Dressuurhaflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:10

kiddokids schreef:
sandra1312 schreef:
Ik weet het, ze krijgt op dit moment 125 gram SuperFit van metazoa, lucerne kreeg ze ook van metazoa maar daar is ze nu sinds 3 weken vanaf. Verder 's ochtends hooi in de paddock, 's middags aantal uur het land op en dan tegen 8 uur weer 2 plakken hooi en eventueel voor de nacht nog een plak.

Werd gejureerd door een KNHS jurylid :)

Metazoa helpt niet als ze zo lang op gras staan.. Gecombineerd met hooi
Heb je metazoa als eens gemailt

Hoe bedoel je metazoa helpt niet :)?
Ik heb metazoa nooit gemaild, de staleigenaresse heeft een aantal voedingscursussen gedaan en daaruit heeft ze dit voedingspatroon opgesteld.
Ze krijgt alleen de metazoa SuperFit, de vitaminen en mineralen brok als is het goed heb. Ze staat vanaf 4/5 uur tot 7 uur op de wei, en niet op lang gras.

Peelie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:07

Ik denk dat het voornamelijk ligt aan de hoeveelheid gras en hooi. Ik zou het hooi minderen en meer (vrij) laten bewegen. Bijvoorbeeld longeren of fietsen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:50

Peelie schreef:
Ik denk dat het voornamelijk ligt aan de hoeveelheid gras en hooi. Ik zou het hooi minderen en meer (vrij) laten bewegen. Bijvoorbeeld longeren of fietsen.

Ik zal even overleggen wat we kunnen minderen, het aantal land uren of het hooi!
Ze krijgt op dit moment 5 à 6 keer per week beweging. Dit hebben we net weer opgebouwd na haar blessure, in die tijd is ze ook wat aangekomen omdat ze toen behalve 10min per dag stappen op rust stond.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:38

Wat een wiebelende kontjes! <3 leuk filmpje!

Wat kan Cato sjouwen zeg! <3 mooi dier! Hoe groot is ze?

Ach Sandra, het is in deze tijd gewoon lastig om ze slank te houden.. Zeker als ze net een blessure gehad hebben! Goed kijken naar wat er in gaat en hoeveel ze beweegt, dan komt het wel goed hoor ;)

Leuk topic Mando! Ziet er ook heerlijk uit! :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:48

Cato is 1.57m :o en heeft inderdaad zeer goede bewegingen. Ze heeft al meerdere kampioenschappen bestgaand binnengehaald en we zijn nog geen enkele wedstrijd zonder prijs naar huis gekomen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat Cato ook een gigantisch goede instelling heeft en mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Daarnaast past ze zich ook heel makkelijk aan nieuwe situaties aan en geniet voor de volle 100% en ik van haar <3

Vanavond Cato naar Duitsland gebracht. Een 12-jarige meisje dat tot december mijn Welsh heeft gereden en nu te groot is voor Dyde, is vanaf begin dit jaar met Cato gaan springen in de les en af en toe op wedstrijd. Nu is er dit weekend een mega-groot concours op onze rijvereniging van 4 dagen en zij wil daar graag aan meedoen met Cato. Omdat de lessen uitvallen en wij eigenlijk te ver uit elkaar wonen om even op en neer te gaan, blijft Cato een weekje op een pensionstal in de buurt logeren. Fiona kan zo lekker tutten met Cato en onze Haffiepower laten zien tussen de grote namen :D Vorig jaar heb ik zelf alle 1e prijzen binnengehaald, nu is het de beurt aan Fiona. Aan Cato zal het niet liggen, die heeft er altijd zin in.

Nog even over die "te dikke" Haflingermerrie: Cato krijgt in de paddock onbeperkt 1e kwaliteit kuilhooi te eten van eigen land en bemonsterd door BLGG en daarnaast een vitaminekorrel van Reformin+. 's Middags krijgt ze beperkt weidegang dmv stripbegrazing. Hier moet ze het op doen. Met vakanties of grote concoursen zoals aankomend weekend of Kootwijk voer ik haar maximaal 2 kg sportmuesli van Havens bij. Cato wordt minimaal 4x per week bereden, waarvan op donderdag en vrijdag les (vrijdag 2x springles).

