[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:06

Flicka12 schreef:
Flicka mag weer bij de groep na een hele zomer alleen, ze is zo happy :D Voor het eerst gaan ze hele dagen naar buiten in de winter met ruwvoer! Vorig jaar gingen ze Halve dagen zonder eten, het jaar daarvoor alleen een uurtje. Dus hele vooruitgang :)
[ [url=m/aqOnWx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gezellig, fijn voor haar! En inderdaad, dat is een flinke verbetering! :j

Wij hebben vandaag flink getraind op de appuyementen in draf. En linksom was het echt al top, een feestje, een dansje. Rechtsom nog niet zo soepel, maar dat komt ook vanzelf, ze is pas 6 natuurlijk...

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:11

Ik snap echt geen hol meer van dat paardrijden...
Met mijn slechte knie moet ik nu precies gans van 0 beginnen.

Niks wil nog normaal functioneren :')

Ik ben blij dat het eindelijk eens wat droger is nu, nog mensen die enkel buitenpiste hebben?

Wat voeren jullie eigenlijk aan jullie Haflingers?

Ons Zyta krijgt nu:

- kuipje (die bij de pavo vital complete zat vroeger) luzerne
- 100gr Je paard fit en gezond
- kuipje Equifyt Pre Active
- handje Equifyt herbs

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:21

Mi_Amore schreef:

Ik ben blij dat het eindelijk eens wat droger is nu, nog mensen die enkel buitenpiste hebben?

Ons Zyta krijgt nu:

- handje Equifyt herbs

Ja, wij hebben ook alleen een buitenbak :j (en bekend met pijnlijke knieën, dat ook ;) )

Doortje's rantsoen wisselt geregeld. Nu krijgt ze ongeveer 500 gram subli bikkels en 200 gram lijnzaadbrok, met een halve emmer Luzernemix (Luzerne, haverstro, timothee). Verdeeld over drie voerbeurten. En dan voordroog (of hooi als het voordroog te nat is), ongeveer 4kg per dag verdeeld over drie voerbeurten, nu het gras nog groeit (meer ruwvoer in de winter), en ongeveer tien uur weidegang per dag.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:32

@ Jurdywonan, Als je ergens in zeeland naar het strand komt, geef maar een gil. Kan ik altijd zien of ik je ergens kan ontmoeten ;) Hoe komt het dat ze zo snel hoefzweren heeft? Veel beterschap iig!
@ Coalizione, balen dat hij kreupel is! Hopelijk binnenkort weer goed, maar blijf er goed bij nadenken
@ Knolan, op die foto zie je het bijna niet. Gewoon op (een paar) anderhalve meters afstand blijven dus :')
@ Tristan, het is echt prachtig daar! Het is voor mij anderhalf uur rijden ook, maar soms wel echt de moeite waard.
@ Lenexa, wat fijn dat Roxy haar draai vind, ziet er ook echt een heerlijke plek uit. Burgh Haamstede is ongeveer anderhalf uur rijden voor mij, maar het is daar ontzettend prachtig. Zo vanop de parking het ruiterpad op en een prachtige combinatie van bos en strand, dus heel af en toe gaan we er heen <3
@ Peerappel, heerlijke rit zeg <3 En lekker vrijspringen, lekker die billen trainen :j
@ Flicka, waarom stond ze alleen? Wel fijn dat ze nu weer lekker vrienden heeft. Ik vind het toch ook altijd wel een must dat ze lekker kunnen knabbelen hoor
@ Skippy, wauw, supergoed appuyementen! Ik heb nog moeite met wijken :') Vind het altijd heerlijk om lekker te dressuren *D
@ Mi amore, ik zweer echt bij de sprenger beugels voor mijn slechte knieen en enkels.

Ik heb zelfs helemaal geen bak :+ Ik ga 1x per week naar mn instructrice om te lessen bij haar op stal, daar is een binnenbak ook. En voor de rest rijd ik buiten. Misschien dat ik deze winter eens kijk of ik af en toe nog eens een keer extra ergens in een bak kan rijden om onze dressuur wat meer bij te houden.

Mijne krijgt Speedibeet met Pavo care4life, allebei een kwartje (uiteraard komt er dan nog water bij om de speedibeet te weken). Als hij gelopen heeft krijgt hij wat slobber + speedibeet met nog een handje care4life voor de lekker. Momenteel ook wat lijnzaadolie bij (alleen in het verhaarseizoen). Verder onbeperkt hooi in slowfeeders, graszaad + weidehooi gemengd en als het weer het toelaat ook op de wei.

