[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:07

Kan hij dan volgend jaar alsnog mee in de keuring? of is er ook een najaarskeuring waaraan hij nog kan deelnemen bijv?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:27

Kvth heeft normaalgesproken wel een nakeuring, maar niet pas in het najaar. Nhps durf ik zo niet te zeggen, nog niet meegemaakt. Jaar later is wel balen, dan moeten ze meer laten zien.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:27

Er is een nakeuring, maar ik denk dat we toch dit jaar gaan overslaan als ik moet kiezen tussen de nakeuring en een jaar wachten. De nakeuring is vaak vrij snel na de hengstenkeuring zelf.

Het nadeel is inderdaad wel dat ze volgend jaar al meer moeten laten zien. Voor nu vindt ik hem echt heel compleet vooral in vergelijking met andere van zijn leeftijd die we hier hebben staan. Wat dat betreft was dit jaar voor hem wel heel gunstig.

Wat precies wijsheid gaat zijn weet ik nog niet. Ik ga nu eerst de week pijnstilling even afwachten, zou kunnen dat hij met 3 dagen opeens weer goed is nu en het toch een klein iets was. Voor hetzelfde geld staan we volgende week toch foto's te nemen op de kliniek.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:52

K_nolan, hoe is het nu? Loopt hij alweer wat beter?

Ik heb vandaag welgeteld 25 min zonder zadel gereden, 3 rondjes draf en ze deed het goed, niet hoesten dus daar ben ik super blij mee. De bak was nog half bevroren alleen de binnen hoefslag was al zacht gelopen dus het was vooral stappen en wat draf om te testen of ze zou hoesten. Dinsdag komt de zadelpasser en dan gaan we lekker door.

We kregen vd week al vroeg een appje dat de merrie groep ontsnapt was. Of de laatste heeft get hek niet hoe dicht gedaan of ze hebben in een soort allermazzel met een halster zelf het hek open gekregen. Dat is gissen. Ze stonden iig gezellig in de voortuin toen de stalbaas wakker werd. Gelukkig niks gebeurd, terrein wordt na sluiting afgesloten dus ze kunnen er niet af. Ik was vooral verrast dat ze de weide niet op waren, er lag 10 ofzo hectare voor ze open.. Maar ze hadden alles van de andere boxen getrokken, alle emmers omvergegooid en leeg gegeten zover er iets inzat, zich gestort op een open baal kuil en op avontuur geweest gezien de mesthopen. Ook nog mazzel dat het voerhok ook snachts dichtgaat! Ze hadden eerst 1 merrie teruggezet maar daar was de groep niet zo van onder de indruk, toen Roxy maar gepakt en toen kwam de rest ook wel makkelijk mee.
Zo jammer dan er dan geen camera's hangen, zou zo benieuwd zijn wie wat doet, wat ze gaan doen en in welke volgorde. Gelukkig allemaal goed afgelopen en hopelijk niet voor herhaling, want het is uiteraard niet de bedoeling. Op het terrein genoeg dingen waar ze zich aan zouden kunnen bezeren door een geklooi.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:48

@Lenexa gelukkig is het goed afgelopen,ze kunnen inderdaad toch zichzelf goed bezeren.
Fijn dat de zadelmaker komt, vrijdag was er een bij wolf (afspraak stond nog). Mijn aangeschafte bruine tekna zadel lag gelukkig goed, paar kleine aanpassingen, had het zadel op de gok gekocht dus was blij haha.

Wolf gaat helaas niet goed, staat nu op metacam maar heeft nu wel zichtbaar last. Eergisteren wou ik aan de longe kijken, maar meneer wou echt niet aandraven en dreigde zelfs naar me met zn achterbeen. Zo ken ik hem echt niet. Morgen ga ik het nog een keer proberen en als het hetzelfde is bel ik de dierenarts en wordt het toch een kliniek afspraak...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:30

Ai dat klinkt niet goed, niet willen aandraven is vaak toch wel een teken dat het niet lekker zit. Ik duim voor jullie dat het allemaal snel weg trekt en meevalt!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:36

@lenexa jeetje geluk gehad dan dat ze zo'n ontsnapping allemaal goed doorstaan hebben! En fijn, niet hoesten!

@k_nolan hè wat naar! Dat klinkt niet fijn, door de metacam heen nog zoveel last. Arm dier :(:)

Wij hebben even in de longeercirkel wat basiswerk gedaan onder het zadel vandaag. Ze waren vlak naast de cirkel bezig met een heftruck een crossauto van de ene trailer op de andere te zetten. 'zwevende' auto dus. Maakte Doortje niks uit. Maar toen ze paardenhoeven hoorde op straat maar de paarden niet kon zien, was het wel even stress. Blijft een hele gekke pony voor wat betreft waar ze spanning van opbouwt :')
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:11

Hey, @K_nolan zag ik nu in het 2021 topic (ik lees soms mee, ben niet op zoek) dat jij gaat kijken bij een haf? :D Vertel vertel!

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:21

Haha, klopt! Ik wou al langere tijd een iets ouder haflinger erbij waar ik wat meer mee aan de slag kan; wolf moet immers toch nog eerst lekker groeien was niet heel erg grondig aan het zoeken, maar zag zon leuke 4 jarige merrie. Mooi papiertje, leuk koppie, en mooie maat. Dus dacht nou ga toch maar even kijken! Zaterdag ga ik het halve land door, ben heel benieuwd.

Morgen is de laatste dag van de metacam van wolf. Morgen nog even laten draven en komt de dierenarts weer langs... hopelijk beter nieuws nu

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 07:43

Ow super spannend! Als merrie-mens ben ik wel heel benieuwd :D we willen natuurlijk alles weten hè, als ze het wordt! (Foto's, papier etc). Als ze t niet mocht worden, uiteraard óók, maar dan snap ik privacy vd verkoper wel ;)

Fingers crossed voor goed nieuws voor Wolf!!

Doortje moet duidelijk even wennen aan de overgang van weide-en-stal-paard naar paddock-paard-met-paar-uurtjes-weide. Beetje gevoelige voetjes. Ze wil per se geen natte voeten (geen idee waarom, op de wei maakt het haar niks uit) en staat dus veel op de verharde stukken van de paddock ipv op het zand. En daar krijg je gevoelige voetjes van als je dat niet gewend bent. We gaan nu starten met Atcom Huf Vital, een brokje hoog in mineralen die hoefgroei (en haargroei) stimuleren. En zaterdag komt de smid, kan ik even overleggen of er meer nodig is dan dat. Ze loopt niet kreupel, maar zet nu op het harde haar voeten plat neer ipv dat ze ze afrolt, alleen op de verharding overigens hoor. De hoefjes moeten duidelijk even wennen dus ;)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:06

@Skippy01Soms snap je die dieren ook niet he? Dat ze dan het harde verkiezen boven het zachtere.
@K_nolan wat een pech met Wolf. Hopelijk vandaag beter nieuws van de dierenarts.
Erg leuk dat je zaterdag bij verschillende Haflingers gaat kijken, ben heel benieuwd !
@Lenexa owjee op avontuur := Camera’s zou handig zijn om te zien hoe ze nou zijn ontsnapt en het zou ook heel leuk zijn om te zien wat ze dan nou doen.
@maessie oef ja keuringen dat loopt nu natuurlijk ook allemaal anders. Ben je er al meer overuit welke je wil meedoen?

Zo ik ben weer redelijk bij gelezen. Lees altijd mee maar niet altijd tijd om te reageren.
Hier doet Hannah het top. 5 januari is ze meegeweest naar een les van Hester (ruitergevoel) op vreemd terrein. Eerste keer in een binnenbak voor haar. Arrogant als ze is moest ze natuurlijk in elke reflectie die ze zag even hinniken := De les was super fijn, huiswerk meegekregen waar ik thuis echt wat mee kan. Paardlief is nu in enkele dagen gegaan van: reactie op zweepje is in de staak, naar, reactie op zweepje is voorwaarts. In z’n geheel is ze een stuk actiever geworden en is het soms ook even zoeken hoe haar meer in rust te laten bewegen maar wel de activiteit te behouden, nu dribbelt ze af en toe.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:20

@Loes1996 wat voor achtergrond heeft Hannah (welke lijnen)? Want Doortje is een Stakkato x Allacher en die is MEGA vocaal. En nou wéét ik dat beide heren ooit op shows gezien heb, maar ik weet niet meer welke van de twee nou zo enorm vocaal was. Eentje was in ieder geval ook zo'n lawaaierd ;)
Fijn dat ze het goed doet! Progressie is altijd heel fijn :j

En ja, soms snap je ze inderdaad niet... Zand lijkt mij toch lekkerder staan dan beton / steen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:18

Loes, het was Nolan die met Wolf naar de keuring zou! Ik ga alleen de livestream volgen als die er is, want moet weer op zoek naar een hengst :D

Ik had ook 2 Stakkato X Allachers! Maar die waren gelukkig niet zo vocaal :+ van de beide hengsten is Stakkato de drukkere van de 2.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:22

maessie schreef:
Loes, het was Nolan die met Wolf naar de keuring zou! Ik ga alleen de livestream volgen als die er is, want moet weer op zoek naar een hengst :D

Ik had ook 2 Stakkato X Allachers! Maar die waren gelukkig niet zo vocaal :+ van de beide hengsten is Stakkato de drukkere van de 2.

Check, dankje. Ik dacht al dat het Stakkato was inderdaad, wist het niet meer zeker. 'Gelukkig' is Doortje verder veel meer haar opa: mooie dikke manen :D en Goeie billen :D (ja, ik ben echt verliefd op Allacher's looks <3 :j )

Heb je zelf al hengsten op het oog?

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:43

Ik zag laatst echt prachtige hengsten en dan krijg ik toch de kriebels om Jolina te laten dekken, maar dat doen we maar niet want heb echt geen tijd voor nog een veulentje erbij + dan zou Jolina moeten verhuizen :P

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:51

Coalizione schreef:
Ik zag laatst echt prachtige hengsten en dan krijg ik toch de kriebels om Jolina te laten dekken, maar dat doen we maar niet want heb echt geen tijd voor nog een veulentje erbij + dan zou Jolina moeten verhuizen :P

Herkenbaar ja! :j
maar inderdaad: meeste stallen zitten er niet op te wachten, ik heb het geld en de tijd niet om het veulen te houden op dit moment en dan zou ik dus risico's nemen met mijn merrie voor een ander. En dat zie ik op dit moment niet zitten. Maar het kriebelt altijd wel hoor haha.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:56

Mijne zou inderdaad gaan, hihi. Gisteravond was het ook wel even zuur, toen kreeg ik een mailtje van het NHPS (deze had ik nog niet afgemeld), dat mijn hengst raszuiver is bevonden (wisten wij al, maar ze worden toch altijd gecheckt :+ ) en opgenomen is op de deelnemerslijst.

Bij het NHPS mogen ze echt geen percentage vreemd bloed hebben, het KVTH heeft wel wat vreemd bloed: uit me hoofd 1,5% (kan het mis hebben hoor, heb me hier niet aan vast gehouden omdat de mijne toch vrij was).
Laatste keer dat ik liep op de keuring is zo'n 7 jaar geleden, daar gaat dus nu helaas nog een jaartje bijkomen :+

@maessie: er is een livestream was er aangekondigd. Zag dat ter nu ook een fb site is voor de kvth hengstenkeuring dus wellicht staat hier ook de link op. Weet je al wat voor lijn hengst je wilt? Ik zag dat er in Duitsland één te koop staat, ook goedgekeurd en opgenomen in het stamboek. Was echt een plaatje om te zien. Van mijn vriend mag ik niet meer hengsten, twee is genoeg haha. Daarom ga ik nu voor een merrie kijken :+

@Skippy01: Dryfeet helpt ook heel erg goed, heb die van mij daar nu ook op staan omdat de paddocks nu nat zijn. Althans, hij kan op de stenen staan maar meneer staat uiteraard binnen 10 sec met z'n knieën in de blubber.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:02

@K_nolan jij bedoelt Cavalor Dryfeet? Ik heb een soortgelijk product inderdaad. Maar het probleem is niet de natte hoeven, maar de extra slijtage omdat die slimmerd op de beton blijft staan. Maar stalhouder appte vandaag foto's dat ze ondanks de natte bodem nu toch op het zand gaat staan als ze niet aan het eten is :D (is gewoon wit zand, dus wordt niet blubberig -- en ja, blijkbaar heeft mijn paard een eet-rem! :j ze eet echt plukjes en dan gaat ze weer even chillen en dan komt ze weer wat plukjes halen)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:49

@K_Nolan, Ik heb mijn oog weleens gehad op een 17,5 inch Tekna dressuur, maar die was nog flink lang. Kan me niet voorstellen dat 17 inch dan zoveel korter is en ik twijfel nog steeds of ik daar wel in zou passen. Lees in een latere post dat hij past. Super zeg! Bruin staat hem vast ook goed. Ben je ook gaan volgen op insta trouwens!
@Flicka, heerlijk die balkjesfoto en het filmpje :')
@K_Nolan, de pech blijft aanhouden zeg. Wat jammer! Moeten ze eigenlijk al beleerd zijn voor de HK? (ik weet er echt niks vanaf)
@Lenexa, fijn dat het rijden zonder zadel goed ging! Hoe was je zadelpasafspraak gister? Wat een boefjes zeg die merries :') Wel humor. Fijn dat alles en iedereen wel heel is gebleven. Scheelt, zo'n hek die het erf afsluit. Fijn idee als paardeneigenaar!
@Skippy, wat fijn dat Doortje zo braaf was! Wel lekker dat je wel een longeercirkel hebt.
@K_Nolan, wat leuk een merrie! Dan zou je ook ooit een eigen veulentje kunnen fokken van Wolf en je merrie.
@Skippy, wel logisch dat ze moet wennen :(:) Biotine heb ik weleens gevoerd voor de groei van de hoeven (en omdat Mon bij aankoop wittelijnsziekte had) en dat is me goed bevallen. Zijn hoeven zijn er een stuk beter van geworden en krijg dat nog altijd te horen bij de hoefsmid.
@Loes, wat leuk zo'n les op locatie! Fijn dat je er veel aan hebt gehad en al zo snel vooruitgang ziet!

Het is maar goed dat Monroe een ruin is, want ik had ook vreselijk veel veulenkriebels gehad anders. Dan had ik heel graag een lief hengstje met een snebje gefokt. Gelukkig heb ik hem al in volwassen variant :+
Maar als ik dit zie, dan had ik hem graag als veulentje al gehad.

Afbeelding
(fotocredits naar Maessie)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:55

PeerAppel schreef:
@Skippy, wel logisch dat ze moet wennen :(:) Biotine heb ik weleens gevoerd voor de groei van de hoeven (en omdat Mon bij aankoop wittelijnsziekte had) en dat is me goed bevallen. Zijn hoeven zijn er een stuk beter van geworden en krijg dat nog altijd te horen bij de hoefsmid.

