[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:54

Eventjes terug van weggeweest nu mijn rode dame weer thuis staat :)

Vandaag heb ik voor het eerst, sinds juni alweer, echt doorgereden met haar.
Windkracht 4 kon haar niet deren, terwijl ze destijds toch iets té alert was op alles met dit weer.
Het is toch een groot verschil als ik haar rij of de revalidatie-trainer, maar dat is iets waarbij de tijd wel raad brengt.

Ik moet mijn hoofd nog een beetje op orde zetten. Haar op revalidatie-kamp sturen was één ding, het nu zelf gaan doen, dat is wat anders.

Afgelopen weekend ben ik dan maar gaan knuffelen met enkele jonge Haflingers.
Over Feel Good-moment gesproken...

Het hengstje van die kudde... <3 <3

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:32

Oh baby haflingers knuffelen <3 Ik heb Roxy bij Kymmelshof gekocht, daar hebben ze heel veel kleins in de opfok. Zo mega schattig al die kleine blonde babies( en jaarlingen en ouder maar ook allemaal schattig).
Ik heb gister met zadel gereden, ze deed het eigenlijk wel prima. Het zal ongetwijfeld niet ontzettend lekker zitten, maar we konden in ieder geval iets beter trainen en wat galop meepakken. Daar was ze zelf erg blij mee. Niet dat ik haar nu gelijk vol weer met zadel ga rijden, maar ik kan nu in ieder geval in het weekend een ( al dan niet stap) buitenritje doen en in de bak af en toe is wat fanatieker trainen voor de vetjes. De rest van de week doen we dan lekker zonder zadel of vanaf de grond.
Volgens het meetlint was er iig een cm af dus dat gaat de goede kant op.

Whild_West
Berichten: 55
Geregistreerd: 17-07-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:31

Wat een mooie haflingers en leuke filmpjes <3
Blijft toch wel 1 van m’n favoriete rassen <3

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:57

Aaaah baby haffies <3 ik heb een hele tijd gereden op een haflinger stal- en fokkerij. Echt geweldig :D

Wij hebben gister voor het eerst met s&t geoefend. Flicka vond het een heeeel stom idee en ik vond het moeilijk :Y) Geen idee of we het vaker gaan doen haha..
Maar het staat wel stoer!
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:23

@flicka12 staat inderdaad wel stoer, maar het is wel echt een mondvol he? (niet specifiek bij de jouwe, maar uberhaupt, ik denk dat paarden er daarom soms niet lekker mee lopen, zo'n volle mond...)
Ik vind het nog steeds heel raar dat je met trens of stang en trens mag starten, maar niet met een bit met scharen dat zowel een trens- als een stanginwerking heeft door dubbele ringen. Een beetje het idee van een pelham dus eigenlijk, daar kun je uiteindelijk gewoon een trensteugel én een stangteugel aan maken... En veel paarden lopen er op die manier eigenlijk wel lekker mee, zonder dat hun hele mond vol zit :D
(Ik ben soms dus blij dat ik niet start en gewoon erin kan hangen wat voor mij werkt. Meestal rijd ik met ongebroken watertrens, maar ik rijd ook wel met een ongebroken kimblewick bit bijv als ik mijn WE trainingen doe en op één hand wil kunnen sturen, dat is met een trens echt niet lekker. Maar goed, ik kom van 10 jaar western rijden af, daar doet niemand moeilijk over scharenbitten als je er maar gewoon afblijft haha)

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:35

Skippy01 schreef:
@flicka12 staat inderdaad wel stoer, maar het is wel echt een mondvol he? (niet specifiek bij de jouwe, maar uberhaupt, ik denk dat paarden er daarom soms niet lekker mee lopen, zo'n volle mond...)
Ik vind het nog steeds heel raar dat je met trens of stang en trens mag starten, maar niet met een bit met scharen dat zowel een trens- als een stanginwerking heeft door dubbele ringen. Een beetje het idee van een pelham dus eigenlijk, daar kun je uiteindelijk gewoon een trensteugel én een stangteugel aan maken... En veel paarden lopen er op die manier eigenlijk wel lekker mee, zonder dat hun hele mond vol zit :D
(Ik ben soms dus blij dat ik niet start en gewoon erin kan hangen wat voor mij werkt. Meestal rijd ik met ongebroken watertrens, maar ik rijd ook wel met een ongebroken kimblewick bit bijv als ik mijn WE trainingen doe en op één hand wil kunnen sturen, dat is met een trens echt niet lekker. Maar goed, ik kom van 10 jaar western rijden af, daar doet niemand moeilijk over scharenbitten als je er maar gewoon afblijft haha)

