[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:36

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:55

Wat tof zeg! :))

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:34

Mijn knappe paardenkind was vandaag weer eens lespaard voor het meisje dat ik lesgeef. Meisje was vorig jaar nog een echte beginner en was vandaag hard aan het werk met stelling en buiging en wijken. Soms ging het nog even mis: Doortje is heel gevoelig op zit, en af en toe ging ze dus onbedoeld naar de travers, een appuyement of ging haar achterhand sneller dan haar voorhand in het wijken. Maar al met al echt fijne stukjes :j

Afbeelding

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:59

Wat leuk zeg! Leuk dat anderen zo ook van jouw topper kunnen leren en van kunnen genieten <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:05

Nou, anderen... Dat zijn er maar heel weinig hoor. Ik ben echt een zeurkous met wie erop mag: alleen eigen lesklanten en mijn instructeur haha. Maar inderdaad, lesklanten kunnen er wel van leren. Dit meisje rijdt normaal met een heeeeeel heet welshje waar meer dressuurmatig werk gewoon heel lastig voelen is, omdat die pony dwars door haar handhulpen heen loopt (is nooit goed ingereden, heeft meisje zelf gedaan, beginner als ze is, heel stoer wel natuurlijk!). Bij Doortje heb je je hand alleen nodig als ondersteuning en de rest kun je met been en zit doen, en dan kan de jongedame ook echt voelen wat er gebeurt in dat paardenlijf (daarom er ook voor gekozen dit keer geen zadel erop te leggen), wat gewoon enorm goed is voor haar ruitergevoel :) :j <3

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:46

Hier gister geoefend met trailerladen. Met voer gaat ze er super op. Ik moet nog even bedenken hoe ik haar ga leren er in haar eentje op te gaan. Dit omdat ik in mijn eentje naar de binnenbak in de omgeving zal gaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:48

Kent ze van je af lopen met grondwerk, dus 'wegsturen' of 'vooruit sturen'? Dan kun je ze vrij makkelijk zelf laden. Anders daar mee gaan oefenen op de grond :j Wij deden het destijds (ander paard dan nu) met vinger wijzen en 'vooruit' zeggen. En dan snoepje als ze erop stond. Ging eigenlijk super.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:59

@ Lenexa, hoe is het nu met jou en Roxy? Jullie zijn wel weer al ritjes aan het doen dacht ik? Hoe gaat het met het hoesten?
@ Flicka, prachtig beeld hoor, die foto van die clinic! Leuk stukje ook in de hoefslag, mooie reclame voor het ras ook.
@ Skippy, blijft Doortje ondertussen al in de wei? Leuk dat je lesklanten ook zo van haar kunnen genieten en leren. Bij mij zijn er maar heel weinig die ik op mn pony laat en dan eigenlijk ook alleen om buiten te rijden, niet in de bak.
@ Loes, ik heb de mijne geleerd om voor me uit te lopen de trailer op, door zelf richting de voorkant van de trailer gericht te blijven staan. In het begin had ik ook nog een zweepje bij als verlenging van mn rechterarm. Heb het filmpje van hoe het nu gaat bij ons hier al eens gedeeld:

Wij zijn de laatste tijd weer wat meer naar het strand gegaan als het weer een beetje mee zit. Daar genieten we allebei zo enorm van <3

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:49

Hier gaat het oke, ze hoest nog steeds af en toe. Soms dagen niet en dan tijdens een ritje toch wel weer een paar keer. Vandaag hebben we lekker bijna 3 uur buiten gereden en heeft ze me eraf gegooid. We waren al 2 uur onderweg en tijdens een drafje maakte ze ineens een sprong met 2 bokken, bij de tweede ging ik. Ze was na 2 uur nog fris dus of het frustratie was dat ze niet harder mocht of dat ze toch schrok of iets weet ik niet. Gelukkig oke gevallen en behalve spierpijn niets ergs.
Maandag gaan we naar het strand, ik hoop dat ze haar bokkespromgen dan even lekker bij haar houdt.

