[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:47

@lenexa ow dat valt dan toch alles mee?

Doortje kan af en toe echt als een hengst over t erf gaan hoor, krijsen, hals erop en dan naast me dansen. Prima te controleren, maar niet echt 'braaf' of 'een dooie'.
Stilstaan met poetsen is prima, maar zodra ik even wegloop, gaat ze Spaanse pas showen.
Op de wei als ik met kruiwagens rijd, staat ze daar met haar neus bovenop, liefst zou ze hem omgooien, maar ze weet dat ik dát niet ok vind.
Dat soort grapjes. Ik moet er meestal wel om lachen. Andere mensen ook wel op stal gelukkig. Maar ze heeft echt wel praatjes altijd O:) :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:04

Haha ja ik vind het ook meevallen. Maar goed, ik weet niet beter dan dat ze zo is.
Rox heeft ook praatjes en wil zich overal mee bemoeien. Ze heeft ook niet zoveel respect voor eigen ruimte, maar daar ben ik zelf ook nogal makkelijk in dus dat ligt ook aan mij.
Het is meer dat mensen bijvoorbeeld vragen of ze mee een rondje baan mogen omdat Rox daar zo braaf is. Dat ik haar de halve baan maar net aan in stap hou zien ze dan niet ofzo. En je kan geen ander paard achter haar plakken, accepteert ze niet.
Wat nieuw is bij is inderdaad spaanse pas laten zien als ze erg ongeduldig is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:09

Baan is bij jullie een galopbaan denk ik?
Als ze dat eenmaal kennen worden ze daar wel wakker van ja!

Nou hoeven mensen sowieso niet te vragen 'of ze even op Doortje mogen', want het antwoord is standaard 'nee'. Een paar van mijn lesklanten (kinderen) mogen er op soms onder begeleiding - dat was vorige week heel leuk, want meisje 'drukte wat knopjes in' en zat ineens in de zijgangen, had ze nog nooit gevoeld. Mijn schoonzusje mag erop, die rijdt super fair en is endurance ruiter dus nul ruk-en-pluk. En mijn trainers mogen erop. Punt.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:15

Helaas geen galopbaan, het is een drafbaan om de dravers te trainen.
Maar zo gaan we bijvoorbeeld altijd naar de wei, dus dat vind ze in de zomermaanden veelste lang duren. Vooral in het begin van het weideseizoen.
En in de wintermaanden willen ze er erg graag even rennen omdat ze ondergrond eigenlijk altijd goed is en het is lang en open en heerlijk midden in de weilanden. Als de paddocks dan een zwembad zijn willen ze maar al te graag. Dat mag alleen niet, we mogen er ook niet galopperen. Alleen op de eerste weidedag mogen ze in volle galop naar achter.

Ik heb ook alleen 1 keer een jong meisje laten uitstappen, verder geen kinderen. Vind het risico ook gewoon te groot, stel dat er iets gebeurd wil ik dat niet op mijn geweten hebben. Dat mogen ze lekker op andere paarden doen.

Vroeger reed een van mijn vriendinnen een paard daar is eens een meisje van 15 was ze geloof ik afgevallen en die was overleden. Op dat paard durfde ze daarna ook bijna niet meer te rijden, terwijl ze ook gewoon heel braaf was.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:21

Ow dat is echt precies omgekeerd als bij mij dan: ik wil er geen volwassenen op die ik niet 'uitgezocht' heb: die zijn vaak véél te hard in de hand, en omdat wij klassiek rijden, hebben die ook te veel teugeldruk, en alles gewoon teveel. Kinderen hebben dat niet. Ik ben er wel altijd bij als er anderen op rijden, maar ik heb dus juist graag kinderen erop en juist geen volwassenen - op mijn trainers en schoonzus na dan dus. Maar moet wel zeggen dat ik instructeur ben, aantal jaren manegeles gegeven ook en daarna nog jaren privelessen overal en nergens. Nu niet zoveel meer, maar nog wel een klein groepje lesklanten, waarvan de meesten dus allemaal een jaar of 10-12 zijn. En in alle eerlijkheid vertrouw ik Doortje een stuk meer dan de pony's waarop sommige van die meiden komen lessen hoor!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:30

