Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:30

Ik lees al een tijdje mee, maar zou me toch graag aan willen melden, kan dat?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:50

djuulsie schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar zou me toch graag aan willen melden, kan dat?

Tuurlijk, leuk, welkom. We lezen graag iedereen zijn dagboek verhaaltjes. Graag even voorstellen.

ps: heb net ff in je profiel gekeken, soccie is gaaaaaaf.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:53

@djuulsie, leuk.. klets maar mee..

Saskia en Surprice...

Vandaag is het afwachten..
Hij wordt deze ochtend geruint, maar heb helaas geen tijd door gekregen.
Hoop dat ze er snel zijn, want om 12.00uur moet de oudste weer van school worden gehaald.
En de andere 2 moeten ook nodig uit stal..
Maar kan hem niet alleen laten, breekt dan alles af ivm. Angst alleen te zijn.
Ben ik er bij, dan is het goed..
Maar ja, heb ook de jongste van 1,5 jaar rondlopen...

Pls. DA, hoop snel??

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:57

heel veel succes vandaag Saskia. we horen t vanaaf wel hoe t is gegaan.

Loran schreef:
@djuulsie, leuk.. klets maar mee..

Saskia en Surprice...

Vandaag is het afwachten..
Hij wordt deze ochtend geruint, maar heb helaas geen tijd door gekregen.
Hoop dat ze er snel zijn, want om 12.00uur moet de oudste weer van school worden gehaald.
En de andere 2 moeten ook nodig uit stal..
Maar kan hem niet alleen laten, breekt dan alles af ivm. Angst alleen te zijn.
Ben ik er bij, dan is het goed..
Maar ja, heb ook de jongste van 1,5 jaar rondlopen...

Pls. DA, hoop snel??

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:48

Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Julie, 28 jaar, woonachtig in Rotterdam. Ik ben nu alweer 4 jaar de trotse eigenaar van een haflingerruin van 9 jaar oud, die (vooral NIET) luisert naar de naam Socrates ofwel Soc/ Soccie. Soc is echt een allrounder, die alles leuk vindt en alles wil doen. We dressuren (vooral mn verzorgster), springen, hij loopt voor de wagen, zo nu en dan gaan we wel eens naar een crosstraining, maar voornamelijk rijden we lekker in het bos!

Meet Soccie en me :D

Afbeelding

Afbeelding

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:05

Marga:

@ Julie, wat een gave foto die 2e, ik had hem al in je profiel gezien haha. We zijn benieuwd naar jullie verhalen, leuk dat je meedoet aan t dagboek.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:36

Wil me hier toch ook aanmelden. Ik ben Lore en woon in België, heb dit topic al een tijdje meegelezen omdat ik me ook een Hafje wou aanschaffen.

En zo gezegd, zo gedaan: zaterdag gaan proefrijden en meteen paardje een week mee op proef genomen. Ik denk wel dat ze blijft, ze heeft hier al ieders hart gestolen <3

Het is dus een haflinger, een merrietje van 9 jaartjes oud. Ondanks het feit dat alles nieuw is voor haar, doet ze het super!

Zaterdagavond de eerste maal ermee thuis gereden in de buitenpiste. Dit ging goed, al merkte ik wel dat ze nog even moest wennen. Na het rijden eerst even m'n mama ermee laten stappen, daarna mijn papa.

Zondag opnieuw gereden (in het zonnetje jawel *D), was familiefeestje dus m'n nichtje wou er daarna ook even op. En ook toen was ze heel erg braaf, zelfs toen m'n nichtje dacht dat je paardjes vooruit laat gaan door met je teugels te wiebelen (zoals de cowboys in films dus...).

Maandag geen tijd gehad om te rijden en gisteren alweer gereden, was donker en dit was dus weer wat anders voor haar, maar ze was braaf. Tegen het einde zag ik geen meter meer vooruit door de mist, maar mevrouwtje liep rustig door.

