[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeeBee

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:51

Ah nee wat een pech Lenexa! Hopelijk dat het allemaal goed geneest en dat jullie samen weer verder kunnen. Ik duim voor jullie.

Fangio, dat ziet er heel leuk en relaxt uit!

Een kleine update over Naud. Ik heb hem buiten in de groep staan waarbij hij zichzelf genoeg beweging geeft (rent minimaal 1x per dag over de tracks achter speelvriendjes aan). Het herstel van zijn knie gaat op zich goed. Wel ben ik gestopt met het longeren en extra beweging geven ernaast, omdat dit een keer heeft geleid tot een iets verdikte knie. Dat was waarschijnlijk nog iets teveel. Ik geef hem nu rust tot minimaal eind mei en dan wil ik verder kijken hoe we de training weer kunnen opbouwen. Wel gaan we bezig met het oefenen van trailer laden. Sinds de dierenarts bezoekjes vind hij dat echt niet tof meer. Daar hebben we nu mooi tijd voor.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 07:33

Fangio, ziet er superleuk uit en wat doet hij dat knap zeg! Hadden jullie dit al eens vaker gedaan?

Jeebee, fijn dat Naud weer lekker de groep in kon. Kan me voorstellen dat zijn herstel daardoor heel even halt omdat hij ineens weer meer beweegt maar het zal zijn mentale gezondheid vast veel goed doen.
Ik zou Rox het liefst ook zsm terug de kudde in willen. Maar dat is nu met het nieuwe paard even geen optie.

Rox is gister verplaatst naar een ander plekje op stal langs de drukke route. Het zijn de paarden boxen dus haar hoofd komt maar net boven de deur maar ze heeft wel lekker veel te bekijken en dat is toch wel leuk. Ze was gister naar elke kuddemaat aan het hinneken als ze langs liepen, zelfs degene waar ze geen vrienden mee is. Arme ziel.
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:59

Dankjewel iedereen, hij vond het volgens mij ook echt leuk om te doen! Was de eerste keer dat we dit deden, maar ik wil het zeker vaker meepakken als er weer een clinic in de buurt is.

@ Jeebee, lastig probleem, mijn kleine shettemans is ook lastig te laden daardoor. Hij heeft een paar jaar terug zn kaak gebroken, wat ook een hoop kliniek bezoeken met zich meebracht en verder gaat hij eigenlijk nooit op de trailer dus die is sindsdien ook geen fan meer (en ik steek te weinig tijd in het oefenen, dat geef ik eerlijk toe).
@ Lenexa, Wat een megahoge deuren zeg! Want zo klein is Roxy toch ook niet? Hopelijk kan ze er een beetje in berusten om op stal te blijven. Wat gaan ze doen met het nieuwe paard, blijft die wel in de kudde voorlopig?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:34

Wat fijn dat Naud weer in de groep kan. Mentaal goed in je vel zitten helpt vaak ook mee met het herstel.

Ach die Rox, zo mini in die box. Fijn dat ze wat meer kan zien zo.

Hier staan de paardjes sinds deze week voorzichtig aan op de wei. Eerst steeds een half uurtje, inmiddels zitten we opgebouwd naar twee uur.
Ze vinden het heerlijk!

Afbeelding
Afbeelding

Dit is wat Noalie er van denkt…

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:18

@Fangio: zo dat ziet er echt leuk uit :D Ik heb ook vaak van die wilde dromen, maar ben zo afhankelijk van vervoer dat het altijd noppes is :(

@Lenexa: wat een hoge deur haha, maar het is wel een zeer fijne oplossing voor de time being. Altijd klote he die stalrust. En dan al helemaal door zo'n 'dom' ongevalletje :(

@Stal_Fiore: hoe bouwen jullie het gras op? Ik zie dat het nog aardig kort staat? Normaal gaan ze hier vanaf 1 april elke dag al eens een uurtje op de wei. Maar 3/4de is eigenlijk nog niet goed bijgegroeid, heb nu een week geleden bemest/gezaaid.

