Ermelo-weekend 2013 --> datum bekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ermelo-weekend 2013 --> datum bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:29

Precies.

Zo had ik laatst wedstrijd en ik start vrijwel altijd uit mn hoofd aangezien vriendje niet wil lezen maar die stond paar meter van de juryauto af foto's te maken. En hoorde de hele proef een discussie.. Wat is dit voor een paard? Ja het lijkt wel gewoon een palomino nrps ofzo. Hele discussie en aan het eind van de proef hebben ze hem gevraagd wat voor ras het was... Tja gewoon een haflinger :D :D :D

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:32

Lees hier iets over dat de jury in Gelderland liever geen haflingers ziet maar dat is natuurlijk niet waar! De jury dient ten alle tijden onpartijdig te beoordelen wat er in de ring komt! Ik rij nu met Manchester een jaar wedstrijden en krijg juist heel leuk commentaar en de jury roept me regelmatig bij zich om me te complementeren! Heb hiervoor ook nog met 2 haflingers wedstrijden gereden en behaalde daarmee ook goede punten en prijzen. Heb nooit het idee gehad dat ik benadeeld werd. Bij de pony's is het juist makkelijker om te starten als bij de paarden! Wel moet je er harder voor werken en kan een kwpner vaak makkelijker bewegen met meer swung! Maar dat is een keuze die maakt als je voor het haflingerras kiest. Ik heb liever een veelzijdige haflinger waar ik lekker alles mee kan doen :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:28

Amen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:25

Ze horen indd onpartijdig te zijn maar of ze dat altijd zijn?

Ik heb iig nog geen last gehad, wel in Markelo dit jaar lage punten gereden maar kijkend naar de andere coupons hadden de nummers 1
180 en 178 punten en dat waren geen haffies haha

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:07

Birmaantje schreef:
Lees hier iets over dat de jury in Gelderland liever geen haflingers ziet maar dat is natuurlijk niet waar! De jury dient ten alle tijden onpartijdig te beoordelen wat er in de ring komt! Ik rij nu met Manchester een jaar wedstrijden en krijg juist heel leuk commentaar en de jury roept me regelmatig bij zich om me te complementeren! Heb hiervoor ook nog met 2 haflingers wedstrijden gereden en behaalde daarmee ook goede punten en prijzen. Heb nooit het idee gehad dat ik benadeeld werd. Bij de pony's is het juist makkelijker om te starten als bij de paarden! Wel moet je er harder voor werken en kan een kwpner vaak makkelijker bewegen met meer swung! Maar dat is een keuze die maakt als je voor het haflingerras kiest. Ik heb liever een veelzijdige haflinger waar ik lekker alles mee kan doen :D

Nou kan je vertellen dat ik tussen de paarden 10 à 20 punten minder scoor dan tussen de haflingers.... Heb zelfs al een keer gehad dat ik de ring uit gezet werd en maar met een ander paard terug moest komen omdat hij een haflinger was.. (letterlijk gezegt) later de jury toch wel even verteld dat ze dom zijn dat ze me niet hebben laten starten omdat ik een leuke haflinger heb. Deze jury doet veel op die locatie jureren en kom ook niet meer naar die locatie omdat ik de sfeer niet leuk vond. (ook al is het geen 5 min van me huis).

Donderdag m'n eerste les bij een nieuwe instructeur!! Ik ben enorm benieuwd! Hopelijk kunnen we er nog wat meer uit halen dan dat we al gedaan hebben bij m'n oude instructeur (ze leerde me geen drol meer en wil juist oefenen met de midden gange maar kwam totaaal niet verder met deze)

Onpartijdig zijn ze niet altijd hoor. De ene houd niet van wit, de andere niet van bruin en er zullen dus ook wel jury's zijn die niet van haflingers houd. En ze zullen daar altijd dan op oordelen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:58

Daarom zette ik dus een vraagteken erbij.

Dat zou jou letterlijk die ring uitgestuurd hebben, is zwaar belachelijk zegt veel over de jury.
Mij hadden ze alleen niet zo makkelijk uit de ring gekregen stelletje mafklappers bah bah.

