haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:33

engelina schreef:
ums ik bedoel een trekpaard en geen mensen uit belgie hahhaha

Maar hoe kun je zeggen dat een haflinger van 2jaar en nog iets dit werk aankan..
Zoals eerder gezegd gaan jullie eens bij zo een ruk en pluk wedstrijd kijken en oordeel daarna..
Niet voor niets zoals wel al 10 keer eerder verteld, mag je officieel pas met een 4 jarige starten, ook in belgenland

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:34

engelina schreef:
elsie1 nou ik vind het er leuk uit zien hoor.
en 2,9 vind ik niet te vroeg hoor.
zoalng je alles maar met mate doe en volgens mij is dat wel.
voor zon jong dier is het zeker belangrijk om ervaring op te doen en hij is zeker braaf voor een hengst. Ach gut

hoe kunnen ze verwachting dat de paarden al gelijk lopen op die leeftijd.
erg tegenstrijdig want ze willen niet dat je zo vroeg ga rijden maar verwachten al wel dat je genoeg uren hebt gemaakt dat ze op elkaar afgesteld zijn.

jammer van je topic.
maar met belgen wordt vaak al op 2 jarige leeftijd voor de kar beleerd. en met 3 onder het zadel.
paarden zijn eerder rijp om te trekken dan het rijden.
omdat paarden beter gebouwd zijn om te trekken en omdat het minder kracht kost.
een ruiter op een paard vergt veel meer van zon paard.

en mensen als je je punt al duidelijk heb gemaakt in dit topic
blijf dan niet bezig om je gelijk te halen want dat krijg je toch niet want je verschil duidelijk van mening. dus ga je tijd ergens anders verdoen.

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door rommulus op 01-03-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:34

engelina schreef:
elsie1 nou ik vind het er leuk uit zien hoor.
en 2,9 vind ik niet te vroeg hoor.
zoalng je alles maar met mate doe en volgens mij is dat wel.
voor zon jong dier is het zeker belangrijk om ervaring op te doen en hij is zeker braaf voor een hengst. Ach gut

hoe kunnen ze verwachting dat de paarden al gelijk lopen op die leeftijd.
erg tegenstrijdig want ze willen niet dat je zo vroeg ga rijden maar verwachten al wel dat je genoeg uren hebt gemaakt dat ze op elkaar afgesteld zijn.

Als je op deze manier een marathon gaat rijden dan kan ik niet echt zeggen dat je met beleid en met mate aan het rijden bent.

En niemand verwacht dat een jong paard al als een ervaren, ouder paard loopt maar wel dat de menner een jong paard eerlijk en fair rijdt en dus niet op een manier als deze Boos!
Lekker ervaring doet het beestje op. En het is inderdaad supper dat hij zo braaf is. Als hij dcat niet was geweest dan had hij deze manier van rijden helemaal niet geaccepteerd!

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:37

Echwel schreef:
engelina schreef:
ums ik bedoel een trekpaard en geen mensen uit belgie hahhaha

Maar hoe kun je zeggen dat een haflinger van 2jaar en nog iets dit werk aankan..
Zoals eerder gezegd gaan jullie eens bij zo een ruk en pluk wedstrijd kijken en oordeel daarna..
Niet voor niets zoals wel al 10 keer eerder verteld, mag je officieel pas met een 4 jarige starten, ook in belgenland

mmm.. je zegt niets over 'die arme belgen'
dus voor hen is t niet 'zielig' zoals jij het zo graag noemt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:38

Ik vind het ten eerste geen prettig gezicht.
Ten tweede vind ik het ronduit stom dat mensen zich achter de drafsport verschuilen. Ik denk dat een ieder die daar een mening over heeft nog geen dag op een entrainement heeft meegelopen dus daar zeker geen mening over kan vormen.
Ten derde vind ik het nog stommer dat je met een 2 jarige op wedstrijd gaat terwijl je zegt dat ze nog niet goed op elkaar ingespeeld zijn. In mijn wereld is het zo dat je een paard eerst goed traint voordat je op wedstrijd gaat. Anders is het nogal oneerlijk voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:39

2 jaar en nog iets 2,9 jaar dat schilt maarliefs wel 9 MAANDEN.

en ik denk dat het paard braaf is omdat hij goed wordt behandeld en goed is beleerd.
een paard blijft niet braaf als hij verkeerd wordt behandeld.

het is een vergelijking tussen het werk.
dagen lang werken op land of 1 keer in de zoveel tijd een wedstrijdje van een paar min.
met een leeftijds verschil van 9 maanden.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:40

engelina schreef:
wat bedoel je met zgn? en belgen zijn helemaal niet eerder rijp dan andere paarden omdat het zo lijkt. maar ik wil er mee zeggen dat het veel vaker gebeurd. en dat is al heel veel jaren aan de gang. als je weet dat belgen vroeger werden gebruikt op het land en vaak al met 2jarige leeftijd aan het werk moesten'.
en dan nu een rijpe haf die heel affetoe een klein wedstrijdje rijd. lijkt me sterk dat het paard dit niet aankan.
want dat kan hij makkelijk.

