Vraagprijs haflingers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shadow33

Re: Vraagprijs haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:49

Mijn vriendin heeft vorige week haar haflinger te koop gezet. Die had ze gekocht als 6 jarige. Nu inmiddels 13 jaar oud. Die staat te koop voor 2500. Dus niet zo duur als ik dit allemaal lees. Die is gewoon recreatief bereden. Door onzekerheid van de eigenaresse zelf verder niet zoveel mee gedaan als in buitenritten ed. Paar jaar geleden heeft ze wel eens hc wedstrijdjes gereden. T is alleen niet de grootste haflinger, dacht iets van 1.42 ofzo.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:12

Dees schreef:
Nog maar een paar jaar geleden werden haflingers vooral gefokt om naar de slacht te brengen. Veulentjes brachten echt geen cent meer op....

Maar 10K voor een jonge haflinger die een leuk voetje kan lopen, dat is imo toch echt een fantasieprijs.
Voor 5K kun je hele nette bereden dieren kopen.

Echt?? Doe mij er maar 2 dan, 152 + , jonger dan 8, correct op de benen, en pssm1 vrij .

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:14

Ik rijd een haflinger van 158, daar werd vorig jaar als 4 jarige al meer dan 10 voor geboden.
Gewoon correct van been naar de hand gereden, verder niks aparts nog.

mocht ik voor mijzelf iets leuks tegen komen sta ik er wel voor open.. maar wat ik interessant vind gaat allemaal naar de 10 +.
En ik wil prima een onbeleerde 3/4 jarige maar ik kan er weinig vinden binnen mijn eisen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:18

Dat van naar de slacht heb ik niet zo ervaren, maar dat zal ook aan de kwaliteit van de veulens liggen. Wij zijn er nog nooit mee blijven zitten, verkocht ze zelfs wel al voor de geboorte.

@Robbie maar die is ook wel weer uitzonderlijk kwa stokmaat. Niet perse wenselijk vanuit mijn fokkersoogpunt.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:32

maessie schreef:
Dat van naar de slacht heb ik niet zo ervaren, maar dat zal ook aan de kwaliteit van de veulens liggen. Wij zijn er nog nooit mee blijven zitten, verkocht ze zelfs wel al voor de geboorte.

@Robbie maar die is ook wel weer uitzonderlijk kwa stokmaat. Niet perse wenselijk vanuit mijn fokkersoogpunt.

Ja die ik rijd.. die is echt groot, maar voor mijzelf mag wel wat kleiner..

Maar 152 + ? Lijkt mij toch best prima? Die maat kan ik wel vinden. Pssm vrij of mogen testen lijkt lastiger.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:41

De vraag is alleen of 152+ wenselijk is, mede voor het behoud van de kwaliteit

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:45

Westhof schreef:
Ik wist ook wel dat de prijzen (flink) zijn gestegen, maar ik schrik hier toch wel van :wow:

Groot verschil met jaren geleden inderdaad. Ik kocht in 2014 mijn toen 11-jarige ruin voor €1.950, inclusief spullen (zadel, hoofdstel, dekens etc.). Nu bijna 9 jaar later nog steeds een gouden pony aan, letterlijk en figuurlijk. Onbeleerd 4k-6,5k vind ik ook echt absurd. Maar ja, iets met vraag en aanbod.

Zou nu sowieso niet snel meer een Haflinger kopen, maar dat terzijde. Die van mij is neigt meer naar het oude type, ik heb niks met die iele beesten van tegenwoordig.

[ [url=m/TbMhAO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De “zwaardere” types zijn er nog wel hoor O:)
Mijn (hier) 4,5 jarige (inmiddels bijna 5) haflinger. Wel eentje met “modern” karakter als je snapt wat ik bedoel :o :')

Afbeelding

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:49

TurboDi schreef:

Dit inderdaad, komt fundament en type meestal niet ten goede.

Pssm is inderdaad ook wel een dingetje tegenwoordig. Ook nog niet elke hengstenhouder test er al op, dat mocht van mij best verplicht worden vanuit de stamboeken. :j

Dat is meer een tussentype Turbodi. Wel fijn om te zien dat die mooi op gewicht zit, zie ook vaak als zwaarder type aangeduide dieren die helaas gewoon veel te dik zijn.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:50

Afbeelding
Dit is mijn trainingsprojectje..