Vanavond komt de veearts er eens naar kijken. Spannend :o

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:38

Julie en Soccie:

Gister eigenlijk weinig gedaan, was ontzettend moe en niet zo lekker. Dus Soc even lekker zn benen laten strekken in de bak, vlechtjes weer goed gedaan (probeer zn manen te laten groeien := ) ook nog klein beetje gepoetst. Vanmiddag wel weer ff rijden als het lukt!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:17

Saskia en Surprice:

Even na mijn berichtje gisteren, belde de dierenarts dat hij eraan kwam om Surprice te ruinen.
Dus hup, snel de andere 2 naar buiten, en bij Surprice in zijn stal gegaan om de stal even stont-vrij te maken.
Dit was de eerste keer, maar hij was zo rustig (alsof hij wist dat er wat ging gebeuren).
Nouja, de dierenarts kwam, en alles klaargezet..
Toen kreeg hij de eerste verdoving..
Binnen 1min. had ik ineens een erg suffe hengst in de benen hangen met volle gewicht..
Dus hem maar snel verplaatst midden in de stal.
Toen was het tijd om hem in slaap te brengen (2de spuitje dus), en meneer viel eigenlijk binnen notime in slaap. Ik had even niet door dat hij onderuit zakte, dus nel de dierenarts geassisteerd (keek even de andere kant op :$).
Toen hem voorbereid, en alles ontsmet.
De dierenarts was nog niet begonnen, of ik moest mijn (na 5min.!) wakker wordende mannetje plat laten liggen, en zijn hoofd.hals op de grond duwen met mijn benen en armen.
Gelukkig werd hij daar wel erg rustig van (voordeel dat dit dus wel regelmatig gedaan wordt in de stal als hij igt (leggen we hem even languit neer ;) ).
Dus de dierenarts heeft nog mooi de tijd gehad om te ruinen/hechten etc. en ontsmetten.
Toen hij net klaar was, besloot Surprice dat het maar even tijd was om op zijn eigen benen te gaan staan.
Iets wat niet wou lukken, en hij dus de andere kant weer omviel om vervolgens nog 5min. te gaan slapen/snurken..
Dus een draakje, die niet alles kan/meent wat hij wil uiten :p (fijn om te weten, is meer grootspraak :D ).
Nadien hem op de benen geholpen (soort wedergeboorte), en hij stond zo tegen mij aan te hangen, dat ik hem langzaamaan zelf zijn hoofd maar liet tillen (kon al wel weer), en kreeg van de dierenarts een penicilline-kuur. Even nakijken hoe het eruit zag toen hij stond, maar alles was picobello!!
Om 11.05 is de dierenarts weggegaan, met mededeling, dat hij weer in de wei mocht, zodra hij zich weer zichzelf vertoonde en alert was. Dit zou niet eerder zijn dan 13.00uur/13.30uur..

Om 11.45uur even een controle (de hele narcose was niet echt fijn om te zien, en ook het wakker worden blijft me nog even bij), en meneer kwam met een spurt naar me toe, begon te happen, en liep rondjes door de stal heen..
Tjah, hij oogde zichzelf, dus dan er maar uit (hoe meer beweging, hoe beter de bevordering genezing).
Dus meneer liep nog wat 'dronken'achter me aan.
Zigzagde door de bak heen, en zo naar de wei.
Waar hij de draver aan de kant drukte met zijn hoofd (kwam medeleven tonen), en ging naar de wei..
Waar hij tot 18.00uur heeft gelopen.

Toen die om 18.00uur weer naar binnen ging, wou meneer eerst niet met me mee.
Na aarzeling toch maar met mij mee gelopen, en toen weigering in de stal.
Tjah, ene kant logisch, maar na kleine aanmoediging stond hij op stal.
En kon lekker zijn biks en muesli eten.
En meneer liep wel een beetje 'pijnlijk' met de achterbenen, maar na contrle niets te zien (wat hij wonderbaarlijk toeliet).

Vanmorgen om 7.45uur even ene kleine controle.
En kreeg een knuffel van hem..
Om 8.45uur, lekker naar buiten gegaan, waarbij hij me een paar keer heeft proberen te bijten (hoezo ik voel me nog wel beetje hengst), en bij het in de bak zetten (waarbij ze zo de weide zelf in kunnen lopen), keerde hij ineens de kont naar me toe om uit te halen.
Nou, dat heeft hij dus even geweten..
Stroomdraad (had nog geen stroom aan gezet) tegen zijn kont, en meneer sprong opzij, en keek gepikeerd achterom. Om vervolgens bij me te komen en knuffels te vragen, en om mijn handen te likken..
Gek ding..

Morgen komt de dierenarts weer.
Even een extra controle, en een extra penicilline-kuur.
Gewoon uit zekerheid, dus dat is een geruststelling.