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:45

@fangio wij dressuren ook echt graag :j en we springen een beetje, doen wat working equitation, werken aan de hand. Allemaal leuk.
Maar daar heb ik dus wel echt een bak voor nodig ook. Helemaal geen bak zou ik echt heel lastig vinden...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:53

Working equitation lijkt mij ook echt superleuk en mn pony zou dat ook echt gaaf vinden volgens mij. Ik heb het alleen hier in de buurt nog niet voorbij zien komen.

Geen bak hebben is ook lastig :+ Maar dat is wat ik moest opgeven om de paarden aan huis te hebben. Heb namelijk niet superveel land en vind het zonde om zoveel wei op te moeten offeren voor een bak. En een bak ook als paddock gebruiken dan houdt je geen goed bruikbare bak over hier helaas.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 06:40

Fangio schreef:
Working equitation lijkt mij ook echt superleuk en mn pony zou dat ook echt gaaf vinden volgens mij. Ik heb het alleen hier in de buurt nog niet voorbij zien komen.

Geen bak hebben is ook lastig :+ Maar dat is wat ik moest opgeven om de paarden aan huis te hebben. Heb namelijk niet superveel land en vind het zonde om zoveel wei op te moeten offeren voor een bak. En een bak ook als paddock gebruiken dan houdt je geen goed bruikbare bak over hier helaas.

Ah ja, nee, dan snap ik het. Hier zitten we op zandgrond dus een paddock / bak is hier wel te doen denk ik. Maar op andere bodems inderdaad niet echt...

Wij hebben één keer een trainer WE naar ons laten komen en verder ga ik soms naar wedstrijden kijken hier in de buurt (Hulten is om de hoek, en Eersel ook nog te doen) en dan zelf verder puzzelen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:30

Skippy01 schreef:

Wij hebben vandaag flink getraind op de appuyementen in draf. En linksom was het echt al top, een feestje, een dansje. Rechtsom nog niet zo soepel, maar dat komt ook vanzelf, ze is pas 6 natuurlijk...

[ [url=m/Cz7geB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja echt wel! :j Jullie zijn ook lekker bezig zeg! Ik ben het even kwijt, maar rijden jullie wel eens wedstrijden of niet?

Mi_Amore schreef:

Ons Zyta krijgt nu:

- handje Equifyt herbs

Wat lastig als je lichaam zo tegenwerkt :(:) Hopelijk gaat het snel beter!

Flicka krijgt:70gr pavo vital, glucosamine, brandnetel, halve voerbak lucerne van vitalbix en lijnzaadolie.

Fangio schreef:
@ Flicka, waarom stond ze alleen? Wel fijn dat ze nu weer lekker vrienden heeft. Ik vind het toch ook altijd wel een must dat ze lekker kunnen knabbelen hoor

Ze stond alleen omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid en dus niet op de wei mag.. rest mag wel op de wei dus het was niet anders... wel de hele dag met zo goed als onbeperkt hooi :)

Lijkt me lastig als je geen bak hebt! Wij hebben gelukkig een binnenbak dus ik ben best verwend :Y)

Ik heb een keer een clinic working equitation gedaan op trainingsweek, en ik vond het echt boven verwachting leuk! Zou het wel vaker willen doen :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:42

Flicka12 schreef:
Skippy01 schreef:

[ [url=m/Cz7geB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja echt wel! :j Jullie zijn ook lekker bezig zeg! Ik ben het even kwijt, maar rijden jullie wel eens wedstrijden of niet?

