[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:12

Doortje heeft een bizar ontwikkelde serratus (die spier achter de schouder, richting de ribben) en precies daar moet je meten, dus het kan best hoor, dat Doortje zwaarder gemeten wordt met zo'n lint vanwege die spier ;)
Ben jij trouwens zo lang dan, of toont ze op deze foto gewoon vrij klein?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:29

Haha nou je het zegt lijkt ze in vergelijking met mij heel klein(en nog dikker). Ik ben 172 dus niet zo lang als dat ik lijk.
Ik meet eigenlijk altijd met het lintje waar het laatste plukje haar op de schoft zit en dan langs de singel plek. Anders meet ik elke keer net een cm naar voren of naar achter en dan heb ik ook geen vergelijking. Ze was gemeten op 194 cm rondom en ze zit nu op 192 cm. Ze heeft met het nieuwe ruwvoer wel altijd een dikke pens, ze staat natuurlijk heerlijk te eten een groot deel van de dag.
Gister stonden ze met alle 9 paarden binnen en werd het toch weer even duidelijk dat die dikke toch de baas is. De helft moest naar buiten de plenzende regen in en de andere helft moest net even ergens anders staan. Toch ook niet altijd leuk om te zien dat je pony zo bazig doet.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:33

@k_nolan, welke omgeving woon je? Bij ons op stal lopen ook een paar hengsten, die komen in de winter ook gewoon 4 uur buiten. Op de paddock en dan de paddock er naast leeg of met een ruin. Zomer niet op de weide, maar ook op de paddock. En ik sta midden in de randstad.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:31

@Skippy01, dat is toch het mooie aan paardrijden? Je bent nooit "klaar". :')
@Flicka, oeeeeeh wat een gave foto! <3 Heb je nog meer mooie?
@Skippy01, wat heerlijk zo'n ponyclubdagje. Fijn dat jullie zo'n lol hebben gehad.
@K_nolan, komt hij op die bakmomenten na niet buiten? Zijn er geen paddocks? Geen ervaring met jeuk.
@Fangio, ik stuur je zo een linkje van het shirt! Wat heerlijk zo'n strandrit! En je filmpje <3
@Flicka, oeh dan is ze goed afgevallen! Ze staat er ook goed bij
@Lenexa, wist helemaal niet dat jij ook wat "langer" bent voor je Haf. Ik ben 1,71 en Mon is 1,46. Dus beetje zelfde verhoudingen. Ik weet nog dat iemand in het begin zei dat ik veel te groot was voor Monroe. Ben er nog beledigd over. :')

Ik wilde al heel lang blackfoto's van Monroe, want dat staat zo mooi uitvergroot in een lijst of op canvas ofzo :+ En ik wilde ook foto's van Monroe in sportpaardmodus. Dus dat heb ik even gecombineerd.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog even een op de laan. Puppy :')
Afbeelding

En hij heeft zijn luie fotograferende baas even goed geholpen, want hij bleef keurig los staan. :j Scheelt wegwerken.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:35

Aah wauw knappe Monroe! Hij heeft echt zo'n lief koppie <3

Bij deze nog eentje := <3 Zal binnenkort een topic maken
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:50

@peerappel joh, niet te druk om maken. Ik ben 1,75 en Doortje 1,51. De fokker van Door is 1,83 meen ik, haar ruin is 1,53.
Stalgenootje is 1,83 en haar haf is 1,49.
En stalgenootje is ook 1,70+ en haar tinker is 1,40
En dan nog een stalgenoot van 1,75m met een ijslander van 1,38
Kan prima allemaal hoor ;)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:57

@Lenexa: Ik woon nu in Noordwijkerhout en sta in de omgeving Leiden. De zoektocht naar deze stal duurde al vrij lang; het was ongeveer stal nummer 25 dat ik belde...

