[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:20

Helaas hier mijn bijrijdpaard hoefbevangen... eigenaar wilde haar van de paddock afhalen en ze liep op eieren. Ze staat al niet op het land, waarschijnlijk door veel te rijk hooi. Hebben nu ook sinds vorige week erg groen hooi en dat is denken we de boosdoener geweest. Nu aan de pijnstillers, 3x daags koelen en in haar stal ligt vochtig zand en geen stro meer en nu heel weinig droog hooi en morgen hebben ze een stukje paddock helemaal nat gemaakt zodat ze in de modder staat. Met pijnstilling loopt ze wel goed en hard en is er amper wat aan te melden tijdens het stappen op het zachte zand dus zijn er denk ik op tijd bij gelukkig. Ze is wel jaren geleden ooit een keer bevangen geweest.

Had woensdagavond een fotoshoot gepland maar die is afgezegd helaas :(

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:08

Hebben jullie ook allemaal genoten van het mooie lange weekend? Ik heb zaterdag met een stalgenoot buitenrit gedaan, Roxy is hengstig en plakte echt aan de ander vast. Zo erg zelfs dat ze niet voorop wilde( behalve richting huis) en als de ander ons er dan langs wilde laten stonden we stil :D

Vandaag zelf hetzelfde stuk gedaan, heerlijk 2 uur op pad geweest. Ze was super alert maar uiteindelijk schrok ze maar 1 keer echt. Ik moest er wel 1 keer af door fietsers op het ruiterpad. Die hoorde daar niet, daar had ze groot gelijk in.
Verder heerlijk 2 stukken kunnen galopperen al stonden we de tweede keer ook vrij abrupt stil want ze zag iets in het riet. Omdat het hele rondje zo'n 3 uur duurt rij ik nu naar het rondje toe en steek er dan in, keer om en steek nog een keer die andere kant op voor het water plekje. We hebben zelfs met lange teugel dat eerste stuk steken terug gedraafd. Dat deed ze normaal op hoge snelheid met ruzie dus was hier zo onwijs blij mee. Omdat ze zo aan het miepen was doen we terug express door het dorp. Dat is pas spannend ;)
Ben wel een beetje trots dat we gewoon alleen op pad kunnen!

Afbeelding
En nog een moe en gepaneerd weer naar de wei:

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:31

xxxmh schreef:
Helaas hier mijn bijrijdpaard hoefbevangen... eigenaar wilde haar van de paddock afhalen en ze liep op eieren. Ze staat al niet op het land, waarschijnlijk door veel te rijk hooi. Hebben nu ook sinds vorige week erg groen hooi en dat is denken we de boosdoener geweest. Nu aan de pijnstillers, 3x daags koelen en in haar stal ligt vochtig zand en geen stro meer en nu heel weinig droog hooi en morgen hebben ze een stukje paddock helemaal nat gemaakt zodat ze in de modder staat. Met pijnstilling loopt ze wel goed en hard en is er amper wat aan te melden tijdens het stappen op het zachte zand dus zijn er denk ik op tijd bij gelukkig. Ze is wel jaren geleden ooit een keer bevangen geweest.

Ow jeetje, wat naar! Beterschap! :(:)
Kijk wel uit met pijnstillers, want sommige zorgen juist voor hoefbevangenheid helaas...

Lenexa schreef:
Hebben jullie ook allemaal genoten van het mooie lange weekend? Ik heb zaterdag met een stalgenoot buitenrit gedaan, Roxy is hengstig en plakte echt aan de ander vast. Zo erg zelfs dat ze niet voorop wilde( behalve richting huis) en als de ander ons er dan langs wilde laten stonden we stil :D

