bij Azzie deed ik ook regelmatig vlechten alleen die had hele dikke manen, bij crispy durf ik dat niet, ben bang dat ze dan niks overhoud.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:11

Marga & Crispy:
=============

Wat ben ik trots op haar zeg, jeetje dit had ik niet verwacht, ik heb een heeeeeeeeeeeel leuk verhaal voor jullie............... We zouden dus vandaag eindelijk weer eens gaan rijden, lessen dus. Nou dat liep heel anders, op stal aangekomen was de bak nog steeds zo soppig, het water kan nog niet weg want de diepe bodem is nog bevroren dus de drainage helpt dan niet. Dus ik bel Stefanie en ze zegt, kom anders met crispy naar mij, bij ons is de bak goed, dat is dus 1,5 km verderop. Ik ben klaar met poetsen begint t te regenen. Nou toch de stoute schoenen aangetrokken en crispy opgezadeld en een zweetdekentje over haar gedaan. Te voet naar Stefanie, ze was stik braaf en liep netjes aan de hand mee, ze vond t wel leuk. Nou daar aangekomen en al zeiknat geregent duurde t ff voor Stefanie kwam, mevrouwtje ging staan dansen naast me. Toen richting bak gewandeld, alles nog steeds heel braaf, spannend maar braaf. Het ging gieten zeg, stefanie zou haar rijden want ik was al zeiknat en wilde ook wel eerst ff zien hoe ze reageerd op een vreemde omgeving. Nou mensen echt, ze liep de sterren van de hemel. Zoooooooo braaf echt niet normaal, ze genoot, ze wilde zo graag lopen, heerlijk nageeflijk meteen, mijn mond viel open, de draf wauuuuuuuuuuwwwwwwwwwww ze sloofde zich gigantisch uit. Stefanie moest er om lachen en zei jeetje wat is ze toch braaf. Met de galop schoot ze vooruit ze had er zin in. In totaal is ze 1x geschrokken en sprong ff weg, verder zo braaf.

Maar nu komt het:

Stefanie ging dus met haar uitstappen, ik zeg ik pak haar dekentje alvast want dan kan ze verder aan de hand op de terug weg uitstappen. Ik loop dus de bak uit en ze wordt helemaal wild en wil ook met mij de bak uit hahahaha. Echt mensen mijn hart maakte een sprongetje, dit had ik niet verwacht, ze hangt dus gigantisch aan mij. Ik ben zo blij met haar. De terug weg naar huis heeft ze bijna heel de weg lopen hinneken, ze snapte er niks van, dribbel dribbel naast me maar zo braaf, toen ze in de gaten kreeg dat we naar huis gingen was het helemaal goed, ze ontspande helemaal, thuis aangekomen en weer lekker ingepakt in haar stalletje gezet hoorde ze me al aankomen en begon te hinneken, jaaaaaaaaaaaaaaaaahh eten.

Echt dit was voor mij zo'n mooi moment, het moment dat ze van slag raakte omdat IK de bak verliet, mijn knappe meisje en ik hebben al zo'n mooie band, echt GEWELDIG !!!!!!!!!!!!!!!!

(Crispy komt dus van een manege en liep daar gemiddeld 3 uur per dag met kinderen op haar rug en haar hoofd in de lucht, dit 10 jaar lang) Kwam bijna nooit buiten en is daar nooit het terrein afgeweest)
Laatst bijgewerkt door verwijderen op 15-02-12 20:36, in het totaal 4 keer bewerkt

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:13

hallo iedereen

heb heel lang niks van me laten horen, dit betekent echt niet dat t niet goed gaat :n
t gaat wellis waar neit zo heel lekker met rijden maar daar komen we wel weer door heen
verder heb ik t druk met school en mn sociale leven haha :')

heb dus ook niet alles bijgelezen sorry jongens

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:15

@ marga wat ontsettend leuk om te horen dat het goed gaat met jou en je nieuwe aanwinst :))

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:17

Zazalover schreef:
@ marga wat ontsettend leuk om te horen dat het goed gaat met jou en je nieuwe aanwinst :))

Dank je wel, ik had hier ook even niks meer laten horen, had het ook even druk met van alles maar nu zijn we er weer, ben blij dat je je ook weer meldt :)

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:18

Sjemira schreef:
Zazalover schreef:

Dank je wel, ik had hier ook even niks meer laten horen, had het ook even druk met van alles maar nu zijn we er weer, ben blij dat je je ook weer meldt :)

ja heb t gewoon zo druk met school en daar wil ik toch wel de volle 100% voor gaan en daarnaast natuurlijk zaza :j

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:52

Marga:
Je laat me schrikken, vanmiddag belde me veearts op en hebben we even contact gehad. Zei stelde mij een paar vragen waar ik zo andwoord op kon geven. ook stelde zij mijn de vraag hoe loopt ze onder het zadel, ik zei nou netjes alleen de laatste tijd was ze wat aan het hinken. zij zei toen tegen mijn moet je straks nog rijden, zoja laat dan even iemand mee kijken. Dus mijn moeder stond bij de bakrand toe te kijken maar er was niks meer aan de hand. dat gehink was helemaal verdwenen, het was gewoon een hyperen Delano die de pit er lekker in heeft.
Mee veearts zegt dus ik zie geen aanleiding om echt te komen, ze zegt voor controlen kan altijd maar waarschijnlijk is het voor niets.
IK WEET DUS NIET WAT IK MOET DOEN?