Helemaal mee eens! Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze hier happy van gaat worden, dus ik denk ook niet dat we hiermee verder gaan aangezien ze al een heel gevoelig mondje heeft.. Dit hoofdstel was ook niet helemaal 100%, dus mochten we het wel overwegen dan laat ik sowieso eerst een bitfitter komen.
We rijden nu altijd met een dubbelgebroken watertrens van Neue Schule (Turtle tactio) en het was heeeel moeilijk om een geschikt bit te vinden dus wil het ook niet verpesten ofzo :Y)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:50

verstandig ja! Gelukkig mag je in de Z ook gewoon met een trens blijven rijden natuurlijk :)

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:52

Inderdaad! :j

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:19

Ik zou er ook niet teveel aan doen als ze nu lekker loopt op wat ze kent, al snap ik goed dat je het in ieder geval een keer wilde uitproberen! Knap is ze toch wel.

Zaterdag gaat onze loopstal open, dan gaan alle paarden van de groep de paddock op en dan kijken wat ze doen. Als ze rustig zijn gaat de stal pas open, eerst maar eens het gillen en druk doen eruit. *\%/*
Ik ben er toch wel wat zenuwachtig voor, Roxy is heel sociaal maar heeft wel echt voorkeur voor bepaalde paarden en steekt deze ook niet echt onder stoelen of banken. Ik ken niet alle paarden even goed, maar de grootste groep is lief en sociaal dus ik hoop dat er in ieder geval 1 tussen zit die Roxy ook een beetje verteld dat ze op moet rotten. Er zit 1 etter bij, een twenter, maar die kent ze vanaf de zomerweide en was ze de laatste weken ook niet heel aardig tegen. Die verdiende het vaak wel, maar nu in een kleinere ruimte _-:(
En ze komt nu ( bij mij dan ) voor het eerst in een groep waar ze hooi moeten delen. Ik heb haar eerder met vriendinnen prima samen een plak hooi zien eten, maar dit zijn haar vriendinnen ( nog) niet.
Ik gok nu dat ze iedereen even gedag zegt, redelijk wat zal gillen, wat paarden op hun plek zet, 5 rondjes rent en dan gaat eten. We zullen zien!
Toch altijd spannend.

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:01

Iemand die nog tips heeft voor het gaan kijken naar een pony, heb er zelf al een paar maar ben bang dat ik toch iets mis :P

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:05

Ik heb destijds iemand 'ingehuurd'om met mij op zoek te gaan naar de juiste pony :) Ik onderzocht de bloedlijnen en filmpjes van de ouders, zij bekeek dezelfde filmpjes en die van het veulen dat ik zocht en als dát allemaal goed was, gingen we samen kijken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:10

Pfoe, tips: loopt het paard zuiver, ademt hij regelmatig, lijkt de hartslag (zover je dat zelf kunt inschatten) regelmatig. Kijk hoe staart en manen eruit zien (nu net na de zomer moet je evt eczeem wel kunnen zien). Hoe gedraagt het paard zich: is hij/zij helder, actief, oplettend? Is het paard heel timide/ down, dan kan er wel eens sprake zijn van sedatie... (Laat bij evt aankoop ook keuren en dan ook bloed afnemen!)
Laat het paard voorrijden door de eigenaar, durft die er niet op, weet je ook al genoeg... Probeer ook even te longeren / grondwerken om die interactie te zien. Paarden kunnen stikbraaf zijn onder het zadel en echte draken aan de hand. Zadel ook bij voorkeur zélf op om te zien hoe die reacties zijn.

