scheren jullie je haf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:47

3 weken geleden heb ik mijn haffie geschoren. Scheer hem helemaal en laat een zadeldekje staan. Als ik hem niet scheer wordt ij ook erg nat tijdens het rijden. Van scheren wordt hij wel erg fris en fruitig :D Hij heeft een 300grams deken op. En staat overdag in de paddock. En doe met in- en uitstappen een uitrijdeken op. Ook als ik naar buiten ga doe ik zijn uitrijdeken op, omdat je dan toch wel veel stapt tussendoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:51

Mijn haf is vandaag weer helemaal geschoren, voor de tweede keer dit jaar :)
Er kwam ook een bende haar af! :wow:

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:24

Shenavallie schreef:
Ik scheer mijn Haflinger ABSOLUUT NIET!!!!!! Buiten het feit dat ik het onpaards vind, vind ik zo'n teddyvacht juist super leuk staan! Bij ons op stal scheren sommige eigenaren alleen maar om de leuk of "omdat ze geen zin hebben om 10 minuten langer uit te stappen", maar zo'n vacht heeft mijns inziens juist een functie. Een paard heeft het niet gauw koud en dat zweten is alleen maar de buitenkant (het velletje is reeds droog, de haren hebben een afvoerfunctie net als bij regenwater). Sterker nog: degene die mij menles geeft, zet zijn paarden na de les gewoon op het land met een natte vacht en die paarden zijn in jaren niet ziek geweest. ;)

Vergeet niet dat rijden natuurlijk ook redelijk 'onpaards' is en dat een paard zich in de wei ook niet totaal in het zweet zal werken ;)
Wat bij mijn paard overigens wel gebeurde als ik een uurtje aan het rijden was (niet eens intensief!)

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:41

ik scheer mijn hafje ook niet.
ik ben het wel een beetje met shenavallie eens ik vind die teddyvacht zo verschrikkelijk lief.
ik rij recreatief western en hij zweet zo af en toe best wel eens maar dan even goed droog stappen als je terug komt dan is het zo weer droog.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:09

Mijne is voor het 5e jaar geschoren. Een leuk "lelijk" (hoor ik vaak :+ ) dekenmodel. Mijn paard staat 24/7 buiten en ik scheer voor de functionaliteit en niet voor de mooi. Al ben ik er aan gewend en vind ik hetzelf zeker niet misstaan!

Sprak hier iemand over onnatuurlijk, op zich mee eens maar een paard dat al heel vroeg in de winterhaar komt (apart geval word maar 1x geschoren komt in juli pas in zomerhaar en zit in september haast helemaal in teddy vacht) heeft het warm op de weide. Dat is ook één van de rede's waarom mijn haf word geschoren. En hij ook niet meer op krijgt dan 300 in de 'strenge' winter.

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:23

nou voor de mooi zou ik het ook niet doen meer voor dat hij het niet zo warm heeft maar zit nog steeds heel erg te twijfelen :?

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:38

Mijn Haf wordt toch wel erg donker. Ook heeft hij duidelijk meer moeite met het rijden t.o.v. voorheen... en droogt hij ook een stuk langer... Om die reden ben ik toch aan het twijfelen.
Nadeel vorig jaar was dat hij het écht koud had eens de deken eraf ging, en ik vaker boksessie's dan wat anders had in het begin.
Ik ben toch aan het denken weer te gaan scheren. Ik vind het ook wat verzorgder uitzien...

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:46

margriet** schreef:
nou voor de mooi zou ik het ook niet doen meer voor dat hij het niet zo warm heeft maar zit nog steeds heel erg te twijfelen :?

Haha, ik vind het ook echt niet mooi, mijn paard wordt er bijna asgrauw van }:0

Anoniem

Re: scheren jullie je haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:04

Mijn pony wordt dr altijd heel mooi van :))

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:23

Nikita word ook niet geschoren aangezien ze dun in haar vacht blijft zolang ik maar optijd begin met dekens.
Het enige wat nu wat dikker in het haar zit is haar nek en haar oortjes. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:23

Ik heb net een haflinger gekocht (heb haar een weekje) en ze staat 24/7 buiten. Hier is het nog maar max.8° buiten overdag... Snachts gaat het al naar het vriespunt. Volgende week komt m'n nieuwe zadel en dan wil ik gaan rijden (dressuur, toch te proberen :)). Ik weet ook niet of ik ze zou moeten scheren, maar omdat ze altijd buiten staat is langer uitstappen toch een betere oplossing? We moeten van de piste/bak tot thuis toch altijd een 15tal minuten stappen dus droog zal ze wel raken zeker? Ik heb ook een zweetdeken...