Goh hoe kan het toch dat Belgen gemiddeld niet ouder als 7 jaar worden Frusty

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:41

We hebben het niet over andere vormen van aanspannen, maar puur over marathon rijden.
Wat iedereen zelf doet ben ik het ook niet mee eens, ik vind ieder paard heeft recht op zijn jeugd.

Maar er is werkelijk verschil tussen een rondje boscrossen en een marathon, zelfs een indoor rijden, je moet altijd korte bochten draaien, wil toch de verplichte poorten nemen, en dat kost heel veel energie en beenwerk..

Lekker rechtuit kan dus minder kwaad dan dit constante gedraai, anzetten remmen en noem maar op

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:42

engelina schreef:

en ik denk dat het paard braaf is omdat hij goed wordt behandeld en goed is beleerd.

dagen lang werken op land of 1 keer in de zoveel tijd een wedstrijdje van een paar min.

Ik zie liever een paard wat maanden lang goed gewerkt wordt voordat het op wedstrijd gaat dan een paard wat totaal onvoorbereid op wedstrijd gaat. Dat kan lichamelijk en geestelijk nogal wat doen in 3 'minuutjes' .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:43

engelina schreef:

Ik vind het hier niet zozeer om de leeftijd gaan, maar om een TS die zich overal uitbanketstaafd, zélf notabene aangeeft dat training van 2span úren training is om de op elkaar ingespeeld te laten raken, maar tóch die 2 even voor de kar zet, paar x traint en dan een scheurwedstrijd zonder regelement gaat rijden. Daár gaat t mij om. en dan nog; als dit beest 2,9 jaar is en al in 2span wordt getraind, dan betekent dat dat ze minstens vanaf zijn 2e bezig zijn met trainen Knipoog

Anoniem

noeki schreef:
engelina schreef:
wat bedoel je met zgn? en belgen zijn helemaal niet eerder rijp dan andere paarden omdat het zo lijkt. maar ik wil er mee zeggen dat het veel vaker gebeurd. en dat is al heel veel jaren aan de gang. als je weet dat belgen vroeger werden gebruikt op het land en vaak al met 2jarige leeftijd aan het werk moesten'.
en dan nu een rijpe haf die heel affetoe een klein wedstrijdje rijd. lijkt me sterk dat het paard dit niet aankan.

Goh hoe kan het toch dat Belgen gemiddeld niet ouder als 7 jaar worden Frusty

een iedergeval niet door het jonge beleren doe maar eens internet zoek werk Bloos en 7 jaar is wel erg jong tegen woordig is de gemiddelde leeftijd een stuk hoger.

Ibalia

engelina schreef:
2het is een vergelijking tussen het werk.

En vroeger zaten er hier beren in het bos.

Hoe kun je nu de paarden van vroeger gaan vergelijken met de hedendaagse paarden.
Daar zit toch een wereld van verschil in???

Ik denk dat een marathon van een paar minuten meer impact op een paard heeft dan jij denkt.
En dat je daar verstandig mee om moet gaan, lijkt me duidelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:45

ulinoco_maud schreef:
ik vind het ook niet kunnen.....
maar sommige mensen hier hebben echt geen greintje takt is het wel stelletje aso's
kunne jullie niet gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent in plaats van de hele tijd gaan gal spugen terwijl het na 1 keer zeggen ook wel duidelijk is...
lekker gezellig bokt is dit...
blijf gewoon vriendelijk en op die manier kun je ook zeggen dat het gewoon niet kan met zo een jong dier !!!

Het is blijkbaar niet duidelijk te maken bij deze persoon, dus dan valt mijn tact vrij snel weg, hoor. Dat ik dan als aso gezien wordt, daar moet ik dan wel weer om lachen. Ik vind het pas aso als je zo met je paard omgaat. Gezelligheid vind ik heel belangrijk, maar paardvriendelijkheid vind ik nog iets belangrijker in dit geval. Ik ga echt niet 'gezellig' zeggen dat ik dit ok vind. En als er domme argumenten komen over DA's die beweren dat paarden met 2,5 zijn uitgegroeit, tja, dan vraag je om commentaar in mijn ogen. Juist omdat ik zo moe wordt van mensen die dat maar blijven beweren. Het is gewoon niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:46

JoyCiej007 schreef:
engelina schreef:

Ik vind het hier niet zozeer om de leeftijd gaan, maar om een TS die zich overal uitbanketstaafd, zélf notabene aangeeft dat training van 2span úren training is om de op elkaar ingespeeld te laten raken, maar tóch die 2 even voor de kar zet, paar x traint en dan een scheurwedstrijd zonder regelement gaat rijden. Daár gaat t mij om. en dan nog; als dit beest 2,9 jaar is en al in 2span wordt getraind, dan betekent dat dat ze minstens vanaf zijn 2e bezig zijn met trainen Knipoog

waar bazeer jij op dat ze dan al vanaf haar 2e aan het trainen moet zijn?
ik ken paarden die worden voor de kar beleerd juist in 2 span.
ingespeeld op elkaar raken kost uren trainen en dat doet ze misschien nog niet op die jonge leeftijd en hou er dus wel rekening mee met wat het paard aan zou moeten kunnen.

