Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:08

Wat betreft het plaatje, daar ga ik helemaal in mee. Daarom heb ik, toen ik wedstrijden wou rijden, ook een KWPNer van ruim 1.75m gekocht...
Maar ik rij puur recreatief en kan mij niet zo druk maken om het plaatje. Zou zelfs nog wel eens een Haflinger wedstrijd durven starten wat dat betreft.

Hebben jullie Haflingers ook van die rare maten? Iris heeft wat betreft de breedte van het hoofd full, in de lengte cob, peesbeschermers pony, strijklappen full en dekenmaat 195!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:11

Ja!! Toot heeft ook hele vreemde dekenmaten...
Dekenmaat is 185 van HH, Sectolin etc. maar ik weet niet of ie iedere deken zou passen in deze maat.
175 is echt te krap voor hem...

Leuk dat jullie maten vergelijken en kijken naar het plaatje :)
ik ben 1.74 en Toot is 1.48 +/-.
Heb niet het idee dat ik hem in de weg zit.

Marije_jiplover

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:31

Poeh, hoop gekletst weer hier!

Ik las mensen die moeite hadden met het goed laten scharen van hun haflinger.
Jip kon dat ook nooit goed, die deed liever zij-sluit-zij, aansluiten dus.
Maar sinds ik hem aan de hand loswerk, en hem vanaf de grond keertwendingen om de voorhand, schouderbinnenwaarts en wijken van hem vraag, is dat scharen echt enorm verbeterd. Alleen al omdat je het zelf ook echt goed kunt zien en niet tegelijkertijd met je eigen lichaam tegenwerkt (dat was een probleem van mij, mijn houding). En nu zijn we zelfs bezig om mijn ouwe gebakkie de travers en appuyeren aan te leren :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:31

Marije, wat een goed punt zeg!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:08

Wil je misschien eens wat meer uitleg geven over hoe jij dat dan aanpakt? Interressant!
Probleem bij die van mij is dat ze haar hals wil verbuigen en daardoor over de buitenschouder valt.

In principe hebben we 10 punten in L1 maar ik wil pas over als het wijken écht goed bevestigd is.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:12

mijne kan prima wijken maar met wedstrijden is het opeens weg..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:30

Ik ben op de grond begonnen met tijdens halthouden lichtjes stelling vragen en vragen het binnen achterbeen naar buiten te zetten. 1 pas reactie is in het begin genoeg. Dat uitbouwen naar een keertwending om de voorhand.
En in het voorwaartse ben ik eerst met schouderbinnenwaarts begonnen, stelling vragen, binnen achterbeen onder de massa laten brengen, dan voorhand licht naar binnen vragen.
Is nog best lastig omdat geschreven uit te leggen.

Bij het probleem van verbuigen in de hals, wil onder het zadel ook wel eens gelpen om geen stelling te vragen, de buitenschouder goed te begrenzen met je buitenhand, die een soort van muur vormt.
En dan eerst met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen, op het moment dat het bjnnenachterbeen los van de grond is, je binnenbeen onder zijn buik door naar zijn buitenkant willen duwen. Als hij dan meegaat met achter, je buitenhand ruimte (naar opzij) geven, zodat de schoudwr ook mee kan wijken.
En ook hier weer, eerst met 1 pas tevreden zijn, dan weer rechtatellen en voorwaarts rijden.
Als hij recht is, nog een pas, etc.
Als dat lukt, kun je twee passen achter elkaar proberen.
Als de schouder eruit geduwd wordt, niet verder wijken, maar de schouder met buitenkant terugzetten en desnoods een volte 10 m inzetten, een beetje schoudervoor, weer rechtstellen en weer een pas opzij vragen.

Het loswerken aan de hand heeft er bij Jip ook aan bijgedragen, dat hij de zweep als verlengde van mijn arm als aanwijzer is gaan respecteren. En dat helpt tijdens het rijden, zweepje kriebelen tegen het achterbeen helpt mijn been aan die zijde om te wijken voor druk.

Hoop dat het een beetje duidelijk is?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:57

Wat een gezelligheid! Alle nieuwe mensen welkom! :D

Ik ben 1.74 en Rowan is 1.45. Ik had toen ik 'm kocht gehoopt dat ie groter zou worden gezien z'n vader 1,51 is, die paar cm zouden misschien het plaatje net wat mooier maken. Ik ben gelukkig wel slank, maar m'n lange benen zitten soms wel wat in de weg. Zo zal ik nooit met spoor kunnen rijden omdat m'n hak m'n pony nooit raakt. Hulpen met de kuit dus. :) Geen gemis, maar ik merk dat mijn eigen scheefheid op een kleine pony toch wat meer invloed heeft dan op een groot paard.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:30

Dat is een goeie tip Marije! Bedankt!
Ik denk alleen dat nu mn zadel aangepast word het inbuigen en wijken ook stukken beter gaat lukken! *hoop ik* Zadel lag niet echt optimaal meer. En anders ga ik zeker eens met je tips aan de slag!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:43

Ik werk met m ook veel aan de hand. Goed voor zijn souplesse. Vanaf de grond en inderdaad de man kan hij alles gewoon soms n beetje knutselen en dan ineens zit t knopje erop

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:45

Ik ben 1.80 en Maris is 1.44, voor de fotos nooit zon mooi plaatje vind ik. Maar ik zit haar niet in de weg dus geen probleem. Ik ben ook niet de slankste, maar zolang ik niet merk dat ik te zwaar ben dus ook geen probleem. Zal eens zoeken naar een foto.

