Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:08

Op die manier. :j
Maar toch, als je hart bij de haflinger ligt én je wil de sport in... Wie zijn wij om daar over te oordelen?
Alleen zal de ruiter wel rekening moeten houden met de beperkingen van het ras.
Er zijn echt wel haflingers die het leuk vinden om elke dag te trainen, dressuur te rijden.
Kunst is om te zoeken naar het paard wat het beste bij je past. En als je persé sport en haflinger wil combineren zul je wat harder moeten zoeken :D

Het jammere vind ik inderdaad wel dat de fokkerij zich bijna volledig op de rankere haflingers richt. De sporttypes.
Verbeteren van het ras ben ik voor. De hogere benen, fijnere halslijn, verfijning in de kaken. Ja, daar ben ik voor.
Mede omdat het doel van het ras anders is dan vroeger. Geen trekpaarden en bomenslepers meer, maar allround rijpaardjes.
Maar het verranken van een ras, nee dat niet. Dat vind ik zo zonde.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:15

Precies. Ik heb ook voor een haflinger gekozen omdat ze ijzersterk zijn, wel tegen een stootje kunnen en sterke benen hebben. Ik heb dan ook (afkloppen ;)) bijna nooit gedonder met kreupelheid e.d.
(Natuurlijk praat is even in het algemeen. Uitzonderingen zijn er altijd)

Trouwens, daar zit dus mijn punt. Nemen mensen de 'beperkingen' wel voor lief wanneer er dingen van het paard worden verwacht dat hij niet waar kan maken. En moet je dan kiezen voor een ander ras? Of het ras zo ver doorfokken dat het wel aan de eisen voldoet? Maar andere eigenschappen verloren gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:19

Ik denk dat die mensen de beperkingen wel voor lief MOETEN nemen. Ze zijn er immers. Ik wil dolgraag zo goed mogelijk presteren in de dressuur. Maar door het bedrijf moeten wel heel erg rekening houden met wat voor paarden ze aanschaffen. En zo moet iedereen goed zijn afwegingen doen alvorens tot koop van een Haflinger (ieder paard) over te gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:20

Krips: Ja, dat is lastig. Maar aan de mensen zelf om te bepalen.
Mijn ervaring met haflingers is dan weer dat ze het zeer duidelijk aangeven als ze aan hun max zitten.
Iets wat warmbloeden veel minder doen. Is mijn ervaring tenminste.

Ik ken trouwens geen mensen die een koudbloed hebben en sportambities (en dan bedoel ik subtop of hoger). Mensen die die sportambities hebben kiezen bijna allemaal al voor een warmbloed.
Ik denk dat de mensen in de subtop met een koudbloed gewoon hebben gekeken hoever ze konden gaan en elke keer een stap verder hebben gezet. Als je paard het kan en het leuk blijft vinden.... Dan kom je daar vanzelf een keer terecht.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:22

Ik kwam dit topic toevallig tegen.
Ik vind moderne haflingers erg mooi.
En ik vroeg me af of iemand ook een te koop weet.
Of fokkerijen die echt moderne haflingers fokken?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:30

Ik ben het toch niet eens met sommige van jullie :x

Kijk bv. naar een Goldy (van Nessie), ja die staat hoog op dr benen, heeft een strakke buiklijn en de bovenhals is eruit getraind.
Maar geef je Goldy geen training en veel krachtvoer dan wordt het ook een "tank" en dan staat ze ineens niet meer hoog op haar benen, omdat het lijf veel meer uitzwaard en de benen dan opties korter lijken.

Veel voorbeeld foto's die ik hier langs zie komen van "ouderwetse" haflingers vind ik geen goede voorbeelden.
Ik zie haflingers die ongetraind en te dik zijn, zo kan je geen goed beeld krijgen. En ook die ouderwetse haflingers krijgen een strakke buiklijn en hebben opties langere benen wanneer deze getraind worden en goed voer krijgen. Het enige verschil kan zijn dat het "lijf" van de nieuwere haflinger langer is en minder massa (minder lijf) heeft. Maar de massa van het lijf valt ook nog te bezien als die "nieuwere" haflingers ouder worden.

Een "nieuwerwetse" haflinger kan er ook ouderwets uitzien wanneer je deze niet traint en teveel voert, maar andersom ook weer.

Mijn doel is ieder paard waar ik opstap (haflinger of niet) goed over de rug te laten lopen met de achterhand eronder. Of ik nou wel wedstrijden dressuur/ springen/ western of geen wedstrijden rijdt. Een paard hoort de ruiter correct te dragen zelfs op die buitenrit (al is het aan een lang teugeltje).
Dus ik pas ieder paard aan naar het doel wat ik heb, want ik weet wat beter voor het lijf van het paard is (wil ik het berijden) en ieder paard waarmee ik ga werken vertrouwd mij daarop. Vertrouwd het paard me niet? Dan stap ik nog niet op...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:34

Ik zie bij het echt moderne type wel meer verschil dan alleen ongetraind zijn. Mijn haflinger heeft veel (nu iets minder) gelopen en is daardoor ook heel erg gespierd geweest. De dikke billen, de sterke nek, ronde ribben en brede schoft is er nooit af geweest. Dat blijft. Sterker nog, die delen worden zelfs nog ronder door bespiering. De 'moderne' haflinger verliest die ronde ribben, brede rug en brede 'billen'.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:38

doei: En dat ben ik dan weer niet met jou eens.
Een ouderwetsere haf heeft nou eenmaal een grovere botstructuur en een rondere en bredere bouw dan een moderne haf. Dat heeft niets met vet of een buikje te maken.

