[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:14

Fijn dat ze weer goed loopt Coalizone, voor haar zo dan toch fijner.

Ik heb gister ook weer voor het eerst in 6 weken les gehad, het ging super goed! Ze is altijd erg voorwaarts, groot deel is tempo controle. Ze loopt graag lekker door, neus naar voren en lekker krabbel pasjes. Ze kan in draf heel goed verzamelen en kan dan ook heel goed in balans lopen, netjes over de rug. Echt precies waar we naar toe werken, maar zodra ik het tempo naar een arbeidsdraf wil opschroeven valt ze volledig uit elkaar. Dus dat is onze oefening, tempo terug ,netjes recht maken en dan 1/2/3 pasjes verruimen naar arbeidsdraf en dan voor het uit elkaar vallen weer terug. Rete moeilijk voor ons allebei, vooral als je paard zo ijverig is.
We doen ook veel wijken/schouder binnen/begin traver dat zet ze nu ook lekker zelf in, we zijn ook bezig met overgangen draf/galop die voorheen soms moeizaam gingen. Dus nu doet ze na 1 keer de overgang rijden in elke bocht of volte een poging tot aanspringen :):) .
Lekker ding is het, ik was tegen de instructeur aan het klagen dat het zo irritant kan zijn dat ze zo voorwaarts is. Die zei, heel terecht denk, dat er genoeg mensen zijn die graag zo een voorwaarts paard zouden hebben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:58

@coalizone fijn dat ze weer lekker loopt! Is er ook een reden aan te wijzen voor het gevoelig zijn zonder ijzers? Of heeft ze gewoon altijd op ijzers gestaan en tijdelijk zonder?

@lenexa fijn gelest dus wel? :) Fijn! :j
Ik snap je wel hoor. Doortje is veel fijner technisch te rijden als ze niet gehaast is. Als ze wel gehaast is, gaat ze enorm sjouwen, maar is ze is dan niet lekker meer over de rug. Ik heb het tempo dus altijd vrij laag, in haar natuurlijke ontspannen tempo. Mijn trainer geeft dat ook aan: niet over het tempo laten gaan, maar het natuurlijke tempo zoeken waarin ze wél over de rug kan blijven. Dus er zijn weken bij dat we wel verzamelen en arbeidsdraf rijden, maar echt maar een heeeeeel enkel pasje naar voren vertrekken voor middendraf. Ik heb dan liever 3 goede passen (en dan ook gerust 3 goede, terugschakelen en nog eens vertrekken voor 3 goede) dan dat ze er 5 maakt en de laatste uit elkaar valt. En is misschien voor beide manieren iets te zeggen. Soms is het wel lekker als ze gewoon voorwaarts zijn, maar ik snap je dus wel als je klaagt over té voorwaarts :j

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:24

@Skippy, ik vind het superfijn dat ze goed aan het been is en dus ook heel goed makkelijk kan schakelen. Dat is natuurlijk heel fijn werken, ze wil heel graag en ze doet onwijs haar best. Onbewust heb ik haar waarschijnlijk ook zo getraind, vorig jaar toen het allemaal niet zo lekker ging met rijden ben ik veel meer zonder zadel gaan rijden en korte stap-draf overgangen gaan rijden. In een langzaam tempo, anders kon/kan ik niet lang blijven zitten zonder te stuiteren. Dus gister zei de instructeur ook dat ik waarschijnlijk ook zo getraind heb dat ze dit heel goed snapt als ik door ga zitten. Dat dat een deel van de 'hulp' is geworden. En het klopt ook wel, als ik doorzit krijg ik het tempo veel makkelijker omlaag, reageert ze beter op mijn binnenbeen en is ze heel goed te corrigeren tot ze in balans loopt. Zodra ik dan ga lichtrijden komt ze omhoog en gaat het tempo weer omhoog. Er zal dus ook iets in mijn houding/hulp veranderen.
Dus de andere oefening is af en toe paar passen lichtrijden tijdens de nette 'verzamelde' draf waarbij ze in balans blijft. De bedoeling is natuurlijk straks ook een arbeidsdraf of zelfs een middendraf in deze balans te kunnen krijgen.

