Haflingerweekend 11 en 12 September Ermelo!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Re: Haflingerweekend 11 en 12 September Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:35

Na dat filmpje van de parade heb ik er nog meer zin in! :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:48

ik heb die ook bekeken laatst, maar wat doen er veel mee zeg! :o

ik heb inmiddels wat tips gekregen van een Medebokster en heb er heel veel aan! ga het helemaal anders aanpakken !

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:50

DDW1190 schreef:
ik heb die ook bekeken laatst, maar wat doen er veel mee zeg! :o

ik heb inmiddels wat tips gekregen van een Medebokster en heb er heel veel aan! ga het helemaal anders aanpakken !

Wat is de tip? Misschien leren wij er ook nog iets van :D +:)+ O:)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:52

haha vraag die maar aan sita_ :+ :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:00

Ik heb eigenlijk niets anders verteld dan dat Yvank_ en Silby ook al deden hoor.. :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:19

alleen wat uitgebreider :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Ik twijfel ook over bestgaand :o.
Marny heeft geen geweldige gangen, nageefelijkheid is vaak ver te zoeken en kort daarna heb ik springen en zij is geen galopwonder (lees: lang galoperen kost haar veel energie die ik graag wil besparen voor het springen).
Ik denk dat ik op die dag wel kijk... Geld krijg ik toch niet meer terug :=

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:27

je kunt inderdaad altijd nog kijken!
ik doe ook niet perse mee om te winnen hoor, maar meer voor de ervaring!

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:28

iedereen vind eigenlijk dat z'n pony niet goed genoeg en wil misschien niet meer mee doen.....
Zou op zich jammer zijn ,want misschien denk de jury er heel anders over
En misschien zit dan wel tussen alle niet goed genoeg pony's wel de winnaar :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:29

Dat is ook wel zo, maar er doen wel hele goede mee hoor :+

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:32

Ik ben ook wel benieuwd naar de uitgebreide tip :P altijd handig.

We oefenen rustig verder, niet anders dan normaal. Ermelo is ook maar gewoon een wedstrijd maar dan leuker en gezelliger! :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:32

@wisanda: Mijn pony sleept met haar achterbenen, al mijn instructeurs hebben gezegd dat zij niet bepaald een galop wonder is of ooit zal worden. Ik weet dat ik écht geen kans zou maken ;)
Er lopen ook echt hele mooie hafjes rond ;)

En idd het is leuk om gewoon met zijn allen mee te doen. voor de ervaring, voor de sfeer etc :)
Alleen als ik daarmee mijn spring parcour verknal omdat zij te moe is en gaat weigeren heb ik het er niet voor over ;).

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:50

Idd iedereen denkt altijd dat een ander het beter kan...zo dacht ik vorig jaar ook.
Maar toen werden we er toch maar mooi uitgepikt voor bestgaand!
Heb dan wel niet gewonnen maar zat wel bij de beste 10 van NL en daar ben ik nog steeds erg trots op :D

Dus geloof ik jezelf en in je paardje en ga er gewoon voor.
Elke ervaring is er weer 1 die je smaen hebt beleeft,het gaat niet altijd om winnen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:51

Bestgaand zou ik gewoon proberen hoor , toen ik naar de Nationale Tentoonstelling ging was ik er ook 100 % van overtuigd dat het niks zou worden want er deden wel heel veel goede paarden mee die vast niet allemaal voor niks geselecteerd waren. Des te groter was de verbazing dat ik geselecteerd werd voor de finale en daar ook nog eens 9e van Nederland werd. Gewoon je ding doen , paardje lekker los door zijn lijf laten bewegen. Zorgen dat je ruime gangen kan rijden maar niet gaan jagen zodat ze de passen niet meer af kunnen maken. Je merkt in de groep vanzelf hoe het gaat.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:53

ik kijk eerst tussendoor nog even bij de andere groepen! voordat ik moet, dat wil ook nog weleens helpen :)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:15

@ succubi..... Het moet niet ten koste gaan van onderdelen die jezelf veel leuker vind om te doen! Daar heb je helemaal gelijk in....

Wij hebben het geluk dat angespannen bestgaand pas om 16 uur begint. Alle wedstrijd onderdelen zijn dan al geweest....
Mijn pony is ook te vlak in haar bewegingen... dus je probleem is wel herkaanbaar voor mij..

NOG 1 WEEKJE EN DAN IS HET ZOVER!!!!!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:17

Succubi schreef:
Nou, dan gaat mijn bodyprotector niet aan want ik vind het een rot ding.
Tot nu toe heb ik met elke cross (ook meerdere malen op Ermelo) verplicht een bp aan moeten doen. Zou het raar vinden als ze dat nu ineens niet verplichten.

