Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:19

ts eva

@ heidi: idd geeft me ook rust hoor te lezen dat bijna alle haffies hier het galop probleem hebben.
@ jameyskatje leuke haf! lekker luxe nog jonger ook zeker?

vanmiddag mijn haffie eens wassen :D mag er tot zaterdag niets mee doen helaas!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:24

Goede morgen,
Mag ik me hier ook aanmelden, zag gisteren de topic al voorbij komen.

Ik ben Jolanda, maar je mag mij gewoon Freya noemen, anders raak ik weer in de war als er een naamgenoot in de topic zit.

Ik ben sinds oktober 2002 de trotste eigenaar van een haflinger merrie die naar de naam <3 "Donna" <3 luistert , ze is een klein propje en meet ongeveer 1,34 ( volgens papieren 1,38 )
Afbeelding

Sinds 16 juni 2009 ben in de trotse eigenaar van mijn <3 droomveulen <3 , de dochter van Donna, haar dochter luistert naar de naam <3 "Wahida Bella F" <3 . (Wahida betekend in het Arabisch "Enig in haar soort; Uniek; Exclusief" en Bella in het Iitlaans " Mooi")
Van Wahida zal ik niet zo vaak een Dagboek update schrijven, omdat ik niet dagelijks / wekelijks naar de opfok ga.
Afbeelding

Donna woont op een pensionstal in Zoeterwoude en Wahida woont tot ongeveer september / oktober 2012 op de opfok in Hazerswoude. En mijn beide dames hebben ook een eigen site , waar ik ook hun dagboek in bij hou en dan ook nog op papier ... http://www.donna-de-haflinger.nl/

Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust :D

Hier mijn gedeelte van het dagboek :

Jolanda/Freya :
Woensdag 10 augustus 2011
Vanavond in de regen gereden.
Wel uit voorzorg de slof er om heen gedaan.
Het weiland naast de bak, was bewoont dit keer door koeien, miscshien dat ze er normaal ook altijd wel al staan, maar ze vielen me nu eens op en Donna ook, ze was erg kijkerig.
In de stap heb ik haar er goed door heen kunnen rijden en ze liep super in de stap op het laatst, niks in me handen en de slof hing gewoon los.
De draf redelijk, maar wel met veel druk in me handen, maar ook dat is ten opzichte van gisteren een hele vooruitgang.
Veel voltes 10 mtr gereden en heel veel gestapt.
Tussen door in de stap even hals laten strekken en jawel toen zat ik met een grote big smile op me paard, ze ging stofzuigen, ik was zo blij, en ben zo trots op me meisje.
Morgen toch maar wel andere teugels aan het hoofdstel hangen, want merkt dat ze ongemerkt toch langer worden. Rij nu met dressuurteugels met antislip.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:34

die 2e foto is echt super schattig!
ja klopt, hij is 3 jaar :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:38

ts: eva

@ Freya: ze oogt helemaal niet zo klein! leuk juist

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:44

Jolanda/Freya:

@ jameyskatje, ja die kleine meid van mij kruipt graag in je broekzak _O- ze houdt enorm van kroelen
@ Eva , komt ook omdat ik niet zo groot ben ...

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:45

Sjemira schreef:
Marga:
hahahaha ja liever wel, weet je waarom?? Ik ben je jongste (43) niet meer en haal anders iedereen door elkaar whahahahaha :)
nee maar is makkelijker ook voor iedereen en blijft het lekker persoonlijk, je leert iedereen lekker bij naam kennen, mensen die ergens tussen in komen om te lezen gaan niet iedere x alles weer teruglezen en beginnen dan toch weer met je gebruikersnaam te noemen.

Pfff ik kan dus niet slapen vandaar dat ik hier weer op bokt zit te lezen.

Claudia:

Haha, nee prima hoor - vroeg het me even af. :))

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:49

Claudia:

Jolanda/Freya; Welkom, wat een ontzettend lief koppie heeft Donna zeg <3 !
Fijn dat het goed ging met rijden :) .

Judith; Welkom! Jouw Haffie is een ouderwets type zo te zien? Leuk :D .