Vandaag zelf hetzelfde stuk gedaan, heerlijk 2 uur op pad geweest. Ze was super alert maar uiteindelijk schrok ze maar 1 keer echt. Ik moest er wel 1 keer af door fietsers op het ruiterpad. Die hoorde daar niet, daar had ze groot gelijk in.
Verder heerlijk 2 stukken kunnen galopperen al stonden we de tweede keer ook vrij abrupt stil want ze zag iets in het riet. Omdat het hele rondje zo'n 3 uur duurt rij ik nu naar het rondje toe en steek er dan in, keer om en steek nog een keer die andere kant op voor het water plekje. We hebben zelfs met lange teugel dat eerste stuk steken terug gedraafd. Dat deed ze normaal op hoge snelheid met ruzie dus was hier zo onwijs blij mee. Omdat ze zo aan het miepen was doen we terug express door het dorp. Dat is pas spannend ;)

[ [url=m/RRuAGE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KzbkzU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker genieten!
Hier ook heerlijk weekend ja! Hoewel ik maar alleen vandaag gereden heb. Zaterdag hoefsmid, gisteren longeren. Vandaag wel heerlijk getraind. Véél galop, contragalop, wijken in galop. Allemaal met één hand aan de teugels. Super leuk om te oefenen, en natuurlijk heel handig voor de obstakels die we vaak oefenen als je met één hand kunt sturen :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:35

Skippy01 schreef:
xxxmh schreef:

Ow jeetje, wat naar! Beterschap! :(:)
Kijk wel uit met pijnstillers, want sommige zorgen juist voor hoefbevangenheid helaas...

Lenexa schreef:

[ [url=m/RRuAGE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KzbkzU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker genieten!
Hier ook heerlijk weekend ja! Hoewel ik maar alleen vandaag gereden heb. Zaterdag hoefsmid, gisteren longeren. Vandaag wel heerlijk getraind. Véél galop, contragalop, wijken in galop. Allemaal met één hand aan de teugels. Super leuk om te oefenen, en natuurlijk heel handig voor de obstakels die we vaak oefenen als je met één hand kunt sturen :j

Ze krijgt 1 keer per dag novacam

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:53

Xxmh, wat naar! Hopelijk knapt ze snel weer wat op, zo sneu als ze zo'n pijn hebben. Stom dat zoiets als ander hooi gelijk zo een verschil maakt hé.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:41

Lenexa schreef:
Xxmh, wat naar! Hopelijk knapt ze snel weer wat op, zo sneu als ze zo'n pijn hebben. Stom dat zoiets als ander hooi gelijk zo een verschil maakt hé.

Jaa.. het was heel groen hooi. Denk ook heel vers. En dan waren we al voorzichtig om niet op het gras te zetten en juist op de paddock. Ze gaat nu wel op dieet want ze is wel echt veel te zwaar..

Afbeelding
Afgelopen vrijdagavond na het rijden lekker bezweet.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:30

Jeetje xxxmh, wat balen zeg! Hopelijk voelt ze zich snel weer beter! :(:) Was het hooi van dit jaar?

Wat heerlijk Lenexa en fijn dat het zo goed ging! :D

Wij zijn gister naar het Drents Friese wold geweest *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:34

Flicka12 schreef:
Jeetje xxxmh, wat balen zeg! Hopelijk voelt ze zich snel weer beter! :(:) Was het hooi van dit jaar?

[ [url=m/KqGgs4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Hnow8x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee of het hooi van dit jaar was. Ze vond het in ieder geval erg lekker. Het rook ook echt lekker en was echt nog groen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:56

xxxmh schreef:
Flicka12 schreef:

[ [url=m/KqGgs4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Hnow8x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee of het hooi van dit jaar was. Ze vond het in ieder geval erg lekker. Het rook ook echt lekker en was echt nog groen.

Klinkt wel als hooi van dit jaar. Dat moet sowieso een week of 6 'rusten' normaal gezien voor het gevoerd wordt. En gezien het feit dat de eerste lichting nog nergens langer dan een week of 3 a 4 binnen is, zal dat misschien de boosdoener zijn geweest. Buiten dat ze inderdaad wel wat kilootjes kwijt mag, maar dat zei je zelf al :j
Nu maar zorgen voor écht arm hooi, geen gras en wél een vitaminekorrel (geen gewone brok dus, maar echt een vitamine/mineralen korrel) en hopelijk knapt ze dan snel op!