@Peerappel: Mooi foto's zeg. Mbt de baktijden. De staleigenaren zetten hem in de ochtend in de binnenbak. In de winter gaan de merries en ruinen ook alleen/in kleine groep wat ik begrijp. De rest is hij afhankelijk van mij, maar ik moet uiteraard ook werken..
Meestal probeer ik 1 keer in de middag heen te gaan, ongeveer een uurtje of 2 en zet ik hem in de bak en als het heel rustig op stal is kan hij de paddock buiten in. Meestal red ik het om na het eten ook nog een uur heen te gaan, meestal gaan we dan even stappen.
In totaal komt hij dus nu minimaal 3 uur zijn stal uit, maar gemiddeld 4 uur. Niet ideaal dus, maar ik kan er zelf nu niets anders van maken.
Overigens is het wel ideaal dat er wel echt een hengstenweide is. Er staan op de stal (inclusief Wolf) 4 hengsten en die van de eigenaar gaan eigenlijk al heel vroeg. Hierdoor kan hij in de zomer wel heel langs staan en lekker gras eten. Bij mijn vorige stal moest hij ook in de zomer enkel in de paddock, dus dit is al een hele verbetering :j

@Flicka12: mooie foto zeg!

Het middeltje wat ik heb tegen de jeuk lijkt te werken. Hij heeft al bijna geen schilfers meer en ze hebben hem op stal niet meer zien jeuken.
Laatst bijgewerkt door K_nolan op 26-10-20 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:58

Dan ben ik benieuwd naar het middeltje @K_Nolan! De mijne jeukt ook weleens...

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:02

@Skippy01: ik heb "Itch Stop Plus (itch Stop) Spray" bij de Agradi besteld. Het was eigenlijk de enige bij Agradi die echt voor meerdere huidirritaties was en omdat ik niet wist wat hij precies had, heb ik voor deze gekozen. Ik moet zeggen dat ik er echt blij mee ben; hij had vrij veel schilfers en dat is nu dus al bijna geheel weg.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:09

Mooie foto's van Monroe en Flicka! Wat een knapperds allebei. Ik ben vooral onder de indruk dat ze zo braaf blijven staan. Ik durf een fotoshoot niet eens aan want de mijne is echt niet zo goed gemanierd. Als in, ze kent de regels maar kiest er nog wel eens voor om die even niet te volgen. Die hoef ik echt niet los in een gang of weiland te zetten. We moeten nog even aan het commando wacht oefenen.

Ik heb me ook nog nooit te lang gevoeld voor Roxy, ik heb korte beentjes. Ik zal eerder te zwaar worden dan te lang. Nu ben ik zelf dus ook weer wat actiever met Roxy, bij mij mag er ook wel weer een kilo of 5 af.

K_nolan, je zou mijn stal nog kunnen proberen? De groene meer, Ruitje zit hier ook op Bokt. Misschien voor jou net te ver, vanuit Noordwijkerhout. Buiten de spits valt het nog mee denk. Misschien alleen de winter maanden nog de overweging waard? Niet goedkoop maar wel goede faciliteiten, ze worden hier vaak stikbraaf want groot terrein en gebeurd van alles. Ze komen standaard 4 uur buiten. De hengsten gaan nu geloof ik in de middag van 12:30 -16:30, er staan er nu nog 3 geloof ik. In de ochtend zijn de paddocks vol met de groepen, maar na 16:30 zijn de paddocks vrij te gebruiken. Het is echt lastig in dit stuk van NL, met een hengst al helemaal denk.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:15

Fijn dat het middeltje helpt Nolan, duimen dat het geen exceem is. Dat komt helaas vaak pas rond deze leeftijd opzetten. Gevoeligheid voor suikers wil ook wel dezelfde klachten geven.

Echt prachtige foto's Berber!! Ik wil ook echt weer eens een shoot inplannen, zo mooi!

Pernille ook echt supergaaf zo die blackfotos! Staat hem goed dat hoofdstel, waar is die van?