Met rijden is ie gewoon goed, Met buitenspelen met zijn vrienden is ie gewoon goed, op stal is ie goed grote oogen en oren naar voren gewoon hoe DELANO altijd is.
Alleeen zijn de hoefjes soms wat warmer dan de andere keer.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:53

Haai zazalover,
Leuk dat je je ook weer even meld.

Ja hier ook lekker druk, school/paard en dan ook nog me vriend er bij.
heb soms het idee dat ik nooit ffies alleen ben en niks kan doen.

IEMAND NOG LEUK VERAST MET VALANTEINSDAG???

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 00:00

Hey Jodie: ik wil je niet laten schrikken hoor, Maggie had spierbevangenheid en das weer anders dan hoefbevangen zijn en ze had PSSM das weer heel anders. Ik wilde je alleen even laten weten dat je op moet passen met voeren en dus bv over kunt gaan op een Pavo Natures Best dat is een Muesli waar heel weinig in zit. Geen snoepjes en geen worteltjes voeren. Sorry als ik je liet schrikken is absoluut niet de bedoeling. Alleen had ik zoiets van pas op met voeren zeker bij de Haffies. En zeker als je hem vakantie geeft. Zo ook in de zomer niet op een volle weide etc etc. Maar dat zul je vast al wel weten. Kijk als je hem al weer lekker rijdt enzo is er niks aan de hand. Maar ik dacht dat het veel ernstiger was en dan is bloedtrekken wel weer goed om te weten waar je aan toe bent. Ik hoop dat ik je nu gerustgesteld heb, je mag me altijd pb-en hoor. Crispy kreeg ook heel veel voer maar die liep 3 uur per dag, bij mij krijgt ze de helft gewoon basisbrokje en Pavo Natures Best.

Heb ik je gerustgesteld????

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 00:30

Jodie_Delano schreef:
Haai zazalover,

NEE IK NIET, HEB HELEMAAL NIKS GEKREGEN HAHAHA, JIJ WEL???

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:41

Sjemira schreef:
Hey Jodie: ik wil je niet laten schrikken hoor, Maggie had spierbevangenheid en das weer anders dan hoefbevangen zijn en ze had PSSM das weer heel anders. Ik wilde je alleen even laten weten dat je op moet passen met voeren en dus bv over kunt gaan op een Pavo Natures Best dat is een Muesli waar heel weinig in zit. Geen snoepjes en geen worteltjes voeren. Sorry als ik je liet schrikken is absoluut niet de bedoeling. Alleen had ik zoiets van pas op met voeren zeker bij de Haffies. En zeker als je hem vakantie geeft. Zo ook in de zomer niet op een volle weide etc etc. Maar dat zul je vast al wel weten. Kijk als je hem al weer lekker rijdt enzo is er niks aan de hand. Maar ik dacht dat het veel ernstiger was en dan is bloedtrekken wel weer goed om te weten waar je aan toe bent. Ik hoop dat ik je nu gerustgesteld heb, je mag me altijd pb-en hoor. Crispy kreeg ook heel veel voer maar die liep 3 uur per dag, bij mij krijgt ze de helft gewoon basisbrokje en Pavo Natures Best.

Heb ik je gerustgesteld????

Haai Marga:
Ja je hebt me weer gerust gesteld.
Ik rijd Delano nu elke dag 15 tot 20 min (draf) om het weer rustig aan op te bouwen.
Mijn veearts zegt, ik zie uit jou verhaal niet echt een aanleiding om te komen, maar ik denk dat ik toch even een afspraak ga maken,,
voor de zekerheid dan maar.

ik zeg ook altijd ''LIEVER 10X VOOR NIETS DAN 1X TE LAAT''

Omdat ik zo met Delano train heeft ie die sportbrok normaal gesproken wel nodig.
Anders voel ik gewoon dat ie wat sloomword.
Maar me hoefsmid die zei, als jij hem sportbrok geeft dan moet je hem ook echt rijden, weetje van te voren dat ie morgen en overmorgen stil gaat ga hem dan geen sportbrok voeren.

Na dit alles heb ik veel geleerd over suikers eiwitten enz.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:44

Sjemira schreef:
Jodie_Delano schreef:
Haai zazalover,

NEE IK NIET, HEB HELEMAAL NIKS GEKREGEN HAHAHA, JIJ WEL???

---

Ik hou niet zo van valanteinsdag, alsof je op die dag veel meer van iemand houdt dan anders.
Maar van mijn lieve vriendje heb ik een bos rode rozen gekregen,, + dat ie HEEEL HEEEL HEEEL veel van me houdt.
(maar dat zegt ie normaal gesproken ook altijd,,, SLIJMBAL)!!!!