Haha volwassenen mogen er ook niet op :D Ik vind ook maar weinig mensen vriendelijk rijden en ik wil niet zeggen dat alles wat ik doe alleen maar vriendelijk is. Ik pruts ook wel eens, soms moet ze ook gewoon even luisteren. Maar wat jij zegt over teugeldruk dat zie ik ook veel, zelf rij ik juist met te weinig teugeldruk omdat ik altijd bang ben dat ik in haar mond zit te hannesen. Dus mijn juf zegt ook vaak, veel rijden met teveel druk maar jij bent zo'n geval dat precies het tegenovergestelde doet.

Ik moet zeggen dat bitloos rijden me daar al meer in helpt, ik ben nu minder bang om in haar mond te hangen dus ga al iets meer richting normaal teugelgebruik ipv boogjes :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:44

Ja precies dat inderdaad!
Ik moet wel zeggen dat op onze stal de meesten wel vriendelijk rijden, maar wel heel anders dan ik.
Die verwarring vind ik niet fair voor mijn paard.

Hoewel ik van de week wel even moest lachen. Ik had er best een flink bit in hangen, een kimblewick bit. Bij goed gebruik niks spannends, en ik weet hoe ik ermee moet rijden, maar het toont best wel 'flink'. Alleen ik rijd dan op neck-rein, en niet met contactteugel. Het bit pak ik dan alleen even op omdat ik op één hand daarmee rijd en af en toe de bovenkaak wil bijsturen. Dat is het. En bovenkaak bijsturen is makkelijker vanaf achter de oren dan vanaf de lagen en tong en daarmee dus vanaf de onderkaak (wat je met een trens doet). Komt de trainer van een stalgenoot - let op: stalgenoot staat er pas 2 maanden en die meneer had mij welgeteld één keer eerder te paard gezien - een beetje gepikeerd aan om te melden dat ik wel een héél streng bit erin heb hangen en of mijn paard niet terug te rijden is op een trens... Tjah, leg maar eens aan iemand uit dat al écht een vast idee in zijn hoofd heeft, hoe je ermee rijdt.
Helemaal uitgelegd dat ik klassiek/ working equitation train, dat ik op één hand rijd, met signaalrijden en dus niet met contactteugel met dit bit rijd, dat ik mijn paard op 3 manieren kan remmen,en dat de teugel niet een van die manieren is, maar dat ik rem met een voetrem, met mijn zit en met mijn stem, en dat dat bit er alleen in hangt om haar bovenkaak te beïnvloeden omdat ik niet stuur met druk op te teugel maar met teugels tegen de hals en met zit en beenhulpen... Die meneer was zelf uiteindelijk de weg kwijt geloof ik bij mijn uitleg. Tjah, misschien éérst vragen en DAN pas zeggen dat iets streng is...
Uiteindelijk eindigde hij met 'als je eenmaal zo'n zwaar bit erin hebt, kun je echt niet meer terug naar een trensje hoor!'. Ow, maar jawel hoor... ik spring met een trens, ik dressuur met een trens, ze gaat naar buiten op een trens... ik rijd haar ALLEEN op dit bit als ik met één hand wil rijden en dan dus mijn obstakeltraining wil doen met een signaalteugel... **zucht**

En dáárom mogen anderen er dus niet op! Als iemand denkt dat je met zo'n bit gaat rijden omdat je je paard niet terug kunt krijgen, en daarmee dan daadwerkelijk op contact gaat rijden, dan doe je je paard wel even serieus pijn zeg maar... Als er kinderen op gaan, loopt ze ook sowieso met een trensje of met haar kaptoom.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:26

Wij zijn ook eindelijk weer aan de bak, eens kijken hoe vlot we dat babybuikje weg kunnen krijgen :D

Verder afgelopen weekeind noggoed de schrik te pakken.. een buurman vond het leuk op zn verjaardagsfeestje vuurwerk af te steken (midden in de nacht) daardoor is Maes in volle paniek door de omheining gegaan, en weggevlucht. Uiteindelijk heeft hij het grootste gedeelte van de nacht in een sloot gestaan een heel eind verderop. Ochtends vroeg werd hij gevonden, en heeft mn vader hem opgehaald. Dolblij dat Velina en het veulen niet mee zijn gegaan, en gelukkig dat hij vlot in de sloot stond hoe sneu ook, maar de hele nacht op de 80km weg was zéker een ongeluk geworden. Wonder boven wonder had hij alleen flinke spierpijn. Pff ben weer een paar jaar ouder!