M'n instructrice nog een bekende ook heb ik super fijne lessen van en ze is helemaal fan van Asra.
Vroeger zelf ook met een hafslinger Z2 geweest , nooit verwacht joh maar wel cool!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:33

Helemaal bij om te horen dat er ook instructrices zijn die zelf ook een haflinger hebben gereden en dit weten te waarderen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:06

Ja maar vooral van haar had ik het niet verwacht, was wel een beetje verbaasd want in die tijd waren de sporttypes er nog niet zo zoals nu :)

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:35

volledig met Birmaantje eens!

wij moeten met onze haf misschien 200% geven, en iemand met een kwpn 100% of misschien soms wel minder.
maar hier kies je ook voor als je met je haf wedstrijden wilt rijden.

mijn record punten heb ik zelf tussen de sjieke kwpners gehaald had 201 punten (L1)
jury vond ons een mooie combinatie, en vond mijn haflinger het erg goed doen.

ik heb het nog maar 1 keer mee gemaakt dat ik niet gewaardeerd werd, meneer zei het toen ook zelf tegen mij.

verder nog geen problemen gehad.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:38

Idd Birmaantje!

Ach niet iedereen die geen Haflingers heeft op dit moment vind Haflingers ook per definitie niets. Ik heb 2 jaar geleden een aantal lessen gehad van een amazone die internationaal YR reed in het B-kader en weet ik wat ze allemaal nog meer voor elkaar heeft gekregen al. Zij heeft voor zover ik weet niks met Haflingers, eigenlijk bruine sportpaarden zoals hoe iedereen ze zou willen zien voornamelijk. Ik kende haar al langer en toen mijn instructrice met zwangerschapsverlof ging net voor de BK bood zij aan mij even verder te trainen. Echt super! Tijdens de les zei ze ook echt: grappig eigenlijk, je weet dat het een haflinger is, maar je ziet het alleen aan de kleur...

Je moet mensen dus ook gewoon min of meer overtuigen van de veelzijdigheid van een haflinger. Voor veel mensen is het gewoon nog steeds de boeren knol van vroeger, die weten niet beter... En zoals al gezegd, menig haflinger loopt de bruintjes er gewoon uit!

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:40

Ik denk niet dat we met Haflingers perse beter ons best moeten doen dan met een kwpn'er, maar we moeten gewoon geluk hebben met de manier van jureren van een jury! In principe kunnen wij onze Haflingers net zo makkelijk goed voor elkaar hebben dan een bruine. Ook die kunnen kort zijn en weet ik wat

enefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:53

Ik had op de wedstrijden ook altijd heel verschillende meningen, teminste in de B.

Kreeg op inrijterrein altijd van een man of 3/4 te horen dat ik een leuke pony had en ik werd door van die kinderen op mooie pony's tijdens het inrijden echt aangekeken van tss een haflinger.. maar ik ging wel bijna altijd met de 2e/3e prijs en een dikke winstpunt naar huis.. stond altijd boven die kak wijven :)
In het l1 nu gaat het klote.. maar komt omdat ik Mika er niet meer aan krijg, nouja dan val je wel op met je haf.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:15

Met Cato start ik in Duitsland tussen de paarden zowel met springen als dressuur. En daar is het helemaal niet normaal dat er een Haflinger tussen de paarden start, pony's worden zelfs geweerd......... Toch rijden we ons regelmatig in de prijzen, met mooi commentaar op het protocol. Met springen gaan we voor stijl en ook daar krijg ik regelmatig positieve opmerkingen. Je moet jezelf gewoon in de kijker rijden en weten wat je sterke punten zijn. Daar moet je extra je best voor doen, om de mindere punten te camoufleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:55

Dat is wel leuk in duitsland rijden :) hoe werkt het systeem daar eigenlijk? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:02

Mijn instructie heeft vorige week op Mando gereden.
Ze had de grootste lol.
Zelf start ze zzl met een kasteel van 180.
Toen ze ging doorzitten had ze de grootste lol.
Mando doet alles maar is niet makkelijk in t rijden.

Altijd fijn als ze dan zelf eens voelen hoe t werkt.

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:27

Het is en blijft jurysport en iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeur dus daar kan je gewoon weinig aan doen. Ik heb ook weleens bij een jury gereden die vond dat haflingers niet thuishoorden in de ring maar ik was wel 1e. Ik ben vroeger weleens meegeweest op jurycursus en het is gewoon heel belangrijk hoe die cursus gegeven wordt. Hoe er gekeken wordt naar andere rassen en hoe men die moet beoordelen. Denk wel hoe hoger je in de sport komt hoe moeilijker het wordt aangezien haflingers natuurlijk niet zo'n atletisch lichaam hebben als een kwpner. Toch is het mogelijk aangezien er toch al best veel haflingers Z en hoger rijden tussen de paarden. :j

Ladyspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:54

Ik heb gisteren wedstrijd gehad, en had in het M2 niet lekker gereden en de punten waren terecht geen winstpunt, altijd hoop je er wel op eente.