Ik neem mijn haflinger als voorbeeld. Die is inmiddels aardig aan het uitzwaren. Wel hoger op de benen dan de echte tanks. Maar zeker geen moderne haf.
Hij is wel getraind, heeft geen grammetje vet teveel op zijn lijf momenteel. Maar blijft wel robuust en grof.
Zijn hals is zwaarder, boeg breder, ronde billen en een brede schouderpartij.
Simpelweg omdat zijn botstructuur en bouw zo is.
2 jaar geleden was hij dikker dan nu. Inderdaad een buik, weinig bespiering. Nu is hij breder, maar geen vet maar bespiering.

http://img402.imageshack.us/img402/2783/img0046wj.jpg
http://img189.imageshack.us/img189/4880 ... werkt1.jpg

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:42

ik heb juist voor een haflinger gekozen omdat ik wedstrijd moe was geworden.
ik wou lekker buiteritjes maken en dat kon dus niet met mijn wedstrijdpaard.
nu heb ik dus een hele koelbloedige ouderwetse haflinger merrie van 5jaar jong en nu is ze al 100% bomproef.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCSTWJ46.jpg
zij is trouwens wel alles behalve lui hoor, ze blijft altijd lekker fanathiek.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:45

Ik zal ik nog even een foto pakken om mijn verhaal te illustreren ;)
Ik vind het moeilijk om er een foto van een 'moderne' haf naast te zetten, want dat zal dan ook de haflinger van iemand of van een fokker zijn.

De foto is van een tijd terug dat ik elke dag trainde, zowel onder het zadel als voor de wagen.
http://i84.photobucket.com/albums/k36/P ... 1294080208

Je ziet nog altijd de brede borst, de brede schoft en het 'gleufje' tussen de billen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:45

@Krips
Ik heb nog nooit gezien dat haflingers dat verliezen, tenzij ze zwaar ondervoed zijn.

@Amanda
Ik bedoel ook te zeggen in me post dat ouderwetse haflingers meer "lijf" hebben (wat jij zegt bedoel ik hiermee: "Zijn hals is zwaarder, boeg breder, ronde billen en een brede schouderpartij.
Simpelweg omdat zijn botstructuur en bouw zo is")... Maar wanneer deze dus getraind worden, buikje eraf etc. de benen dus ook opties langer lijken.
Foto van Jim is daar dus een goed voorbeeld van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:48

Optisch langere benen misschien wel. Er zit minder buik in de weg :D
Maar de rest blijft gewoon breed.
Een strakke buiklijn zoals Goldy heeft zal Jim bijvoorbeeld nooit krijgen. Simpelweg omdat hij gewoon veel ronder is.
Een moderne haf zonder bespiering heeft vaak puntbillen in plaats van ronde billen en een smalle nek.
De ouderwetsen zonder bespiering hebben ronde billen, geen punt en een zware nek met vaak zijn vetrand onder de manenkam.
Maar beiden onbespierd of beiden bespierd is toch nog wel een heel verschil :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:50

Ik vind wel dat de extreem modern gefokte haflinger dat verliest. Ze hebben steeds vaker hoge schoft. Puntig kruis en smalle borst en raken ook steeds meer de brede ribben kwijt en tenslotte het behang. Dat gene wat de typische sportpony en de haflinger van elkaar onderscheid. En dat ligt echt niet aan training, voeding of iets dergerlijks. Dat is gewoon wat Amanda ook zegt, een verschil in bouw en lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:53

Ik vind die moderne dingen echt niks..

Dit is de mijne, een lekkere brede platte rug.
Veel stoerder dan die slanke iele dingetjes.. Dat vind ik net warmbloedjes met een palomino-kleurtje :')

Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:09

2 jaar en 3 maanden (ongetraind en overbouwd :+ ):
Afbeelding

Bijna 3 jaar (alleen af en toe wat rondgeslingerd, je ziet hier een korte dikke hals, zonder duidelijk buikspier):
Afbeelding

3 jaar en 3 maanden (in lichte training voornamelijk lang en laag en wat rechtrichten aan de hand)
Afbeelding

Ik bedoel met deze foto's te zeggen wat lichamelijke training kan doen met het figuur en het lijf van een paard.
En wat voer kan doen: Eerste twee foto's teveel suikers (dikke manenkam), strobuik, weinig kuil en teveel krachtvoer (door koppige pensioenstal houders :( ). Laatste foto zaagsel, onbeperkt hooi en een PAVO-koek.
Zie het verschil in hals, buiklijn etc.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:19

Krips schreef:
Ik zal ik nog even een foto pakken om mijn verhaal te illustreren ;)
Ik vind het moeilijk om er een foto van een 'moderne' haf naast te zetten, want dat zal dan ook de haflinger van iemand of van een fokker zijn.

