[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:56

Mi_Amore schreef:
Zijn er mensen bekend met scheerpatronen waar paardlief toch warmte met kwijt kan én geen deken op hoeft…? Zyta heeft ahum, al een mammoetvacht en was zondag al KO van nog geen 10 minuutjes draven.

Afbeelding

Alles van 12 t/m 6 ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:02

@ Xxxmh, balen dat het nu vaker terugkomt -O-
@ Lenexa, :(:) Wat een rotweek heb je. Veel sterkte met het verlies van je kat. Kan me ook voorstellen dat je je nu wat zorgen maakt rondom de introductie. Kan die evt geen weekje uitgesteld worden? Dan heeft ze toch net iets meer tijd om wat te herstellen
@ Mi-Amore, juist heerlijk op het strand. Toch niks waar ze van kunnen schrikken en ruimte om eens even lekker de benen te strekken 8-)

Ik zit te denken aan een patroon ergens tussen 6 en 8 in. Hoofd niet mee, maar wel de onderkant eraf zegmaar. Scheren jullie de buik ook helemaal mee? Dat lijkt me zo koud voor ze, ik twijfel of ik niet gewoon een racestreep langs de zijkant doe maar de buik laat zitten :+

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:05

@Lenexa; sterkte met je verlies!
@ mi_amore; je zou ook alleen de onderkant van de hals en de boeg kunnen scheren (enkel vanaf de keel de onderbenen door), dan hoeven ze ook geen deken op. Ik zie nu pas dat ik te lang typ over dit bericht; maar het gaat dus om patroon 8+ :)
@Fangio; heerlijke foto zeg, ik kan niet wachten tot ik weer een keer het strand op kan. 5 jaar geleden heb ik eigenlijk al mij paarden verkocht (3 stuks) en is mijn haflinger naar Frankrijk gegaan en ik naar het buitenland. Ik heb jaren gereisd en in het buitenland gewerkt. Wolf is weer eigenlijk mijn "eerste" paard. Ik verbaas me soms over hoeveel er in een korte tijd veranderd is (anatomische hoofdstellen e.d. had je eigenlijk echt nog niet), wel leuk allemaal. Ik ben zelf in het verleden met meerdere paarden Z+ geclassificeerd geweest, maar ik heb nu dus al 5 jaar niet gereden. Aan de ene kant kan ik niet wachten tot Wolf wat ouder is, aan de andere kant hoop ik dat ik het niet verleerd ben haha!
Wolf heeft toch een flink diep wondje aan het spelen over gehouden, ze gaan weer bij elkaar als deze opnieuw dicht is. Ik ben namelijk bang dat hij anders blijft open gaan omdat het best een rot plek is in de flank

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:11

@fangio bij Doortje is de buik kaal nu ja. Vorig jaar niet gedaan zo veel: toen zijn we voor patroon 9 gegaan. Dit jaar voor patroon 5, muv dat de voorkant vh hoofd en de oren nog wel in het haar zitten. Oren mag ik niet aankomen met scharen en messen en tondeuses van Doortje, en voorkant vh hoofd vind ik onzin.

@K_nolan echt verleren zul je het niet hoor! Ik heb tot mijn 18e dressuur gereden, toen 10 jaar western. Toen kocht ik Doortje en ging ik dressuren weer. En toch gaat dat nog prima. Moet alleen soms even sleutelen dat mijn benen er meer tegenaan mogen liggen. Ipv keertwendingen ging ik bijv spins oefenen. Ging prima, om daar keertwendingen van te maken, maar ik moest wel mijn binnenbeen bij mijn paard houden ipv afsteken. Dat soort dingen ;)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:15

Bedankt allemaal, inderdaad even rot! Het hoort er helaas bij, ik heb gelukkig alles gedaan wat mogelijk was dus kan mezelf niets kwalijk nemen. Het is gewoon balen dat hij er niet meer is, het is in huis een heel stuk stiller.