Ik moet hoognodig Vlien scheren, maar afgelopen week heeft een vriendin mn scheerapparaat laten crashen := (niet met opzet, was al een oud misbruikt ding) Haar merrie ziet er nu erg mooi uit :+ Heb gelukkig al wel een zelfde weer gevonden, kan ik mn oude messen ook gewoon nog gebruiken.

Het wordt op het moment erg leeg bij ons op stal, vorige week is Nora weg gegaan, en deze week gaat Bucks ook weg. -O- |( moeilijke keuze, maar veel fijner voor de paarden. Hoop dat Maes het nu nog wel even volhoudt, die word echt oud helaas. Vorige week mn kat ook al in laten slapen, is wel even veel loslaten in 1x zo... 2020 was al niet ons jaar, dan ook alles maar in 1x.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:21

Lenexa schreef:
K_nolan, je zou mijn stal nog kunnen proberen? De groene meer, Ruitje zit hier ook op Bokt. Misschien voor jou net te ver, vanuit Noordwijkerhout. Buiten de spits valt het nog mee denk. Misschien alleen de winter maanden nog de overweging waard? Niet goedkoop maar wel goede faciliteiten, ze worden hier vaak stikbraaf want groot terrein en gebeurd van alles. Ze komen standaard 4 uur buiten. De hengsten gaan nu geloof ik in de middag van 12:30 -16:30, er staan er nu nog 3 geloof ik. In de ochtend zijn de paddocks vol met de groepen, maar na 16:30 zijn de paddocks vrij te gebruiken. Het is echt lastig in dit stuk van NL, met een hengst al helemaal denk.

Bedankt voor de suggestie, de stal is inderdaad voor mij 35 minuten rijden buiten de spits. Opzich heb ik dat er wel voor over, maar met de benzine kosten zou ik dan circa 500-550 p/m kwijt zijn en dat is wel heel veel. Lastige situatie zo, hij komt nu gem. ook 4 uur uit stal dus dan is 150-200 p/m wel een groot bedrag voor een klein verschil.
Vanmiddag heeft hij even in de bak gespeeld met zo'n bal en dat vond hij niet erg veel, naar buiten naar alle langslopende paarden kijken was veel leuker :o

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:43

@Flicka, gaaaaaf! Leuk een topic. <3
@Skippy01, nee vind het ook onzin. Heb een kort bovenlijf en Monroe haalt met zijn breedte de lengte uit mijn benen zeg maar. En ik zeg altijd maar: van mijn gewicht heeft hij in ieder geval geen last :')
@K_Nolan, er zijn dus niet genoeg paddocks om alle paarden de hele dag buiten te hebben?
@Lenexa, valt te leren! Ik heb toen ik hem net had een heel ander soort "shoot" gehad hoor. :') Toen hield ik hem bijna niet. Ik heb hem nu blijven staan geleerd op soort commando. Het is "wachten" en dan blijft hij staan. Als hij zich niet verroert beloon ik hem zodra het me uitkomt. Hij staat op beide foto's dusdanig los dat hij zo de wijde wereld in kan trekken als hij wil, maar hij vindt het snoepje veeeeeeel te lekker daarvoor. _O-
@Maessie, ach jeetje. Hoeveel houdt je er dan over? 3?

Ik kijk altijd zo gek naar dat "buiten de spits" enzo. Maar ik ben dan ook echt een doorgewinterde buiten de stad Groninger. Mijn reistijd verandert niet met de tijden op de dag. :')

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:48

@ Peerappel; er zijn inderdaad niet genoeg paddocks voor alle paarden. Uit mijn hoofd zijn er 6 paddocks en hier kunnen maximaal 2 paarden instaan. In 1 gang alleen al hebben we meer dan 12 paarden. Meestal kies ik de rustige uurtjes uit (middag rond 1; maar als ik straks weer in het veld ga werken kan ik dit dus niet meer. en in de avond rond etenstijd).