Nee, wij starten niet. Ik denk ook dat de jury het allemaal heel anders wil zien dan mijn trainer en ik, en heb echt geen zin in die frustratie eigenlijk.
Wij trainen echt heel klassiek, dus écht naar de bouw van het paard kijkend en van daaruit verder bouwen. En dat betekent dus ook dat Doortje veel minder 'rond' gesteld is dan een jury wil zien en niet showy loopt - ze mag echt haar natuurlijke tempo houden en dus niet óver haar tempo zoals ze wel zou moeten om aan een plaatje te voldoen. We trainen echt heel hard op biomechanisch correct rijden en helaas gaan wij als ik de juryleden hier een beetje inschat dan de B nog niet doorkomen - met vermoedelijk het commentaar 'te weinig impuls', terwijl impuls niet het probleem is, maar 'tempo' is wat ze eigenlijk bedoelen. Terwijl we trainen op M/Z niveau thuis ;)
(Ik heb het met mijn paint wel eens geprobeerd, dressuur wedstrijdje. Dat was het commentaar dat ik met hem altijd kreeg, te weinig impuls, niet genoeg 'aan de teugel'. Ik lig duidelijk niet in lijn met juryleden haha)
Ik zou wel nog eens met haar WE wedstrijden willen oppakken denk ik, maar dan is het merendeel van de paarden barok / klassieker of zelfs pony, dus dan voelt dat 'zuiverder' ten opzichte van hoe ik train. Klinkt misschien heel raar wel :')
Qua 'moderne' ruiters denk ik dat wij nog het meest in lijn trainen met Uta Graf, terwijl de jury liever Isabell ziet zeg maar, grofweg omschreven. Niets mis mee hoor, maar ik wil mezelf die frustratie besparen. Ik weet wat wij kunnen, mijn trainer weet het ook. De piaffe staat op onze 'einddoel lijst' en moet volgens mijn trainer echt geen probleem opleveren voor Doortje. En dat is genoeg voor mij :D

Voor de beeldvorming:

https://www.youtube.com/watch?v=J9F4qsH ... R&index=14

Dit vind ik zó veel fijner dan wat ik op de meeste GP wedstrijden zie, en dit is ook echt hoe ik het zou willen doen :))

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:44

Skippy01 schreef:
Nee, wij starten niet. Ik denk ook dat de jury het allemaal heel anders wil zien dan mijn trainer en ik, en heb echt geen zin in die frustratie eigenlijk.
Wij trainen echt heel klassiek, dus écht naar de bouw van het paard kijkend en van daaruit verder bouwen. En dat betekent dus ook dat Doortje veel minder 'rond' gesteld is dan een jury wil zien en niet showy loopt - ze mag echt haar natuurlijke tempo houden en dus niet óver haar tempo zoals ze wel zou moeten om aan een plaatje te voldoen. We trainen echt heel hard op biomechanisch correct rijden en helaas gaan wij als ik de juryleden hier een beetje inschat dan de B nog niet doorkomen - met vermoedelijk het commentaar 'te weinig impuls', terwijl impuls niet het probleem is, maar 'tempo' is wat ze eigenlijk bedoelen. Terwijl we trainen op M/Z niveau thuis ;)
(Ik heb het met mijn paint wel eens geprobeerd, dressuur wedstrijdje. Dat was het commentaar dat ik met hem altijd kreeg, te weinig impuls, niet genoeg 'aan de teugel'. Ik lig duidelijk niet in lijn met juryleden haha)
Ik zou wel nog eens met haar WE wedstrijden willen oppakken denk ik, maar dan is het merendeel van de paarden barok / klassieker of zelfs pony, dus dan voelt dat 'zuiverder' ten opzichte van hoe ik train. Klinkt misschien heel raar wel :')
Qua 'moderne' ruiters denk ik dat wij nog het meest in lijn trainen met Uta Graf, terwijl de jury liever Isabell ziet zeg maar, grofweg omschreven. Niets mis mee hoor, maar ik wil mezelf die frustratie besparen. Ik weet wat wij kunnen, mijn trainer weet het ook. De piaffe staat op onze 'einddoel lijst' en moet volgens mijn trainer echt geen probleem opleveren voor Doortje. En dat is genoeg voor mij :D

Voor de beeldvorming:

Dit vind ik zó veel fijner dan wat ik op de meeste GP wedstrijden zie, en dit is ook echt hoe ik het zou willen doen :))

Heel fijn beeld op dat filmpje! Ik hou daar ook van! :j Wat super dat je ene trainster hebt gevonden die zo op één lijn ligt met jullie manier van trainen. En wedstrijden hoeft natuurlijk helemaal niet, lekker zo doorgaan :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:48

Flicka12 schreef:
Skippy01 schreef:

Voor de beeldvorming:

Heel fijn beeld op dat filmpje! Ik hou daar ook van! :j Wat super dat je ene trainster hebt gevonden die zo op één lijn ligt met jullie manier van trainen. En wedstrijden hoeft natuurlijk helemaal niet, lekker zo doorgaan :)