Verder zag ik veel goede dingen voorbij komen, iedereen lekker bezig zo te zien!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:40

Om één of andere reden krijg ik nooit meer meldingen van dit topic, and then I forget...

Hier alles wat in een dip.

Zyta is flink afgevallen en ondanks bakken eten blijft ze best mager :\
Haar energiepijl is superhard naar beneden aan het gaan, vandaar stukje geschoren.
Maar het blijft achteruit gaat dus haar voeding aangepast naar meer en betere energie.

TiSento blijft aan de kuch na sprinten. Het is al beter, maar maandag de DA nog eens bellen.

Mijn knie ligt in de kreukels met dit weer. Het is de eerste winter sinds het ongeval vorig jaar dat ik 'op wandel' ben en het bevalt niet.

Dus, geen vrolijke noot die ik kan bijbrengen hier :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:16

Mi_Amore schreef:
Om één of andere reden krijg ik nooit meer meldingen van dit topic, and then I forget...

Hier alles wat in een dip.

Zyta is flink afgevallen en ondanks bakken eten blijft ze best mager :
Haar energiepijl is superhard naar beneden aan het gaan, vandaar stukje geschoren.
Maar het blijft achteruit gaat dus haar voeding aangepast naar meer en betere energie.

TiSento blijft aan de kuch na sprinten. Het is al beter, maar maandag de DA nog eens bellen.

Mijn knie ligt in de kreukels met dit weer. Het is de eerste winter sinds het ongeval vorig jaar dat ik 'op wandel' ben en het bevalt niet.

Dus, geen vrolijke noot die ik kan bijbrengen hier :')

Hè, dat klinkt vervelend allemaal!

Voor kuchen geef ik meestal secreta pro max. Heeft mijn vorige paard echt goed geholpen.

Wat krijgt Zyta qua voer? En hoe zijn haar tanden en wanneer is ze ontwormd met een breed spectrum wormenkuur, zoals equest pramox? Kan allemaal meespelen natuurlijk... Als ze hard afvallen, gaat er hier altijd eerst seniores priores in. Nee, niet het schoonste voer, maar zet wel lekker aan. Al best wat oudjes én jonkies met tandproblemen en paarden na verwaarlozing mee opgelapt.

Dan van die knie, dat ken ik wel. Waterkou is het ergste wat er is met pijnlijke gewrichten. Ik heb dan ook echt pijn in beide knieën, beide handen en m'n rechterschouder en elleboog. Jeeeeeeej -O-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:21

@Skippy01: voor een 7-maanden mag nog niet veel gegeven worden qua supplementen, hij krijgt nu sinds enkele dagen een kruidenkuur bij speciaal voor de luchtwegen.

Zyta krijgt nu twee maal daags:

- 100gr Je paard fit en gezond
- dikke hand Equifyt Herbs
- 100gr alfalfa-brokjes
- 150gr Equifyt Green Power (sinds enkele dagen)
- MSM 2.5 schep
- snuifje zout
- 4.5kg hooi

Dus x2 :) Haar tanden zijn in oktober gechecked, niks aan moeten doen.
Ontwormen moet komende week gebeuren met Pramox.
Het gaat nog nét qua gewicht, 10 januari gaat ze op de weegschaal, ben benieuwd :\
In juli woog ze op de kliniek 575, volgens mijn meetlint nu 520 maar dat kan écht niet.
Mijn zadel is nu al 2 bomen kleiner en de singel gaat alweer 3 gaten hoger dicht :\

Heb jij al iets gevonden voor jouw gewrichten?
Als dit élke winter zo gaat zijn, nee bedankt, dan moet ik in het jaar echt sparen om mijn paard 2 maand op training te zetten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:30

@mi_amore ow, zo jong nog, nee, dan moet je daar wel mee uitkijken. Mijne was toen drie toen hij dat kreeg. Ook jong, maar niet zó jong.