Al met al, nu dus 2 ruinen, en 1 hengstje over :)

Was een hele belevenis. En wist niet dat ik in zo'n korte tijd al zoveel vertrouwen terug kreeg van hem.
Dus was voor mij echt een bevestiging dat dit de juiste keuze is geweest (voor hem), en dat hij het dus prima naar zijn zin heeft..
Ohja, vergeet ik het belangrijkste..
Meneer is nu in 8 weken zoveel aangekomen, dat ik nu toch maar moet minderen met de biks (eerst enorm vermagerd door de spoelwormen etc., dus moest hij 1kg per dag hebben, nu mag 3/4 per dag).
Kreeg complimenten hoe enorm hij gegroeid was, en dat hij er ook beter uit zag (uitstraling).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:55

Ik wil me ook graag even voorstellen.

Ik ben Elise, 18jaar oud en woon in Sliedrecht (vlakbij Dordrecht). 3 jaar geleden werd ik gebeld of ik een hafje wilde verzorgen, dus ik kijken en gelijk verliefd <3 Sunny is een ruintje van nu 22jaar (25-05-1989) gelukkig merk je nog weinig van zijn leeftijd en doen we nog heel veel met hem. Als basis dressuren we bij een super instrectrice, maar daarnaast gaan we vaak samen de polder in en lekker crossen. Springen vinden we ook erg leuk, maar doen we niet zo heel vaak.

Hier mijn geweldige mannetje!
Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels loopt hij al minder op de voorhand, en wat meer bij elkaar.
Deze foto is van van de zomer, daarna zijn we een paar flinke stappen vooruit gegaan :j

Afbeelding

Afgelopen dinsdag had ik les met hem. Normaal rijd ik tijdens mijn lessen met een slofje (hoef hier geen commentaar op, want hij loopt niet over de slof, is alleen klein hulpmiddel voor mij) maar omdat ik meestal al zonder slof rijd en hem er dan toch na een halfuurtje goed doorheen krijg en omdat ik a.s. zaterdag onze 2e onderlinge wedstrijd heb (vorige was vorig jaar!) wilde ik deze keer toch erg graag zonder. Dit dan ook gedaan, en kreeg me toch een mooi compliment op het einde! mag nu ook in mijn lessen de slof er vaker aflaten omdat ze ziet dat ik het nu doorkrijg hoe ik hem er weer sneller doorheen kan rijden, en daar deden we het ook een beetje voor! *\o/*

Gisteren lekker naar stal geweest om eventjes te oefenen op de vlecht, wilde eerst eentje boven op de manenkam doen, maar toch uitgekomen bij een normale hengstenvlecht, onderlangs gevlochten! dat is wel even wennen, maar denk dat dit stukken beter blijft zitten dan bovenlangs! Dat gaan we vanavond ook gelijk even oefenen en ook eventjes de proefjes rijden :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:19

Fijn dat het goed is gegaan Loran!

Welkom Elise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:06

Mag ik me ook aanmelden?

Ik ben Kayleigh en ik woon in Terneuzen. Ik studeer Communicatie en ben hier dan ook full-time mee bezig door de weeks. In de weekenden werk ik als caissière bij de Albert Heijn.
Sinds maart dit jaar ben ik de trotse verzorgster van Haflinger Ivar en zijn Draver vriendin Romy. Ivar staat hier op Bokt onder de Haflingermensen meer bekend als Ief of Ivi. Het is een ruin van 1.57m hoog en helaas zijn de ouders onbekend. Hij is geboren in 2001, we rijden samen in de bak en doen ook veel grondwerk. Daarnaast knuffelen we heel wat af, want dat doen we allebei graag!

Ik heb helaas alleen de zaterdag tijd om hem op te zoeken, omdat ik een druk rooster heb door de weeks. In de vakanties ga ik vaker naar hem toe.

Het lijkt me leuk om hier te vertellen wat ik met hem doe en hoe het gegaan is en eventueel foto's te posten. :)

Afbeelding

Afbeelding

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:30

daar hebben we ivar!!! <3
welkom

vanavond les met mn mormol

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:52

Mariska en maron

Welkom alle nieuwe dagboekschrijvers.