De foto is van een tijd terug dat ik elke dag trainde, zowel onder het zadel als voor de wagen.
http://i84.photobucket.com/albums/k36/P ... 1294080208

Je ziet nog altijd de brede borst, de brede schoft en het 'gleufje' tussen de billen.

Mag ik even...........WOW WAT EEN SCHITTERENDE HAFLINGER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kijk, als ze er nou allemaal zo uitzagen...... echt een droomhaflinger ....... een steeds zeldzamer beeld, helaas.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:19

haflingers en ontzettend veel andere rassen worden luxer en luxer omdat men ermee de (dressuur)sport in wil. Paard wordt dus aangepast aan het doel, ten koste van het oorspronkelijke ras.
Dat een haflinger prima basis dressuur kan draaien, ja, tegenwoordig wel ja. Maar vroeger? Toen het ras dus nog bij zijn oorsprong lag, echt niet :n Toen was het echt een unikum als er een haflinger (of vergelijkbaar niet sport ras) in de M of hoger kwam.
Vergelijk het met western rijden. Ja, je kan met elk paard western rijden, maar als je écht mee wilt draaien op top nivo, zal je op een gegeven moment toch tegen beperkingen aan lopen en de keuze maken voor een quarter.
Liggen je ambities daar niet, is er ook niks aan de hand en kan je prima mee draaien bij bijv de WRAN. En zo is het met elke dicipline.
Haflingers draaien ook prima mee in de endurance, maar in de hoogste klasse zie je ze niet en draait het om de volbloeden.
En dat is wat ik bedoel met paard aanpassen aan je doel, of je doel aanpassen aan je paard.

kribs: Die van jou vind ik ook al behoorlijk luxe hoor :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:21

Het kan wel zijn dat de oorsprong daar niet ligt, maar meningen varieren ;) Ik ben Haflingers pas interessant gaan vinden (Niet dat ik ze niet mooi vond, maar niet voor mij) toen het moderne type Haflinger in mijn beeld kwam. Ik ben dus niet van mening dat het oude type moet verdwijnen, maar ik vind persoonlijk het moderne type aansprekender.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:24

Interessante discussie!

Wat vinden jullie van onderstaande merrie

Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:25

@Krips
Jou haf vind ik er goed verzorgd, getraind en op gewicht eruit zien.
Toppie!

Tussen nieuw en oud in, maar neigt meer naar oud in mijn ogen.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:26

Over lange en korte benen: er wordt gekeken naar de verhouding
grond tot elleboog : elleboog tot schoft
- Bij de oudere type haflinger is deze verhouding 1:1
- Bij de moderne haflinger is deze lengte elleboog tot schoft korter dan die van grond tot elleboog.
Dus de dikte van de buik heeft niets te maken met het oudere of luxere type, dit veroorzaakt slechts gezichtsbedrog doordat de benen dan korter lijken maar niet zijn.
Laatst bijgewerkt door DorSer op 03-01-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:28

Inderdaad, dus "opties" kan het zo lijken :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:29

jesme, heb je een foto van opzij?

Ik vind die van mezelf er tussenin hangen, ze heeft alleen zielige korte prut maantjes ;)
Afbeelding

Ik maak overigens ook helemaal geen verwijt dat ik de moderne haflingers lelijk vind of weet ik veel, het paardje van kribs bijv vind ik een schitterend dier, en veel van de hele luxe vind ik wel mooi, maar geen haflingers....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:32

Dankjulliewel voor de complimenten! Ik zal het aan haar doorgeven, ze is nogal een trotse dame namelijk ;)
Hellaas kan ik haar nu niet meer zoveel trainen als vroeger, en ze is ondertussen alweer wat ouder. Dus zo prachtig als toen ziet ze er nu niet meer uit. ;) (Foto is denk ik 2 a 3 jaar geleden)

Doei: Ze is nu 17. Dus ze is denk ik uit de eerste generatie 'modernere' haflingers (vader is stiklos vd heksenketel). Ze is ook nog vrij modern. Maar toch nog wel een kort voorbeen, brede borst enz. Ik ben ook niet tegen het verbeteren van het ras. Alleen ik ben bang dat er wordt doorgeschoten. Ik hou zelf het meest van wat ertussen in zit. Wel verbetering van het ras, maar niet verandering. Toen ik nog veel met het haflingerforum op stap ging was Pauline toch wel één van de zwaardere, kleinere haflingers.

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:45

persoonlijk vind ik de moderne types mooier! maar ieder zijn mening natuurlijk!

dit zijn mijn haflingers
liza
Afbeelding
(zij word getraind)

nieva
Afbeelding
(nieva had ik toen net, dus vrijwel ongetraind)

Ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden?