[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:25

Ooh das wel een beetje rampgebied idd :+ ben je niet van achteraf begonnen? Dat scheert veel makkelijker. En dan ook eerst de benen ed, dan heb je de lastige plekken gehad. Ik verdoof de 1ste x altijd, en laat het bij de volgende x van de 1ste x afhangen hoe dat ging.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:29

Normaliter wel, maar hij reageerde zo fel dat ik het andersom had aangepakt. Ik hoopte dat hij als de voorste helfst er af was hii het wel zo gewend was dat de achterste helft ook mocht... boy was I wrong :+

Overigens was hij verdoofd, maar hij schoot er doorheen als ik bij zn achterhand kwam..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:31

@ Mi-amore, kan ik me goed voorstellen. Les je ook nog bij de revalidatiestal?
@ Skippy, schoudervoor is nog niet echt bevestigd, keertwendingen kunnen we nog helemaal niet :')
@ K-nolan, woops, dat is inderdaad niet zo'n succes -O- Ik moet sowieso niet vergeten ademen in de proef, niet alleen bij het lichtrijden :') Stom dat je voor zoiets dan toch zoveel stress hebt, want het is maar onderlinge en we gaan gewoon voor de ervaring.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:37

@fangio schoudervoor leer ik ze altijd vrij snel, kun je voor heel veel dingen inzetten :j

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:41

Ja, het is mijn eerste jonge paard, met mijn vorige pony deed ik alleen buitenritten en daarvoor alleen manege ervaring (het type met 10 in een rijtje achter elkaar sjokken). Dus ik ben echt geen sterruiter :+
We hebben ondertussen wel weer iedere week les (na er 9 maanden uitgelegen te hebben), maar groen + groen leert niet heel snel en ik heb thuis ook geen bak om te oefenen, dus het gaat sowieso niet zo snel.
Maargoed, we hebben de grootste lol verder dus ooit komen we er wel :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:49

Komt vanzelf goed! :j
(En wat je zegt: die ervaring komt vanzelf en dan lukt dat ook vanzelf! Mijn eerste jonge paard inrijden ging óók écht écht écht niet vlotjes. Eerste paard waarbij ik het idee had dat het echt goed ging en de lijn van opleiden redelijk vloeiend was, was ik denk ik 21/22. Toen reed ik al vanaf m'n 16e jonge paarden, meestal met enige begeleiding erbij ;) )

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:54

Fangio, zo is het bij ons ook hoor. Roxy was wel 'al' 6 maar mijn instructeur zei dat ze vooral heel erg goed zadelmak was, maar niet doorgereden en scheef als een hoepel. Ik ben dat dus ook zelf aan het doen, nu 1,5 jaar later zijn we al een heel stuk verder. Maar ik moet ook nog zoveel leren en dat doen we lekker samen, dan maar in een laag tempo!

K_nolan, ik moest toch wel lachen om je foto. Al is het natuurlijk gewoon balen, jij je project niet af, paard bang/boos/gefrustreerd. Hopelijk morgen met weer nieuw gevonden rust netjes afmaken!

Hier is de eerste dag overleefd, het viel eigenlijk alles mee. Er werd wat gerend en boos gedaan maar ze splitste al snel in de 2 groepen die ze al waren. Met 1 groep binnen en 1 buiten bij de ruif ( en een nieuwe 2 jarige die nergens bij mocht ) dus lekker rustig. Nu kreeg ik net al berichtjes dat ze al met die 2 groepen gemengd met 7 of 8 binnen stonden. Vond het al een best resultaat gezien ze pas een uur of 8 samen staan.
Het zal de komende dagen nog wel even hommeles zijn, ook met het oog wie de nieuwe oppermerrie gaat zijn. Rox staat ook vaak wat hoger, ik verwacht niet dat ze bovenaan eindigt maar ik verwacht wel dat ze zich ermee bemoeid.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:00

Jonge paarden blijven lastig, elk paard is anders, maar het komt vanzelf goed :D

Wolf vanochtend met een ander scheerapparaat bijna af kunnen scheren. Zijn hele lichaam en zn voorbenen zijn nu gedaan. Dit is inmiddels scheerapparaat nummer 3 dus zijn vacht is nu vrij oneffen. Dit trekt met een week of 2 toch wel weer bij.
Zn achterbenen waren weer drama en hier zitten nog echt veel plukken. Voor nu maar even laten gaan, morgen ga ik de achterbenen nog een laatste keer proberen, en wat niet lukt lukt niet. Groeit op den duur wel weer bij dat je het niet ziet. Hopelijk kan ik de rest van de winter met dekens zijn vacht redelijk kort houden. En anders moet het in januari opnieuw, maar dan haal ik wel even een verdoving bij de dierenarts ipv muisjes...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:12

Ja, ik heb hem ook zelf zadelmak gemaakt, dus alles verkeerd gedaan en verkeerd aangeleerd wat maar kon natuurlijk :+ Gelukkig is het verder echt een hele brave, want menig ander paard had me al gelanceerd denk ik. Hebben normaal ook wekelijks les. Alleen dit jaar door ziekte en dan corona zeker een half jaar niet gelest en alleen buiten gereden en dan merk je toch dat de slechte gewoontes er weer in geslopen zijn.

Dit weekend zijn we voor het eerst in een groep op buitenrit geweest. Ik vond het super spannend, want normaal gaan we met 1 max 2 anderen, maar het is me 100% meegevallen. Ik kon gelukkig het eerste stuk op kop en op het strand dan langzaam naar achteren geschoven en het laatste stuk door het bos zelfs heel braaf achterop gelopen. Trots op mn boellie

Groepsfoto op het strand, ik sta helemaal rechts

@Lenexa, fijn dat de eerste dag in ieder geval zonder kleerscheuren is verlopen! Zal nog wel even duren voor iedereen zijn plekje heeft, maar dat komt hopelijk ook helemaal goed

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:44

Ik ben een tijdje stil geweest weer merk ik, sorry hihi.

@Fangio Super leuk die strand foto! Wij hebben voor komend jaar ook een weekend in oktober gepland staan om naar het strand te gaan. Ik ben wel aan het kijken voor een eigen trailer, dus wellicht ga ik in het voorjaar dan ook al een keertje zelf erheen. Lijkt me zo gaaf met je eigen paard.
Heb je dit weekend de wedstrijd gehad overigens? Zo ja, hoe ging het? *\o/*

@K_Nolan: Hopelijk krijg je het met een andere tondeuse wel af en anders groeit het ook vanzelf weer bij :j :D

@Lenexa: Fijn dat de 'nieuwe' plek tot nu toe goed gaat. Klinkt in ieder geval als een fijne constructie zo. Toch blij dat je gebleven bent?

@Flicka: Super gaaf, bijna Z. Het lijkt mij al super gaaf om tot het M te komen, maar goed wie weet 8-) Die S&T staat haar inderdaad wel heel stoer, maar ik kan me voorstellen dat het momenteel voor jullie beide geen toegevoegde waarde heeft. Wellicht op een later moment alsnog, dat kan natuurlijk he.

@Coalizione: Heb je al nieuws te melden of nog niet? :D

Hier niet veel bijzonder. Rustig verder getraind en voorbereiden op de wedstrijd komende zondag eigenlijk. Echter staat hij sinds vanmorgen ineens weer stokkreupel, dus er is weer een hoefzweer.
Word er langzaam best moe van, maar goed. Liever een hoefzweer dan een peesblessure ofzo. Hopen dat hij niet te diep zit en we niet te lang stilliggen met trainen. Na de behandeling bij de osteopaat merk ik wel positief verschil omdat ze zijn linkerknie goed losgekregen heeft en linksom galopperen gaat een stuk fijner nu.

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:14

@xJurdyWonanx: leuk dat je het vraagt :)
Helaas slecht nieuws, paard loopt niet zuiver dus we gaan morgen ook niet kijken, hij gaat nu twee weken even op rust met advies en behandeling van de DA. Heel erg balen maar als het niks ergs is dan wil ik over twee weken toch graag gaan kijken. Zal je altijd hebben zo'n ongeluk, heel toevallig dat dat weer bij mij moet gebeuren ;(

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:50

@xJurdyWonanx: balen zeg. altijd naar zo'n hoefzweer zeker omdat ze zo makkelijk weer terug komen...
@Coalizione: hopelijk is de twee weken rust weer de oude

Wolf is helemaal afgeschoren. Vanochtend hebben we het laatste achterbeen afgemaakt. Dat is nu de 5e keer dat ik heb geschoren dus ben er ook wel even klaar mee. Ik ben blij dat alles er nu gewoon af is. Je ziet goed waar ik alles met een ander apparaat heb gedaan, maar het was gewoon even niet anders. Twee weken en al die strepen en inhammen zie je toch niet meer.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik er echt van schrok hoe heftig hij reageerde. Wolf is normaal erg nuchter. Heb inmiddels heel wat eigen paarden gehad, maar heb dit nog niet eerder zo meegemaakt }>

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:54

@K_nolan zo hebben wij op stal een welshje. Braafste pony ever, maar met scheren echt een draak.
Doortje valt met scheren gerust in slaap, maar kom niet in de buurt van haar oren, want dan breekt ze de tent af (gelukkig tot op heden alleen jachtpatroon hoeven scheren bij haar ;) )
Valt soms toch niet gelijk te zeggen waarom ze daar wél op reageren.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:05

Oh jeetje dat is balen zeg Coalizione.. Had een trap gehad of gevallen of 'spontaan' kreupel?
Wel kl*te hoor. Hopen dat het bijtrekt en het niets ernstigs is. Ik weet inmiddels als geen ander hoe heftig iets kan uitzien en hoe niet erg het uiteindelijk is gelukkig. Ik duim voor je dat het snel beter gaat dan.

@K_nolan: Fijn dat hij nu wel toonbaar is haha. 5e keer in totaal of 5e keer zelfde paard binnen het scheerseizoen? Ik heb Wonan 3 jaar geleden gekocht en toen had hij een jachtpatroon, maar ook nog eens ontzettend lelijk gedaan. Ik heb er toen de tondeuse over laten halen en hij slaapt gelukkig nog net niet tijdens het scheren, dus dat is wel fijn. Dit jaar nog bedenken of ik hem wel of niet scheer. Heeft nu een klein teddyvachtje omdat ik pas sinds 2 weken deken op heb en hij 24/7 buiten staat.

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:32

xJurdyWonanx schreef:
Oh jeetje dat is balen zeg Coalizione.. Had een trap gehad of gevallen of 'spontaan' kreupel?
Wel kl*te hoor. Hopen dat het bijtrekt en het niets ernstigs is. Ik weet inmiddels als geen ander hoe heftig iets kan uitzien en hoe niet erg het uiteindelijk is gelukkig. Ik duim voor je dat het snel beter gaat dan.

Waarschijnlijk heeft hij zich vastgerold in de stal.. Ben blij dat ze me heeft gebeld, anders had ik hem morgen laten keuren terwijl ze wist dat hij slecht liep. Moet sowieso twee weekjes wachten als het niet langer is. Hopelijk kan ik binnenkort eens gaan knuffelen.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:32

5 keer geschoren over 3 dagen tijd :') boefje is het..

Het eindresultaat:

Afbeelding

Je moet er gewoon niet te dicht opstaan :')

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:33

@Fangio

Ohhh burgh haamstede <3 Ik wil er zo graag gaan wonen.
Wat zullen jullie genoten hebben.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:56

Wat een heerlijke foto Fangio, fijn dat de rit ook zo geslaagd was! Is deze locatie ver bij jullie vandaan? Of ben je hier al vaker geweest? Ik wil met Roxy ook weer op pad, maar ze moet eerst het zadel weer even passen..

K_nolan, niks van te zien zo :D

Coalizione, balen dat hij nu kreupel is. Hopelijk niets ernstig en knapt hij snel weer op. En dat je dan alsnog kennis kan komen maken!

Hier superblij met de nieuwe stal, de andere draak gaat deze week de stal uit. Ze wordt best opgejaagd, onder andere door Roxy en de eigenaar ziet het niet zitten. Er komt dus al een paardenwissel deze week, maar goed liever nu de kudde toch nog niet gevormd is dan over 2 maanden.
Roxy heeft het volgens mij heerlijk naar haar zin, ze is nog redelijk op haar hoede maar ze heeft in ieder geval 1 vriendin ( geclaimd ) en de rest komt vanzelf wel. Ze is wel echt een bazig ding, gister kwam ze weer in de groep stuurt ze iedereen weg bij de voerplek om vervolgens zelf ergens anders te gaan staan.. Maar goed, ze laat andere paarden ook wel gewoon eten en ze is niet constant de boel aan het verstieren. Daar was ik beide toch wat bang voor, maar tot zover is het nog allemaal acceptabel in paardengedrag. Het scheelt dat de andere gewoon allemaal voor haar aan de kant gaan, daardoor is het ook gelijk klaar. Van deze 6 lijkt ze in ieder geval toch de baas te zijn geworden. Nu de 4 nog die uit de andere kudde komen, dat mengt nog niet echt.
Ik hoorde gister dat ze vroeg in de ochtend in coma languit in het zand lag, dus dat is wel fijn.Afbeelding

Afbeelding

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:01

Lenexa, Klinkt als een heerlijke plek, mooi dat het tot nu toe goed gaat :)

K_nolan, Niks van te zien! Is zo weer aangegroeid :j Ik moet ook weer, maar zó geen zin in :Y)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:50

@Skippy01, wat gaaf op neckrope! Had je dat al eerder geoefend? En ook direct watertraining :')
@Fangio, je proef ziet er goed uit! Moet wel lachen om jouw binnenbak :')
@K_Nolan, stoute Storm hahaha! Wel naar dat hij ook door de sedatie heen ging.
@Fangio, wat gaaf zo'n strandrit met al die Haflingers! <3
@JurdyWonan, wat balen zeg van de hoefzweer. Dat wordt geen wedstrijd dus zondag? Wel fijn dat de osteopaat zijn knie losgekregen heeft.
@Coalizione, wat balen van het paard. Hopelijk is ie snel weer goed!
@K_Nolan, jeetje wat een operatie zo _O- Maar fijn dat het gelukt is en hij nu kaal is.
@Lenexa, fijn dat het best wel goed gaat zo in de stal! Ziet er ook mooi uit. Lekker dat ze zo heen en weer kunnen lopen. Weet jij eigenlijk waarom de keuze is om merries en ruinen te scheiden? Ik heb Monroe kort in een ruinenkudde gehad en dat was drama, tot er een merrie bij kwam. Toen stabiliseerde de kudde weer. Nu ook een hele stabiele gemixte kudde. In het mensenleven merk ik ook (werk en opleiding in de zorg met weinig mannen) dat het zonder mannen een kippenhok is. Een man of 2 erbij en de boel stabiliseert. _O-

Hier een heerlijke les gehad woensdag en vrijdag heb ik Mon weer laten vrijspringen. Volgens mij zegt hij dat hij hoger wil en ik de volgende keer wel mee mag. :j

Afbeelding

En gister gedaan wat we toch wel het liefste doen: een hele lange mooie buitenrit. Heb me even verbaasd over mijn omgeving, want daar loop ik toch regelmatig op te zeuren. Maar het probleem is dat we niet ver genoeg gaan in onze gebruikelijke rondjes, want met iets meer tijd en kilometers wordt de omgeving alleen maar mooier. Gister bijna 23 km gemaakt op theeleutsnelheid met een stalgenootje. Bijna 4 uur over gedaan, maar we hebben gewoon ruim de tijd genomen om te genieten. Had een heerlijk paard onder me. 0,0 problemen, geen discussies, geen gevaarlijke momenten. Een zeer geslaagd buitenrijpaard is hij sowieso! En daarnaast ook wel trots dat hij kurkdroog terug kwam en bij het in de wei terugzetten rustig nog even een rondje draafde om al z'n kuddegenoten te begroeten. Ga zo even kijken, maar gister leek hij dus absoluut niet moe van de rit.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:01

@peerappel ziet eruit als een lekker ritje op die foto!

We hadden niet eerder zonder hoofdstel gereden, maar ach, 'waarom niet'. In de bak is ze braaf zat, dus in het ergste geval ben ik passagier en loopt zij haar eigen ding te doen haha

Qua scheiden van merries en ruinen: sommige ruinen gaan nog wel eens dekken, en dat wil je niet, want ruinen zijn meestal veel minder handig met dekken en beschadigen daardoor de rug van de merrie mogelijk. Vaak gaat dat prima - bij ons zijn bijna alle kuddes gemengd, ik heb de enige niet-gemengde weide, wij hebben 2 merries - maar wij hebben ook al wel eens een ruin uit een kudde moeten halen omdat hij dus wél dekte en dan maar bij hele dominante merries moeten zetten die het niet accepteren. Plus dat het spelgedrag vaak wel anders is, dat moet ook maar net kunnen natuurlijk dan, dat je echt een paar ruinen hebt die samen spelen en niet dat één ruin gaat klieren. Merries kunnen ook echt wel zeurkousen zijn, miepen en piepen en sommige ruinen vinden het leuk om dan te gaan sarren. Snap dus wel dat ze op veel plekken gescheiden staan, hoewel ik ook de voordelen snap van gemengde kuddes, mits je dan de mogelijkheid hebt ze te wisselen van kudde als er wél problemen zijn - bij ons zijn het in totaal 8 kuddes, dus er is wat wisseling mogelijk indien nodig.
(Doortje stond het eerste jaar met één ruin, en dat ging prima, daarna met 2 merries, ook prima, nu met één merrie, ook prima. Ruin erbij vind ik acceptabel, mits die ruin écht niet dekt. Doortje's rug is me nogal veel waard, haar benen ook...)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:24

Gaaf hoor, Skippy! Wat betreft het dekken snap ik het inderdaad. Maar zulke ruinen horen dan inderdaad misschien wel thuis in een ruinenkudde. Ik heb het Monroe wel zien doen bij 1 merrie, maar die drong zich zo op dat hij niks anders kon eigenlijk. Hij doet het in zijn huidige kudde nooit gelukkig. Snap dat je als merriehouder niet blij bent met een dekkende ruin namelijk. :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:05

Ja wat Skippy zegt inderdaad. We hadden mijn eerste weideseizoen een jong paard dat 2 sloten was overgesprongen naar de merrieweide, daar was gelijk oorlog. De hengstige merries doken als een zwerm op de ruin af en kregen daar echt een soort ruzie over. Roxy mocht ook niet in de buurt komen van wat altijd haar vriendin is, die was volledig geobsedeerd door de ruin. Spelende ruinen zou ze op zich nog wel waarderen denk ik, zolang ze maar kappen zodra zij het zegt. Maar ik vind het wel lekker, alleen een groep chagrijnige merries. Kunnen ze lekker tegen elkaar mopperen.

Ziet er toch uit als een lekkere route zo! Monroe kan prima springen zo te zien, dat gaat bij ons nog veel onstuimiger. Al springt ze alles, want ze gaat er of overheen of half doorheen. Dat vind ik dan wel weer fijn, ik ben er ooit afgevallen door een weigering waardoor ik het nu niet meer echt durf. Maar nu ik zie dat ze sowieso gaat durf ik wel. Vind je springen minder eng dan gewoon in de bak rijden?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:48

Mocht iemand nog op zoek zijn: er staat een haflinger op deze Facebook pagina nu: "Horses & Donkey's, stalling, trainingen, gezocht".
Bereden, betuigd, merrie, 1,50, 10 jaar.
Ik meen me te herinneren dat we 1 of 2 meelezers hadden die op zoek zijn.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:43

Flicka mag weer bij de groep na een hele zomer alleen, ze is zo happy :D Voor het eerst gaan ze hele dagen naar buiten in de winter met ruwvoer! Vorig jaar gingen ze Halve dagen zonder eten, het jaar daarvoor alleen een uurtje. Dus hele vooruitgang :)
Afbeelding