Ja, ik ben ook écht heel blij met mijn trainster hoor :j
Ze laat mij ook heel erg zelf puzzelen, ze wil echt niet iedere week les komen geven 'omdat ik dat heus wel zelf verder kan uitpuzzelen'. En over het algemeen lukt me dat inderdaad dan ook echt heel prima. Dus met ééns per maand les, kom ik veel verder dan bij sommige andere instructeurs in het verleden met elke week lessen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:38

Ik zit op dikke kleigrond, zit ook niks onder om te kunnen keren, dus als je een bak wil die in de winter en zomer begaanbaar is moet je al naar helemaal uitgraven, drainage en als je het echt goed wil doen eigenlijk eb/vloed. Dan ben je al heel veel geld verder en wil je daar echt geen paarden los in hebben :')
Dat zit dus helaas niet in het budget. Maargoed, mn paarden staan in mn tuin, dus mij hoor je verder niet klagen :Y)

Ik woon echt in een uithoek wat dat betreft, buiten het gewone dressuur en springen heb je hier eigenlijk niks :+ Ik zou ook heel graag klassieker trainen, maar er zit hier niemand in de buurt en iemand laten komen is lastig als je dus geen bak hebt :+ Alleen puzzelen ben ik zelf ook echt niet ervaren genoeg voor. Daarom gewoon iedere week lessen bij mn instructrice. Ben ook echt heel blij dat lessen voorlopig gewoon is toegestaan. Zij geeft gewoon regulier dressuurles, maar kijkt wel naar het paard zelf.
Dat filmpje vind ik ook een super beeld. Ik streef er ook echt naar om de mijne voor de loodlijn te houden, maar simpel vind ik het niet :')

@ Flicka, wat jammer dat ze daarom de hele zomer alleen moet staan, kunnen de andere paarden niet om toerbeurt bij haar in de paddock dan?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:43

@fangio jammer inderdaad dat je in zo'n uithoek zit! Hier zitten gelukkig echt een paar super fijne instructeurs die aardig klassiek zijn :j Ik heb dus geluk wat dat betreft! :)

Neus voor de loodlijn vind ik zelf nooit zo'n probleem. Maar moet wel zeggen dat ik 10 jaar western gereden heb tussendoor met ook daarin een hele fijne instructrice, dus héél goed van de teugels af kan blijven, dat scheelt al wel denk ik ;) Mijn probleem is meer dat ik onwijs perfectionistisch ben en daardoor soms te statisch ga zitten en dan juist mijn paard hinder. En dan krijg ik op mn kop dat ik dat doe, en dan laat ik los en dan lukken dingen ineens wél. Ik hoor inmiddels serieus de stem van mijn trainer ook als ik zelf train 'linkerbeen lang, niet blokkeren in je knie, niet inknikken in je linkerheup, hoofd recht, hand vóór en zelf je handen dragen, niet te laag, nee óók niet te hoog, loslaten en adem naar je heupen toe, je wil het véél te goed doen' haha. Super fijn hoor, dat ze dat er goed ingepeperd heeft :D Kan altijd eerst het rijtje bij mezelf af gaan voor ik aan mijn paard ga denken als iets fout gaat ;)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:53

Mi_ Amore, lastig als je lichaam niet mee werkt. Wij hebben gelukkig ook een klein binnenbakje maar ook een goede eb en vloed 20x60 bak. Daar kunnen we dus bijna altijd wel in rijden, als het giet ben ik wel blij met het binnenbakje.
Roxy krijgt de vitaminebrok van Vitalbix met een extra schepje magnesium. Met het nieuwe ruwvoer even afwachten of ik hier nog aan moet sleutelen.

Flicka, fijn dat ze weer bij vrienden staat. Kan me voorstellen dat ze daar weer erg blij mee is!

Roxy loopt zonder zadel de laatste tijd echt super lekker, jammer dat ik zelf zonder zadel echt nog wel lastiger vind en we dus minder goed echt kunnen doorpakken. Gister bood stalgenoot aan dat ik haar boomloze zadel wel even mocht lenen tot ze (hopelijk) straks der eigen zadel weer past. Dat zou super fijn zijn, dan kunnen we tenminste ook echt lekkere buitenritten maken. We gaan kijken of we dat zaterdag wat passend kunnen krijgen

Gister gemeten, ze was bij de zadelpasser 194 cm, dat was gister bijna 192. Dus er lijkt toch wel het een en ander af te gaan. Maar ik denk dat er zeker 4 cm af moet maar liever zelfs 6 voor haar zadel weer echt goed past.