Ik heb ook een tijd in de omgeving van Groningen gewoond, daar hoefde ik ook nooit rekening te houden met de spits haha.
Waar ik nu woon moet ik rond Leiden en is de spits dus echt wel een bittere realiteit; het kan me zo 45 min. extra reistijd bezorgen op een slechte dag...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:54

Ow, hier in Brabant is 'de spits' ook wel een ding hoor! Stervensdruk (ik zit tussen Breda en Tilburg)! Gelukkig zit ik 2 autominuten van stal :')

dat middeltje tegen jeuk ga ik even googlen! :j

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:42

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:49

@ Knolan, ik denk dat ik de mijne gecastreerd had als ik nog op pension had gestaan. Maar die heb ik ook niet aangekocht als dekhengst. Nu mag hij hengst blijven zolang hij braaf is. In de zomer staan ze 24/7 buiten overdag wei, snachts paddock, in de winter snachts stal overdag paddock en wei als het weer het toelaat. Hij staat ook altijd met shettemans buiten, dus z'n energie kan hij wel kwijt. Buurpaarden zijn ook allemaal ruinen, dus daar heeft hij ook geen last van.
@ Flicka, ik ga meestal naar het strand bij Groede (Zeeuws-Vlaanderen). Soms rijd ik ook wel eens naar Burgh Haamstede, dus als je ooit in Zeeland bent kun je altijd eens aanpikken ;)
Mijne weegt in conditie zoals op het balfilmpje ongeveer 430 kg. Gemeten heb ik hem nog nooit, maar de 1m50 haalt hij wel.
Prachtige foto's trouwens! Ik heb al gereageerd in je topic :j
@ Skippy, ik zou het hoofd dan ook gewoon laten zitten. Zo hard zweten ze daar toch niet. Dat zou me de moeite ook niet waard zijn.
@ Peerappel, wat een mooie fotos! En wat gaaf dat hij gewoon zo blijft staan. De mijne zou dat misschien wel doen maar ik zou het risico niet durven lopen.

Hier in Zeeland heb je geen spits, hier heb je 'vakantietijd' als alle vakantiegangers naar zee willen op een mooie dag doe je op die routes er ineens een stuk langer over :') Verder moet je hoogstens eens ergens wachten als er koeien de weg over moeten steken naar een andere wei ofzo, maar ik hou ervan :D
Kwa lengte, ik ben 1m74 en mn dikkie 1m50+ Ook kwa gewicht zit ik wel op het randje (72-73 kg). Plaatje kan mooier, maar ik zou me geen ander paard kunnen wensen dan mijn propje <3

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:37

Wat een leuke foto Fangio. Paarden aan huis blijft de uiteindelijke droom en komt ook wel:) op dit moment merk ik niet aan hem dat hij echt gek op stal wordt. Uiteraard wil ik voor hem meer, maar het scheelt dat hij het kennelijk nu prima vindt.

Net weer terug van stal en heb (stiekem) een klein beetje op hem gehangen. Ben al weken bezig met hem op zn rug krabben en op en neer springen als ik op een krukje sta en dacht ik ga gewoon even nu me gewicht er op leggen ipv in de lucht leunen. Hij gaf er niets om, heerlijk dier <3

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:49

Kan hij ook niet samen met een ruin lopen Nolan? De mijne heeft vanaf veulen tot aan zn dik 3e als hengst samen met mijn ruin gelopen. Die zou ook voor de keuring.

Pernille, ja dan zijn er nog 3 over. Dat is wel even wennen, jaren tussen de 8 en 12 gehad.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:22

Leegloop Maessie, is er een reden dat je de groep aan het uitdunnen bent? Hopelijk houdt je oudje het nog even lekker vol!