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:54

Jolanda/Freya:

Mandarijn; ( weet je echte naam nog niet ) dat vond de hengstenhouder toen ook, ze heeft een sjiek hoofd voor een haffie ...
Het rijden, phoe, ze is zo sterk momenteel niet normaal meer. We zijn nu bezig met puur ontspanning haar nageefelijk te rijden en dat is een behoorlijke klus. Heb haar vroeger verkeerd " leren" rijden, gaf ze na ( = lees in de krul), dan vast houden en niet meer loslaten, met als gevolg zodra zij geen druk meer voelt komt ze er uit.

Judith, welkom, leuke haf ...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:56

Jolanda/Freya:
Edit: Claudia, uh ik ben net zo blond als me hafdames, zie het er net boven staan , moet nog even wennen hoor aan de manier van posten.

amigo01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:59

Hallo allemaal,

Wat een super leuk idee en eat een super leuke haffies allemaal zeg.
Daar moet ik natuurlijk die van mij bij zetten.

Mijn haffie heet Amigo is een ruin van nu 10 jaatjes oud.
Heb hem sinds zijn eerste jaar en wat we doen is recreatief rijden en grondwerk.
En gewoon lekker meerijden met de eper 4/daagse en lekker lange ritten.

Op het moment staat ie bijna 6 weken op boxrust ivm met een buikoperatie.
Na deze operatie ging ie heel erg achteruit en wou de veearts dat ik een beslissing ging nemen.
Mijn schoonzus heeft me geholpen en we hebben samen de beslissing genomen om hem naar huis te halen.Hij at en dronk daar gewoon maar zodra die dat had gedaan ging ie liggen en weg liggen kwijnen.
We hebben hem op hoop van zegen met de trailer naar huis gereden en op stal gezet.
waar je hem gewoon helemaal tot rust zag komen.De volgende dag kwam ik op stal en hij stond me op te wachten met zijn oren naar voren. En zelfs te bedelen voor zijn slobber. Sinds dien gaat het super met hem blijkbaar had ie heimwee en ben ik blij dat we de beslissing hebben genomen om hem terug te halen.
Nou hier koemn de foto´s van mijn kanjer.

na de intocht van de epre vierdaagse

Afbeelding

voor de intocht met de groep bij mini shetten fokkerij de groenkamp

Afbeelding

even schudden voor gebruik

Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:07

Claudia:

@Judith; Oja, dat kan ook - door de wintervacht :)) .
Leuk van je buitenrit!

@amigo; welkom! Wat vervelend zeg, wat had hij dat er een operatie nodig was als ik vragen mag?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:10

Jolanda/Freya:

Amigo; super dat je die beslissing heb genomen, anders was je je kanjer misschien kwijt geweest.
Caludai; onze hafdames zijn familie van elkaar ... Wendelinus van Schafferden is de opa van Donna en daarmee ook de overgrootvader van Wahida.