Gisteren was Zyta's jaarlijke bioresonantie en 6-maandelijkse osteopathiebehandeling.
Same issues as always kwam naar boven, maar wel elke keer minder en minder dus dat is wel zo fijn! :)

Zadel past wéér niet. Ze is afgeslankt, wat goed is, maar ik laat ondertussen elke 3 a 4 maand mijn zadel aanpassen omdat ze zo onregelmatig afslankt/bijkomt.
De zomer is op komst en ons Zyta mag niet op de weide helaas, ik ga haar dit jaar testen met dagelijks strookbegrazing +10cm te geven. Benieuwd wat dat gaat geven.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:11

Nou ook hier wat verdrietig nieuws. Mijn merrie is gisteren met de bevalling haar veulen verloren, het veulen lag niet goed. Spoed merrie nog op de kliniek weten te krijgen waar ze is geopereerd, wat een stress. Inmiddels was ze al 4 uur bezig dus we hadden grote zorgen of ze de operatie wel zou overleven. Mace zou mace niet zijn als ze zou opgeven en om 7 uur kregen we eindelijk het telefoontje dat mace wakker was en stond.

Nu is ze voorlopig nog op de kliniek, nog niet uit gevaar maar de prognose is goed.

Afbeelding

Nog een uurtje en dan kunnen we op bezoek

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:14

Ach wat ontzettend verdrietig. Fijn dat het met Mace naar omstandigheden oke gaat.
Heel veel sterkte

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:08

K_Nolan, ik zag het al op je insta. Wat een stress zeg. Fijn dat Mace het naar omstandigheden voor nu oke doet. En dat jullie er straks heen mogen, toch goed om het ook even met eigen ogen te zien hoe ze erbij staat. Voor Mace ook beterschap!

Stal_Fiore, heerlijk dat ze al op het land lopen. Maak je je heel erg zorgen over het gras na alles met Myrtle of kun je dat wel goed loslaten? Bij ons gaan ze pas begin mei, gelukkig maar want ik zou Rox nu niet rustig op stal kunnen houden als de rest het land op gaat.

Rox staat voor alsnog redelijk rustig op stal, als ik er ben span ik een touwtje zodat ze even op normale hoogte kan turen. Dat lijkt ze goed te waarderen, vooral als er nog iets voor de stal ligt waar ze mee kan rommelen. Ik ben al een doos met zooi aan het verzamelen zodat ze daar wortels uit kan vissen.
Ze is ergens tussen de 146 en 149 maar normaal staan hier de 170+ paarden, toevallig staan er nu een paar ponies en die kunnen alleen zo kijken.
Ik kan vandaag wat wilgentakken ophalen en mijn vader heeft bij de buren er nog wat afgeknipt, dus vanaf morgen krijgt ze af en toe wat takken.
Week 1 zit er al bijna op!

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:38

Net even mace gezien, dat doet dan toch wel goed. Helaas is de placenta er nog niet uit, hopelijk de volgende spoeling. Aankomende dagen worden kritiek voor haar

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:42

Och jeetje wat zuur zeg Nolan! Hopelijk Mace dan wel vlot weer "op de been" en geen gekkigheden meer achteraf. Kijk je er zo naar uit en dan dit.. Sterkte! Och das wel spannend met de placenta nog, meestal kunnen ze dit wel goed spoelen, maar na een operatie is t altijd nog net ff anders natuurlijk..

Wij kregen afgelopen vrijdag onverwacht bezoek. De man waarmee ons Haflingeravontuur jaren terug is begonnen, en waar onze eerste Haflinger Hofnar weg kwam, Klaas de Haan! Inmiddels al 80 jaar, maar nog hardstikke fit! Kwam bomen kopen, maar wilde mijn jonge merrie ook wel mee :D (Hij was met de paardenvrachtwagen) Hij heeft Midas ook nog steeds, die is inmiddels 35! _/-\o_

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:09

@Fangio, nog van harte met de goedkeuring van je hengst! Ga je hem ook in dekdienst zetten?
@Flicka, jeetje wat een pech! Zo wordt het management inderdaad wel vrij complex.
@Stal_Fiore, wat fijn dat je er weer bent na het verlies van Myrtle! En wat een leuke merrie heb je gekocht <3
@Fangio, prachtige foto's! <3
@Mi_Amore, wat een popje die Be! Fijn dat hij nu wat minder schrikachtig is door clickertraining.
@Lenexa, wat heftig die introductie... Echt balen. Je wilt dan lekker sociaal je paard houden, maar dan eindigt het zo... Jammer dat ze eigenlijk ook zo moet wijken voor een paard dat er toch maar tijdelijk is.
@Fangio, leuk die foto's van de WE-clinic. Knap dat hij alles zo makkelijk oppakte :D
@JeeBee, hopelijk herstelt Naud goed en kun je hem in juni weer lekker oppakken!
@K_nolan, wat een enorm verdrietig nieuws zeg... :(:) Ik duim voor een goed herstel voor Mace!
@Maessie, hahaha wat een mooi compliment dan!