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:56

maessie schreef:
TurboDi schreef:

Dit inderdaad, komt fundament en type meestal niet ten goede.

Pssm is inderdaad ook wel een dingetje tegenwoordig. Ook nog niet elke hengstenhouder test er al op, dat mocht van mij best verplicht worden vanuit de stamboeken. :j

Dat is meer een tussentype Turbodi. Wel fijn om te zien dat die mooi op gewicht zit, zie ook vaak als zwaarder type aangeduide dieren die helaas gewoon veel te dik zijn.

Ja ben blij dat die van mij niet zo extreem groot is zoals je ze tegenwoordig ziet. En nog mooi zwaar op de benen. In de zoektocht ook wel haflingers gezien wat net welshjes waren, zo fijn in het beenwerk… wilde ik absoluut niet.

Indd meer een tussentype hoor al is hij inmiddels al weer verder uitgezwaard en als je m naast sommige haflingers ziet is hij echt breed :')
Dankje voor je compliment! Hij is indd super mooi op gewicht (al zeg ik het zelf), kan z’n ribben voelen.
Ben benieuwd hoe breed hij uiteindelijk wordt, hij heeft een beetje een slechte start gehad en is sinds hij bij mij is echt hard gegroeid, zowel in hoogte als breedte

@robbie88 leuk paardje hoor!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:15

Afbeelding

Ik ben blij met mijn tweejarige met een tank van een moeder.

Ik zocht expliciet een Haflinger, aan de maat maar stevig gebouwd.
En best tevreden met een veulen huiswaarts gekomen :)

Ik volg opa op insta en dat is ook een beer van een Haf!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:24

Het gaat hier over de vraagprijs. Niet over het type en de maat, toch?

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:38

pillow schreef:
Het gaat hier over de vraagprijs. Niet over het type en de maat, toch?

Type en maat doen wel wat voor de vraagprijs :Y) maar snap je punt

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:42

Maar jullie zeggen dat 10k voor een grote gezonde allrounder tussen de 3-10 jaar heel normaal is?

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:44

J30d schreef:
Maar jullie zeggen dat 10k voor een grote gezonde allrounder tussen de 3-10 jaar heel normaal is?

Ik vind t heel veel geld. 8000 voor eentje die L2 ofzo loopt kan ik inkomen. Een 3 jarige net beleerd hooguit 6000(wat ik dan al heel veel vind) Maarja wie ben ik :Y)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:47

J30d schreef:

‘Normaal’ weet ik niet maar mijn ervaring is dus wel dat ze ervoor verkocht worden zonder dat ze heel lang te koop hebben gestaan. Beide keren was de pony in mijn verhaal binnen de 3-6 weken verkocht.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:59

Ik vind 't niet normaal, maar 't wordt er blijkbaar wel voor neergeteld...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:35

J30d schreef:

Nee dat vind ik niet normaal. Boven de 7k zou ik nooit gaan. Zeker niet voor 1 die alleen maar recreatief gebruikt gaat worden.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:36

Ja ik zie ook haflingers zijn vaak dezelfde week al weg (ook die van 10-15k) ik spaar voor de zekerheid nog maar even door… :wave:

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:52

J30d schreef:
Ja ik zie ook haflingers zijn vaak dezelfde week al weg (ook die van 10-15k) ik spaar voor de zekerheid nog maar even door… :wave:

Ik zie er 2 op marktplaats staan waarvan ik weet dat die goed gefokt zijn, in orde zijn en pssm vrij. Waarom ga je daar dan niet kijken? Er staan een aantal leuke haflingers op onder de 4 jaar (je wou een jonkie toch?)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:54

pillow schreef:
J30d schreef:

Nee dat vind ik niet normaal. Boven de 7k zou ik nooit gaan. Zeker niet voor 1 die alleen maar recreatief gebruikt gaat worden.