amigo01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:24

@ mandarijn

We hebben hem erheen gebracht met koliek ze konden hem thuis niet goed opvoelen en het ging thuis steeds slechter. Dus hem op de trailer gezet en naar lienden gereden. Daar hebben ze hem opgevoeld en kwam er echt heel veel lucht vrij en vond ik dat ie daarna eigenlijk al veel beter reageerde. Daar gebleven ter observatie en eigenlijk belde ze elke dag netjes maar zijn ademhaling en hartslag bleven te hoog en ze snapte het niet. Hij is in die tien dagen dat ie daar was door heel de mangel gegaan van echo tot rontgen. alle bloedonderzoeken en konden niks vinden behalve wat kleine maagzweertjes en daar kon ie niet zo heftig op reagerenb zei ze. Toen belde ze op dinsdag dat ie slechter ging en dat ze met spoed moesten opereren. Het enige wat ik kon zeggen was dat als dat zijn leven redt doen. smiddag belde ze dat hij stabiel was en dat het goed ging maar dat ze niks vreemds hebben kunnen vinden. Toen belde ze woensdag dat er geen verbetering was en dat ze het echt niet meer wiste. Ik ben langs gegaan en hij zag er niet uit hij had hele doorlig plekken van zijn ijzers hij plaste gewoon donker bruin want hij kon niet bij de automatische drinkbak want dan trok ie die wond strak en dat deed natuurlijk pijn. Ben met hem gaan wandelen en hij was gewoon allert hij hinnikte naar andere paarden en at wat gras.
Toen kwam ze donderdag naar me toe dat ik zaterdagochtend een beslissing moest nemen dat het anders niet meer diervriendelijk was om hem door te laten leven.
Ik belde mijn schoonzus en vertelde hoe of wat en dat ik het niet meer wist. zij heeft gezegd we halen hem terug. De volgende dag belde de veearts weer smorgens en heb gelijk gezegd dat ik hem smiddags op kwam halen en dat ik pijnstilliung mee wilde hebben en gelijk medicijnen tegen de maagzweertjes.
Kreeg ik mee maar hun gingen er vanuit dat ik hem mee naar huis nam om afscheid van hem te nemen. Dus ze belde maandag eigenlijk om me sterkte te wensen ik zeg hoezo. Ik zeg er staat hier een haflinger voor me met zijn oortjes naar voren en die staat bedelen om zijn slobber. ze geloofde het niet en wilde dat mijn veearts er naar kwam kijken. Die is geweest heeft het bevestigd dat hartslag en adenhaling oke waren heeft een extra flesje pijnstilling bij me gelaten en gastrogard en het gaat super hij komt weer aan want hij had daar tien dagen bijna tot niks te eten gekregen en zijn wonden zijn bijna allemaal dicht. Toen belde ze van de week vanaf lienden dat ze amigo wilde zien zes weken na de operatie. haha ik zeg als je hem wil zien kom je maar hier heen want ik ga hem niet weer op de trailer zetten en brengen.
Dus nu komt mijn eigen arts om zijn wond even te checken.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:57

:wow: Wat gaan jullie hard!

Fijn dat je je beter voelt Marga! Heb je in ieder geval nog even wat met Azkaban (leuke naam!) kunnen doen.. :D Getsie, wat vervelend dat hij onregelmatig liep! Hopelijk komt het inderdaad van het bekappen.. Wat is het een mooierd zeg! <3 Had hem ook al voorbij zien komen in het verzameltopic.
Ja ik ben ook zo blij dat ze zo braaf is! Had ook niet anders verwacht, maar op een nieuw plekje is altijd weer even spannend natuurlijk..

Wayne is leuk Charlotte! En super dat je hebt doorgezet. Zo zie je maar weer.. :D Alvast succes met je 1e springwedstrijd!

Ook Storm is een leuk dier Annemarie! Heerlijk even een buitenritje..

Leuke foto's van een schone Luna, Nathalie! ;) Haha lekker is dat, als je net zo nat wordt als het paard zelf. Trutje! Mooi dat je toch nog even hebt kunnen oefenen voor Ermelo! Daar ga je met Angelina rijden?

Louise, ik ken ook een Arendo! Edit: even nagekeken in je profiel en het blijkt dezelfde te zijn! Ken hem nog van de tijd dat ie bij z'n vorige eigenaresse stond! Grappig zeg.. :D

Leuk verslagje van je dag met Willem, Heidi! Lekker ook dat 'ie zo braaf was. Lijkt me toch elke keer weer een verrassing met hengsten met al die hormonen! :))

Super dat het zo goed gaat nu je Floor weer oppakt Amanda! Ik vond haar helemaal niet zo koel altijd, maar dat kwam meer door mijn eigen spanning.. Hihi. O de trukendoos, haha. Wat probeerde ze deze keer uit? :))

Leuk dat je misschien over gaat naar western, Marlous. Zelf al wel ervaring mee of dat nog niet? Succes met de overgang iig, lijkt me best lastig.

Leuk geschreven doei. Fijn dat de galop nu wel goed gaat. Zo zie je maar weer, oefening baart kunst! Het verkeerd aanspringen ken ik inderdaad ook wel. Frustrerend als het elke keer weer mis gaat. Paardrijden blijft moeilijk ja, altijd hard werken! Leuk, een fotoshoot!

