[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_xwien

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:11

en ik kan heel scheef zijn, maar volgensmij is het dezelfde haf

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:02

Heeft wel dezelfde bles.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:42

Ine lastig he, zo'n "ouderwets" volvreet-type. Ze stond inderdaad wel strak bij die intensieve training, maar dat moet je kunnen volhouden uiteraard...

Hier heeft de Haf weer een paar goede dagen aangezien ik haar een paar keer gereden heb. Het maakt zoveel verschil in er "ontploft" uitzien of niet :D . Vriendin is langsgekomen, met verstand van paarden :D , en die vond haar niet zo overdreven dik, oef... Maar nu is dat weer volhouden want zoals bij Ine, als ik te weinig werk barst ze weer meteen uit haar voegen... :D

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:25

Zazalover schreef:
en ik kan heel scheef zijn, maar volgensmij is het dezelfde haf

ja dat zag ik ook daarom mijn vraag maar ze zegt dat het een broertje is hahaha. Maar goed ze reageerd niet op waarom het niet goed is een 3 jarige zo intensief te rijden. En het zijn manege pony's dus geloof niet dat ze die zelf voert. Dus snap niet wat ze in dit topic wil. Ze is 16 ofzo zag ik in haar profiel. Ik hoop alleen dat ze er wat van leert om niet zo met jonge paardjes om te gaan.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:22

ja precies, ik dacht echt wow dan kan zon beestje misschien nu heel lekker werken (weet natuurlijk niet of dat zo is) maar dan later als hij wat ouder wordt dan gaat hij in staking komen hoor.
ik ben 14 (bijjna 15) maar weet donders goed dat je zo niet met een 3 jarige om moet gaan en weet ook precies wanneer ik teveel van mn pony vraag

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:26

ik heb toevallig een video gemaakt van het afval proces van mijn hafje.
Mijn haffie had een peesblessure waardoor ze 8,5 maand niks heeft mogen doen.
Inmiddels is ze volledig herstelt en heeft haar lichaam ook weer de vorm die het moet hebben.
Ze krijgt 4 kilo kuil p.d en 2 handjes biks p.d

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:35

@Moyra: wat een brave haf heb jij. Heel leuk filmpje en idd ze is goed afgevallen zeg.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:41

"mariekeoo"

Inderdaad wat Sjemira al zegt deze topice is voor mensen die hun paarden zelf voeren en advies willen weten of andere mensen te adviceren.
En niet om al die mange paarden!

Dus ik weet niet waar je heen wilt en wat je wilt weten.
Want zoiezo als het een mange paard is word die op een mange voer schema wat elk paard krijgt gevoert daar kan jij echt niks in veranderen.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:48

moyra

Wat vervelend van zijn peesblessuren, hoe is die er aan gekomen?

Hopen dat ie weer helemaal goed herstelt is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:58

braaf is een groot woord hihi.
Ze staat bekend om dr ´onbetrouwbare´ gedrag,
Hoewel ik moet zeggen nu ze van stal is verhuist sinds 3 weken dr lichaam en geest dr een eind op vooruit zijn gegaan.
Ze word nu ook meer bereden (ik mag helaas al 5 jaar niet rijden) dus er worden nu km gemaakt.

Peesblessure is gekomen op 31 december 2010 toen ze schrok van het vuurwerk en vol op de bakwand is geklapt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:29

Ik ben niet zo goed mee met het tijdstip vs afvallen, maar heb je nu meer gewerkt om haar te laten afvallen of is ze afgevallen in haar rustperiode en hoe heb je dat gedaan? Mooi resultaat trouwens en erg leuk filmpje! :-)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:40

de eerste foto`s zijn ergens in april gemaakt dus midden tijdens de blessure.
Die daarna ergens halverwege het weidegang gemaakt.
Daarna ben ik ergens halverwege aug rustig begonnen met opjagen (want dr zadel paste niet meer uiteraard) eerste week 3 rondjes draf en zo rustig aan gaan uitbreiden.
tot de galop er uiteindelijk ook een aantal weken bij zat en toen is ze meer arbeid gaan verrichten.