En ik blijf het grappig vinden dat er nog steeds mensen op stal zo verbaasd zijn hoe fris/voorwaarts/enthousiast een haflinger kan zijn.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:57

@Skippy01, dat is ook een fijne manier van stalling. Als ze maar buiten komen.
@K_Nolan, dat is dan de andere kant inderdaad. Sociaal gedrag komt uiteraard van 2 kanten. :j
@Skippy01, klinkt inderdaad alsof Doortje nog flink moet wennen.
@K_Nolan, fijn dat de kreupelheid weg was!
@Flicka, ooh dat is een mooi stukje wandelen. Is ze een beetje braaf daarmee?
@Lenexa, heb je d'r nou los op die 1e foto? Ziet er wel mooi uit met die rijp zo!
@Skippy01, fijn dat het nu beter ging. En gelukkig braaf!
@iriscap, welkom! Wat een luxe, 2 Haflingers. Ze zijn ook leeeuk! <3 Jij hebt ook duidelijk een beetje een "type" volgens mij hahaha.
@Fangio, wat een leuk stel zo! Leuk stippeltje ook. Die modder is wel balen, maar ja...
@K_Nolan, dat schiet al op zo, het inrijden van Mace. Fijn dat het goed ging.
@Coalizione, het is zo'n heerlijk dier! Fijn dat ze weer beter loopt met ijzers. Had ze bij de vorige eigenaar ook ijzers?
@Lenexa, fijn weer les na zo'n tijd! Snap je wel hoor. Voorwaarts is opzich leuk, maar als het gevolg daarvan is dat het alleen op standje speedy gonzalez kan, dan rijdt het inderdaad ook niet echt lekker meer.

Mon komt ook gewoon van 8 tot 17 ongeveer buiten. Wel op een paddock, want inderdaad: kleigrond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:11

@lenexa ja, mensen onderschatten hafs en andere cob-types nogal.
Toevallig van de week iemand die zei 'mensen houden ze graag heel dik, want als ze mooi slank staan, hebben ze vaak enorm veel power en beweging, die cobs, en dan worden veeeeeel meer ruiters gelanceerd'. Moest daar enorm om lachen. Niet één op één waar natuurlijk, maar wel waar dat er veel meer in zit dan veel mensen denken ;)

@peerappel ja precies: als ze maar lekker buiten komen! :j Is voor ons ook heel belangrijk, en voor paarden niet minder belangrijk natuurlijk :)

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:34

@ Coalizone, fijn dat ze nu weer lekker loopt!
@ Flicka, hoe ging je les? Ik les normaal wekelijks en mis het nu al super erg nu hij even op rust staat.
@ Lenexa/skippy, herkenbaar, de mijne kan ook zo enorm over z'n tempo rondracen. Ik moet er ook nog erg aan wennen, want mijn vorige pony was het absoluut tegenovergestelde en erg flegmatiek :') Mensen op stal waar ik les zijn ook altijd erg verbaasd dat hij zo fanatiek is, "want het is toch een haflinger". Tegenwoordig zijn het echt niet meer de 'saaie sjokkers' die het vroeger waren. Al is de mijne wel even braaf en mak op buitenrit etc als mijn vorige brave sjokker. Er zit alleen meer gas in :Y)

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:35

@PeerAppel, los? Mijn boef? Die is niet te vertrouwen haha. Halstertouw is weggewerkt door stalgenootje die de foto maakte. Netjes los naast me staan kan ze, kort want ze heeft een concentratie span van een peuter. Maar zodra ik dan 2 stappen zet, zet zij ze ook. Maar in deze situatie heb je ook 25% kans dat ze op een drafje zelf even gaat kijken. En dan kan ze heel handig ontwijken ineens.

@Skippy, haha zal dat de reden zijn?! Mijn dikkerd doet niets onder aan de slankere versies ben ik bang _/-\o_

@Fangio, precies wat je zegt. Ze is mega braaf en nuchter, maar ze is zeker niet sloom. Het is niet gewoon zitten en je komt er wel, ik moet er wel wat aan doen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:49

@fangio nou, die van mij is in het dressuurwerk vaak best relaxed en zelfs traag hoor. Maar wel enthousiast, ze blijft gaan, maar op een relaxed tempo. In de WE of springtraining daarentegen.... GO GO GO GO ;) Dan moet ze tussen de oefeningen (bijv tussen de poort en een U van balken) rustig over de rug blijven in de gevraagde gang... Dat is dan echt teveel gevraagd soms :D

Doortje is ook een beetje gek wat dat betreft: je kunt de tractor of bladblazer er rakelings langs laten gaan. Maar ze kan wel spanning opbouwen als ze geen andere paarden meer ziet. Of als ze ze wel hoort, maar er niet bij kan. Dan gaat ze spontaan ook een stuk harder ;)

Maar ik moet zeggen dat de eerste hafs die ik reed al wel een beetje zo waren. Nou ja, degenen jonger van 15 dan ;) En toen was ik 6. En nu ben ik 32. Dus het zit niet alleen in het sportgefokt zijn, het zit er er ook wel gewoon een beetje in. Toen ik 6 was, tweede paardrijles ooit, stonden er nog hindernissen in de van gevorderdenles voor ons. De haf die ik reed had die memo niet gekregen denk ik, want die sprong over een oxer van 60/70cm heen. OOOOOPS :+
Gelukkig vond ik het na die vliegles nog steeds wel leuk :')

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:36

@Fangio: ik vindt het heerlijk de vooruitgang ook bij te houden <3 Gister hebben ze beide lekker vrij gehad (alhoewel wolf de meeste dagen uiteraard vrij heeft). Vanavond is de planning om weer mace te longeren met zadeltje en dan een paar rondjes erop te stappen en even te polsen hoe snel ze het halthouden, beendruk en stuurwerk op zal pakken :o Wolf mag vandaag ook weer longeren met of zonder bijzet even afhankelijk van hoe druk hij is :Y)

@Coalizione: wat fijn dat ze weer zo snel weer rustig was, knappe pony!

@Leneza: zelf vindt ik altijd fijner werken met ze als ze te voorwaarts zijn ipv totaal niet voorwaarts, alhoewel een te voorwaarts paard echt wel altijd opletten is dat ze hun energie in de goede banen leiden. Wat ik zelf een hele fijne oefening vond (mijn welsh nwr hengst was namelijk ook echt een TE voorwaarts paard): vanuit stap een overgang naar het achteruit en daarbij het halthouden overslaan, ze moeten dan bovendien ook zeer veel bolling aannemen en train je de achterhand ook lekker mee :D

Denk dat veel mensen nog echt de ouderwetse, dikke, niet vooruitwillende haflinger (om het zo maar even te zeggen :Y) ) inbeelden bij de haflinger. Ik hoor het bij Wolf ook vaak: "goh normaal hou ik niet van haflingers, maar die van jou is zo lekker werkwillig en dressuurgebouwd"

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:46

Heel eerlijk denk ik dat heel veel van die dikke, niet vooruit willende hafs eigenlijk pssm1 dragers waren. En als je die dan 'lekker veel biks' voert om ze voorwaarts te krijgen, staan ze gewoon structureel met spierpijn... :(:)
Tegenwoordig voeren we natuurlijk vaak dit type paard veel meer 'naar de arbeid die verricht wordt' en krijgen de meeste dus gewoon hooi + vitaminekorrel en eventueel een halfje muesli/ brok / haver voor de energie. (de hengsten in dekdienst en de echte sporters krijgen natuurlijk vaak ietsje meer, maar de norm dat ieder paard op stal 3x daags een kilo biks kreeg, is er gelukkig niet meer)

Ik geloof niet zo in 'niet willen' ;) :n
Niet begrijpen? jazeker!
Niet kunnen? Jazeker!
Niet willen is meestal eigenlijk een vd andere twee...

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:04

@Skippy01, precies. Zie allerlei mensen nu "gek" worden omdat ze binnen moeten zitten. Hebben paarden vast ook.
@Lenexa, aha. Zat al te zoeken naar het weggewerkte stukje, maar behalve dat het halster wat "vreemd" naar voren stond, kon ik niks ontdekken.
@Skippy01, ik denk dat je de Haflingers boven de 15 gewoon moet boeien. Ik had er 1 van 21. Die was in de bak vrij traag, maar als je er een hindernis in zette, dan moest je knap sturen wilde ze niet zelf er al overheen springen. En sterk dat zij was. :') Geloof ook wel wat jij zegt over dat voerbeleid.

Dat Monroe geen dooie is, heb ik al wel 100x hier gezegd. Maandag bewees hij het weer even. Ik vertrouw hem behoorlijk, dus zag geen kwaad in na 3-4 maanden hem weer eens alleen mee te nemen naar het bosje met -2. _O- Heb me echt kapot gelachen om dat paard. Hij mocht draven als ik het zei en verder gewoon stappen. Bos is te klein om energie er in galop uit te kunnen laten. Het compromis was een soort draversdraf, waarbij ik niet meer kon lichtrijden. Prima, Mon, prima. :') Verder echt super braaf hoor!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:58

@peerappel zeker waar, die moet je boeien. Maar ja, op een manege, als je al jaaaaaren hetzelfde rondje loopt, valt er weinig energie meer uit te halen natuurlijk, als je zelf manegeruiter bent daar ;)
Ligt niet aan de paarden zelf, maar wel aan hoe die hun leven geleefd hebben: heel saai ;)

Hahaha, ow heerlijk! Even energie eruit! :D

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:32

@ Skippy, de mijne kan ook best lui zijn, echter ik les bij mijn instructrice op stal, dus vreemde paarden en veel te doen en te zien = drukker paard. Rest van de tijd rijd ik eigenlijk altijd alleen buiten en dan issie meer in energy saving mode :') Wat je zegt over vroeger zal vast wel een kern van waarheid in zitten. De mijne was echter al 20+ voor hij bij mij kwam en die had gewoon geen zin om ook maar een stap harder te zetten dan absoluut noodzakelijk.
Overigens, de stal waar ik even in pension heb gestaan wou de mijne ook minstens 1 kg bix geven en daar nog een paar scheppen maisvlokken bij... Die waren helemaal verbaasd dat ik dat niet wou en mn eigen voer gaf (hij was toen een onbeleerde 3 jarige die dus eigenlijk niks deed), dus op sommige stallen is het voerbeleid nog steeds bijzonder te noemen.
@ Knolan, heb je ook insta ofzo? Vind het altijd wel leuk om dat soort dingen te volgen *\o/*
@ Peerappel, Monroe vind ik altijd zo heerlijk <3 geniet ook altijd van jouw instaposts

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:56

@Fangio: jazeker. Haflinger_stallion_Wolf heb jij ook een account ik volg wel een aantal haflingers al van hier :D

Net weer even op mace gezeten, en 2 rondjes gestapt met m'n vriend er naast. Ze deed het super goed en alles is leuk voor haar <3 nu moet ik even iemand zoeken die haar de eerste paar keren even wilt longeren als ik er op zit want zo ver is mijn vriend nog niet :+

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:49

Ik ben je gaan volgen K_nolan.

@PeerAppel & Skippy, ze heeft volgensmij echt 7 jaar met ijzers gestaan dus vond het niet gek dat ze zo gevoelig liep, maar ik dacht wie niet waagt wie niet wint :D

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:27

Ik heb eens even de weersvoorspellingen voor de komende dagen gezien, vanaf zondag gevoelstemperatuur van -15 voor een dag of 3. Voor de paarden die zonder deken staan, blijven jullie zonder deken? Paar uurtjes zo koud kan ze vast hebben, maar meerdere dagen? Of ben ik nu te truttig :)

Ze heeft vandaag trouwens ook ijzers gekregen, de smid was niet blij met de status van de hoeven nu ze op het harde eet. Hij was verbaast dat ze überhaupt nog wilde lopen op het harde. Dus in ieder geval nu een ronde ijzers zodat het even kan groeien. Als ze straks weer het land op gaan staat ze weer meer op het zachte, wellicht dat ze er dan weer af kunnen..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:44

@lenexa paarden hebben het niet gauw koud. Als het vriest en niet regent, of als het vriest en ze kunnen schuilen, zou ik er niet ineens een deken op gooien. Als ze wél dekens krijgen als het bijv regent, dan nu ook. Maar voor vorst alleen hoeft het absoluut niet hoor :n

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:49

@ Knolan, ik ben je gaan volgen!
@ Coalizone, voor mij zou dat echt een minpunt zijn als ze op ijzers moeten, vind dat zo duur en onhandig. Mijne staat blootvoets, maar ik heb ook wel echt geluk dat ik de straat uitrijd en dan al onverharde paden kan nemen, dus geen noodzaak tot veel over het harde. Als je paard er beter bij is zou ik natuurlijk ook gaan voor ijzers. Hopelijk kunnen jullie nu lekker gaan rijden.
@ Lenexa, mijn haf staat onder dekens, dus die gaat onder dikkere dekens dan, maar mijn shetty staat dekenloos en blijft dat ook met vorst/sneeuw. Roxy kan dacht ik ook binnen/uit de wind als ze wil + onbeperkt hooi toch? Mijn ervaring is dat ze het dan echt niet zomaar koud krijgen. Zolang ze hun kacheltje maar kunnen blijven aanvullen met eten en uit de wind kunnen als ze willen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:57

@fangio hier ook blote voeten inderdaad. Maar de smid komt wel elke vijf weken onderhoud plegen om te voorkomen dat er scheurtjes ofzo komen waardoor ze gevoelig wordt.

Als mensen meer informatie daarover willen en hoe veel paarden toch op blote voeten kunnen vaak, dan raad ik je echt aan Wesley Decandt en Heleen Davies op FB / insta te volgen. Echt de moeite waard op dat vlak :j ik heb zelf een cursus bij Heleen gevolgd ook, óók de moeite :j
(Uiteraard alleen doen als je dat zelf interessant vindt, zijn echt hoeven-nerds haha.)

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:08

@ Skippy, grappig dat je net die namen noemt! Ik ben afgelopen jaar net voor corona de theoriedag bij Heleen gaan volgen. Plan was om de maand erna ook de praktijkdag te doen maar die is helaas nog niet kunnen doorgaan. Mijne laat ik dus nog steeds bekappen, maar inderdaad altijd om de 5 weken. Zelf doe ik alleen soms wat hapertjes wegvijlen

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:47

Ja ze kan inderdaad droog en uit de wind staan. Ik gooi een deken in m'n auto maar ga het gewoon zo proberen. Kan ze wellicht nog wat extra vet verbranden..

Ik zou ook het liefst zonder ijzers willen, maar ik zag nu ook wel dat het echt te kort werd. Tot nu toe lukte het door er toch rekening mee te houden en hoefschoenen aan op buitenrit. Maar nu ze op het harde moet staan om te eten gaat het gewoon niet. Als de smit zegt dat ze niet eens op linksvoor wilde staan om rechtsvoor ijzer te doen is het gewoon sneu. Dus dan doen we het gewoon!

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:16

Ik laat ook zonder deken, hier komt ipc geen sneeuw en alleen maar regen volgensmij dus ik ben echt benieuwd.. :P

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:16

@lenexa, grote kans dat ze volgend jaar als de hoeven wat meer gewend zijn, toch weer op blote voeten kan. In de zomer gaan ze op het land én op de paddock denk ik? Dan kan ze natuurlijk beter wennen eraan. En wat je zegt: gaat het écht niet, dan is het jammer maar helaas natuurlijk ;) :j

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:47

Ja vanaf eind april/begin mei krijgen ze overdag het land erbij. Dan verwacht ik haar in die uren iig niet in de paddock, in de zomer groeit het ook iets sneller dus dat zou wellicht weer zonder kunnen. Ik heb gelukkig een hele fijne smit dus ik blijf met hem gewoon kijken. Moest haar vandaag maar ff laten wennen aan het nieuwe gewicht aan de hoefjes.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:56

Heb voor de zekerheid maar even een 200 gram deken besteld voor wolf voor dit weekend. Hij staat nu geschoren onder een 100. Hopelijk valt het mee allemaal...

Vandaag voor het eerst op mace aan de longeerlijn gestapt en zelfs een rondje gedraaft, ze gedraagt zich voorbeeldig. Wel heel traag en komt snel nog naar binnen naar degene die longeert, maar dat komt wel goed


Afbeelding