Krijgt ze daarnaast ook nog weidegang met nog vol gras? 9kg hooi x ongeveer 85% droge stof, is ongeveer 1,5% droge stof vh lichaamsgewicht. Ze kunnen tot 2% eten, en als ze aan moeten komen, is dat ook wat ik zou aanbieden. Voor een paard van 520kg, zou ik grofweg 11-12kg wel aanbieden. Eten ze niet zoveel hooi, dan gaat er bijv meer grasbrok in (bijv 1kg droog gewogen per voerbeurt, liefst natgemaakt tot het uit elkaar valt) naast hoeveel hooi erin gaat nu. Hoeft niet per se ouderwetse grasbrok te zijn, fibrenuggets zijn bijv ook fijn.
Komen ze daar nog niet genoeg van bij, dan fibrebeet. (Gezien je verder hele schone dieet, denk ik dat seniores priores niet je voorkeur heeft?)

Ik slik voor m'n gewrichten kurkuma-zwarte-peper capsules, neem extra vitamine B12 en D, magnesium en als het dan nog niet voldoende is, ook nog collageen en Glucosamine tabletten. En ik rijd geen hele grote dressuurpaarden meer, want daarna kon ik niet meer lopen vaak ;) gelukkig is mijn haf geen hele grote beweger met veel knie-actie. Ze is fijn vlak en zit als een huis. Wat echt scheelt voor mij. (En in de winter train ik vaak veel aan de hand, blijft ze fit én bouwen we dressuurmatig verder, zonder dat ik mezelf stuk maak. En dat vinden we allebei gelukkig echt leuk om te doen ook)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:17

Skippy01 schreef:
Krijgt ze daarnaast ook nog weidegang met nog vol gras? 9kg hooi x ongeveer 85% droge stof, is ongeveer 1,5% droge stof vh lichaamsgewicht. Ze kunnen tot 2% eten, en als ze aan moeten komen, is dat ook wat ik zou aanbieden. Voor een paard van 520kg, zou ik grofweg 11-12kg wel aanbieden. Eten ze niet zoveel hooi, dan gaat er bijv meer grasbrok in (bijv 1kg droog gewogen per voerbeurt, liefst natgemaakt tot het uit elkaar valt) naast hoeveel hooi erin gaat nu. Hoeft niet per se ouderwetse grasbrok te zijn, fibrenuggets zijn bijv ook fijn.
Komen ze daar nog niet genoeg van bij, dan fibrebeet. (Gezien je verder hele schone dieet, denk ik dat seniores priores niet je voorkeur heeft?)

Nee ze krijgt maar om de dag een uurtje weidegang. Puur omdat ze er geen hele dagen op kan, ze zou zich daar zelfs met graasmasker immens ziek eten.

Ik heb het hooi nu opgeschroefd, deze ochtend en avond zat er nog in haar net.
De hooibrok is nu ook opgetrokken, denk dat zij niet weet wat er gebeurd :')

Nee ik probeer idd zo gezond mogelijk te voeren, het is en euhm, speciaal paard :p

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:59

Speciale paarden hebben inderdaad een speciale aanpak nodig :D

In de zomer ben ik daar ook best alert op, op vrij schoon voeren.

In de winter... Tjah, ze krijgt deze week al de hele week een voerschep droog gemeten subli slobber (uiteraard wordt dat wel aangemaakt) om haar psylliumzaad erin te krijgen. Dat is niet echt schoon te noemen hè :+ _O- (verder overigens Florian ruwvoermix, en momenteel vitalbix active+. Qua krachtvoer/korrel wissel ik nogal eens. Afgelopen jaar VS200, havens gastro+, subli bikkels en nu vitalbix active+.
Denk dat ik haar op de havens nog het beste vond conditioneel, dus ga daar maar weer naar over hierna denk ik. Dan maar iets meer dan een paar honderd gram per dag, we hebben het geprobeerd ;)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:27