Ik ben toch aan het overwegen een ander zadel te kopen, de kunstof versie van die ik nu heb. Die kan een boommaat breder, ik twijfel alleen of ik dan weer een dressuur zadel wil of dat ik beter een spring zadel kan doen. Niet dat we nu springen, maar wat nog niet is kan nog komen. Al heb ik nu meer aan een dressuur zadel vind ik het ook zonde om 2 praktisch dezelfde zadels te hebben. Maar voor hetzelfde geldt gaat ze de ander nooit meer passen, lastig als je niet weet wat de toekomst brengt!
Gister hebben we na het teugelen nog even vrij gesprongen, dat vind ze echt mooi!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:56

@lenexa kun je niet kijken naar een vzh-zadel dan? ik spring nu met mijn dressuurzadel, maar kan geen hoogte maken omdat het echt onmogelijk zit, zo'n dressuurzadel met springen.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:04

@Maessie: Opzich zou hij wel met een ruin kunnen, maar dan moet er uiteraard maar net iemand zijn die zijn/haar ruin erbij wilt zetten. Het zijn allemaal paarden van particulieren, in de zomer hebben die eigen groepen en in de winter staan ze vaak in de ochtend met 2. Ik zou zelf denk ook niet snel mijn ruin bij een hengst gooien als hij ook bij een merrie of een ruin kan.

@Lenexa: ik heb voor mijn ruin jarenlang eerst een vzh-zadel gehad. Dit omdat ik (alwel sporadisch) een sprong maakte, lekker op buitenrit ging, en andere activiteiten deed naast echt dressuur. Toen ik me meer ging focusen op de dressuur ben ik overgeschakeld.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:50

Ze kan gelukkig vrijdag al komen, ze denkt dat vzh niet kan vanwege de schouders van Roxy. Grote schouder partij en korte rug, dan moet het zadel te ver naar achter. Dat had ze inderdaad al eens gezegd toen we de eerste keer naar een zadel gingen kijken.
Dus ze neemt een dressuur mee, die had ze gelukkig nog liggen in 17 inch. Als deze voor mij net zo lekker zit als die ik nu heb, doe ik de andere gewoon weg.
Ooit zou ik nog een Massimo Trail willen, maar dan moet ze eerst stabieler in het gewicht moeten worden. En mijn rekening nog iets gevulder..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:45

Ik merk het aan de mijne, omdat hij in de winter soms echt even nood heeft om aan 100 per uur over het strand te crossen. In de zomer heeft hij dat eigenlijk niet. Dan is de paddock toch te klein ofzo. Verder blijft hij braaf, een echte haflinger: zolang hij eten heeft is hij gelukkig :+

@ Lenexa, ik heb 2 practisch exact dezelfde zadels... }:0 Een Bates voor dressuur en een Wintec voor strand. Had de wintec eersts om hem zadelmak te maken en uiteindelijk wou ik toch een leren zadel dus de Bates gekocht. Maar ik ben te lui om mn leren zadels netjes te onderhouden na strandritten, dus de wintec daarvoor gehouden. Daar kan de tuinslang op bij terugkomst. :Y)
Ik vind veelzijdigheidszadels meestal net niet (degene waar ik op heb gezeten dan) Ik zou liever een apart spring en dressuur zadel hebben, maar als j

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:56

@Fangio, zoiets ga ik nu ook doen mits hij niet uit zijn Wintec groeit.. zijn bultje is weg dus als de tandarts geweest is wil ik graag gaan kijken naar een (2e hands) wintec zadel. Ben al aan het googlen naar een goede zadelpasser/maker die eventueel 2e hands zadels heeft. Spelenderwijs leun ik nu in de bak altijd tegen hem aan op een krukje. Enige wat hii doet is uit mijn broekzak snoepjes stelen :')

Afbeelding

Hebben hem nu blijf staan en kom hier geleerd en tevens vierkant staan (handig voor de keuring). Hij vindt aan de hand dingen doen en los in de bak super leuk. Meestal als hij los staat wil ik even lekker een boek oid lezen, maar meneer heeft altijd andere plannen :Y)