Edit: foto gevonden
Afbeelding

Over de maten van deken enz. Marissa heeft ook vreemde maten. Van frontriem heeft ze full en de rest van het hoofdstel pony _O- . De zadelboommaat is medium, ik heb een 18"dressuur met boommaat 31. Dus rare pony. Dekenmaat is 185, alleen voor de lengte en de boeg, verder is het net een jurk := . Maar ze is dus niet de enige zo te lezen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:53

Al mijn paarden hebben boommaat 36, maat full van hoofdstel/halster, dekenmaat 185, en ponymaat van peesjes.. Ideaal kan ik je zeggen! :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:56

Nou als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet een full frontriem heb en cob neusriem bijvoorbeeld.
Een vriendin / stalgenoot heeft dat wel met haar Fries.

Asra heeft Cob van halster, full van hoofdstel , cob peesbeschermers en heel enkel full strijklap omdat harry's horse daarin is overgegaan.
Die ik heb in full strijklap zijn rondom beschermend, en dekenmaat was 175 maar sinds 4 jaar 185.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:57

Als je er meerdere hebt is het ideaal ja, maar voor mij met maar 1 is het een drama. Zie je een leuk hoofdstel, word m dus weer niet want madam past de neusriem weer niet en verzuipt in de bakstukken. Van halsters heeft ze trouwens gewoon cob, dus er zijn wel dingen normaal aan haar haha.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:58

Ik snap idd dat dat drama is.. Ben zo blij dat ze allemaal een standaard maat en dezelfde maat hebben..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:03

Dacht in het begin ook lekker makkelijk gewoon cob kopen. Maar pony past echt beter. Iedere keer de bakstukken op het laatste gaatje ziet er ook niet uit, plus de neusriem ook op het laatste gaatje is ook geen gezicht.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:08

S_uus schreef:
Nou als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet een full frontriem heb en cob neusriem bijvoorbeeld.
Een vriendin / stalgenoot heeft dat wel met haar Fries.

Asra heeft Cob van halster, full van hoofdstel , cob peesbeschermers en heel enkel full strijklap omdat harry's horse daarin is overgegaan.
Die ik heb in full strijklap zijn rondom beschermend, en dekenmaat was 175 maar sinds 4 jaar 185.

Eng.. ook dezelfde maten hier voor Madeira.. :P

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:14

Hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:15

Welkom alle nieuwelingen :)

Ik heb boommaat 33, cob hoofdstel en halster of full kan beide :P , 185 maat deken en paardenmaat peesjes.

Afbeelding

Vandaag maar eens getraind in de binnenbak in het dorp :))

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:19

Even een heel andere vraag voor de haflinger-hebbers :+ onder ons. Hoeveel krachtvoer krijgen jullie haffies op een dag? En hoeveel arbeid verrichten ze hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:20

1,5 kg brok :)

5 dagen in de week aan het werk onder het zadel. Wel nog basis maar voor haar is dat zwaar genoeg :j (4 jarige)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:24

Een klein handje brok voor de vorm, dr vriend de ram krijgt een voertje dus zij moet ook wat. Verder na het rijden(zon 2/3 keer per week recreatief) een kwart kilo brok en een halve kilo muesli en daar dan nog 100gr lijnzaadpitjes overheen. Oja, voor het rijden nog een halve koek.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:25

Ik heb alles heel verschillend. Ook vervelend!

Lot heeft een boommaat 34, pony peesjes, cob Hoofdstel en maat 185 van dekens.
Taar heeft een boommaat medium, full peesbeschermers , full Hoofdstel en 195 van dekens.

Erg handig dus :') en ze krijgen beide 1 kg per dag. Lot staat op dieet mix en taar op pavo brok voor lichte prestaties.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:26

O: 3/4 Energy control 3/4 Muesli.
A: 2/4 Energy control 3/4 Muesli.

8 jaar behoorlijke training, goede conditie (zo weer op adem) 1/2 x per week vrij.

Overigens is net een uur geleden zijn ochtend brok naar 3/4 gegaan want ochtend stond ook op 2./4

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:47

Pfoeh, wat krijgt Athos weinig voer als ik het zo lees :P
hij krijgt max. 0.7kg marstall nature. Normaal krijgt ie 0.5kg.
Meer het idee, dat hij ook wat krijgt met voeren. Na het rijden krijgt ie ook nog een handje en een peen/appel.

Marije, wat grappig. Zo als jij het verwoord, zo speel ik met Toot vaak in de bak.
Touwtje, volte vergroten en verkleinen, stukje rechtdoor: hij kan het allemaal.
nu nog onder het zadel :Y)