Novacam is nog wel te doen inderdaad. Laat ze haar geen bute geven in elk geval.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:07

Skippy01 schreef:
Klinkt wel als hooi van dit jaar. Dat moet sowieso een week of 6 'rusten' normaal gezien voor het gevoerd wordt. En gezien het feit dat de eerste lichting nog nergens langer dan een week of 3 a 4 binnen is, zal dat misschien de boosdoener zijn geweest. Buiten dat ze inderdaad wel wat kilootjes kwijt mag, maar dat zei je zelf al :j
Nu maar zorgen voor écht arm hooi, geen gras en wél een vitaminekorrel (geen gewone brok dus, maar echt een vitamine/mineralen korrel) en hopelijk knapt ze dan snel op!

Novacam is nog wel te doen inderdaad. Laat ze haar geen bute geven in elk geval.

Daar doelde ik inderdaad ook op ja... Hopelijk kun je haar wat ouder hooi gaan voeren (bijv. van vorig jaar). Hopelijk knap ze snel op! :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:54

xxxmh, hoe lekkerder ze het vinden hoe ongezonder het vaak is. Heb ik zelf ook last van.. Ik moet zeggen dat ik haar hals op je foto ook wel al zorgwekkend vind. Nu gelukkig alle goede zorgen, hopelijk knapt ze snel weer op naar in ieder geval pijnloos en dan vanzelf naar een slanker en gezondere toekomst!

Het valt niet mee, de mijne is ook te dik. Maar die krijgt ook al tijden teveel voer, nu het gras steeds minder wordt gaan we ook weer afvallen hopelijk.

Flicka, dat ziet er ook heerlijk uit! Is dat ver van jullie? Ik hoop deze zomer Roxy eindelijk trailermak te maken, ik wil zo graag een weekend met haar naar de Veluwe ofzo.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:00

Doortje wordt nu ook wel iets dikker hoor, zomer en vol op het gras. Dus die staat op stal op rantsoen: onbemest biohooi bij binnenkomst, en voordroog in de nacht, maar wel een rantsoen, niet zoals in de winter een berg die ze nauwelijks op kan. Ze kunnen ook stro knabbelen s nachts, dus echt een lege maag hebben ze hier nooit.
Ik probeer daar wel echt op te letten, want ik vind HB, maar ook de kans op IR wel een risico... Blijven toch paarden die vrij makkelijk aanzetten he...

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:12

Oh echt balen dat ze hoefbevangen is!
Nu maar snel opknappen. Heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee maar lijkt me vreselijk om je dierbare pony zo te zien ;(

Ik ben er wel bang voor (hij is goed op gewicht) en zet met die reden hem s nachts niet op het land. Ik wil niet te laat zijn.. Het gaat nu super goed, hij vind het helemaal niet erg op stal (met zijn vriendje) en we houden lekker vol zo. :j

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:32

Lenexa schreef:
Flicka, dat ziet er ook heerlijk uit! Is dat ver van jullie? Ik hoop deze zomer Roxy eindelijk trailermak te maken, ik wil zo graag een weekend met haar naar de Veluwe ofzo.

Is voor ons ongeveer 45min rijden, niet super dichtbij maar wel te doen :j Zou leuk zijn! ik wil ook heel graag nog eens naar de veluwe!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:07

Ze krijgt nu echt droog oud hooi (zo noemde ze het op stal), gras stond ze al niet en at ze dus amper op een paar happen na als we aan het wandelen waren ofzo. Gewone brok kreeg ze ook amper, een paar brokjes voor het idee als de andere paarden voer kregen. De eigenaar gaf wel elke dag 3 handjes muesli, geen idee of ze dat straks wel of niet krijgt, ben gelukkig geen eigenaar dus dat scheelt. We zijn er gelukkig wel op tijd bij, hebben ook afgesproken dat de stal eigenaar nu alleen maar voert zodat wij niet teveel of perongeluk extra voeren met hooi etc. En geen appels, wortels of snoepjes voorlopig. De stal eigenaar zei misschien dat het ook een idee is op haar van het stro af te halen want dat eet ze ook veel en dan op vlas. Helpt misschien met het afvallen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:52