Helaas is alleen biotine vaak onvoldoende om de hoefgroei echt te bevorderen. De mineralen zink, koper en selenium spelen daar ook een belangrijke rol in, en die zitten in onze Hollandse bodem vaak maar weinig. Vandaar dat ik een emmer van de Atcom Huf Vital besteld heb: daar zitten náást biotine ook verhoogde hoeveelheden van die mineralen in. (Veel mensen redden het met biotine wel als ze ook best flink krachtvoer geven, of op kleibodem zitten waar nét iets meer selenium in de bodem zit.)
Dit product ken ik van een vriendin wiens paard van dezelfde stal naar soortgelijke omstandigheden verhuisd is, ook in de winter. Andere vriendin heeft wél genoeg gehad aan alleen biotine bijvoeren, maar die verhuisde in het weideseizoen, waardoor haar paard overdag nog de hele dag gras had en alleen 's nachts op de paddock stond - en op gras lijden de voetjes niet zoveel :)

En wat een heerlijke baby-foto :D <3 (hoewel ik weet, uit ervaring, dat veulens ook gewoon rotzakken kunnen zijn. Het veulen dat wij ooit gefokt hebben, paint horse, was echt een draak eersteklas. Brrrrr, dat risico loop je dus ook. Kwam uit twee stikbrave ouders. Gevalletje 'helaas'. Het is nog steeds een boefje en hij is nu 9)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:59

Interessant! Ik hoop dat het Doortje helpt. Wij zitten inderdaad op de Groningse klei en ik heb het gevoerd in het weideseizoen. :j
Heerlijk he! Dat geloof ik zeker. Fokken is gokken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:04

Ah ja, dat ligt dan inderdaad weer anders. Wij zitten op Brabantse (arme) zandgrond hier ;)
Ik hoop ook dat het haar helpt. Anders had de smid het over eventueel om de dag hoefschoenen voorlopig, zodat de voeten kunnen wennen en tussentijds kunnen 'rusten' omdat ze nu niet dagelijks op de wei kunnen 'rusten' gedurende echt heel veel uren (ze staan er paar uurtjes op nu, maar geen dagdeel of hele dag).

Ja, fokken blijft gokken. Veulen was bloedmooi wel hoor, dát wel. Maar van wat ik vernomen heb, is hij nog steeds zo'n boefje die als hij geen zin heeft, je wel laat opstappen, maar je er via de andere kant gewoon weer afgooit :') Heb daarna nog een paint gekocht, maar daar had ik ook altijd ruzie mee. En toen ben ik maar teruggegaan naar mijn jeugdliefde: haflingers.

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:15

Oooh wat een dotje @PeerAppel

Misschien koop ik ooit een veulen, weet ik nog niet, heb in ieder geval al genoeg toekomstplannen :)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:36

@Peerappel: ach die foto, heerlijk toch <3 Ik zou zo graag een eigen veulentje van wolf willen hebben en houden. Als hij weer goed loopt wilt de staleigenaar hem heel graag 'gebruiken' voor 2 van zijn merries. Eigenlijk zouden we de keuring afwachten, maar goed dat gaat dus niet door. Hij wilt hem alsnog gebruiken, heb ik straks allemaal kleine baby wolfjes om me heen, maar geen die van mij is :+

@Skippy01; ja klopt de Cavalor Dryfeet, ik hem hem ook op speciaal voer voor wat sterkere hoeven en geef hem daarnaast ook nog een silicium erbij. hoopte eigenlijk dat zijn manen ook nog langer zouden worden, maar ben bang dat we de eindstand bereikt hebben -O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:43

@K_nolan misschien is dat wel beter: ze wel zien, maar ze niet hoeven te onderhouden, die baby's ;)

Stom he, dat manen een eindstand hebben? Ik vind altijd dat Doortje best veel heeft. Maar nu staat ze met een Belg en een Tinker die echt VEEEL hebben. Tinker heeft manen van 1,20m ofzo en een staart waar een normaal mens 5 staarten van kan maken (letterlijk overigens, dát is me dan weer nét te veel van het goede haha) en de Belg is pas 2,5 en heeft nu al evenveel manen en staart als Doortje...