Ik heb bij Roxy alleen de onderhals en borst eruit geschoren. Maar als ze straks weer in het werk mag ga ik denk naar 11. Ik vind de rest snel koud, kale buik wil ik sowieso niet.
Die introductie maak ik me best wat druk om, ik ga met de staleigenaar nog wel even kijken hoe we dat het beste kunnen oplossen. De dierenarts zei, als het rustig gaat is het geen probleem.
Ik kan Roxy er wel tijdelijk uithalen, maar dan staat ze zelf alleen en dus veel op stal want dan draait ze in het normale rooster mee. En als ze er dan een week later in gaat zorgt zij weer voor onrust in de kudde. Daar zullen de andere eigenaren ook niet blij mee zijn. Plus dat hun eigen paddock nog zwaar is want die is nog geen maand oud. Dan heb ik haar liever in een oudere paddock alleen met de nieuwe paarden, dan is gekkigheid een stuk makkelijker en hoeft ze in de groep niet zoveel meer te doen. Zij heeft het dan al uitgevochten. Dan is een hap of boze blik vaak genoeg. Precies een rot timing, ze zouden pas half november komen dat had beter uitgekomen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:23

Niet te druk maken. Gewoon laten staan. Eruit halen maakt het vaak echt erger. Bij ons zijn de meeste introducties van nieuwe paarden echt 5 minuten racen door de nieuwe, 2 minuten rennen door de rest, klaar.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:51

Haha ja was ze maar zo makkelijk. Roxy is echt vrij dominant en gaat ze echt nog wel een paar dagen buiten de kudde houden. Daar heb ik normaal geen probleem mee, het hoort erbij. Maar gezien ze de komende 14 dagen liever niet harder mag dan een joggende draf ( als de metacam klaar is) met het hoofd omlaag ben ik toch niet zo heel enthousiast.
Ik snap dat ik daar nu ook geen controle over heb, maar de groep is nu heel rustig en de rangorde is duidelijk en de rest gaat keurig voor haar aan de kant als ze er aan komt. Nu zal ze dus niet heel veel gekker doen dan een paar oren in de nek. Dus heel gerust ben ik er nog niet op. Maar we vinden vast een manier, een van de twee nieuwe paarden schijnt goed onderdanig te zijn dus dat zal zo klaar zijn. Hopelijk is de ander dat ook, dan is er niets aan de hand!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:54

Skippy01 schreef:
Wij hebben er net een heerlijke training op zitten :D
Appuyementen in galop naar links gingen echt super en de eerste pasjes naar rechts in galop zijn ook gezet. Nog niet zo soepel als naar links, maar dat komt wel :j
[ [url=m/EBQCjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed bezig! Zo leuk hoe jullie zo spelenderwijs met de 'moeilijke' oefeningen bezig zijn! :j

Fangio schreef:
Wij zijn gisteren heerlijk met windkracht standje halve orkaan naar het strand gaan uitwaaien. Was echt heerlijk gewoon <3
[ Video ]

Ooooh wat heeerlijk zeg! Ik word hier zo jaloers van <3 Helaas is het strand bij ons echt ver weg :( Maar wij gaan morgen weer lekker naar het bos!

Lenexa schreef:
Ik heb een rot week, maandag mijn kat moeten laten inslapen. Hij was al ziek, maar het was toch nog onverwacht. En hij wordt ontzettend gemist.
Vandaag de dierenarts/chiropractor voor dikkie. Eerst lopen, daarna longeren, dan rijden, hij er ook nog op. Toch een raar gezicht zo'n lange vent op die wollige pony. Buigproeven, linksvoor iets kort. Maar op een korte harde volte zuiver. Dus lichaam nalopen, reageerde ze erg heftig bij de lage hals. Vermoedelijk een ontsteking door een misstap, rare actie of wat dan ook. 5 dagen metacam en stappen, van nog 10 dagen oefeningen stappen en langzaam laag draven. En dan opnieuw overleggen.
In ieder geval fijn dat het niets met het zadel te maken heeft, dat ik weet wat het is en dat het niet echt iets ergs is. Alleen heeft het even tijd nodig. Nu worden er precies over 10 dagen 2 nieuwe paarden geïntroduceerd, dus we moeten even in overleg hoe dat gaat. Gezien Roxy de baas is en ook de pittigste zou zij eigenlijk eerst los van de groep geïntroduceerd worden, als dat goed gaat de tweede erbij en dan pas de groep in. Maar ze mag natuurlijk niet al te gek doen. Dus maar even kijken hoe we dat kunnen oplossen.

Ah jeetje... dikke knuffel voor jou! :(:) Wat balen zeg van Roxy! Hopelijk is ze snel weer helemaal de oude! :j Lijkt me lastig inderdaad met die nieuwe kudde, maar ik denk dat paarden (onbewust) heel goed weten wat wel en wat niet kan, dus dat komt vast wel goed.