Afbeelding
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:18

@maessie pffff, jeetje, wat bezielt mensen toch echt met dat stomme lawaaispul....
Hier zijn de boeren wel bezig met knallen om de vogels van de akkers te houden, maar dat zijn hele voorspelbare knallen en de paarden kijken er niet van op of om, gelukkig. Vuurwerk is gewoon echt rotzooi. Dat geluid is ook heel vervelend.
Ze doen hier met oudjaar altijd carbid schieten overdag. De paarden zijn eigenlijk altijd chill. Dan eind vd middag komt het vuurwerk, en dán begint wel de stress bij de paarden... Heel vervelend, en zo onnodig...

Wij hadden gisteren weer training buiten. Trainer was mee, maar ik moest het nu 'zelluf doen'. Paar keer echt wel flinke schrikreactie. Vooral met meerdere prikkels tegelijk/ vlak achter elkaar. Engste dingen gisteren: vrachtwagen mét oplegger die afblies naast ons, direct gevolgd door tractor mét aanhanger. Dat was stuiterwaardig. En daarna was er nog een meneer met een hoodie die aan het bellen was en daarbij met zijn handen praatte, das was ook even spannend. En een jongetje op de fiets die een fiets met bak voorop had en beetje slingerend fietste. Ook eng. De andere prikkels waren goed te doen. Er was wel een héle enge prullenbak in het park, maar ze kent het verzoek 'go touch' en dan gaat ze op onderzoek uit. Een prullenbak zal nou niet bepaald weg springen, dus aan lange teugel laten onderzoeken en daarna ging ze er zo langs.

Beetje beeldmateriaal van in het park:
https://www.instagram.com/p/CBQZpjwHa3u ... _copy_link

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:24

@Maessie, jeetje dat is schrikken! En wat sneu om te weten dat hij zo bang was en uiteindelijk in de sloot stond. Wat een avontuur, gelukkig niet zoveel aan over gehouden. Roxy leek vorig jaar ook goed uit de sloot te zijn gekomen, beide keren. Maar die zat toch helemaal vast, die heeft uiteindelijk 2 behandelingen van de osteopaat nodig gehad waarbij ze ook echt veel moest doen voor ze weer goed was.

@Skippy, wat goed dat jullie weer zijn geweest! Wat doet ze nu als ze schrikt? Wil ze nog wel wegrennen of snapt ze nu dat dat nog niet gelijk nodig is?

Ik moest gister weer zo lachen, ik ging Roxy uit de wei halen. Ze stonden helemaal achteraan, maar ik had geluk en de hele groep kwam in volle galop naar voren. Roxy kijkt me doodleuk aan en rent gewoon hard verder. Ik heb het op film: https://www.instagram.com/p/CBQuquEhdv8/

Verder moet ik zeggen dat het me dit jaar nog mee valt hoeveel dikker ze is geworden nu ze weer 24/7 op het land staat. Ik bedoel, ze is zeker veelste dik maar in vergelijking met vorig jaar deze week is het echt beter. Nu is het gras minder lang en zal ze (hopelijk) de rest van het zomerseizoen weer afvallen. Ze staat hier even heerlijk met de zweep te spelen, dat is altijd een van de favorieten.
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:29