Zo ik leef nog na onze rit van gister.
Ze heeft het grotendeels mega goed gedaan, zeker de eerste 1,5 uur waarbij op het strand echt mega braaf. Aan een lange teugel heerlijk kunnen draven, het was erg druk dus we hebben het bij wat drafjes gelaten.
Het bos vond ze heel spannend, ondanks de ruiterpaden niet langs de voet/fietspaden gaan kun je wel kinderen en honden horen. Dat ze ze dan niet kan zien vind ze echt heel spannend. Na het strand waren we wat verdwaald en is ze in een half uur denk 3x weggeschoten omdat ze schrok van dingen waar ze normaal nooit van schrikt. Bij het aandraven in volle galop wegschieten, nog even later ging ze er een paar passen vandoor en zijn we een stuk afgestapt.
Ik heb het idee dat halverwege haar emmertje vol is gelopen en niet meer genoeg leeg kwam. Er waren ook gewoon heel veel prikkels. Achteraf had ik gewoon al eerder een stuk moeten afstappen om haar te laten ontspannen.
Ik denk dat ik de laatste 2 ritten teveel over haar grens ben gegaan, dus ik ga ook weer even een stapje terug. Even lekker wandelen deze week en niet gelijk ritten van 2,5 of 3 uur.

Hebben jullie ook lekker vakantie deze week? Ik vind het al zo fijn om gewoon in daglicht naar stal te kunnen.
Verder alles goed met de paardjes bij iedereen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:30

Hier ook vakantie maar met dit kakweer, amper wat kunnen doen.
Alles heeft blank gestaan, piste nat en glad, treurig :(

Ik ben verplicht om Gossip Girl snel nog even te bingen daar het donderdag van Netflix gaat :')

Gisteren Zyta gelongeerd. Haar overgangen beginnen goed te gaan, maar het struikelen door haar eigen dwarsheid demotiveert soms tot tranen toe.

Het struikelen (blijven zitten eigenlijk met de tip van haar hoef in de grond), gebeurd énkel:

- als ze met het hoofd hoog in de lucht een niet-correcte overgang naar een tragere gang maakt
- als ze met het lichaam binnenstelling heeft en dan toch haar hoofd nét naar buiten stelt

Het is soms moordend, de spanning 'wanneer gaat het echt eens mis gaan'.
Het is geen paard om 24/7 stil te zetten, maar je merkt wel dat bij beide 'de zin om te trainen' achteruit aan het gaan is.

We hebben nu Skype geïnstalleerd en oortjes gekocht met bluetooth om zo online wat les te kunnen nemen wekelijks.

Hopelijk komt onze drive terug.
De 15de komt de osteo nog eens langs en dan krijgt ze ook een weekje vrij.

Op dagen zoals gisteren, heb ik soms 'spijt' dat ik als 2de paard een veulen kocht,
maar dan denk ik al heel snel aan wat een bagage een reeds ingereden paard kan hebben en dan denk ik 'ahaaaa, daarom kocht ik dus een veulen' :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:59

Jonkies opleiden is zoveel makkelijker dan de ellende van een ander weer fixen. Daarom heb ik uiteindelijk ook een driejarige gekocht ipv de geplande vijf-tot-achtjarige-waar-ik-direct-vol-mee-zou-kunnen-trainen. Ouder worden ze vanzelf ;)

(Ik stap ook echt niet graag op paarden van anderen, vind ze meestal hard in de hand, niet-meewerkend, niet fijn op zithulpen te rijden etc. Uitzonderingen daargelaten stap ik dus niet zomaar meer op)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:29

Iedereen hier uiteraard de beste wensen!

Met Wolf gaat het iets minder helaas, het zit niet helemaal mee. Eerst stapte hij op een spijker, ondanks dat dit weer helemaal genezen is heeft hij toch zeker een week halve box-rust gehad en daarna nog 2 weken rustig aan. Net alles genezen gingen zijn wolfstanden eruit en uiteraard deed meneer zijn naam eer aan :Y)
2 gigantische wolfstanden zijn verwijderd :o Meneer werd ondertussen steeds drukker. Ondanks dat we niet veel deden qua "werk" merk ik wel dat hij dit echt aan het missen is. Gister wou ik hem even longeren en uiteraard, rechts achter kreupel ;(
Hopelijk een verkeerde draai gemaakt in de paddock en is het vandaag een stuk beter.