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:52

Peelie schreef:

idd metazoa helpt alleen als ze onbeperkt ruw voer krijgen.

als je hun mailt kan je nog kans maken op gratis pakket.

ze geven advies zeg maar

metazoa hielp niet bij king omdat hij niet onbeperkt op ruwvoer stond..
land heeft dus ook geen zin in combinatie met metazoa, dit is mij verteld en ben er dus ook mee gestopt
daarna overgegaan op ijslander voer maar kreeg er geen voldoende energie uit
nu krijgt hij echt heel weinig draversbrok van havens en klein handje pavo grasmix

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:21

Miiess18 ; Gefeliciteerd met je punten! netjes. heb je nog wat gehoord van de knhs over dat jurylid?
Janouk ; Ook knappe prestaties! gefeliciteerd :D
Marinda ; Ziet er echt heerlijk uit zeg, ook leuk filmpje. knap dat diegene die filmt dat durft in de galop haha.
Mando ; Ook heerlijke foto's :)
Suffie ; Leuk van je clinic , toch altijd leerzaam he.
Lisette ; Veel geluk alvast met je wedstrijden maar dat komt vast wel goed!
Klasien ; Gaat het alweer wat beter met je pony?
Sandra1312 ; Gefeliciteerd met je punten
Suffie ; Knappe foto's !

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:24

Ik ga vanavond als het goed is weer lessen :D
heb sinds kort een andere instructrice en merk echt veel verbetering, we gaan nu een begin maken aan het wijken! vind het best spannend want wilco is nog zo groen en ik heb het nog nooit bij een pony aangeleerd haha.
Weet nog niet zo goed wanneer we voor het eerst L gaan starten wil eigenlijk pas het indoor seizoen maar dat bekijk ik nog wel even. het lijkt me best eng om in een nieuwe klasse te beginnen haha

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:31

Ik zie nu pas de foto's op de vorige pagina,Cato ziet er goed uit!
Leuk dat je bij rijdster mee kan doen aan dat grote concours!

Ik ben zelf degene die het filmt Naomi :))

nieuwe klasse is misschien wel even spannend,ik wacht ook nog even met overstappen.
eerst nog maar even lekker trainen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:58

Een nieuwe klasse is ook spannend. Het is toch altijd weer even afwachten wat er van je verwacht word.

Ik had al eerder L2 gereden met Mara, dus toen ik Nash ging starten vond ik het spannender wat hij zou doen dan de wedstrijd zelf. De eerste keer M1 starten vond ik wel heel spannend. Dan begind "het echte werk" pas een beetje imo. De hele proef doorzitten, schouder binnenwaarts enz.

Nu heb ik 2x M1 gestart en Nash (en ik) moeten altijd even wennen in een nieuwe klasse. Zodra we eenmaal een paar rondjes gelopen hebben, stromen de punten meestal binnen.

De 14e heb ik weer wedstrijd. Ik ben benieuwd :D

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:38

Hier ook al gierende zenuwen voor ons L1 debuut... morgen nog ff op les ... en dan vrijdag voor de wedstrijd denk nog ff lekker duinracen... voor de onstpanning en ff alles spiertjes los...

Hopelijk kunnen we ook nog een BB parcourtje meespringen... dat zou helemaal leuk zijn...

@peelie... gisten je galop tips geprobeerd :-)... en het werkt! (maar dat wist jij natuurlijk al)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:58

Moet nog m2 opgeven. .. vind het erg spannend

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:27

Fij naapienaap! Op een gegeven moment merk je dat hij mee gaat denken dat is het momemt dat je bijvoorbeeld op de grote volte middengalop gaat rijden. En dan meer controle gaat krijgen over de gang.

Ik rij zelf terug op zit door mijn billen en bovenbenen aan te knijpen, juist niet met hand, want dan gaan ze vaak tegen de hand en heb je niks over om hulpen mee te geven.

Zodra ze het spelletje kennen kan je groot en klein gaan schakelen. De hele lange zeide vooruit, 5 passen vooruit. Zsm terug naar halt en weer aangaloperen. En dat alles zo veel mogelijk op zit zodat ze mooi los blijven in de hand.

Hop dat je er wat mee kan en mocht je iets niet begrijpen, moet je het gewoon vragen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:40

Afbeelding
Hoi,

Ik wil me ook graag melden. Lees al even mee in het topic.

Ik rijd een 17 jarige haflingermerrie van Matador. Ze is met 5 jaar zadelmak gemaakt en daarna is ze voor de kar beleerd en heeft 8 jaar voor de kar gelopen.

Sinds een jaar heb ik het rijden met haar weer opgepakt en moesten weer vanaf 0 beginnen.

We zijn nu vooral bezig met rechtrichten en het langer maken van de rugspier.

Afgelopen zondag onze eerste onderlinge wedstrijd gehad met als resultaat 185 & 189 punten. Al met al tevreden maar kan altijd beter.

Voor de mensen die vinden dat ze wat te rond is, ze is drachtig! Ze mag juist wat aankomen.

Ik vind dit topic echt een inspiratie omdat ik het bijzonder vind om steeds te lezen hoe goed de hafjes het kunnen doen in de dressuursport!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:48

Nou niet alleen in de dressuur hoor _O-.... lol met knol is ook erg leuk

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:15

Gelukkig maar! Daar gaat t uiteindelijk om toch.