@Lenexa ze wil wel weg, maar in plaats van direct rennen, springt ze nu eerst opzij. Als ik haar dan kan laten inbuigen of eventueel wat rondjes kan laten draaien tot ze in mijn hulpen ontspant, kunnen we weer relaxed verder. Dat is nog wel een uitdaging, soms wil ze het niet fijn laten afvloeien. Maar het moet eruit, anders heb ik een bommetje onder me. Dus ze heeft écht wel flink wat rondje gedraaid en veel zijgangen gedaan gisteren. Relaxed is het echt nog niet ;)

Wat een boefje die Roxy, lekker met de kudde mee is natuurlijk ook véél leuker! :D

Qua dik zijn is het inderdaad nog te doen op de foto ja. Vooral een hele beste buik.
Doortje ook hoor. Je houdt het er gewoon niet af als ze op de wei staan he... Ik kan de singel de meeste dagen nog op hetzelfde gaatje krijgen overigens, maar haar darmen zitten gewoon helemaal vol met grasjes, echt zo'n enorme ruwvoerbuik...

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:32

Lenexa jaah ach hij loopt weer als een kievit, en is verder toch met pensioen dus dat scheelt!
Ze zijn hier wel heel wat gewend met klapperende vrachtautos en groot landverkeer ed, maar midden in de nacht flink vuurwerk was voor hem even teveel. De hele buurt zat zo ongeveer rechtop in bed, dus niet zo gek! (Als je dan bedenkt dat t allemaal buitenaf is en iedereen op afstand woont..)

Rox heeft idd nog wel wat spekkies op voorraad. Och t goeie seizoen om weer lekker te trainen!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:53

@ Skippy, het is in ieder geval een stap vooruit van wegrennen. Spanning opbouwen en laten afvloeien valt ook niet mee als je het allemaal nog een beetje spannend vind natuurlijk. Maar toch knap dat jullie het toch gewoon doen!

Ik vond het altijd erg spannend als Roxy zo gespannen was en dan durfde ik alleen nog maar te stappen. Maar nu durf ik zelf wat meer en nu merk ik dat het voor haar veel beter werkt om dan gewoon lekker te gaan draven en een galopje te pakken. Ik denk inderdaad ook toch wat spanning laten afvloeien. Ik was altijd bang dat als ze druk wordt dat ik minder controle heb in snellere gangen, maar dat blijkt steeds niet gegrond te zijn.

@Maessie, gelukkig maar. En het alternatief van los rondlopen op een 80 weg is natuurlijk veel erger! Zelf hou ik ook niet van hard vuurwerk, laat staan die paarden. Waar ik Roxy kocht doen ze rond oud en nieuw dat carbid schieten, daar keek ze ook niet van op of om. Maar daar wennen ze dan aan, vanuit het niets ineens is natuurlijk iets heel anders.

Ze heeft meer dan genoeg spek over! Ze heeft ook kwabben van de schouders naar de schoft. Maar die zijn niet echt dikker geworden heb ik het idee. Ze heeft inderdaad een heerlijke grasbuik, nu staan ze bij ons altijd goed in het ruwvoer dus dat heeft ze altijd wel. Na een buitenrit is die buik ook zo een stuk kleiner.
Singel moet wel een gaatje langer, zeker als ik net opstap :x
Maar voor een haflinger die 24/7 op gras staat ( en niet op een kaal stuk met hooi) valt het me nog mee. Nu weer wat kilo's eraf werken en zorgen dat die in de winter eraf blijven..

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:15

Ik ben zo blij met dit blije ei <3
Mijn zus heeft voor het eerst foto's van ons gemaakt in de buitenbak.
We gingen er rijden voor de tweede keer en hebben zelfs gesprongen!
Er zijn super leuke foto's van gekomen maar deze beschrijft Silver echt enorm momenteel haha!
Afbeelding
Mijn instructrice zei mij dat hij voor het mooie nog wel wat kilootjes kwijt mag en zijn buikspieren moeten serieus getraind worden. We rijden vier keer in de week, twee dagen vrij en een grondwerk/longeer/vrijheidsdressuur dagje
Qua brok staat hij op Pavo Vital (of Daily Complete van Vitablix) met Alpengrun muesli van Agrobs met lijnzaadkorrels van Equifyt en een schepje kruidenmix (geen supplementen voor de rest)
Hij staat alleen van 9-19u op het "gras", is nu een soort mega paddock zo kaal en ze hebben zelfs hooibalen neergezet.. 'S nachts op stal met een hooinet met hooi van vorig jaar.