Wat een dagen hebben we inmiddels gehad. Spannend , verdrietig, maar ook weer blij.
Kortom telefoon van de dierenarts ken ik helaas bijna uit mijn hoofd.
Na zaterdag dat maron onder het stappen is gaan liggen, hebben we een maandag een zandkoliek (waarschijnlijk) erbij gekregen. Maron was na de pijnstilling in ieder gevaL weer een stuk rustiger. Dinsdag ging het overdag aardig maar tegen de avond was het weer mis. In overleg met de dierenarts konden we het toch nog even aankijken omdat maron gewoon bleef mesten en eten en drinken.
Woensdagochtend was ik dan ook nog blij dat ik een maron aan zag komen lopen.
Woensdag was het echt een maron die bijna de hele dag heeft gelegen. Als hij mij zag dan stond hij op en ging naar de stal om op eten te wachten. We waren al van alles aan het regelen om naar de kliniek te gaan. Tegen de avond leek het weer wat beter te gaan.
Vandaag is de dierenarts geweest om maron door te spoelen met parafine. Verder waren we al begonnen een maandag met een zandweg kuur.
De medicijnen voor de bloedarmoede moeten natuurlijk ook nog hun werk gaan doen.
Maar vanmiddag zag het er allemaal weer wat beter uit. Juig niet te snel aangezien maron na 3 rondjes achter mij aan sjokken wil gaan liggen!
Dierenarts blijft zijn hart controleren maar dat klinkt gewoon prima. Hoe dat zal zijn met inspanning moeten we nog gaan uitproberen maar voorlopig zijn we blij dat maron op 4 benen staat.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:13

@ Maris, jeetje.. heb echt diep respect voor jullie zeg!!
Hoop echt dat <aron er snel bovenop is.. Lijkt me continu schrikken voor jullie..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:04

Heel veel sterkte met Maron! Wat een naar verhaal

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 00:32

@ saskia fijn dat t goed is gegaan zeg
@ Mariska, ik leef met jullie mee, hoop echt dat Maron snel de oude is.
@ Kayley: hehe eindelijk daar zijn jullie, welkom hier
@ Elise: welkom hier, zou je niet zeggen nee 22, mooi haffie hoor.

Marga en Azkaban:

ik maak me zorgen om Azzie, ik weet dat hij het erg naar zijn zin heeft op de nieuwe stal, maar ik denk dat hij zoveel stress heeft gehad op zijn oude stal, hij blijft nu maar afvallen, hij krijgt nu 's morgens en 's avonds een halve schep basis brok en onbeperkt hooi, en staat heel de dag buiten op de wei. Als hij over een week nog zo eruit ziet dan laat ik de DA komen.

Afbeelding
Afbeelding

wat vinden jullie???????

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:14

ik vind hem idd wel een beetje te schraal, bezoekje van DA kan nooit kwaad voor controle

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:48

Leuk er komen steeds meer mensen bij :) Ik zou met Azkaban een da opzoeken mijn paard staAt nu stil vanwege de blessure en alles wat ik er afgewerkt heb deze zomer begint r alweer lekker aan te komen :( Tijdje ben ik er niet geweest ik fietste er laatst langs en ze kwam naar me toe gestormd. Helaas kon ik niet blijven
Heeft iemand een idee wat ik met haar kan doen. Want ze verveeld zich heel erg.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:53

VD?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:59

Heb de DA gebeld en t uigelegd, ik ga vandaag eerst een vitaminespuit en een wormenkuur halen, als hij over een week nog afvalt komt ze langs. Maar ze wil eerst zeker weten dat hij geen wormen ofzo heeft.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:06

Heel goed, hopen dat dat het oplost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:04

Bedankt voor de welkomstwensen!

Sterkte met Maron, hopelijk is hij snel de oude! :(:)

Ik vind Azkaban nu niet te mager, hij lijkt me nu op een goed gewicht zo vanaf de foto's, maar als hij zoveel afvalt is het geen goed teken. Bezoekje van DA kan dus geen kwaad!

arankeng, ik dacht ook aan VD :)

Hier trouwens een topic van Ivar! :D [ITP] Oerknappe Haflinger tank Ivar

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:28

Vrijheidsdressuur dressuur? Doe ik al maar dat vind ze niet interessant ze doet het wel en we kunnen samen al heel wat maar ik merk niet dat zij er iets aanvint ik heb al wat dingen gedaan om het moeilijk te maken maar dat maakte geen indruk

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 17:18

Marga en Azkaban:
==============
Vandaag naar de DA geweest en een vitamineboost en wormenkuur gehaald. De vitamineboost heeft hij net gehad en de Wormenkuur ga ik hem morgen geven. Ik heb deze foto's even aan de DA laten zien en ze vindt hem idd veel te schraal, mijn gevoel was dus goed. Ze denkt dat ie na de vitamines en de wormenkuur wel zal opknappen. We hebben vandaag dus niet veel gedaan mijn lesgeefster is geweest en Azzie was megadruk, dus toch maar besloten om hem te rijden zodat ie wat energie kwijt kan. Alleen maar gestapt en een klein stukje gedraaft, denk een kwartiertje. Toen hem lekker een nieuwe deken opgegeven en terug de wei in.

Afbeelding