In de M1 had ik ook niet lekker gereden, hij maakte zicht sterk en had mijn handen vol aan hem en ja hoor prijsuitreiking, eerste met 192 punten! Zo kan het ook gaan en gebeurd het bij mij ook weleens.

Ben 1 keer op wedtsrijd toen in de winter toen ik net geschoren had bij de jury geroepen of ik wel het goede paard bij me had want er stond voskleur op mijn coupon 8)7

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:06

@Ladyspot: proficiat met je punten en nog even en je kunt Z starten. Goed gedaan.
Blijft soms nog lastig voor de jury dat een haflinger echt een voskleur heeft!hahaha

Ladyspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:03

Birmaantje schreef:
@Ladyspot: proficiat met je punten en nog even en je kunt Z starten. Goed gedaan.
Blijft soms nog lastig voor de jury dat een haflinger echt een voskleur heeft!hahaha

Dank je, nou Z duurt nog even denk haha, vind M2 zon rotklasse, Walando nu 3 punten in het M1 dus hebben nog even te gaan. En Nance die was gewoon weer heel stout, ging vol in de staak in mijn proef helaas.

Ja dat vinden ze echt lastig, maar het was zo irritant was proef al begonnen en toen kon ik weer overnieuw beginnen, weg concentratie.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:07

Birmaantje schreef:
Het is en blijft jurysport en iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeur dus daar kan je gewoon weinig aan doen. Ik heb ook weleens bij een jury gereden die vond dat haflingers niet thuishoorden in de ring maar ik was wel 1e. Ik ben vroeger weleens meegeweest op jurycursus en het is gewoon heel belangrijk hoe die cursus gegeven wordt. Hoe er gekeken wordt naar andere rassen en hoe men die moet beoordelen. Denk wel hoe hoger je in de sport komt hoe moeilijker het wordt aangezien haflingers natuurlijk niet zo'n atletisch lichaam hebben als een kwpner. Toch is het mogelijk aangezien er toch al best veel haflingers Z en hoger rijden tussen de paarden. :j

Inderdaad het kan wel !
Ik ken er een wel een paar waarvan ik me afvraag wat die erin doen.
Maar goed dat zijn meestal diegene die bij 10 winst meteen doorgaan, terwijl ik liever een tijd ruim winst rij in het M i.p.v na 15 of meer wedstrijden er 10 te rijden en meteen die stap naar het Z maak.

Lijkt me niks..

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:30

Nou ik moest er niet aan denken om nog zo lang door te rijden in de klasse. Toen ik mijn punten bijna had voor het L2 begon in bij wijze van al echt op het M1 te richten, omdat naar mijn idee de klasses zo zijn opgebouwd dat je een 'basis' creëert en je het jezelf en je paard alleen maar makkelijker maakt door vooruit te denken. Dus als ik dan in het L2 mijn punten bij elkaar had voor het M, dan kon ik gewoon meteen door..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:23

Ik richt me wel op M1 niveau en ook in mijn lessen maar om nou gelijk door te knallen als ik in de huidige klasse amper winspunten rij , nee daarvoor ben ik misschien te onzeker maar dat zal ik niet snel doen .

Dat basis verhaal ben ik met je eens :j denk echt dat het zo opgebouwd is !

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:28

Hoezo amper winstpunten? Volgens mij rijd jij regelmatig rond de 190. Of niet?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:37

Ik noemde een voorbeeld haha.
Ik heb in de L2 nog maar 2 wedstrijden gehad.

Maar dit ging over het voorbeeldje wat ik verderop in deze pagina gaf, dat er (ook bij paarden) soms dieren in het Z lopen die imo nog niet Z klaar zijn en het meestal ruiters zijn die bij 10 wp's meteen door knallen terwijl ze die met moeite bij elkaar hebben gereden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:34

Maar komt ook omdat je niet terug mag naar een klasse, bij springen mag het wel..
Misschien daarom, het is ook maar een mening ik ben zelf zo'n twijfelaar dat ik me erover verbaas hoe snel mensen om switchen :)