Ook hebben we nog een heerlijk ritje gemaakt buiten, met een nieuw bitloos hoofdstel. Frontriem was veelste groot, dus we waren halverwege het hoofdstel bijna kwijt. :D Ze was rete fris maar had haar zadel erop dus ik wilde alleen stappen. Daar was madame het niet mee eens, dus er wel wild met het hoofd geschud en met een losse teugel zag ik het al bijna over de oren schuiven. Niet het slimste plan om met een nieuw hoofdstel gelijk op buitenrit te gaan..Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:07

@Flicka, fijn dat ze er weer bij mag! Wel balen hoor, dat ze zo gevoelig is voor gras.
@Skippy, ik vergeet altijd dat Doortje nog zo jong is. Knap dat ze dat zo jong al goed oppakt!
@Mi_amore, Monroe krijgt gras, hooi, een handje muesli en een beetje dieetmix van Subli. Die hoeft niks extra's. Eerst z'n oude vetreserves maar eens verbranden. Hier ook alleen een buitenbak, maar voor die 1x in de week les in de bak maakt het me geen hol uit dat er plassen liggen. Heb weleens een paard gereden die koste wat kost niet door de plassen ging. Dat was wel irritant. :+
@Fangio, bakloos is wel lastig, maar heeeeeel begrijpelijk in jouw geval. Had precies hetzelfde gedaan. :j Is die binnenbak ver?
@Lenexa, fijn dat ze zonder zadel ook goed loopt. Snap wel dat het toch een beetje beperkt. Lief dat je dan misschien een zadel van je stalgenoot mag lenen. Hahaha, niet heel handig nee met je nieuwe hoofdstel. :')

Gister heb ik weer zo'n toples gehad. Mon zocht echt mijn hand op en ging in aanleuning. Hij vond het rete moeilijk, maar hij doet het mooi wel! Ik plaag hem al af en toe als hij aan de longe weer wisselt of in het weiland een galoppiroutte in vrijheid doet. "Grand Prix, Mon, Grand Prix." Maar ik vrees dat er inderdaad veel meer in zit dan ik ooit had ingeschat. :') Nu zal het wel geen Grand Prix worden hoor, maar ik sluit geen dressuurstartkaart uit in ons 20-jaren plan. :Y)
Als het volgende week weer zo lekker gaat, dan zal ik vragen of ze even wil filmen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:12

@lenexa oeps, das niet zo handig nee, hoofdstel bijna kwijt! Wel fijn dat je een zadel kunt lenen even :j

@peerappel onderschat ze nooit hoor, want die kleine oranje pony's kunnen misschien niet als de beste strekken, maar ze kunnen wel zeker sluiten :j (de hele ouderwetse misschien iets minder goed, vooruit). Ken je Rebel van Sara Ouwehand? ;) Die loopt toch mooi in de subtop mee :j En dat is wél een ouderwetse.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:15

Ik vind het zelf heel erg moeilijk om die balans te vinden, omdat neus voor de loodlijn nogal snel ontaard in kop in de lucht, rondkijken en hinniken naar alles wat beweegt :+ Dus dan pak ik hem eigenlijk net te strak om dat te voorkomen, waardoor hij erachter komt.
Te veel doen klinkt hier ook bekend in de oren. Wil altijd veel te veel regelen... Moet hem op eigen benen laten lopen en pas als hij een fout maakt corrigeren, maarja :+
Leuke sport is het toch, je bent nooit uit geleerd :')

@ Peerappel, binnenbak is 25 min met de trailer. Ja, die van mij kan soms zo een 'passage' achtige draf doen als hij zich opwind, ik grap dan ook altijd dat de grand prix geen probleem gaat zijn als we ooit de B doorkomen :') (want oh wee als we moeten binnen komen over de middellijn, daar zit geen rechte stap in :o )

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:17

Rebel weleens gezien inderdaad! Erg gaaf! En er loopt nog een op subtopniveau volgens mij. Ben zijn naam even kwijt, maar vind het erg knap inderdaad. Ik heb die ambities niet hoor. Een sportpredikaat op Monroe's naam is wel stoer, maar het moet vooral leuk blijven. :j