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:46

engelina schreef:

een iedergeval niet door het jonge beleren doe maar eens internet zoek werk Bloos en 7 jaar is wel erg jong tegen woordig is de gemiddelde leeftijd een stuk hoger.[/quote]

vast wel 7,9 intussen Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:47

Nadya schreef:
ulinoco_maud schreef:
ik vind het ook niet kunnen.....
maar sommige mensen hier hebben echt geen greintje takt is het wel stelletje aso's
kunne jullie niet gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent in plaats van de hele tijd gaan gal spugen terwijl het na 1 keer zeggen ook wel duidelijk is...
lekker gezellig bokt is dit...
blijf gewoon vriendelijk en op die manier kun je ook zeggen dat het gewoon niet kan met zo een jong dier !!!

Het is blijkbaar niet duidelijk te maken bij deze persoon, dus dan valt mijn tact vrij snel weg, hoor. Dat ik dan als aso gezien wordt, daar moet ik dan wel weer om lachen. Ik vind het pas aso als je zo met je paard omgaat. Gezelligheid vind ik heel belangrijk, maar paardvriendelijkheid vind ik nog iets belangrijker in dit geval. Ik ga echt niet 'gezellig' zeggen dat ik dit ok vind. En als er domme argumenten komen over DA's die beweren dat paarden met 2,5 zijn uitgegroeit, tja, dan vraag je om commentaar in mijn ogen. Juist omdat ik zo moe wordt van mensen die dat maar blijven beweren. Het is gewoon niet waar.

maar dan verschil je van mening en jullie willen beide niet toegeven omdat je beide een eigen visie hebt met eigen argumenten. en dan krijg je die persoon helemaal niet van zijn mening af door bod te gaan reageren.
dat heet mensen kennis

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:49

Engelina ga eens mee kijken naar een sgmw en oordeel daarna..

Trouwens het is bot met een t anders worden we nog bij opbod verkocht..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:49

engelina schreef:
maar dan verschil je van mening en jullie willen beide niet toegeven omdat je beide een eigen visie hebt met eigen argumenten. en dan krijg je die persoon helemaal niet van zijn mening af door bod te gaan reageren.
dat heet mensen kennis

Volgens mij gaat het niet om een mening, maar om een feit dat een paard met 2,5 niet uitgegroeit is. Clown
Het gaat hier niet om mensenkennis, maar om paardenkennis.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:50

engelina schreef:
waar bazeer jij op dat ze dan al vanaf haar 2e aan het trainen moet zijn?
ik ken paarden die worden voor de kar beleerd juist in 2 span.
ingespeeld op elkaar raken kost uren trainen en dat doet ze misschien nog niet op die jonge leeftijd en hou er dus wel rekening mee met wat het paard aan zou moeten kunnen.

Dat baseer ik nergens op, dat is puur speculatie. En in het 2span beleren is inderdaad een veelgebruikte methode, ben het hier ook wel mee eens. Maar het is een groot verschil een paard in 2span beleren óf met een 2span op wedstrijd gaan terwijl ze nog totaal niet op elkaar in gespeeld zijn, mét een redelijk jong en best nog wel onervaren paard erin, en dan zó gaan rondscheuren en korte bochten maken. Gá je dan op wedstrijd als je dat zo graag wilt; doe het dan lekker in een drafje en rijdt lange lijnen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:53

Citaat:

heb je al opgezocht dan waarom die paarden niet zo oud worden? schijnbaar niet......
dus plaats geen berichten de grappig zijn bedoeld als ze niet onderbouwd zijn
en het gaat niet om die belgen maar om dit topic.

echwel dan zal ik jou spellings fouten maar niet gaan verbeteren

en ik vind het er leuk zien en helemaal niet verkeerd.
en nee ik ben nog niet bij sgmw geweest maar in dit filpje vind ik het er niet slecht uitzien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:55

engelina schreef:
Citaat:

heb je al opgezocht dan waarom die paarden niet zo oud worden? schijnbaar niet......

en nee ik ben nog niet bij sgmw geweest maar in dit filpje vind ik het er niet slecht uitzien.

Spreekt een ervaren menner of iemand die pretendeert verstand van zaken te hebben? Koe

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:55

Engelina: En heb jij al opgezocht wanneer paarden echt uitgegroeit zijn?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:56

waarom gaat iedereen meteen zo z eiken hier op bokt?
als je het gewoon 1 keer zegt weet de TS het wel hoor!
veel paarden en pony's worden al steeds eerder voor de kar gezet, omdat het geen invloed heeft op de botten enzo..

ik vind het er leuk uitzien hoor
echt een leuke pony Lachen

AddWork

engelina schreef:
Citaat:

mijn berichten zijn ook echt niet grappig bedoeld hoor!

jij vindt het er leuk uitzien? Ben benieuwd hoe jij met je fersorgponni omgaat, of hoeft die ook noooooit meer tandjespoetsen? scheelt weer Slapen Slapen Slapen

JoyCiej007

Nadya schreef:
Engelina: En heb jij al opgezocht wanneer paarden echt uitgegroeit zijn?

En ook geestelijk volwassen zijn?