Anders eens met wat mensen uit de buurt die kant op Berber? Plannen we met zn allen een ritje (wel na het veulen dan :o )

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:44

maessie schreef:
Anders eens met wat mensen uit de buurt die kant op Berber? Plannen we met zn allen een ritje (wel na het veulen dan :o )

Jaaaa leuk!! Deal *\o/*

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:59

Nog niet vloeiend, nog geen kilometers...

Maar wel zelluf! (Met mijn trainer te voet achter ons aan voor de nodige coaching!)

Ze deed het goed, reguleerde haar eigen spanning zo goed als mogelijk met mijn spanning er nog bij, en ging met wat aarzeling toch steeds weer door. We hadden een paar schrik-momentjes: wind, veel groot verkeer, een Harley met typische herrie, opwaaiend karton, en een meisje op een skateboard. Het waren best wat prikkels ook, dus na prikkel nummer zoveel op rij, reageerde ze wel even met een paar huppeltjes en een sprong opzij.

Maaarrr toen we eenmaal bij de afslag richting het park waren, wilde ze eigenlijk nog helemaal niet naar huis!

Richting huis ging het tempo omhoog en stilstaan vond Doortje echt niet ok. Met veel schoudervoor en een flink staptempo weer veilig thuis gekomen. Doortje had een duidelijke mening over het feit dat ik nu óók bezig was met buiten trainen, en met samen met haar prikkels verwerken. Dat was toch het werk van die andere tweebener, mijn trainer, die die er nu naast liep?! Ik was degene bij wie ze toch juist weg kwam met gek doen?! Hmmmm... :')

Kort stukje film - het gaat slingerend omdat ik steeds haar in beweging probeer te houden, in plaats van hard been te geven, geef ik zacht been en haal ik het gewicht van haar schouder af steeds, zodat ze niet blokkeert:
https://www.instagram.com/p/CBBbEjBn0kf ... _copy_link

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:26

Jeeej! Wat goed van jullie! Superknap, alles hoeft ook nog niet perfect als het maar te handelen is. Zelfs al ga ik met de meest brave paarden, ook die zie ik wel eens schrikken. Zolang ze niet als een malloot wegrennen is daar niks mis mee.
En ach sommige stukjes van ons zien er ook zo uit hoor, als het spannend is worden wij ook wat onzeker.
Maar dat was eerst 10 keer in 1 rit, nu misschien nog 1 of 2 keer als er echt iets spannends is. En soms ineens bij een picknick bank waar we ik denk toch al een keer of 50 langs zijn gekomen het afgelopen jaar.

Vond je het leuk?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:29

@lenexa nee perfect hoeft zeker niet! Ze wordt ook nooit een 'dooie', dat is ze in het werk in de bak of met spelen ook niet. Maar niet wegrennen en niet steigeren. Dat zijn de afspraken die we maken nu.

Ja, vond het op zich best leuk, maar was vooral nog heel druk met mijn eigen 'gedrag' als reactie op het gedrag van Doortje, dus ontspannend was het écht niet. Was na een uurtje mentaal echt helemaal leeg, of vol, net hoe je het wil zien haha.

