Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Re: Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:01

Lithium schreef:
okay Lachen en toch blijf ik er heilig van overtuigt dat het 2 apparte dinge zijn, ik twijfel nu of het echt een ras is, maar toch in ieder geval iets apparts. Misschien een ondersoort of zo, maar dan zou het vreemd zijn dat er maar 1 ondersoort zou zijn.

Jij mag geloven wat jij wilt, ik heb ook even gegoogled en kwam op haflinger.it deze zin tegen (in het engels omdat mijn italiaans erg belabberd is Knipoog

The breed took its name after the town named HAFLING, near Merano. The Hafling Horse or HAFLINGER always indicated the mountain horse bred in those areas, a horse that was used for work and was not such a heavy animal. The term AVELIGNESE simply results from the Italian version of Hafling, namely Aveligna or Avelengo.

Zelfde poppetje, ander naampje Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:02

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:05

mijis er dan een oosterijkse haflinger en een iteliaanse..

Of is er gewoon een groot misverstand dat een avelignees dus gewoon het iteliaanse woord is voor haflinger en dat het dus alebij het zelfde is...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:08

.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:10

Peelie schreef:
die van mij heeft ook het silvergen...

Want als ik heel eerlijk mag zijn vind ik hem meer een avelignees

Ik kan me voorstellen dat je dat vindt, maar ik vind hem echt meer het zware type Haflinger en geen Aveligneser. Kijk maar eens naar hoe groot de hoeven en het hoofd van een Aveligneser zijn, en hoe zwaar de benen zijn enzo... Echt een andere bouw. Ik denk niet dat hij een Aveligneser is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:11

Maar een Haflinger ís dus een Aveligneser.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:14

maar het is het zelfde Clown dus we hebben allenmaal aveligneesen...

lol nu begrijp ik het Tong uitsteken Als ik in itallie ben is het een avelignees en hiero een hafling horse of haflinger...

Maar zijn er nou italiaanse haflingers en oosterijkse...

En zijn haflingers nou warmbloeden of koudbloeden??? pfff ik weet het niet meer Verdrietig

charaz... JA Tong uitsteken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:25

1. Een haflinger met silver gen is onzin Vork
2. Elke haf heeft het sooty gen
3. Als je naar de definitie van warmbloed kijkt, zijn haflingers warmbloeden. ( elk paard met volbloed-bloed is een warmbloed. Elke zuivere haf is half volbloed en dus warmbloed)
4. italiaanse haflinger stammen ook af van de tirol haflingers.
5. Ik heb geen idee hoe je het inteeltpercentage uitrekent, dat heb ik laten doen Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:38

Mystica schreef:
1. Een haflinger met silver gen is onzin Vork

Waarom?

Citaat:
2. Elke haf heeft het sooty gen
Bron?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:57

1. omdat een haflinger als hij het zilvergen zou dragen, zwart als basiskleur zou moeten hebben. Haflingers hebben rood als basiskleur. En idd dan kan hij nog silverappel vos zijn, wat je dus niet ziet. Maar als je ermee zou fokken met een paard dat zwart als basiskleur heeft, heb je meer als 50% kans op een silver zwart of silver bruin veulen. Kruisingen tussen haflingers en een paard dat zwart als basiskleur heeft zijn bijna altijd bruin, soms zwart, nooit silver. ( zolang het andere paard geen silvergen heeft)
2. Even googlen? Vork Daarbij heeft bijna elke haf zwarte haren tussen zijn staartharen. (sooty dus) Veel haflingers hebben edelvlekken (sooty dus) behoorlijk wat haflingers hebben grijze manen of staart (sooty dus)

Leuk trouwens, die 2e vraag icm je onderschrift Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:36

Mystica schreef:
1. omdat een haflinger als hij het zilvergen zou dragen, zwart als basiskleur zou moeten hebben.

Dat is niet juist - ze kunnen het zilvergen best dragen, maar het zou alleen niet tonen. Wat je verderop ook zegt Lachen

Citaat:
Haflingers hebben rood als basiskleur. En idd dan kan hij nog silverappel vos zijn, wat je dus niet ziet. Maar als je ermee zou fokken met een paard dat zwart als basiskleur heeft, heb je meer als 50% kans op een silver zwart of silver bruin veulen.)

Niet meer dan, precies 50% Lachen
Ik weet niet hoe systematisch dit is uitgezocht maar ik vind het wel aannemelijk dat de meeste Haflingers het zilvergen niet hebben, maar niet dat ze het NOOIT kunnen hebben.