Fangio

Berichten: 2569
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:21

@ Coalizione, ik heb geen tips, ik had van tevoren een heel lijstje in mn hoofd waar mn droompaard aan moest voldoen (ruin, 8-12j, minstens M dressuur, braaf buiten) En toen ik bij exact zo'n paard ging kijken vond ik het helemaal niks :+ In plaats daarvan met een jaarling hengstje thuis gekomen op wiens koppie ik verliefd was geworden :') Gelukkig blijkt het al die jaren later ook absoluut mn droompaard onder het zadel te zijn, maar dat was nogal een gok. Altijd laten keuren iig is de enige tip die ik je kan geven ;)
@ Lenexa, kun je erbij zijn als ze de groepsstal in gaat? Ik zou dat zelf echt heel spannend vinden denk ik. Mijn paarden staan nu al zo'n poos met z'n twee, ik hoef er niet echt meer 1 bij die niet ook van mezelf is :+
@ Flicka, wauw, S&T staat haar wel echt heel gaaf <3 Mijn droom is toch ook wel om nog eens daarmee te kunnen rijden. Al was het alleen maar voor fotoshoots O:)
@ Mi-amore, veel succes met je pony thuis! Mag ik vragen wat er scheelde? Dat kan ik me even niet meer herinneren.

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:38

@caolizione, ik had ook een instructeur die ik alles stuurde wat me leuk leek. Zij zei dan, ga maar kijken of op basis van omschrijving/filmpjes niet doen. Verder heb ik alles eigenlijk 'verkeerd' gedaan. Alleen met mijn vader gaan kijken, die er geen verstand van heeft. Tweede keer alleen wezen kijken. Instructeur was precies die week op vakantie, dus had wel filmpjes gestuurd dat ik reed. Maar niemand mee die er echt verstand van had. Ondanks dat je niemand kan vertrouwen op zijn/haar blauwe ogen, had ik er gewoon een goed gevoel bij. ( en er was niets raars over hen op internet te vinden) Dierenarts voor keuring via hun. Maar ik heb alsnog een mega leuke pony en hoor ik eigenlijk alleen maar dat we echt zo goed bij elkaar passen. Alsof het zo had moeten zijn.

@Fangio, het verzoek was inderdaad zoveel mogelijk de eigenaar er ook zijn als ze erin gaan. Ik ben dus heel benieuwd, het is een echte merrie merrie maar gelukkig is ze tot nu toe altijd wel fair geweest.

Ik zag net al op de stal instagram dat ze nu op de paddock zij aan zij staat met een merrie waar ze het halve weideseizoen ruzie mee maakte. Ook een met een sterke persoonlijkheid. Dus schiet mij maar lek!

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:40

Skippy01 schreef:
Pfoe, tips: loopt het paard zuiver, ademt hij regelmatig, lijkt de hartslag (zover je dat zelf kunt inschatten) regelmatig. Kijk hoe staart en manen eruit zien (nu net na de zomer moet je evt eczeem wel kunnen zien). Hoe gedraagt het paard zich: is hij/zij helder, actief, oplettend? Is het paard heel timide/ down, dan kan er wel eens sprake zijn van sedatie... (Laat bij evt aankoop ook keuren en dan ook bloed afnemen!)
Laat het paard voorrijden door de eigenaar, durft die er niet op, weet je ook al genoeg... Probeer ook even te longeren / grondwerken om die interactie te zien. Paarden kunnen stikbraaf zijn onder het zadel en echte draken aan de hand. Zadel ook bij voorkeur zélf op om te zien hoe die reacties zijn.

Ja hij wordt sowieso gekeurd als ik hem leuk vind, bedankt die tip van het grondwerk had ik nog niet meegekregen.