Afijn, in het grote plaatje gaat het eens stuk beter met Wolf. Ik heb tijdelijk een ruintje hier op stal gehad en die als buffer gebruikt in de paddocks zodat hij op het hoekje kon staan van de paddock-rij en geen merrie naast zich kreeg om hieraan te wennen. Gisteren naast een (uiteraard niet-hengstige) merrie gestaan en dit ging helemaal prima. Begint eindelijk in zijn doen wat kalmer te worden waardoor hij nu meer buiten kan staan nu het weide-seizoen gestopt is. *\o/* Voorheen moest ik er echt bij blijven, maar nu kan ik lekker weglopen om stallen te doen of andere dingen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:30

@k_nolan ik hoop voor je dat dat goed blijft gaan... Hier loopt een klophengst die door de draden heen er alsnog op probeert te klimmen. Ellende! Merries worden uiteindelijk toch een keer hengstig, sommige zelfs spontaan als er een vent naast staat... Ik hoop voor je dat dat bij jullie beter gaat!

Helaas hier nog drama. Doortje gaat nog steeds door de draden heen (nou ja, er tussendoor, ze laat ze heel). Nog steeds geen stroom op de onderste draden, dus ze bukt om onder de hoge door te komen en de onderste doen toch niks. Mijn grootste frustratie is echter dat ze echt niet zichzelf is meer sinds er zoveel wissels geweest zijn afgelopen periode. Zo overprikkeld, echt zo sneu :( Relaxed poetsen en opzadelen is er niet meer bij al een tijdje. In het werk is ze gewoon top en helemaal zichzelf, ze ontspant in de bak enorm en wil er ook vaak niet meer uit. Op zich is dat een goed teken ten aanzien van hoe ze onze trainingen ervaart: weinig stressvol. Maar gun haar zo haar rust ook in de kudde en op stal weer...

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:42

@skippy01 balen dat het zo gaat zeg, wilt het voeren wat magnesium niet werken?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:45

K_nolan schreef:
@skippy01 balen dat het zo gaat zeg, wilt het voeren wat magnesium niet werken?

Magnesium niet, kamille niet, valeriaanwortel niet. Helaas. De prikkels nemen niet echt af nog, dus de reactie ook niet.
Enige dat helpt, is massage, dan geeft ze heel duidelijk aan wat ze wil en waar, en dan valt ze bijna in slaap.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:58

Wolf gedraagt zich gelukkig goed in de paddocks, hij komt nu een uur extra buiten en staat ook netjes naast een merrie stil. De paddocks hier zijn vrij hoog en met hout gebouwd, hier bovenop hangen nog stroomdraden (meneer heeft al ondervonden dat deze ook aan staan).

Helaas is zijn been nu toch ook wat warm, maar nog steeds niet dik. Morgen komt de hoefsmid dan wil ik haar even laten kijken, het is namelijk hetzelfde been waar hij eerder mee in een spijker heeft gestaan. Mocht er niets te zien zijn ga ik toch een kreupelheidsonderzoek doen.

Ik hoop dat alles mee gaat vallen...

Misschien nog wel leuk, gister al zijn papieren op gestuurd om mee te doen met de hengstenkeuring *\o/*

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:00

Spannend Nolan.. hoop dat t meevalt, telkens zo aan t kwakkelen is niks aan! Is zn vacht al wat bijgetrokken van t scheren? (Ivm de keuring?)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:25

@k_nolan ja houten omheining mét draad doet vaak meer dan alleen draad inderdaad. Slim!
Aii, hopelijk valt het been mee!
En gaaf , papieren voor de hengsten keuring, spannend! :j

Wij zijn vandaag verhuisd naar de kleinschalige stal van een vriendin, bij haar thuis. Hopelijk brengt dat de rust terug voor Doortje :j
Véél kleiner echt: van 30+ paarden naar in totaal 5. (Nu nog 6, eentje gaat weg na volgende week)

24/7 buiten, inloopstal en altijd hooi beschikbaar.

Afbeelding