Hierna zijn wij verhuist van stalling 29 oktober en zijn we op een stal terecht gekomen met een normale longeerbak en 2 longeerbakken met duinzand.
Ik wissel dus een aantal keer per week tussen de bakken.
Verder word ze door stalgenoten mee genomen naar het strand in het weekeind.
Dus ze is meer arbeid gaan verrichten.

vanaf deze week heeft ze een nieuwe ruiter die 3 x pw zal komen rijden.
We zijn er dus nog niet en straks bepalen of ze meer voeding nodig heeft.
Ik moet zeggen dat ze het kuil op deze stal heel lekker vind en dr biks laat liggen tot in de nacht als het kuil op is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:46

Dat klinkt goed :-) Maar echt door werken dus. Opjagen doe ik ook wel relatief vaak met Daya, kan ze zich echt even helemaal geven! Hopelijk zet de positieve evolutie zich voort, ze ziet er al heel goed uit :-)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:41

Ik heb gelukkig met Beau nog nooit echt last gehad met zijn (over) gewicht.
Hij staat in het weide seizoen vanaf 10 uur sochtends tot meestal ergens in de middag buiten, wanneer het weer wat kouder word staat hij
bijna iedere dag 1 a 2 uurtjes buiten, niet langer, omdat hij snel last heeft van de kou en word dan kramperig. Naast dat krijgt hij 2 keer op
een dag ruw en krachtvoer van de pensionhouders. Beau krijgt per keer een stevige hand kuil en 1 kg bix. Na het rijden krijgt hij nog eens 1 kg muesli met haver en kruiden.
Beau word op het moment ongeveer 4 of 5 keer getraint en de andere dagen worden gevult met vrijheidsdressuur,buitenrit,freestyle of gewoon niets.

Beau is trouwens nu 5 jaar, dit was Beau Zaterdag.
Afbeelding

Paar maand terug:
Afbeelding

Beau als net 5 jarige, net in het weideseizoen, hij word in het begin wel iets steviger maar dat is na een paar week weer weg :j
https://lh6.googleusercontent.com/_1Fwi ... %20040.jpg
Beau ohz paar week terug:
Afbeelding

Beau als 4 jarige:
https://lh4.googleusercontent.com/_Ndf6 ... G_5960.jpg
onder het zadel:
Afbeelding

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:05

Ziet er prima uit hoor Bitje!! Als ik jouw portie aan Storm zou geven dan kan ik hem rollen ben ik bang haha.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:27

Nouw ik heb vandaag extra duidelijk te horen gekregen dat mijn haf te dik is :( snik... Ik wist het ook wel ... Maar nu steeds meer duidelijk wordt dat haar lichaam in de weg zit... Moet er echt even serieus aktie worden ondernomen...
Het lastige is dat ze op stal allemaal kuil krijgen... Maar ik gaf haar een mega groot hooinet extra( i.v.m. de nacht ben ik bang dat alles op raakt en ze niks meer heeft)... Denk toch dat dit extra's niet ten goede is voor mijn haf :(
Ik voer haar verder 2 handjes (musli subli) zonder met biotine (vandaar die musli moet het ergens mee mengen)
Verder krijg ze niks ja af en toe een wortel...
Elke dag is ze aan het werk (naja ze is ook welleens een dagje vrij :) ) maar tot zo ver nog niet afgevalle :P

Morgen even een foto maken en kijken of er over een paar weken verschil te zien is ben benieuwd :D

PFff die haflinger Beau dat figuurtje wil ik ook bij mijn haffie :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:30

Die van mij staat s'nachts ook zonder hoor, kan ie prima hebben. Geef hem als ik weg ga nog een beetje hooi voor het idee en dan tot de ochtend zonder. Op de dag krijgt hij 3 tot 4 keer hooi en verder 200 gram basisbrok. Meer krijgt hij op dit moment niet, behalve een peen als hij goed zijn best heeft gedaan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:44

Franka1986 schreef:
Nouw ik heb vandaag extra duidelijk te horen gekregen dat mijn haf te dik is :( snik... Ik wist het ook wel ... Maar nu steeds meer duidelijk wordt dat haar lichaam in de weg zit... Moet er echt even serieus aktie worden ondernomen...
Het lastige is dat ze op stal allemaal kuil krijgen... Maar ik gaf haar een mega groot hooinet extra( i.v.m. de nacht ben ik bang dat alles op raakt en ze niks meer heeft)... Denk toch dat dit extra's niet ten goede is voor mijn haf :(
Ik voer haar verder 2 handjes (musli subli) zonder met biotine (vandaar die musli moet het ergens mee mengen)
Verder krijg ze niks ja af en toe een wortel...
Elke dag is ze aan het werk (naja ze is ook welleens een dagje vrij :) ) maar tot zo ver nog niet afgevalle :P

Morgen even een foto maken en kijken of er over een paar weken verschil te zien is ben benieuwd :D