Citaat:
2. Even googlen? Vork Daarbij heeft bijna elke haf zwarte haren tussen zijn staartharen. (sooty dus) Veel haflingers hebben edelvlekken (sooty dus) behoorlijk wat haflingers hebben grijze manen of staart (sooty dus)

Ook hier: ik zie een heleboel woorden als 'bijna elke', 'veel' en 'behoorlijk wat', maar geen 'alle'. Daarvoor geldt wat mij betreft dus hetzelfde: de kans is groot dat het een heel wijdverspreid gen is, maar ik ben er niet van overtuigd dat ze ALLEMAAL het sooty-gen dragen.

Citaat:
Leuk trouwens, die 2e vraag icm je onderschrift Haha!

Thanks Lachen Je bent de eerste die er wat van gezegd heeft, ik was al bang dat het niet meer zou komen Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:02

@ Shadow0. Ik tel hier even bij op dat haflingers tegenwoordig zo doorgefokt zijn, dan er bijv. in nederland nog maar 4 hengsten zijn die niet afstammen van de hengst Afghan, er zijn nog meer hengsten die tegenwoordig bijna elke haf in zijn stamboom heeft zitten. Er is bijna geen bloedspreiding, dus ligt het voor mij voor de hand dat er dan ook niet veel genenspreiding meer is... Feiten zijn er idd. Er is onderzoek gedaan naar de genetische samenstelling van haflingers. Hieruit kwam naar voren dat alle haflingers vos met flaxen zijn, met het mealy. Zelfs de legendarische zwarte haflingerhengst UrbanI, bleek in werkelijkheid een hele donkere vos te zijn... De bron kan ik je zo niet noemen, omdat ik die niet meer weet. Ik kwam hem tegen tijdens het googlen naar dit onderwerp, maar het was niet bepaald een one hit go Vork De bronvermelding moet ik je dus even schuldig blijven Haha!

edit: ik zeg idd veel, bijna alle etc, hiermee bedoel ik alle haflingers die ik gezien heb, en dat zijn er toch behoorlijk wat Haha! Maar ik heb niet alle haflingers te wereld gezien en het kan dus best zijn dat er dan wat tussen loopt wat het net niet heeft Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

heb je een foto van die haflingerhengst??? Ik ebn benieuwd namenlijk Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:02

Afbeelding
UrbanI Zeer donkere vos

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:05

en dat is dus een haflinger...

bijzonder.... maar waarom zijn zijn manen en staard dan ook zo donker?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:18

niet genoeg flaxen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:39

en wat zijn flaxen dan presies?? (ik weet het stel veel te veel vragen Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:04

Het gen dat het behang van een haflinger wit maakt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:37

.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:31

Heb ik laten doen door iemand op het haflingerforum Knipoog
Die heeft een programma, waarbij je de stamboom kunt invullen en dan rekent hij automatisch het inteeltpercentage uit. Maar ik denk dat je het ook wel bij het KVTH kunt opvragen, aangezien het ook bij de nieuwgekeurde hengsten van dit jaar vermeld staat Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:17

Mystica schreef:
Het gen dat het behang van een haflinger wit maakt.

Aha... ok Tong uitsteken

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:58

Mystica schreef:
3. Als je naar de definitie van warmbloed kijkt, zijn haflingers warmbloeden. ( elk paard met volbloed-bloed is een warmbloed. Elke zuivere haf is half volbloed en dus warmbloed)

Dat er wat arabisch bloed in zit (van de verre voorvaderen) is inderdaad zo, maar half vind ik toch wat overdreven. Als grondlegger van het haflingerras wordt de halve volbloed Folie aangegeven, via zijn 2 zonen Folie I en Hafling; dat verhaaltje ken je onderhand wel... Maar er wordt daarin met geen woord gerept over de afstamming van de moederdieren die gebruikt zijn om het ras uit te bouwen. Met "een edele inheemse merrie" zijn we niet veel qua bloedvoering. Het is goed mogelijk dat daar wat oosters bloed tussen zit, maar het zal m.i. niet de helft bedragen. Zodoende komen we op slechts een kwart voor de zonen van Hafling en Folie I. Dan zitten er nog één of 2 generaties tussen eer we aan de stamvaders van de 7 bloedlijnen uitkomen, waarmee we nog steeds niet weten of de gebruikte merries daar al van afstamden.

Groeten, SuSEQ

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:30

Interessant topic Ja
Ik leer hier een hoop bij, dat van de 7 bloedlijnen wist ik niet eens Nagelbijten / Gniffelen
vroeg me nog steeds af waarom er een a, w etc lijn zijn ROFL

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:47

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:25

Heb je een stamboom op allbreed staan? Ik kan hem wel even vergelijken met mijn merrie Knipoog
Dan weet je iig of het meer of minder is Tong uitsteken
Zoveel inteelt zou niet goed zijn. Ik heb er eens op gegoogles en volgens i'net moet je vanaf 5% heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg oppassen.