Iemand tips?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:23

Voor het mooie mogen ze in de zomer waarschijnlijk allemaal wel wat kwijt ;)

Gewoon lekker door trainen! Zodra je eraan toe bent ook veel zijgangen meenemen, en wat achterwaarts. Allemaal goed voor de buikspieren :)

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:36

Skippy01 schreef:
Voor het mooie mogen ze in de zomer waarschijnlijk allemaal wel wat kwijt ;)

Gewoon lekker door trainen! Zodra je eraan toe bent ook veel zijgangen meenemen, en wat achterwaarts. Allemaal goed voor de buikspieren :)

Het blijven haflingers :')
Achterwaarts is hem nooit aangeleerd voor zover ik weet want we hebben al veel manieren geprobeerd. Probeer hem het opnieuw aan te leren op mijn hulp. We zijn nu met lessen bezig met van ontspannen naar aanspannen richting aanleuning. Schouder binnen-en buitenwaarts en wijken komen er nu ook meer bij kijken dus we gaan wel goed als ik het zo hoor.
Dit was Silver afgelopen maanden, april was hij goed op gewicht, nu iets minder :’)

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:11

Afbeelding

De mijne probeer ik elke week 4x aan het werk te zetten om de grasbuik in toom te houden, niet evident :')

Vraagje, heeft iemand hier een kruising haf 'ouderwets'x modern van +/- 1,50? Ik heb een veulentje op het oog die deze hoogte zou gaan halen, maar ik heb geen idee of mijn 1,70m netjes gaat 'staan' op een iets modernere haf:')

*edit: niet op mijn houding letten, ik 'leer' terug rijden na een tibiaplateaufractuur, niet evident :)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 11-06-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:19

Jaah joh dat kan prima!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:28

@miamore kan makkelijk! Ik ben 1,75. Doortje is 1,50. Mijn vorige paard was 1,50 toen ik hem kocht als driejarige. En het paard dat ik daarvoor reed was maar 1,48, als ze dat al redde. Zolang ze niet echt echt echt iel gebouwd zijn, of jij zwaar, is dat geen issue. (De paarden voor Doortje waren redelijk bloederige paints overigens, geen hafs)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:24

Marizka, wat een leuke foto van jullie! Zo ziet hij er toch niet echt slecht te motiveren uit, hij kijkt er vrolijk bij! Silver ziet er ook zeker niet hongerig uit :Y) Wij doen ook achteruit gewoon als we wandelen, tussendoor bij longeren of bij grondwerk. Rox kan het inmiddels ook onder het zadel, maar we pakken het vaak extra mee. Ook andere grondwerk oefeningen kunnen met buikspieren helpen, wij doen zeker in de winter dagelijks stretch oefeningen waarbij ze ook de buikspieren moeten aanspannen, carrot stretches noemt de fysio het.

Mi_amore, ik rijd met mijn 1,72 ook op een haflinger van 1.49. Ze is officieel ook een tussenmaatje, al is ze nu iets massiever >;)

Hier veel regen gehad de laatste dagen, ik wilde 2 keer op buitenrit maar dat is niet gelukt omdat de lucht echt dreigde. Gister uiteindelijk best lekker gereden in de bak, galop op de moeilijke hand gaat weer even wat minder. Ik heb erg beloond op aangalopperen, nu springt ze de laatste tijd steeds verkeerd aan. Ik probeer wat meer in een bocht aan te galopperen, maar dan valt ze helemaal naar binnen dus dat werkt ook niet. Op de goede hand zijn we bezig met stap-galop. Dat gaat steeds beter, we hebben nog 1-2 drafpasjes ertussen dus gaat de goede kant op.
Ook doe ik nu na de warming up een heel stuk met doorzitten in draf omdat ze dan zoveel rechter lijkt. Ik denk toch dat ik met lichtrijden haar uit balans breng. Want ik kan helemaal niet zo goed doorzitten en toch loopt ze een stuk rechter en luistert ze echt veel beter naar mijn binnen been. Ze vind het echt heel moeilijk dus we doen steeds maar 10 minuten ofzo en dan is ze helemaal bezweet.
Gelukkig mogen we in juli weer lessen volgend, dat hebben we zo hard nodig. En een buitenrit, daar zijn we ook aan toe :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:38