Wij hebben deze week onze laatste punt gehaald, dus we mogen nu Z1 starten! Toch wel een soort droom die uitkomt *\o/*

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:08

Gefeliciteerd Flicka! Superleuk en goed gedaan!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:18

Flicka12 schreef:
Goed bezig! Zo leuk hoe jullie zo spelenderwijs met de 'moeilijke' oefeningen bezig zijn! :j

Ja, ik ben echt zo'n ruiter die een uitdaging nodig heeft, en gelukkig is Doortje echt zo'n paard die dat zelf ook geweldig vindt :D
Vanmiddag (mits er niet een jong paard in de bak zenuwachtig doet natuurlijk, we hebben een paar jonkies erbij tegenwoordig van stalgenoten) misschien weer eens wat WE obstakels neerzetten, even hoofd 'leeg' van de dressuuroefeningen en lekker spelen (en gelijktijdig MINSTENS even zwaar gymnastiseren natuurlijk, maar dat hoeft Doortje niet te weten :') )

Flicka12 schreef:
Wij hebben deze week onze laatste punt gehaald, dus we mogen nu Z1 starten! Toch wel een soort droom die uitkomt *\o/*

Oehhhh, leuk! Gefeliciteerd! *\o/* Snap ik ja! Wedstrijdambities heb ik zelf niet, maar snap wel dat 'Het Z' een mijlpaal is :j En dan lekker door trainen en knallen! Die kleine oranje pony's kunnen dat gewoon :D :))

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:24

@ Knolan, ik had denk ik al een jaar of 8 niet meer gereden, dus voor ik op de mijne ging zitten heb ik eerst weer een paar lesjes genomen op de plaatselijke manege. Ik vond lichtrijden dus echt serieus weer best lastig de eerste keer. Na 5 lessen vond ik het daar wel weer genoeg, maar het was toch fijn om even op een geroutineerd paard weer 'in' te komen.
@ Skippy, ik wil eigenlijk wel ook de flank kaal maar niet de buik :+ Dilemma dilemma
@ Flicka, ik heb dan weer geen bos in de buurt. En over de heide rijden is ook nog een droom van me. <3 Gefeliciteerd met je winstpunt! Dat is ook ons doel, Z rijden! Nu eerst nog heel veel oefenen en dan ooit eens een schop onder mn kont krijgen en officieel gaan starten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:19

@fangio hier was dat niet zo'n dilemma: Doortje had best wat schuurwondjes op de buik vd zomer nog. Lekker alles eraf dus :)

Heerlijk getraind net :))

Vandaag op het menu: het poortje, en een 'L' van balken om vooruit in en achteruit uit te gaan, en om sidepass (echt recht opzij stappen) te doen met een haakse hoek erin (dan moet ze dus voorbenen even 'laten staan', achterhand een kwartslag draaien en weer door)

Die L achteruit was wel pittig vond Doortje, dat was al even geleden. Ging uiteindelijk netjes wel! Sidepass ging super, even wennen weer, maar deed ze keurig. Maar dat poortje: volle galop erheen, zichzelf er naast parkeren, nog nét niet zelf open doen, maar wel zelf indraaien, achteruit en wachten tot ik het poortje dicht deed. Dat vindt ze echt een geweldige oefening. Als ik de teugels losgooi, loopt ze er zelf heen en parkeert ze vast naast het poortje :)) :')

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:40

Morgen is het zo ver! Om 10.00 de keuring, ben echt best wel zenuwachtig maar heb er ook veel zin in!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:23

Coalizione schreef:
Morgen is het zo ver! Om 10.00 de keuring, ben echt best wel zenuwachtig maar heb er ook veel zin in!

Fingers crossed!!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:29

Coalizione schreef:

Aaaah spannend, duimen! *\o/*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:53

Oooeeeh spannend!! Ik duim mee :D

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:55

Spannend Coalizione! Nog even en je weet of je deze knapperd mee naar huis mag nemen!