Dat recreatief gebruik vind ik altijd een moeilijke.
Ik zie veel ‘recreatief gebruik’ advertenties met:
- 5-12 jaar
- goed aangereden
- correct, geen gebreken of stalgebreken
- aanleg om een proefje te lopen
- superbraaf
- braaf te laden
- bomproef, verkeersmak, braaf op vreemd terrein
- braaf in kudde, ook op stal
- 1m65-1m70

Tsja… dan koop je eig gewoon een sportpaard. En bij dat sportpaard heb je meestal niet eens de garantie dat die zo bomproef en braaf zijn. Dus waarom ‘recreatief’ dan goedkoper zou moeten zijn is me een raadsel.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:56

K_nolan schreef:
J30d schreef:

Ik zie er 2 op marktplaats staan waarvan ik weet dat die goed gefokt zijn, in orde zijn en pssm vrij. Waarom ga je daar dan niet kijken? Er staan een aantal leuke haflingers op onder de 4 jaar (je wou een jonkie toch?)

Hi klopt heb deze ook al gezien maar zijn helaas te klein wil minimaal 1,50. En moet al beleerd zijn. Of ik moet een advertentie gemist hebben? Daarnaast kan ik geen paddock paradise bieden die zijn hier amper. Beste zou zijn rond de 5-8 en gewoon al wat ervaring in alles, maar begrijp ook dat dat de prijs verhoogd dan een “groenere” 3/4 jarige…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:59

Ik klik voor de fun eens dit topic open.
Vroeger bij een haflingerfokker gereden dus heb nog altijd een zwak voor ze.

Maar woow wat een prijzen maar ook, wooow wat een stokmaat.
150+ Dat is er ook nog maar kort ingefokt zeg maar. Toen was 1 van 145 al flink aan de maat.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:00

Dat recreatief gebruik vind ik altijd een moeilijke.
Ik zie veel ‘recreatief gebruik’ advertenties met:
- 5-12 jaar
- goed aangereden
- correct, geen gebreken of stalgebreken
- aanleg om een proefje te lopen
- superbraaf
- braaf te laden
- bomproef, verkeersmak, braaf op vreemd terrein
- braaf in kudde, ook op stal
- 1m65-1m70

Tsja… dan koop je eig gewoon een sportpaard. En bij dat sportpaard heb je meestal niet eens de garantie dat die zo bomproef en braaf zijn. Dus waarom ‘recreatief’ dan goedkoper zou moeten zijn is me een raadsel.[/quote]

Helemaal eens, ik denk dat je over het algemeen een sportpaard koopt. Alleen dat door het recreatief gebruik het uiterste op sportgebied waarschijnlijk niet behaald zal worden. Ik ben bewust opzoek naar een sporthaflinger en noem mijzelf ook altijd een fanatieke recreatie ruiter. Nee ik rijd niet ieder weekend wedstrijd maar heb wel ambities en doelen en dat hoeft niet altijd op sportgebied uitgevoerd te worden maar ben wel van mening dat er geen “standaard recreatief ras of paard” bestaat. Alle paarden zijn sportpaard en 90% vd paarden wordt ook gefokt om weer het beste uit beide ouders te halen.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:01

K_nolan schreef:
J30d schreef:

Hi klopt heb deze ook al gezien maar zijn helaas te klein wil minimaal 1,50. En moet al beleerd zijn. Of ik moet een advertentie gemist hebben? Daarnaast kan ik geen paddock paradise bieden die zijn hier amper. Beste zou zijn rond de 5-8 en gewoon al wat ervaring in alles, maar begrijp ook dat dat de prijs verhoogd dan een “groenere” 3/4 jarige…[/quote]

Ja doorgereden en net beleerd is nog wel een verschil in prijs.

5000 voor een goed doorgereden pssm vrije haflinger die klinisch en röntgen goed is, zou ik van te kijken staan, 8000 zelfs al.

Recreatief is ook niet meer wat het geweest is. Veel ruiters zeggen dat ze een recreatief paard willen, maar die moet dan wel en een leuke proef lopen, crossen, springen, een keer een clinic mee doen op stal. Tja wat is recreatief dan nog? In mijn ogen is een echt correctie haflinger die dat allemaal kan goud waard en momenteel bijna niet te koop (als je ze rond de min 4 tot max 6 jaar wilt).