Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:48

Mijn haflinger heeft boommaat 34, hoofdstel en halster maat full, beenbescherming maat full.

En hij krijgt als hij niet werkt geen krachtvoer, als hij wel werkt max 600 gram, maar meestal rond de 400 gram Pavo Care4Life, zonder granen en melassevrij (dit pas sinds 2 maanden, ik was tester van dit voer, daarvoor kreeg hij gelijke hoeveelheid Nature's Best).

Werk bestaat uit stevige bosritten van 10-20 km, met gemiddelde snelheid tussen de 8 en de 10 km per uur of dressuurmatige training, ca 3 kwartier.

En daarnaast een bult aan ruwvoer, twee keer per dag flinke hoeveelheid en hij staat 24/7 buiten met een schuilstal die hij momenteel weinig gebruikt. Zondag aangeharkt, woensdag nog geen sporen van gebruik te zien, wel dikke modderklodders op de deken van het liggen buiten in de wei :+

EngeltjeS

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:50

Afbeelding
vanavond had ik zin om even iets anders te vlechten in de manen.
Best goed gelukt voor een eerste keer!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:51

Ik voer Marstall complete, in combinatie met de fokkerijmuesli en de concoursmuesli. :)

Willy krijgt 1 kg complete, 0.5 kg concours en dat 2x daags. Met 5x pw zware training, soms nog slobber erbij
Mitra krijgt 1 kg complete, 2x daags en gaat binnenkort over op de fokkerijmuesli

Pronkdame en nadia krijgen 2x daags 1/4 schep complete en in t keuringsseiszoen heeeeel wat meer.. (afgelopen zomer 8 kg per dag!! Oa draversbrok, sportbrok, haver etc. etc.)

Verder voer ik wat op t oog en op gevoel, dus de ene keer ook wat meer dan de andere keer.. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:51

Wow, mooi, Engeltje!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:52

Wow, wat veel krachtvoer, Sita! Wat heeft 8 kg per dag aan krachtvoer voor zin?
Dan nemen ze toch amper ruwvoer meer op? En ruwvoer is toch de basis voor je paard?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:57

Thnxx Marije :)

Als ik mijn pony meer ga voeren, dan ploft ie binnen enkele weken denk ik uit elkaar :oo
hij heeft echt niet veel nodig.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:00

Iris krijgt als ze gewerkt heeft een halve schep zemelen (vanwege een slokdarm/luchtwegprobleem) met een halve schep haver en een halve schep Hartog brok. Dit krijgt ze eens per dag.
Als ze niet gewerkt heeft, krijgt ze kleine kwartschep brok, de rest is hetzelfde.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:00

Dit kregen ze op de locatie waar ze keuringsklaar gemaakt werden.. Een heel seizoen keuringen en de training daarvoor vraagt ontzettend veel van ze. Met heel veel krachtvoer drogen ze mooi op en zetten ze geen buik aan.
Nu krijgen ze minimaal krachtvoer en lekker ruwvoer.. Volgend jaar ga ik ook niet meer zoveel geven.

Dit is een van de merries in keuringsconditie..
Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:08

Nikita krijgt als ze werkt +/- 600gr normaalbrok van healthy herbs per dag anders minder, ze krijgt er wat dailyplus bij en in de winter wortelen extra. Ze krijgt ook 2x in de week slobber. Ik voer voor de extra vitamines, mineralen, energie ect, de rest moet ze uit haar ruwvoer halen.

Kwa maten gaat her hier ook alle kanten op; 185 voor dekens, bommaat 37,5, full voor hoofdstellen/halster, pony voor peesjes maar moet er extra elastiek aanzetten.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:15

Reden dat ik dit vraag is dat de mijne ook vrij weinig krijgt. Voldoende ruwvoer en maar 1/2 brok per dag en daarbij ongeveer 1/4 tot 1/2 Pavo Sports fit muesli. Maar vind haar de laatste paar maanden wat 'matter'. Ook niet zo heel gek want we hebben best fanatiek gereden en getraind en nu nog. Gaan dit langzaamaan maar iets verhogen zodat ze er wat makkelijker doorheen kan komen...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:17

Paulusjuh, hoe oud is je haflinger? :)
verharen/dikker in de vacht komen, vergt ook veel energie :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:18

Rowan krijgt 400gr per dag Besterly mineralenbrok. Dit zit standaard in de voermachine in de hit. Daarbij een handje lijnzaadbrok per dag. :) Ik train 4x per week vrij intensief. Verder beweegt ie veel in de hit en staat ie soms in de molen.

Wel 300 minuten per dag ruwvoer. Wisselende kwaliteit (kan ik helaas niks aan doen). Hij blijft wat te dik, maar ik wil niet minder dan dit aan ruwvoer geven ivm weer en kou etc.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:19

300minuten per dag ruwvoer? waar moet ik aan denken??
of sta je op een stal met 'voermachine's'??

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:21

EngeltjeS schreef:
Paulusjuh, hoe oud is je haflinger? :)
verharen/dikker in de vacht komen, vergt ook veel energie :)

Ze wordt volgend jaar 13. Ik bedoelde niet het verharen, daar heb ik haar een handje mee geholpen d.m.v. te scheren :)

Maar als je in verhouding kijkt naar de hoeveelheid voer (tot nu toe dan nog die halve + wat muesli), dan klopt het niet helemaal. Dan is het krachtvoer toch aan de lage kant. Als ik rij dan trainen we toch wel op L1 a L2 niveau dus dan vraag ik best wel wat. Wat ik soms een beetje mis is wat meer power. Terwijl ik merk dat ze het wel wil.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:23

Hmm... lastig.
Ik wacht nog even andere reacties af van anderen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:25

kan je best beetje bijvoeren hoor, zoveel krijgt ze niet. Misschien kan je wat extra geven als ze heeft gewerkt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:28

EngeltjeS schreef:
300minuten per dag ruwvoer? waar moet ik aan denken??
of sta je op een stal met 'voermachine's'??