PFff die haflinger Beau dat figuurtje wil ik ook bij mijn haffie :D

Even de omtrek van je pony meten. Hooi mengen met stro (kan ook uit hooinet met mazen van 3 cm)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:12

Was inderdaad van plan om de omtrek te meten :) zo krijg ik natuurlijk het beste beeld :)

Kuil geef ik ook met hele kleine mazen maar het hooinet is echt gigantisch groot, wat ik dus helemaal vol prop en de pensionhouder gooi nog is een pluk kuil voor haar stal :P dus dat is niet handig haha... Dus ze wordt nog wel gevoerd voordat de stal sluit dat is tussen 22.00-23.00 dat er nog gevoerd wordt... En alle andere paarden hebben ook er niks van gekregen die geen extra hooinet hebbe in de stal... Verwen haar te erg denk ik haha...

Daarnaast heeft ze ook een aantal maanden alleen maar in de wei gestaan (een kale wei!!) Nu ben ik haar sinds ruim een maand aan het oppakke maar het valt me nu pas ook dat ze alleen maar ronder wordt..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:58

Bitje, weg hier jij!! Hoe durf je ons hier jaloers komen maken met je prachtige op-gewicht-Haflinger :D !! Schitterend dier zeg!

Franka gewoon eerlijk zijn naar haar toe. Dat extra gewicht zit haar alleen maar in de weg. Dieren die grotendeels op stal staan zijn juist zoveel makkelijker te controleren dan Hafjes vrij in de wei... Opties genoeg voor jou om er iets aan te doen! Haflingers zijn zo'n vreetzakjes, die hebben het (helaas) niet nodig om elk uur van de dag te eten :-) .

Daya doet het hier erg goed op dit moment. Vandaag nog even gereden, ze was actief (met zo'n koud weer ook). Ze is nog stevig, maar wordt steeds strakker. Hopelijk blijft die positieve trend aanhouden. Voor de winter nog steeds aan het twijfelen graaskorf of niet... Alleszins komt er een Greenguard voor in het voorjaar ipv de Imperial Riding, kunststof lijkt me fijner.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:46

Hihi jaa Ponyzotje je hebt ook gelijk ik heb het hooinet al uit haar stal gehaald... En ze moet nu echt elke dag werken (goed bewegen iedergeval)....

Ik heb vanavond de omtrek van haar buik opgemeten en dat was 221... Ik heb geen flauw idee wat normaal is voor een haf

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:03

Heeft er iemand een site waar je dat kan vinden welke omtrek welk gewicht is etc?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:09

even een stukje van de site van voervergelijk

Gewicht berekenen
Er zijn meetlinten op de markt, waarbij je door middel van de borstomvang het gewicht van jouw paard kunt bepalen. Dit geeft een betrouwbaar idee van het gewicht, maar is uiteraard nog niet volledig nauwkeurig.

Een andere mogelijkheid is het gewicht berekenen door middel van een formule. Let op: deze formule is niet geschikt voor het schatten van het gewicht van zeer kleine pony's.

((Borstomvang in cm x 4,3) + (Schofthoogte in cm x 3)) - 785 kg = Gewicht in kg.

Schofthoogte
Als je de schofthoogte van je paard/pony niet weet dan kun je deze opmeten. Meet nauwkeurig tot de schoft en trek mogelijke hoefijzers eraf.

Borstomvang
De borstomvang kun je bepalen door een meetlint over de schoft achter de voorbenen weer omhoog te brengen naar de schoft.

Voorbeeldberekening:
Rijpaard met een borstomvang van 185 cm en schofthoogte van 168 cm.
((185 x 4,3) + 168 x 3)) - 785 kg
795,5 + 504 = 1299,5 - 785 kg = 514,5 kg

De berekening van het gewicht is een schatting, omdat de hals en achterhand niet meegerekend worden. Met een conditiescore worden deze aspecten wel meegewogen en kun je inspelen op de behoefte.

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:20

Die hele formule ga ik niet snappen :o
Maar via die site is het al een heel stuk makkelijker :D Ik ga het binnenkort eens opmeten allemaal en kijken wat er uit komt!
Bedankt hotchocolat!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:47

Het beste is om met je paardje naar een weegbrug te gaan. Dan heb je het echte gewicht.
Ik heb wel het geluk dat de weegbrug erg dichtbij zit ;)

De formules wijken allemaal erg af van wat mijn paard dus echt weegt. Ook de meetlinten.