Miiess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:09

@naomi_haffie. Dankjewel, ik was er zelf ook erg blij mee na die dompers.. Helaas geen fantastische proeven neergezet Door mijn spanning (ik ga hem dan onbewust meer van voor tegenhouden.. en vind het dan gek dat hij uiteindelijk geen impuls meer heeft... ergste is dat ik weet dat het van mij komt, en het me toch soms nog gebeurd)
Gelukkig Weet ik dat we veel beter kunnen als ik hem laat lopen! En dat vooral nieuwe dingen zo ontzettend leuk vind om te doen dus op naar die M2.. 21 juni gaat compleet oefen rondje worden, even kijken hoe en wat precies!
Niks meer van de KNHS mogen horen... vind het erg jammer, had graag hun reactie willen weten..

@peelie, ik ben het niet helemaal met je eens, als ik dat zeggen mag..
Knijp je echt samen om terug te rijden? Ik zou namelijk juist proberen om jezelf alleen maar lang te maken...bij de meeste paarden werkt het juist averechts Door te gaan knijpen!
Die van mij bouwt dan bijvoorbeeld alleen maar spanning op waardoor hij in een keer weer wegknalt, als je je zelf lang maakt en het paard traint in de aanleuning te blijven wanneer jij een halve of hele ophouding geeft kan je namelijk hetzelfde resultaat behalen zonder spanningen,
Die van mij heeft bijvoorbeeld erg veel moeite gehad met zijn oprichting in de Galop, met name middengalop.. Hoe strakker ik ging zitten Hoe harder hij ging trekken in mijn hand en onrustig ging doen, toen ben ik hem gewoon consequent gaan maken op hand en been, waardoor hij nu op een halve ophouding terug komt vanuit middengalop, en bij een hele ophouding terug gaat naar stap.

Tipske misschien;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:59

Ieder zijn eigen trainingsmethode. Het voordeel van "mijn" methode is dat je niks aan het hoofd hoeft te doen. Door de bovenbenen en billen aan te spannen hou je de beweging van je paard tegen. Als je dat goed kan doseren krijgt je paard juist helemaal geen spanning. Ik rij hem ook op zit naar voren. Ik laat hem onder mij uit "rollen" een tweede hulp is een beenhulp mocht hij niet reageren.

Miiess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:53

Oke, dus eigenlijk ga je hem dan tegenzitten als je terug wilt rijden?

Dan zit je hem toch juist in de weg? Of zie ik dit verkeerd?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:05

Als je het ze net aanleerd ga je hem bewust in de weg zitten ja. Maar als ze de truuk door hebben heb je ze binnen 1 pas terug op zit. Dan krijg je dus hem dus terug zonder aan de mond te komen, waardoor ze veel rustiger in de mond en aanleuning blijven.

Mijn ervaring is er erg goed mee, zal vast niet voor ieder paard werken natuurlijk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:41

Inderdaad heel veel verschillende manieren om terug te rijden en vooruit.
Als ik vooruit wil, in welke gang dan ook, dan open ik mijn hand en drijf er met mijn been achteraan. Omdat mijn paard scherp aan de hulpen staat stelt dat drijven niet zoveel voor, want zij reageert al op het openen van mijn hand. (Lees: iets toestaan, zodat het lichaam ook langer kan worden).
Als ik terug wil, maak ik een halve ophouding, maak mijzelf lang en daardoor kantelt automatisch iets mijn bekken. Wat vooral belangrijk is in de overgang terug is behoud van impuls en activiteit van het achterbeen, dus daarvoor moet je blijven drijven.

Als ik het woord knijpen en klemmen lees dan kun je nooit onafhankelijk op je paard zitten en belemmer je het in zijn beweging. Een paard wat geleerd heeft wat een halve of een hele ophouding is, en dit aanvult van achteruit zal nooit tegen de hand komen, maar dat heeft ook te maken met de kracht van het achterbeen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:54

Dat is mijn ervaring gelukkig niet :)

Miiess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:55

Ja, dat is wat ik ook bedoelde! Alleen kan ik het niet zo mooi omschrijven!

Miiess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:55

Maar Peelie, op die manier zit je je paard gewoon weg in de weg.. Hoe kan hij dat van achter naar voren blijven lopen en dragen... en daarbij on ontspanning blijven lopen?

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:04

Hoi :wave:

Zou ik me hier weer mogen melden?
Heb er een paar maanden tussen uit geweest, omdat ze drachtig was..
2 maanden geleden is ze bevallen van een prachtig hengst veulen!
Dus ben der weer aan het oppakken wat ze echt geweldig doet! Over 3 week weer een wedstrijd na 7 maand :=

Bentley!
Afbeelding

Rijden vandaag

Afbeelding

Afbeelding