Balen dat de zadels niet passen Wendy! Hopelijk vind je snel iets wat goed ligt. Ik heb in principe ook nog steeds geen eigen zadel. Gelukkig heeft de stal eigenaresse een passend zadel liggen die ik mag gebruiken. Scheelt weer! Kan ik rustig op zoek naar iets anders. Sowieso moet ze eerst wat meer spieren krijgen, dan kan ik een zadel aan laten meten.

Heerlijk is dat Freya, als ze dan eenmaal gaan stofzuigen. :D

Super dat jullie beslissing goed heeft uitgepakt voor Amigo. Wat is jouw naam eigenlijk? Maakt het even iets persoonlijker..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:58

Is het daar ook zulk rot weer? Hier regent het al de hele ochtend. Al is het op dit moment weer eventjes droog.. Zit nog te twijfelen, om 19.00 uur vanavond mijn les gepland maar moet even kijken of het wel zinvol is met zulk weer. De bak is op zich nog wel te rijden maar het is altijd anders natuurlijk..

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:39

Ik zou gewoon gaan Rianne :j zou me niet tegen laten houden door een natte bak.. als hij echt niet meer te rijden zou zijn is het een ander verhaal, maar zolang het te doen is, gewoon gaan!

En wat Floor betreft, ik denk dat het best zou kunnen dat het door je eigen spanning kwam, want ik heb nog nooit zo'n koel paard onder mn kont gehad :)) Ze is absoluut niet kijkerig of schrikkerig, af en toe heeft ze wel d'r streken natuurlijk maar that's it. Heb afgelopen dagen ook in de binnenbak gereden met die wind, wat af en toe voor behoorlijk wat lawaai en geklapper zorgde maar ze keek niet op of om.. wat mij zeer verbaaste. En gister was er een trekker aan het werk op het erf, kon daar gewoon langslopen met d'r en ze keek er niet eens naar terwijl andere paarden achter me stonden te stuiteren :)) En wat ze gisteren probeerde.. op het moment dat ik een volte opreed (in draf) voelde ik dat ze wilde gaan klieren, stilstaan en draaien etc maar dat feest is uiteindelijk niet doorgegaan :')

Dus.. nouja. Vandaag helaas geen tijd dus Floor heeft een dagje rust, morgen gaan we weer verder *\o/*

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:49

Jolanda/Freya:

Rianne; ja zeker, dan zit je echt met een big smile op je paard en loop je bijna naast je rijlaarzen na afloop naast je paard.
Gewoon gaan rijden, ik heb gisteren ook in de regen en wind gereden, grote dikke druppels opgevangen, hahaha, maar ach we zijn niet van suikergoed.

Medny; dagje rust kan ook geen kwaad , .... en ja het maflingers, uh halfingers ....

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:54

Louise:

@Annemarie: Ja dat zou leuk zijn om een keertje af te spreken, ben wel benieuwd naar jou mooie haf in het echt.
@Rianne: Wat grappig dat je Arie kent. Ik zag dat je ook in Friesland woont, daar woont zijn vorige eigenaresse inderdaad ook.

Arie had in het begin toen ik hem ging rijden ook last van verkeerd aanspringen op links, maar na eigenlijk een paar keer deed hij het al niet meer bij mij *D Nu heb ik weer last dat hij sterk wordt en dat ik hem dan gewoon niet meer kan houden. En dan dat weer dat is gewoon niet meer leuk zo ;( We gaan met z'n alle duimen en een zonnedansje doen. Ik ga zo naar /3 toe en dan komt vanmiddag of vanavond na het werk wel weer een verslagje

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:55

Rianne

Is ook wel zo, denk dat ik het maar gewoon door laat gaan! :) Gister ook gewoon in de regen gereden en dat boeide paard en mij ook niet. Als je eenmaal aan het rijden bent merk je het ook bijna niet meer.

Haha grappig dat Floor zo anders bij jou is Amanda! Maar alleen maar een goed teken. Heerlijk toch, zo'n koel dier! En mooi dat ze haar streken niet kan uitvoeren bij je, haha. Dan gaat het helemaal goed komen! En een dagje rust is altijd goed.