Hier een rustig weekend gehad, Roxy mag nog niets behalve rondje stappen. Gister voor het eerst met de 2 nieuwe paarden op de paddock, ze moest er niets van weten. Een van de twee nieuwe trapt nogal hoog, ze zag denk de hoeven op oog hoogte en dacht 'oke, laat maar.' Er was weinig interactie, ze hebben een paar rondjes gerend. De nieuwe fries kwam een paar keer snuffelen, dat ging gemoedelijk. De ander was wat heftiger, ik was blij dat ze uit de buurt bleef. Het laatste wat ik wilde is dat ze met die nek constant hoeven moest ontwijken. Vandaag gaan ze weer even gezamenlijk een paddock op.
Van het weekend kregen we heerlijke plaatjes van de kudde in slaap in het zonnetje. Ik ben zo blij dat ze nu zo fijn staat:
Afbeelding

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:58

Oh wat een heerlijk beeld Lenexa! Heerlijk zo in het zonnetje :D

Wij zijn zaterdag lekker naar het Drents Friese wold geweest.
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:05

Fijn plaatje zo @lenexa!

@flicka genieten!

Wij hebben gewoon lekker getraind dit weekend. Het is zó druk in het bos + heel veel vuurwerk al, ik vind het maar niks nu in het weekend, ook met de hond niet overigens....

Maar we hebben wel vrijdag een working equitation training gedaan, poortje oefenen, een 'L' vooruit in en achteruit uit, en zijwaarts (sidepass) over balken die in een hoek van 90 graden lagen, dus zijwaarts en dan een hoek maken met de achterhand en dan weer zijwaarts door.
Zaterdag vooral gewerkt aan lang-en-laag-maar-wel-actief. En gisteren was echt gewoon een rommelige training. Doortje had geen zin, we hebben wel wat kort galopbochten om een staander gedaan, dat vond ze wel leuk, en verder beetje lang en laag gereden. Was nét even een training te veel deze week denk ik, dus vandaag blijft ze lekker op de wei staan :j

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:11

Ja was super druk! Maar wij waren zaterdag om 8:45 al in het bos en toen was het prima :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:15

stalgenootje was ook vroeg gegaan gisteren, was om half 9 in het bos, toen al druk :(
(Het is hier al gauw druk helaas, eerste stuk bos is namelijk ook hondenlosloopgebied, en omdat dat ook nog best makkelijk is qua parkeren, is het er best vaak druk, maar nu in coronatijd helemaal)

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:44

Ze is in principe goedgekeurd *\o/*
Wel heeft ze een beetje last van stof in haar longen, maar omdat ze bij mij iedere dag buiten komt zou dat minder moeten worden. De stal was daar erg stoffig en heeft helaas het hele weekend binnen gestaan.
Ook draafde ze op het harde soms een pasje onregelmatig linksom, dat geld ook voor de buigproeven. Maar in de bak liep ze perfecto :o

De keurende dierenarts heeft mij een go gegeven voor wat ik er mee wil, nu even overleggen met eigen dierenarts en staleigenaresse en dan ga ik haar als het goed is donderdag ophalen :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:53

Gefeliciteerd! :D
Stof in de longen zie je wel vaker inderdaad als ze veel binnen staan. Mijn vorige paard heeft het ook gehad toen ik hem kocht. En dat kwam er toen uit toen hij bij mij ineens buiten stond. Maar daarna ook nooit meer last van gehad.
Buigproeven vind ik zelf altijd ellende, ik vraag sowieso altijd om even enigszins warm te stappen / draven voor ze buigproeven doen. De meeste lopen als ze koud uit stal komen namelijk echt niet lekker na de buigproef. Uit de wei vind ik het nog anders.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:58

Gefeliciteerd :D

Altijd spannend he een nieuwe liefde in je leven!

Ons Zyta wordt volgende week zondag een stukje geschoren.
Ik heb er zo'n compassie mee, arm paard is doodop na een kwartiertje werken, geraakt dan amper nog vooruit.

Manlief is er niet voor omdat ze in zijn hoofd dan écht een deken op moet.
Ik zou voor 10 of 11 gaan op het plaatje hierboven.
Hopelijk wordt ze daar wat opgewekter van :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:02

Mi_Amore schreef:
Gefeliciteerd :D

Altijd spannend he een nieuwe liefde in je leven!

Ons Zyta wordt volgende week zondag een stukje geschoren.
Ik heb er zo'n compassie mee, arm paard is doodop na een kwartiertje werken, geraakt dan amper nog vooruit.

Manlief is er niet voor omdat ze in zijn hoofd dan écht een deken op moet.
Ik zou voor 10 of 11 gaan op het plaatje hierboven.
Hopelijk wordt ze daar wat opgewekter van :)

Met 10 en 11 hoeven ze nog geen deken op gelukkig hoor. Dat moet ik geloof ik ook gaan doen bij die van een stalgenootje, 9 zelfs. En die blijft ook zonder deken.