@de rest; bedankt! Ik heb er in ieder geval super veel zin in!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:26

@K_Nolan, daar kan ie nog lekker in groeien. Staat wel mooi!
@Mi_Amore, begrijp ik hieruit dat je binnenkort een hengstje bij de collectie kan voegen? :D
@Lenexa, fijn al een cm minder!
@Flicka, staat inderdaad stoer! Jammer dat ze het niet heel leuk vond.
@Lenexa, oh leuk dat hij open gaat zaterdag! Snap wel dat je het spannend vindt. :o Ik sta ook altijd als bange moeder langs de kant, maar Monroe is zo'n sukkeltje dat ik eerder bang ben dat een ander hem wat aandoet dan dat hij een ander wat aandoet.
@Coalizione, Ik ben 2x bij Monroe wezen kijken, maar ik kende hem al, dus het was meer voor de vorm. De 2e keer heb ik toen een vriendin meegenomen die wat meer verstand heeft van paarden/Haflingers. Iemand meenemen en iets filmen van beweging of het rijden is mijn tip. Heel veel plezier!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:26


Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:46

@Skippy01: oh wat grappig, ik volg jou blijkbaar op instagram :')

@Fangio: mijn paard heeft artrose op de C7-T1 (geloof ik, laatste halswervel) met een dikke ontsteking.
Deze ontsteking zorgde voor extreem verkrampte halsspieren en ik heb haar in revalidatie-training gezet.
Hier heeft ze écht geleerd de hals los te laten en vooral goed door te lopen.
Doordat ze zich telkens zo vastzette, kneep ze namelijk bepaalde zenuwen af waardoor ze door haar knie zakte en gewoon geen sikkepit vooruit geraakte :(

Nu zit madam los in haar vel en loopt zo snel dat ik het zelf niet altijd kan uitzitten haha!

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:47

*oeps, niet de bedoeling het openbaar te zetten O:) delete...*
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 09-10-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:51

@mi_amore ow wat grappig!
Oeh, hengstje erbij? Nice!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:29

@Flicka wat een stoere foto zo zeg! Ik heb vandaag geprobeerd Wolf te scheren... waar hij eigenlijk met alles best stoer is was dit een groot drama, het resultaat is nu een half geschoren paard. Ik zal jullie de foto's besparen haha. Morgen met een kleinere geluidloze tondeuze proberen het restant er af te scheren...

Fangio

Berichten: 2569
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:52

@ Lenexa, hoe is het verlopen? Leeft Roxy nog?
@ Skippy, leuk fimpje! Ik volg je nu ook op insta :j
@ Mi-amore, wauw, lastig probleem lijkt me. Zou het erg lastig vinden om dat zelf goed te moeten blijven trainen (maar ik ben ook niet zo'n sterruiter :+ )
@ K-nolan, dat vraagt net wel om foto's natuurlijk :Y)

Ik heb mezelf in een spontane bui opgegeven voor een onderlinge wedstrijd, alleen die is dus volgende week al en we hebben eigenlijk nog nooit een proef gereden. In de les dus maar eens ons proefje voor het eerst doorgereden. Ik vond het echt heel lastig, ik was heel zenuwachtig wat mn rijden niet ten goede komt en alle onderdelen komen zo snel achter elkaar! En het was nog maar een simpele B proef :P
Kreeg al als tip om beter de hoeken door te rijden en zo ook het verschil met de voltes beter te laten zien. Mochten er nog mensen tips hebben, ik hoor ze graag :Y)


Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:56

@Fangio: ik moet echt 2x de maand les kunnen nemen en zelf 3-4 de week kunnen onderhouden of het is terug naar de filistijnen. Ik geef toe, die druk is nu mentaal euhm,niet te houden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:58

@fangio iedere hoek zo recht mogelijk ingaan en dan schoudervoor inzetten, dan kun je dieper de hoeken in rijden. Kan in alle drie de gangen. Oefen ook met overgangen op die manier, van stap naar draf en draf naar stap om te beginnen. En ga halt houden in de hoek en doe dan een kwart keertwending, maar dat is al iets pittiger dan schoudervoor natuurlijk :) succes!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:18

@Fangio vergeet ook zeker niet te ademen, als je niet vaak doorzit vergeet je dit soms (deed ik vroeger zelf ook)

Verder zou ik soms iets meer voorwaarts denken als ik je filmpje zie, een leuke oefening hiervoor: van draf naar achteruit en vooruit in draf (succes haha vinden ze vaak heel moeilijk op het begin)

Bij deze een foto:

Afbeelding haha erg he.

Bij de kont werd het drama hopelijk gaat het morgen beter met het andere apparaat. Tijdens het scheren wist ik gelijk weer waarom ik eigenlijk geen jong grut meer wou :Y)