----

Hier stil, maar het gaat gewoon goed eigenlijk! Ondanks dat ik het best druk heb met studie, werk etc, red ik het prima om vaak te rijden. En dat doen we dus ook. In januari heb ik wel een heftige beslissing gemaakt :Y) Iets met een schaar en manen. Dus Monroe heeft nu een sportcoupe. Zijn manen werden zo dun en ik was het vlechten zo enorm zat. Het plan is nu om het een beetje bij te houden tot en met de zomer en dan over de winter heen te laten groeien om te kijken wat er dan gebeurt.

Afbeelding

Dus mijn uitzicht is nu zo

Afbeelding

En hij is gister 10 geworden! Dat betekent ook dat ik hem deze week alweer 3 jaar heb. Het gaat allemaal zo snel :=

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:29

@ Stal Fiore, heerlijk zeg, zo lekker op de wei, wij zitten nog maar op 30-45 min, helaas is er nog niet erg veel gras, dus ik moet het nog wat beperkt houden
@ Mi-amore, trailer kopen, auto is makkelijker aan te komen is mijn ervaring (ik wissel altijd van auto met mijn ouders als ik met de trailer weg wil bijvoorbeeld) en dan gewoon gaan doen.
@ Knolan, hoe is het nu met Mace?
@ Peerappel, gefeliciteerd met jullie jubileum!

Ik ben ondertussen zo trots op ons! We hebben ons eerste sprongetje gemaakt! Ik ben erg bang om te springen (ook wel terug te zien in mijn verkrampte houding :+ ) maar ik wil het wel heel graag leren, dus sinds een maand volgen we springlesjes :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:22

Fangio schreef:
@ Mi-amore, trailer kopen, auto is makkelijker aan te komen is mijn ervaring (ik wissel altijd van auto met mijn ouders als ik met de trailer weg wil bijvoorbeeld) en dan gewoon gaan doen

Ik heb een trailer en auto, maar epilepsie :’)
Door die epilepsie geraak ik dus nog even niet aan het BE-rijbewijs :(

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:51

Mi_Amore schreef:
Ik heb een trailer en auto, maar epilepsie :’)
Door die epilepsie geraak ik dus nog even niet aan het BE-rijbewijs :(

Oei, dat is lastig ja. Geen vriendinnen die willen chauffeuren? Hier meestal wel gelijkgestemden die interesse hebben in dezelfde clinics of ritten gelukkig, maar dat is wel het lastigste probleem. Auto/trailer is meestal makkelijker te vinden dan een chauffeur is mijn ervaring :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:26

Mi Amore, we doen de paarden enkel einde middag en avond. Begonnen met paar dagen 20 mond, toen 30 min, 45 min, 1 uur, 1,5 uur, 2 uur.

Lenexa, ik kan het aardig los laten. Ze is gezond, dus ga er niet vanuit dat er iets mis gaat zijn zo direct.
Hoe is het met Rox? Houdt ze het nog vol op stal?

Nolan, hoe gaat het met Mace? Is ze al thuis?

Maessie, wat een tof bezoek! Je jonge merrie mocht zeker niet met hem mee.

Peerappel, dank je! Ben ook al echt verliefd op haar.
Dat was vast even slikken toen je zijn manen eraf knipt. Maar moet zeggen dat het Monroe goed staat.

Fangio, ziet er netjes uit hoor! Ik vind springen ook rete spannend, maar Noalie kan het erg goed, dus moet er vast ook een keer aan geloven.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:32

@maessie wat een leuk bezoek zeg, altijd leuk om te horen!

@Fangio, wat doet hij alles toch leuk zeg. Zo'n les doen staat ook nog ergens op het lijstje!

Moet echt weer even bijlezen, maar het is wat chaos de laatste tijd bij ons.

Wel eindelijk goed Mace nieuws! Eindelijk zit ze en lijkt ze te blijven zitten op 38.0, ze spoelen ook niet meer. Vanochtend mocht ik even met haar grazen, maar mevrouw was zo druk dat ik haar maar snel terug heb gezet was bang dat er anders een hechting los zou laten. Net ook van de arts gehoord dat als ze deze dag en avond op de 38.0 blijft ze morgen mee naar huis mag!

