Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mjoor schreef:De Winser is net een jaar oud en kan ik dus nog niet van inschatten of hij klachten heeft. De merrie heeft nauwelijks klachten.
Mizora schreef:Ik volg dit geïnteresseerd. Hier loopt een haflinger-kruising (x fries) die ik ook wil laten testen op den duur.
Ik ben (nog) niet voor het uitsluiten van dekhengsten die P1/N zijn, niet voordat er zicht is op in hoeverre pssm1 verspreid is in de Haflingers. Een bottleneck creëren levert later altijd weer gezeik op.
Wel kan er voor gekozen worden om van degene die nu pssm1-getest worden en dus drager blijken te zijn, de volgende generatie wel enkel vrije hengsten goed te keuren. Op die manier gaan geen bloedlijnen verloren (of in ieder geval niet per se). Op de langere termijn levert dit gezondere dieren op.
Ryder schreef:Mizora schreef:Ik volg dit geïnteresseerd. Hier loopt een haflinger-kruising (x fries) die ik ook wil laten testen op den duur.
Ik ben (nog) niet voor het uitsluiten van dekhengsten die P1/N zijn, niet voordat er zicht is op in hoeverre pssm1 verspreid is in de Haflingers. Een bottleneck creëren levert later altijd weer gezeik op.
Wel kan er voor gekozen worden om van degene die nu pssm1-getest worden en dus drager blijken te zijn, de volgende generatie wel enkel vrije hengsten goed te keuren. Op die manier gaan geen bloedlijnen verloren (of in ieder geval niet per se). Op de langere termijn levert dit gezondere dieren op.
Dan moet er eerst meer openheid komen... ik zag toevallig bij Hans vd Berg op fb de vraag of zijn hengsten getest zijn: geen reactie.
Lukasje schreef:1 van zijn hengsten, maar ik weet niet meer dewelke, bood hij me vorig jaar te koop aan.
Vond ik op zijn minst ook “vreemd” ...
Ryder schreef:Dat 'ie die hengsten aanbiedt is niet zo gek, hij is vooral handelaar. Het aanbod qua hengsten verschilt ook elk jaar. En hij is niet de enige he, volgens mij laten weinig hengstenhouders/fokkers hun paarden testen op PSSM.
Marigo schreef:Weet iemand of er een internationale lijst is? Ik heb een Italiaanse, maar opa is wel Andrit ll. En laat die nou net de vader zijn van Ambach....Ruin is 13 en heeft geen klachten, maar wil wellicht wel op PSSM1 laten testen. Heeft dat veel toegevoegde waarde als je paard verder geen klachten heeft? Kan PSSM1 management/voerbeleid preventief werken om problemen/aanvallen te voorkomen? Of kwaad bij een gezond paard? Voer nu sowieso zo laag mogelijk in suiker omdat meneer op dieet is.
Skippy01 schreef:Marigo schreef:Weet iemand of er een internationale lijst is? Ik heb een Italiaanse, maar opa is wel Andrit ll. En laat die nou net de vader zijn van Ambach....Ruin is 13 en heeft geen klachten, maar wil wellicht wel op PSSM1 laten testen. Heeft dat veel toegevoegde waarde als je paard verder geen klachten heeft? Kan PSSM1 management/voerbeleid preventief werken om problemen/aanvallen te voorkomen? Of kwaad bij een gezond paard? Voer nu sowieso zo laag mogelijk in suiker omdat meneer op dieet is.
Bij een gezond paard kan dat eigenlijk geen kwaad. Wat je primair doet is hooi, vitaminebrok, weinig of geen gras, voldoende vitamine E, waar nodig extra zout en magnesium.
Máár bij een niet gezond paard kan het misschien wél kwaad om ze van het gras te houden. Stel je hebt een paard dat niet pssm1, maar pssm2 blijkt te hebben, dan moet je juist veel eiwitten voeren, en dat haal je niet direct uit een pssm1 dieet.
(ik simplificeer hier natuurlijk enorm he, zó simpel is het niet)
Marigo schreef:Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...
PeerAppel schreef:Marigo schreef:Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...
Er is met Ambach 50% kans op P1. Dus je kunt het er best op gokken. Openheid vanuit de fokker(s) zou inderdaad gewaardeerd worden. Dan kun je ook voorkomen dat je een P1/P1 fokt.
PeerAppel schreef:Met oog op de toekomst. Als wij massaal gaan testen, erachter komen dat een enorm percentage van onze Haflingers P1 heeft en deze groep vervolgens gaan "uitsluiten" voor de fok, dan heb je in de toekomst een enorm beperkte genenpoel. Dat kan positief uitpakken, maar ook enorm negatief. Hoe lang duurt het dan voordat we weer een erfelijke ziekte of afwijking erbij hebben, maar vooral: hoelang duurt het voor we daar achter komen? Ik denk ook niet dat 10% van de Haflingers PSSM heeft, maar echt veel meer dan we denken. Dan is "uitsluiten" best ingewikkeld. Net als bij andere rassen. Bij de Trekpaarden is het percentage vermoedelijk nog veel hoger.
Het is een beetje een dilemma, waar ook andere rassen/stamboeken mee zitten.