@lenexa de meeste paarden hebben één achterbeen dat iets 'trager' of stuwender is. soms wil het wel helpen om dat juist op het 'verkeerde' been licht te rijden. Zo is Doortje linksachter nét iets trager. Als ik dan rechtsom op het verkeerde been lichtrijd, ontlast ik dat linkerachterbeen, en komt die makkelijker onder de massa (want ik zit er dan niet op te duwen). Na een paar rondjes is dat been weer actief genoeg en kan ik weer normaal gaan lichtrijden. Dit doe ik dus net na de gewone warming up even.

Ik was mijn ponykind gewoon even 'kwijt' dit weekend... lesklant van 11 jaar wiens pony niet graag springt, ging met die van mij 'springen'. Meisje moet het zelf nog echt leren, maar Doortje gaat overal over waar je haar maar heen stuurt in principe ;) (nou ja, op normale hoogtes dan he, hoger dan een cm of 60 hebben we nog niet gedaan. Ze vindt het geweldig, maar het is natuurlijk geen springpaard, het kost haar wel moeite om vlug genoeg te zijn)

https://www.instagram.com/p/CBaX0FynMLu ... _copy_link

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:23

Dankje Skippy, dat is ook nog een goede tip om eens uit te proberen.
Wat leuk dat Doortje het zo leuk vind, zo heb je 2 blije eien in 1 keer!

Rox loopt nu wel echt prima met haar micklem als sidepull, beter dan alle andere versies tot nu toe. Wilde zelfs een buitenritje bitloos proberen *D Vorige week wel al even bitloos op de dijk gestapt, ze was rete druk maar merkte geen verschil met of zonder bit.

En ik heb zaterdag een nieuwe auto gekocht waar een trailer achter kan! Eind juni gaan we 3 dagen achter elkaar trailerladen oefenen, hopelijk kunnen we dan ook eens op pad!
Wil zo graag met haar naar het strand en een weekend naar de Veluwe, nu kan dat straks met mijn eigen auto *\o/*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:45

Voor de Veluwe kan ik trec emst zeer aanbevelen als vakantieplaatsje!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:24

Vandaag zonder trainer, maar wel met een vriendinnetje die mee wandelde, naar het park gereden.
Doortje schrok drie keer wel wat heftiger. Een keer van een klapperende oplegger achter een bestelwagen, een keer van een tractor met enorme mestkar erachter, en een keer van een paar jongeren in een auto. Waarom dat laatste zo spannend was.... geen idee! Verder bleef ze super fijn in contact en kon ik haar fijn relaxed houden :j <3
Afbeelding
Afbeelding

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:09

Super fijn dat je Doortje toch buiten hebt kunnen rijden!
Schrikmomentjes zullen straks steeds minder vaak zijn, dan weet ze niet beter en is alles goed.
Echt fijn dat ze dan wel bij je blijft. Toch nog samen genoten super leuk!

Ik heb vandaag Silver wat langer gereden. Was eigenlijk niet vooruit te branden, zo traag en laks. Toch nog kunnen motiveren door dressuurtraining om te bouwen tot springparcourtje doen. Dat vond meneer wel leuk dus een beetje een middenweg gevonden. Hij was super braaf met springen van de dubbelsprong dat ik de rest van het parcourtje erachteraan deed. Zal de videos bij elkaar zetten en op mijn instagram plaatsen voor degenen die dat leuk vinden. We zijn niet perfect en ik moet nog leren springen zegmaar, maar kan erg trots op ons zijn!
Was goed voor de achterhand en de buikspieren, hij droop van het zweet oeps. Maar alles voor de vetjes :')