Fangio, oei dat is nog best een eind. Niet lekker op stapafstand dus. -O- Hahaha ja die kan Mon ook. Eraf blijven is ook een kunst, maar wel iets wat je eigenlijk gewoon moet doen. Ik moet meer denken en minder doen, was mijn instelling gister en hij liep geweldig en voelde fijn. Dus het helpt wel. En dat nooit uitleren is juist iets wat heel leuk is. Mijn vriend was verbaasd dat ik elke week les had: "Maar waarom? Je kunt toch paardrijden?" Maar goed hij gaat er binnenkort achterkomen dat paardrijden veel moeilijker is dan hij denkt, want hij mag er binnenkort ook eens op.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:23

PeerAppel schreef:
Rebel weleens gezien inderdaad! Erg gaaf! En er loopt nog een op subtopniveau volgens mij. Ben zijn naam even kwijt, maar vind het erg knap inderdaad. Ik heb die ambities niet hoor. Een sportpredikaat op Monroe's naam is wel stoer, maar het moet vooral leuk blijven. :j

Fangio, oei dat is nog best een eind. Niet lekker op stapafstand dus. -O- Hahaha ja die kan Mon ook. Eraf blijven is ook een kunst, maar wel iets wat je eigenlijk gewoon moet doen. Ik moet meer denken en minder doen, was mijn instelling gister en hij liep geweldig en voelde fijn. Dus het helpt wel.

Volgens mij eentje van een bokker zelfs ja, Mariska?
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... heeze.html

Fangio schreef:
Ik vind het zelf heel erg moeilijk om die balans te vinden, omdat neus voor de loodlijn nogal snel ontaard in kop in de lucht, rondkijken en hinniken naar alles wat beweegt :+ Dus dan pak ik hem eigenlijk net te strak om dat te voorkomen, waardoor hij erachter komt.
Te veel doen klinkt hier ook bekend in de oren. Wil altijd veel te veel regelen... Moet hem op eigen benen laten lopen en pas als hij een fout maakt corrigeren, maarja :+
Leuke sport is het toch, je bent nooit uit geleerd :')

@ Peerappel, binnenbak is 25 min met de trailer. Ja, die van mij kan soms zo een 'passage' achtige draf doen als hij zich opwind, ik grap dan ook altijd dat de grand prix geen probleem gaat zijn als we ooit de B doorkomen :') (want oh wee als we moeten binnen komen over de middellijn, daar zit geen rechte stap in :o )

Is ook gewoon moeilijk ,en inderdaad: nooit uitgeleerd. In mijn volgende leven ga ik breien zeg ik altijd. Paardrijden kost een vermogen en je bent nóóit uitgeleerd in een mensenleven haha. Geldt natuurlijk voor iedere kunst, je blijft je verbeteren! :j
Doortje liet ik het eerste jaar gewoon met haar neus in de lucht lopen. Succes ermee, als je maar wel loopt dan. En van daaruit al begonnen met wat wijken en kwartlijnen rijden en veeeeel bochtenwerk, en als de achterhand dan sterker wordt en de buikspieren meer moeten gaan doen, komt de voorkant vanzelf wel. Maar goed, dat is één manier natuurlijk, zal ook niet voor ieder paard werken.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:00

Ik krijg net een berichtje van mijn hoefsmid, Roxy weer bekapt. Roxy heeft hele mooie hoeven maar de groeien ongeveer net zo hard als ze slijten. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik heb denk al 6 maanden rozenbottels bijgevoerd, maar die vind ze niet lekker en het helpt dus niets.
Ze was nu al sinds mei niet bij de smid geweest en het was de de stralen echt een beurt nodig hadden want de hoeven zelf waren nog netjes. Ze had in mei een vertrapping op de kroonrand, die is inmiddels bijna uitgegroeid. Het groeit dus goed maar slijt dus blijkbaar ook hard ondanks dat we niet extreem veel op verhard lopen. Ik ga wel weer de hoefschoenen uit de kast halen en die er gewoon weer om doen als we meer dan een rondje erf lopen maar heeft iemand nog andere ideeën? Kwaliteit van de hoef was overigens goed volgens de smid, ze heeft wel snel dat als het ook maar iets lang wordt dat het gelijk omvouwd zeg maar. Dat vijl ik er dan af. Maar zo worden die hoeven nooit 'lang'.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:03

Fangio schreef:
@ Flicka, wat jammer dat ze daarom de hele zomer alleen moet staan, kunnen de andere paarden niet om toerbeurt bij haar in de paddock dan?