Rowan staat in een hit-actief met voermachines inderdaad. :) Hij kan ongeveer 14 minuten per uur ruwvoer eten, verdeeld over 24u. Kleine porties de hele dag verdeeld. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:31

Nelleke, dat klinkt echt ideaal!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:34

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:51

Wel ideaal Nelleke, das met inloopstal toch enzo?

Leuke vlecht Engeltjes , ik kan bij asra ook weer hengstenvlechten leggen, maar zodra ie nageeft dan springen er enkele plukjes uit haha, nog even wachten voor dat weer kan.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:02

Grappig dat het voeren van Haflingers zo verscheelt van elkaar. Die van ons werd na een wormbesmetting en een kaal landje deze zomer toch wel aan de magere kant. We zijn na het aanpakken van de wormen ook wat gaan bijvoeren. Nu is hij mooi stabiel en precies goed naar mijn idee. Almiro krijgt nu 2x 0,5 kg basisbrok p. dag en daarbij een halve schep spelt graan (ook 2x p. dag). Daarnaast 4 keer een plak hooi per dag. Soms, omdat mijn dochter dat zo leuk vindt om te doen, krijgt hij slobber als extra.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 06:38

Mando krijgt de hele dag door kleine porties ruwvoer (de grote paarden van stal een hele bult ruwvoer)
2x per dag halve kilo vippagraan van hypostar

1x per dag als hij niets doet halve schep muesli met poeders Multivit en Gluco Balance van Phytonics.
Zelfs in de winter de Gluco Balance want hij is 2 jaar geleden in de winter licht bevangen geweest maar dan krijgt hij maar
een kwart schepje ervan. Als hij gewerkt heeft is dat een hele schep muesli
Dit is de muesli van Treurniet uit Berkel en Rodenrijs van Sporthorses (ja als fries nog steeds westerse muesli geven) :oo

Verder iedere zondag slobber omdat hij op de dag in een zand paddock staat en het toch een Haflingerkliko is en de blaadjes opeet
en ik geen zin heb in zandkoliek.
(hoe bedoel je controlfreak om alles uit te sluiten) B-)

Hij traint 5 dagen per week zowel onder de man, longe, aan de hand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:39

Jip kreeg als manegepony 2x per dag 1 kg sportbrok en 1x per dag een pluk hooi. In de zomer, als hij 12 uur per week strandritten maakte als begeleidende pony en daarnaast zijn rondjes in de lessen liep, kreeg hij 2x 1,5 kg sportbrok.
Ik heb dat voerregime 180 graden omgegooid toen hij bij mij kwam. Hij kreeg toen onbeperkt ruwvoer (het was midden in een vorstperiode, hij was vermagerd, hij kwam van 24/7 op stal naar 24/7 buiten met schuilstal) zonder krachtvoer.
Hij krijgt nu alleen wat krachtvoer op werkdagen, zo'n 5x per week. Maar niet meer dan 600 gram.
En mijn ervaring is dat Jip op dit voerregime vele malen fitter is dan de periode dat hij op 2 of 3 kg brok stond en dat hij zeker niet minder hard werkt!
Hij is nu mooi bespierd op plekken waar ik zijn leven lang nog nooit spieren had gezien.
En hij krijgt ook nog eens krachtvoer van lage energetische waarde, eerst Nature's Best, nu Care4life.

Kortom, meer krachtvoer is niet perse de oplossing bij paarden die tam zijn.
Wij rijden 3 x per week stevig tempo in het bos gecurende 1,5 tot 2 uur.
Hij is na 3 kwartier fanatiek dressuurtrainen fysiek veel minder moe dan van die twee uur,tempo in het bos. Mentaal kost de dressuurtraining wel meer.
Paarden die hard werken en tam zijn, krijgen die voldoende afwisseling?
Maken die wel eens een sprongetje, een.buitenrit, if elke keer weer diezelfde dressuuroefeningen?
Ik denk dat je met afwisseling in het werk meer,rendement kunt bereiken dan met alleen maar meer krachtvoer erin.
Meer krachtvoer betekent nl automatisch dat er mibder ruwvoer opgenomen kan worden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:31

Marije_jiplover schreef:
Kortom, meer krachtvoer is niet perse de oplossing bij paarden die tam zijn.

Dat ben ik idd met je eens.. :j
Mijn oude merrie was ook heel tam en alles, daar gingen op den duur ook kilo's krachtvoer in. Maar daar werd ze nog maar meer en meer slomer van. Op den duur hebben we helemaal 'niks' meer gegeven en toen was ze ineens stukken 'sneller'..

Vanochtend een lekker buitenritje gemaakt met 2 vriendinnen en daarna heeft mn bijrijdster op Pronkdame gereden.
Was de 6e x dat we er op zaten, ging echt super!

Afbeelding

Afbeelding

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:33

Leuk Siet!
Ik moet toch altijd wel lachen, startpagina FB door gescrollt, en hier alles weer tegenkomen xD

Ik ga zo naar Asra lekker bitloos rijden, heb ik ineens zin in .

Kreeg een mail over allround kampioenschappen, 2 maart .
Kriebelt me wel en dan daar misschien eens springen :j