Op het KNHS kamp was het niet verplicht toch? Ik hoefde er iig geen aan bij de crosstraining :Y)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:19

janouk schreef:
Vooral ontspanning is belangrijk, ook bij het bestgaand; zodat het paard goed door zijn lijf loopt.

Ik lees tussen de regels vooral veel stress. Het is maar een wedstrijd hoor; wel een hele gezellige. Lekker onder de haflingereigenaren.

Dus wijze tip: geen stress, maar geniet.

Nou, zeg dat :D
Ik denk dat je niet echt ontspannen erheen gaat als je je druk maakt over wat er allemaal mis kan gaan tijdens de parade/bestgaand of wat dan ook. Het zijn niet voor niks haflinger die we rijden; koel in de kop dus dat komt vast goed allemaal :))

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:21

Wij verwachten ook niet veel van bestgaand. Maar het is gewoon leuk om mee te doen en een hele ervaring.
Vorig jaar dacht ik ook na mijn Bproefje weer lekker snel richting huis te gaan, totdat ik werd aangesproken door mn jury dat ik toch maar moest blijven tot de prijsuitreiking en bekendmaking voor de bestgaande combinaties. Bij deze jury waren we 1e en geselecteerd voor bestgaand :D
Zo zie je maar, soms loopt het allemaal even anders dan verwacht. Vaak ziet het er heel anders uit dan dat het voelt, soms negatief maar soms ook positief ;)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:38

Vorig jaar werden de nummers 1 van de dressuur geselecteerd voor bestgaand, maar dat betekende nog niet dat dat ook de best bewegende haflingers waren.

Nu hebben ze gekozen voor selectie rondes, wel iets eerlijker naar mijn mening. Want dressuur matig goed rijden en bestgaand rijden is totaal anders!

Als voorbeeld: Mijn zusje rijdt in het L1 dressuur met haar jonge haflinger. Ik in het Z1. Dressuur matig heb ik die van mij dus beter voor elkaar, maar met bestgaand rijdt ze mij er dik uit!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:53

Aranel schreef:
Nou, zeg dat :D
Ik denk dat je niet echt ontspannen erheen gaat als je je druk maakt over wat er allemaal mis kan gaan tijdens de parade/bestgaand of wat dan ook. Het zijn niet voor niks haflinger die we rijden; koel in de kop dus dat komt vast goed allemaal :))

Maar die van mij mist nou net dat puntje "koel in de kop" :')

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:58

Mjoor schreef:
Vorig jaar werden de nummers 1 van de dressuur geselecteerd voor bestgaand, maar dat betekende nog niet dat dat ook de best bewegende haflingers waren.

Nu hebben ze gekozen voor selectie rondes, wel iets eerlijker naar mijn mening. Want dressuur matig goed rijden en bestgaand rijden is totaal anders!

Als voorbeeld: Mijn zusje rijdt in het L1 dressuur met haar jonge haflinger. Ik in het Z1. Dressuur matig heb ik die van mij dus beter voor elkaar, maar met bestgaand rijdt ze mij er dik uit!

Dat klopt niet helemaal :n want ik was geen 1ste in de dressuur...

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:14

Als ik naar buienradar kijk hoop ik dat het doorgaat! donderdag valt er ongeveer 60 mm.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:41

silby schreef:
Mjoor schreef:

Dat klopt niet helemaal :n want ik was geen 1ste in de dressuur...

Dit klopt idd niet helemaal. Niet de nummers 1 werden geselecteerd, maar er werd wel echt gekeken naar de gangen. Dat zeiden ze toen ook tegen ons.

Het klopt inderdaad dat niet altijd een Z combinatie hoeft te winnen bij bestgaand, maar over het algemeen kan een M/Z combinatie er vaak wel net wat meer uithalen dan een B/L combinatie. Te denken aan een stukje ervaring, zowel van het paard als de ruiter. En de hoger geschoolde haflingerpony's zijn vaak ook wat sterker en net iets makkelijker nageeflijk, in balans en met tact en regelmaat te rijden.
Maar nogmaals... Bestgaand is absoluut iets heel anders dan gewoon een dressuurproef.

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:00

Parade was ook erg leuk,ik was met de laatste vlag.
met beste rijpaard weet je het nooit,ik was 2 jaar geleden nog 5 de geworden op de NK en ik was toen nog L1 en nu lag ik in de voorronde er al uit[ik kon ook nergens losrijden]in Den Bosche