Misschien een kleine update ook over de rest van mijn bende. Wolf gaat super en we hebben ons ingeschreven voor onze eerste wedstrijd, we lessen nu bij Frank Hosmar en dat gaat heel erg goed!

Afbeelding
(Had ik die al laten zien hier)

Stanley en de veulens zijn gecastreerd, Stanley helaas nog wat last. Houden hem dus nog even goed in de gaten, staat ook wat langer op antibiotica nu.

Afbeelding

Wordt al een hele man die Stanley

9 april verlaten beide veulens ons, dan gaan ze samen naar hun nieuwe huisje toe

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:31

@K_nolan, wat een goed nieuws over Mace. Hopelijk snel weer thuis.
@ Fangio, ziet er heel leuk uit dat springen!

Hier gaat ook alles zijn gangetje. Vandaag hadden de paarden op stal een nieuw gedeelte van de track gekregen met gras. Natuurlijk stond de kudde daar meteen op. Naud ook weer helemaal happy met zijn grasjes :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:49

Wat goed Nolan, zo fijn als Mace naar huis mag.
Wolf is mega knap!!! Hopelijk knapt Stanley snel op.

Jeebee, lekker voor Naud!!
Ik volgde jou nog niet, dus nu gefikst

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:00

Heerlijk die paarden al op het gras! Al ben ik blij dat het bij ons nog even duurt, anders hou ik Rox echt niet rustig op stal ben ik bang. Ze begint wat ongeduldig te worden, ze staat nu ruim 2 weken op boxrust en nu vind ze het met vlagen stom. Ik hoor van iedereen dat ze rustig staat dus zolang ik er niet ben staat ze gewoon lekker te eten. Als ik er ben gebeurd er natuurlijk wat meer en dan begint ze wat te klieren.
Ze moet ook eigenlijk naar de smid, haar hoeven voor beginnen lang te worden en daar zitten ijzers onder. Van de week maar even overleggen over hoe hij die er even af kan trekken en wat bij kan vijlen. De achterhoeven moeten dan maar even wachten, ik doe zelf 2x per dag heel voorzichtig uitkrabben maar wil dat been zo min mogelijk omhoog hijsen. Der pees is ook nog steeds warm dus blijf voorlopig ook 2x per dag koelen. Gezien ik niet echt om de hoek van stal woon heb ik verder even niet echt een leven. Maar goed met het heerlijke weer van de afgelopen dagen was het ook geen straf om gewoon lekker bij haar stal te zitten en te kroelen! Ze is nog nooit zo blij geweest me zo vaak te zien, bij gebrek aan beter 8-)
Afbeelding

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:36

@JeeBee wat heerlijk zeg, hier staan de veulens nu zo'n 2 uur.
@Lenexa ij hou jullie spelletjes goed in de gaten want mace heeft voorlopig ook nog boxrust.

Hier gaat met mace alles goed gelukkig. Stanley z'n wond na de castratie bloed nog steeds dus morgen nog even de dierenarts langs.

Verder nog leuk nieuws. We zochten al een tijd naar een leuke fokmerrie, nu met de tegenslagen hier was het budget flink geslonken, maar vandaag toch gelukt een leuk mooi merrieveulen te scoren met behulp van een fokker in Duitsland. Mooi merrieveulen, reserve kampioen en als gouden veulen gekroond van de hengst avicii.

Afbeelding

Afbeelding

Zij blijft bij ons en zal met de tijd op de keuring verschijnen. 16 april halen we haar op dan zijn onze veulens al opgehaald en gaat ze met Stanley de wei op

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:50

Lenexa, wat fijn dat ze rustig staat. Ik zou inderdaad ook voorzichtig zijn met de hoefsmid nu de pees nog zo warm is.

Nolan, fijn dat Het met Mace goed gaat. Spannend nog met Stanley dus. Hopelijk over hem ook snel goed nieuws.
Wat een onwijs gaaf merrieveulen hebben jullie aangekocht. Daar gaan jullie vast heel veel plezier van hebben.

Ik heb vandaag de zadelmaker langs gehad. De beide zadels die ik op Myrtle had liggen, heeft ze een beetje opgevuld en nu liggen ze ook perfect op Noalie. Zo fijn!