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:00

Die van ons word niet geschoren. Hebben een heerlijke teddyvacht. Ze staan dag en nacht buiten dus de vacht is wel lekker en ik vind dekens niet handig. Vind zo'n lekker dikke vacht juist wel leuk. Ze zweet wel wat meer maar ach dan gewoon wat langer uitstappen;)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:49

Ine23 schreef:
Ik heb net een haflinger gekocht (heb haar een weekje) en ze staat 24/7 buiten. Hier is het nog maar max.8° buiten overdag... Snachts gaat het al naar het vriespunt. Volgende week komt m'n nieuwe zadel en dan wil ik gaan rijden (dressuur, toch te proberen :)). Ik weet ook niet of ik ze zou moeten scheren, maar omdat ze altijd buiten staat is langer uitstappen toch een betere oplossing? We moeten van de piste/bak tot thuis toch altijd een 15tal minuten stappen dus droog zal ze wel raken zeker? Ik heb ook een zweetdeken...

zeker als je paardje lekker buiten staat zou ik niet aan scheren beginnen

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:22

mijne hafje word dinsdag geschoren.
Ik ben er eigenlijk niet zo voor, maar met rijden zweet ze zo snel en zo veel, en we trainen best intentsief en proberen ook 4 keer in de week, 2 keer rijden, 2 keer longeren.

Ze staat 's nachts op stal en ze krijgt gewoon dekens op. Ben in augustus al begonnen met dekens, maar ze heeft toch een dikke wintervacht gekregen.

Ze word in een jachtmodel geschoren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:27

Over twee weken gaat die van mij kaal :+ Ben er eigenlijk niet zo'n voorstanders van helemaal kaal, maar het moet dit jaar. Ik had half oktober al een racestreep geschoren maar de haren zijn onwijs hard aangegroeid. Met die gekke hoge temperaturen staat die van mij op stal te zweten met zijn wintervacht. Laat staan als we gaan rijden, binnen no-time zweet hij verschrikkelijk. Met zweten is niets mis, maar ik merk gewoon dat hij zich er niet lekker bij voelt.

Hij heeft een dikke vacht van zichzelf en sinds ze dit jaar bij ons langer en vaker buiten staan is het helemaal een beer geworden.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:01

Wij scheren ze ook niet, ze krijgen ook geen deken op.

Het is niet nodig, ik rij ze in de winter dusdanig minder door school en het weer, dat het gewoon onzin is!
En het heeft wel wat hoor, dat ze er uit zien als teddybeertjes! :+:

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:07

@Marijee: als het niet nodig is zou ik er ook niet voor kiezen, maar ik vind zwetend op stal staan niet eerlijk, ook zwaar in het werk zetten met een dikke vacht vind ik niet eerlijk. Dan maar het mes er over..

xPinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:12

Mijn verzorg haf wordt gewoon geschoren benen,hoofd en zadelplek houden we dik de rest gaat eraf :)

Debbie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:35

Ik wil het wel, maar mijn haflinger loopt ook in het vierspan, dus dan moet je ze alle vier scheren. En ze gaan iedere dag de bak in enz. Dus dan zit je met de dekens. Er is ook een grote rangorde dus als je iemand met een deken er tussen doet, gaan ze met z'n alle op die ene af, best zielig dus.
Hij staat wel vaak op stal, omdat ik hem dan iedere dag rijdt, maar nog kan het dan niet in het vierspan. Best jammer, maar helaas....
Groetjes!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:59

Ik heb last minute besloten haar niet te scheren.
Ze staat teveel buiten en dan groeien de haar zo weer terug.
Ze is en blijft een koudbloed en kan dus veel hebben.

Ik haar een halsdeken opdoen en ervoor zorgen dat de stal minder gaat tochten...

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:45

Nee, ik scheer mijn haffie's niet!
is bij mijn haffie's niet nodig!
x

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:09

Mijn haflinger is helemaal geschoren. Ik scheer ook het hoofd, de benen en de rug, helemaal kaal dus. Helpt erg goed tegen het zweten, bij mij op stal vinden ze dat het haar onder het zadel moet laten zitten, maar dat wordt dan in het voorjaar zo raar.

hafling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:56

Mijn haflinger is niet geschoren, wel een deken op en gewoon naar buiten. Dit gaat prima!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:24

Ik scheer mijn haffie niet en hij staat lekker 24/7 buiten met schuilstal.. Ik rijd ca. 4 keer in de week, gaat prima :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:41

Maandag gaat die van mij 'kaal'. Zelfs met dit weer zweet hij na 10 minuten werken.. Schiet niet op.