Staat nog wel eentje naast met een laag draadje ertussen hoor, dus helemaal alleen is ze ook niet. Ze konden niet samen omdat ze Verschillend eten krijgen :(

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:19

Skippy01, die ja!
Lenexa, draaf je op het harde?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:26

PeerAppel, nee. We hebben een regel alleen stappen op het harde, soms pakt ze een stiekeme dribbel op weg naar huis. Maar dan is het 2 passen max want ze weet dat het niet mag. Zelfs met stap lopen we meestal in de berm, het kan niet overal maar het zijn geen kilometers die we dan over het harde lopen. En we rijden misschien 1 keer in de twee weken buiten en we wandelen misschien 1x in de twee weken buiten in de winter dat we wat meer op het harde lopen. Dus het is ook niet dat ze 4x in de week een rondje woonwijk loopt zeg maar. De hoefschoenen heb ik de zomer niet gebruikt maar ga ik nu gewoon weer pakken, maar ik zoek toch nog wel iets wat haar kan helpen wellicht.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:31

Lenexa schreef:
Ik krijg net een berichtje van mijn hoefsmid, Roxy weer bekapt. Roxy heeft hele mooie hoeven maar de groeien ongeveer net zo hard als ze slijten. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik heb denk al 6 maanden rozenbottels bijgevoerd, maar die vind ze niet lekker en het helpt dus niets.
Ze was nu al sinds mei niet bij de smid geweest en het was de de stralen echt een beurt nodig hadden want de hoeven zelf waren nog netjes. Ze had in mei een vertrapping op de kroonrand, die is inmiddels bijna uitgegroeid. Het groeit dus goed maar slijt dus blijkbaar ook hard ondanks dat we niet extreem veel op verhard lopen. Ik ga wel weer de hoefschoenen uit de kast halen en die er gewoon weer om doen als we meer dan een rondje erf lopen maar heeft iemand nog andere ideeën? Kwaliteit van de hoef was overigens goed volgens de smid, ze heeft wel snel dat als het ook maar iets lang wordt dat het gelijk omvouwd zeg maar. Dat vijl ik er dan af. Maar zo worden die hoeven nooit 'lang'.

Ik voer Wolf silicium er bij. In eerste instantie omdat hij vrij snel groeide en daarom het kraakbeen wat begon te sputteren. Mooi bijvoordeel van silicium is dat hun manen en hoeven beter en sneller groeien. Het is maar een 10ml vloeistof, dit gooi ik gewoon tussen het muesli wat hij naast zn brok extra krijgt

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:38

Nee, hier in de middle of nowhere is er niks op stap afstand :')

Ja, wat dat betreft dure hobby, ik heb ook wekelijks les en daarnaast pak ik altijd graag nog clinics en dergelijke mee. Bij de mijne is het probleem vooral, als hij met z'n neus in de lucht loopt ziet hij alles en let hij op alles, behalve mij. Geen problemen mee als we op buitenrit zijn, want dat is ontspanning voor ons allebei, maar voor dressuurmatig werk is dat niet echt een optie. Zeker dan ook nog omdat onze les iedere keer op 'vreemd terrein' is met een hoop vreemde paarden die allemaal heel interessant zijn vind hij :')

@ Skippy, ik heb een vriendin die breit, maar dat is ook duur hoor, die wol! Kan je beter gaan schaken, hoef je maar 1 keer een schaakbord te kopen en zit je goed tot het einde der tijden ;)
@ Lenexa, zolang de hoeven verder goed zijn niet echt een probleem toch of lees ik het verkeerd? De hoefsmid moet hier ook bijna nooit iets doen bij mn haf, want wij rijden ook veel buiten (al meer dan 800 km dit jaar :Y) ) maar ze slijten best mooi recht en hij loopt er goed op, dus ik maak me er niet zo druk om. Zo lang hij geen ijzers of schoenen moet hoop ik het zo verder te kunnen doen. Draaf ook gewoon op de weg als dat zo uitkomt.