Gisteren nog 2 fotootjes gemaakt in het late avondzonnetje. Ik hou van de zomertijd!
Afbeelding
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:08

@ Stal fiore, heerlijk kopje heeft ze, ik hou wel van lange blessen en roze neusjes <3 Welke zadels heb jij voor haar?
@ Knolan, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! En nog beterschap aan Mace en Stanley, hopelijk straks weer alles gezond en blij op de wei. Wanneer heb je je eerste wedstrijd precies?
@ Lenexa, gelukkig legt ze zich er goed bij neer. Blijft ze ook braaf om uit de box te halen? Die van mij zou ontploffen zodra de deur open ging denk ik
@ Jeebee, heerlijk lekker op het gras <3

Hier staan ze nog maar een half uurtje op de wei iedere dag. Ik heb niet zoveel wei, dus ik kan nu nog niet te hard opbouwen kwa uren anders is het straks al allemaal op. Gelukkig is het de afgelopen tijd al wat gegroeid, ik hoop nu met de regen dat het nog een spurt gaat maken en dat ze wel wat langer op de wei kunnen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:15

Ik heb een Ruiz Dias dressuurzadel en een JC springzadel.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:40

Wat een lief ding K_Nolan. Nu de andere babies weggaan snel weer zo'n schatje in de tuin. Heerlijk!
We hebben gister wortel gehapt in een halve emmer water. Hilarisch, ze moest eerst een stukje leegdrinken want ze bleef mishappen. Het moet ook niet te moeilijk, ze heeft echt geen geduld dus anders wordt ze heel geïrriteerd.
Hoe is het nu met Mace? Heeft ze een grote wond? Hoe voelt ze zich?

Stal_Fiore, ze is echt heel knap! Lekker hè, die langere avonden.

Fangio, ik weet het niet. Ik haal op dit moment helemaal niet uit stal. Tijdens het mesten moet ze even naar de stal ernaast, ik heb nog niet gehoord dat ze zich niet gedraagd dus dat zal wel goed gaan. Ze stormde vd week wel een keer de deur bijna uit toen ik het touwtje nog niet vast had. Als we straks hopelijk weer mogen gaan stappen zal ze wel graag willen maar dat zien we dan wel!

We hebben wel een beetje een lastige week gehad, we hebben de afgelopen weken al meerdere paarden met koliek gehad en Rox was ook niet helemaal happy. Ze heeft 2 dagen heel weinig gegeten, maar haar temperatuur was goed, darm geluiden waren goed maar wel erg kribbig. Wilde ook niet graag aangeraakt worden. Daar heb ik wel weer een paar nachten slecht om geslapen. Ik geef haar nu 2x per dag 2 emmers slobber water. Dus handje slobbermix en dan halve emmer water erbij. En dan smorgens een bekertje psylium zaadjes. Hopelijk het vochtgehalte wat.omhoog krikken. Vanmorgen en vanmiddag was ze weer zichzelf dus hopelijk kan ik het zo onder controle houden.
De hoefsmid gesproken, die gaat het zolang mogelijk uitstellen en houdt zelf in de gaten wanneer de ijzers er echt af moeten. De achterbenen laten we even, hoe meer aan de grond hoe beter. Ik ben ook met compagel gaan smeren voor de pees, kan iig geen kwaad. Pfoe, nog maar 3,5 week tot de foto.
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:41

K_nolan schreef:
@JeeBee wat heerlijk zeg, hier staan de veulens nu zo'n 2 uur.
@Lenexa ij hou jullie spelletjes goed in de gaten want mace heeft voorlopig ook nog boxrust.

Hier gaat met mace alles goed gelukkig. Stanley z'n wond na de castratie bloed nog steeds dus morgen nog even de dierenarts langs.

Verder nog leuk nieuws. We zochten al een tijd naar een leuke fokmerrie, nu met de tegenslagen hier was het budget flink geslonken, maar vandaag toch gelukt een leuk mooi merrieveulen te scoren met behulp van een fokker in Duitsland. Mooi merrieveulen, reserve kampioen en als gouden veulen gekroond van de hengst avicii.

[ [url=m/Xc9bOB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5W2HmD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zij blijft bij ons en zal met de tijd op de keuring verschijnen. 16 april halen we haar op dan zijn onze veulens al opgehaald en gaat ze met Stanley de wei op

Gefeliciteerd met Annabelle!