Klopt Louise! Floor van Amanda komt bij dezelfde persoon vandaan als Arie! Ik had Floor gekocht van Arie's vorige eigenaresse. Volg je het nog? :+ Balen dat ie zo sterk is zeg! Hopelijk kun je het oplossen.. Succes vandaag! /3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:09

Ik heb niet bijgelezen sorry, ben druk in de weer geweest vandaag, opassen op broertje en zusje een beetje opruimen etc. Zo naar de paardjes, daarna komt er wel weer een verslagje :)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:22

Marieke:

jullie zijn haast niet bij te houden,maar ik heb mooie hafjes voorbij zien komen *-:)
mijn zusje woont in frankrijk en komt voor een paar dagen langs ,dus na het weekend ga ik proberen om op jullie verslagjes te reageren :list:
maresie en ollie <shet>staan lekker in de wei :Y) en hebben vandaag vrij

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:28

Dagboek 10.08
Vanavond kwam een dinnetje uit het Rotterdamse een nachtje slapen die en paard vandaag moest halen
in groningen.
Even naar stal gereden, Mando een knuff gegeven want mijn bijrijdster heeft hem gedaan.
Staart weer lief gewassen die schat.

Vandaag Ponyvrij, ben een beetje moe dus mijn stalgenootje doet Doos vandaag.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:22

Ik meld me ook maar even :j
Ik ben dus Suus , dat was vast nog niet opgevallen.
Ik ben 23 jaar oud en zit al zolang ik me kan herinneren tussen de paarden.

Ik heb Asra van Gawege vanaf 28 september 2005.
Hij was toen 1,5 jaar oud, en dus nog hengst.

Asra heb ik zelf ingereden.
Eigenlijk heb ik hem met het idee gekocht om gewoon buitenritjes te maken, en verder niks op wedstrijd gebied, omdat ik daar na mijn ongeluk paar jaar voor Asra geen zin meer in had, maar dit is totaal anders uitgepakt.
Asra is geen buitenrit type ,maar wil hard werken, en dan niet met rijdende vrachtwagens om hem heen :Y)

We hebben in 2009 wat wedstrijden gereden, in 2010 eigenlijk niks, en nu zijn we weer lekker op gang op concoursen.
We starten tussen de paarden omdat ik 18 ben geweest.
5 juni was ons eerste concours weer en daar eindigden we met een 1ste plaats met 195 punten en een 2de plaats met 193 punten.

19 juni in Ruurlo 3de.
31 juli in Bentelo 3de en 6de.
4 augustus 3de en 4de.

Dus we gaan lekker :D we starten in de B hebben 14 winstpunten dus we mogen over maar doen we nog even niet .
27 augustus staat Ermelo ook hier in de planning!
We hebben er zin in :D
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag 11-08 :
Even flink trainen, stallen doen van Asra en mijn veulen (KWPN opa Samber), veulen borstel beurt geven, dat heb je nu 1maal met veel wit.
Asra trainen met gewoon bitje in :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:52

Balou_k schreef:
Ik heb niet bijgelezen sorry, ben druk in de weer geweest vandaag, opassen op broertje en zusje een beetje opruimen etc. Zo naar de paardjes, daarna komt er wel weer een verslagje :)

Marga TS:
Ook graag weer even je eigen naam vermelden als je iets plaatst. Ben benieuwd naar je verslag vanaaf.

@iedereen: het is geen verplichting hoor om iedere dag wat te schrijven in het dagboek maar gewoon wanneer het jullie uitkomt :) We gaan lekker zo een hoop nieuwe weer, ik kijk vanavond ff goed want ben nu aan t werk.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:06

Hoi,

Mijn naam is Iris en ik verzorg een haflinger van 8 jaar oud genaamd Najego. Zijn eigenares is ManonGrr op bokt. Najego is super lief, en een echte droogkloot. Maar hij heeft ook wel z'n streken, zoals elk paard denk ik wel haha. Ik ben echt heel erg blij met hem! <3
Ik verzorg heb vanaf maart dit jaar, alleen voor deze zomer is hij in zeeland. Over ongeveer twee weken gaan we hem weer ophalen. Dus dan kan ik beginnen met het bijhouden van een dagboek!

Afbeelding