Volgende week weer verder hopelijk! (En met wat geluk dan in elk geval wat minder wind, dat scheelt al één prikkel ;) wind maakt paarden toch wel erg wakker meestal)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:00

@Lenexa, zeg maar gerust dik. :') Mon staat sinds een paar week weer op het gras, dus heeft zo'n heerlijke bolle buik ervan gekregen. Neemt nu gelukkig wel weer wat af.
@xxxmh, he wat rot zeg! :(:) Hopelijk gaat het snel beter!
@Lenexa, vervelend he dat stilstaan. Leuk dat je dan de volgende dag gewoon alleen probeert! Slim om ook juist even drukke plaatsen op te zoeken.
@xxmmh, oei die is ook wel flink te zwaar ja. Hoe is het nu?
@Flicka12, gaaaf DFW! Wil ik ook nog eens rijden.
@Maessie, geef ff een gil als jullie dat gaan plannen, dan ga ik kijken of ik auto + trailer kan regelen om er ook bij te zijn. Kun je ook je fokproduct weer eens in levende lijve zien!
@Skippy01, super goed zeg! Fijn dat ze braaf was en geen gekke fratsen heeft vertoond. Hoeft niet perfect de 1e keer, filmpje ziet er goed uit.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:34

Ik ga geeneens als er meer dan windkracht 3 is. Roxy wordt daar veelste druk van, dan ben ik alleen maar explosies aan het ontmantelen. Daar is geen lol aan te beleven. Hopelijk wordt dat naar mate ze ouder en wijzer wordt wat minder. De mensen die denken dat haflingers dooie zijn, hebben nog nooit de nieuwere generatie ontmoet denk ik. Soms als je haar ziet sjokken snap ik dat mensen dat denken, maar datzelfde stuk lopen we een dag erna als een of andere woeste hengst.
Ze kan echt moodswings hebben, het is een echte merrie merrie.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:52

Ik heb ook geen dooie inderdaad. Maar daarmee bedoel ik niet dat het een idioot is zodra het waait of wat dan ook, maar meer dat er veel looplust en werkwilligheid in zit. Af en toe is het ook een hittepetitje en "schrikt" hij van alles, maar daar ben ik niet echt trots op ofzo. Vind dat aanstellerij. Gebruik dat maar mooi als uithoudingsvermogen in plaats van dit soort onzin.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:08

Nou, het zijn nooit dooie geweest hoor. Ik begon als 6-jarige met een haf... Die waren toen al niet makkelijk. En dat is 25 jaar geleden haha.

Maar ze zijn wel lief, gevoelig en passen zich aan de ruiter aan. In de bak kan ik er echt een kind van drie op zetten, geen enkel probleem...

Maar met écht werk of buiten, wordt ze gewoon veel wakkerder, kan ze ook flink sjouwen. Nu nog leren dat ze niet met iedere prikkel buiten iets hoeft, dat sommige prikkels er gewoon zijn, erkend mogen worden en dan genegeerd mogen worden. Ze mag van alles vinden, zoals mijn trainer zegt 'de dag dat Doortje geen mening meer heeft, is dat de dag ze het loodje legt', maar dat betekent niet dat ze maar mag stuiteren en steigeren. Héét is één ding, achterlijk is een tweede.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:40

Ik heb geen idee, Rox is de eerste echte haflinger waar ik kennis mee heb gemaakt. En ze is nogal verschillend dan mijn oude brave new forest ruin die ik als kind had.

Bij ons op stal hoor ik toch nog regelmatig dat ze zo braaf lijkt, maar dat het af en toe toch tegenvalt ( en dat ze zo leuk ondeugend is).
En dan bedoel ik ook niet dat ze als een ongeregeld zooitje het terrein rond raast, daar is ze toch te goed voor opgevoed.
Ze is nog nooit gaan rennen/springen o.i.d. als ze druk is, ze zal ook niet zomaar wegschieten met rijden. Ja een sprong opzij als ze schrikt, maar welk paard niet. Wat ze dan wel doet als ze te druk is extra tandje erbij in de gangen die ik vraag. Dus ik spring aan in galop en in plaats van een normale galop, krijg ik een racegalop. Maar wel netjes in galop en ook gewoon terug te rijden. Op de baan weet ze zich niet altijd te gedragen, dus dat ziet er nog wel eens spectaculair uit.