[HK]Haflingers laten zich weer zien,wij gaan door naar 2010!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:37

plientjedres schreef:
jeetje ik hoop voor je dat dat het is.
moet haast wel na wat jij verteld, arme pony.

even een ander vraagje, waneer hebben jullie besloten om een veulentje te fokken?
en houden jullie het veulentje of is het voor de handel?

ik kan me namelijk niet voorstellen dat je in het laatste geval winst kan maken, maar je neemt toch een groot risico met je merrie vind ik.
ben benieuwd.

Wij hebben er zelf goed over na gedacht - 6 jaar - of we Donna zouden laten dekken. Het is haar eerste veulentje en er kleven best wat risico's aan het laten dekken van je merrie en de dracht en bevalling. Na veel wikken en wegen toch besloten een veulentje te fokken.
De hengst keuze is niet makkelijk geweest. Ik wou me merrie verbeteren, dus moest ik op zoek naar een goede hengst. Uiteindelijk gevonden. Alleen vanaf het moment dat we het daadwerkelijk besloten hebben tot aan de eerste inseminatie is heel erg snel gegaan. Normaal zie ik nooit dat ze hengstig is en toen dus wel, hahaha

Onze kleine vriend die nu nog in de maak is, blijft bij ons.
Als ik mijn veulentje zou verkopen, maak ik er zowiezo bijna geen winst op. Heb al best veel geld uitgegeven om me merrie drachtig te krijgen.

En iedereen die een veulentje fok neemt riscio. Het zou heel spijtig zijn als er iets mis gaat, maar met heel veel dingen kleven risico's aan.

Het eerste minpuntje hebben wij al gehad. Gebroken griffelbeenderen, 2 maal in het linkerachterbeen. Waarschijnlijk door het schouwen gebeurt.

Ik weet wel dat ik haar niet meer weg breng naar de hengst,gewoon lekker veilig op stal waar ik haar goed in de gaten kan houden, maar voor nu zal dit haar enige kind blijven.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:41

@freya: ik vind het eigenlijk ook wel bijzonder dat het bij haflingers normaal is om ze ter plekke te laten dekken. Bij kwpn-ers gebeurt dat eigenlijk nooit, dat is altijd KI.

Nu ik dat verhaal van jou heb gehoord, zou ik bij ankie ook KI doen en niet een echte dekking.

jSophiaF

Re: [HK]Haflingers laten zich weer zien,wij gaan door naar 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:42

Er komen ook veel meer haflingerhengstenhouders ( das een goed woord voor scrabbel, hahahah ) die niet meer natuurlijk dekken en ook over gaan op KI

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:49

pff ik had zyta gekocht met het oog op fokken, helaas heeft ze zomereczeem... Nu zijn er wél plannen om als amore op haar laatste jaartjes loopt, een haflingerveulentje erbij te nemen :D Maar er zit toch die schrik in voor zomereczeem, je ziet het niet als ze maar 6 maand oud zijn he...

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:03

@ Hinke,

Ik denk dat het komt doordat ik mijn zadel voor en na het rijden op zo'n houten zadelbok leg.
Dat moet het haast wel zijn want mijn zadel kont anders niet met hout in aanraking.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:05

chipieke schreef:
pff ik had zyta gekocht met het oog op fokken, helaas heeft ze zomereczeem... Nu zijn er wél plannen om als amore op haar laatste jaartjes loopt, een haflingerveulentje erbij te nemen :D Maar er zit toch die schrik in voor zomereczeem, je ziet het niet als ze maar 6 maand oud zijn he...

Ja dat is balen ... zomereczeem. Maar wel petje af dat je niet met haar gaat fokken. Er zijn helaas genoeg mensen die wel er mee fokken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:25

Muppet, wat erg zeg :O heb echt medelijde met het beesie, en met jou natuurlijk (L) met alle stress. hoe is het precies gebeurt?

Stravero, Dat is niet wig, Dat is Storm;) me hengst. haha. was vorig jaar toen k er net opzat haha, het is z'n scheetje.

Gister trouwens les gehad. heerlijk, Appyeren en terug wijken ging ook geweldig, en midde/uitgestrekte draf kwam die heerlijk van de grond en hij ging zitte, ik in het raam kijken en het kwijl liep bijna uit me mond. haha.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:26

freya, is ZE trouwens mee overdraagbaar? dat weet ik niet. ik fok niet dus ben daar eigenlijk helemaal niet in thuis, wel een Haflinger hengst maar zit te twijfelen voor keuring, hij heeft nl witte 'achterbenen' maar hoorde dat dat niet meer mocht. verder is het echt een mega knap ding vind k zelf. (A)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:59

zomereczeem zet inderdaad in een groot percentage over, daarom fok ik ook niet ;) Ik had graag m'n eerste veulen zelf bijgehouden omdat ik anders een emotioneel wrak ben, en nog een paard met zomereczeem zie ik echt niet zitten...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:01

Dames heb net in het andere topic een update geplaatst... Gaat niet goed met daims, hij heeft vrijwel zeker long ontsteking...

Wig_love we hebben geen idee hoe het is gebeurd helaas, het is een compleet raadsel!

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:04

Volgens mij bepaald de merrie ook mee hoe het veulen er uit ziet.
Zie echt veel van Mystique weer in het veulentje

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:04

Wig_love , een wit been mag nog, maar 2 witte benen niet, ook geen aftekeningen op de benen.
Dan zou ik als ik jouw was niet naar een hengstenkeuring gaan, kost toch behoorlijk wat en is dan zonde van je geld.

En het veulen krijgt zowel van pa als ma het nodige mee. Zover ik weet is pa behoorlijk overheersend, en ik hoop ook dat hij of zij een hoop van pa mee krijgt.
We zullen moeten afwachten. En voor karakter, maakt het niet uit of die van ma of pa is. Als het maar lange benen, langere hals en langer is zijn lijf is, ben ik al dik tevreden. Voor mij wordt het toch het mooiste veulentjes van stal ( lopen er nu 5 al rond te rennen ) En nog 2 op komst, 2 haffiebaby's.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:42

na wirbelstein heeft leuke nakomelingen die hengstje van mij was ook best wel wat groter en supper lief net zoals de pappie

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:09

zo lied bianca en liedewij vandaag vrij springen volgens mij vonden ze het wel leuk
hier wat foto's

hebben ze talent
bianca ook???
Afbeelding
bianca
Afbeelding
bianca
Afbeelding
bianca
Afbeelding
liedewij
Afbeelding
liedewij

heb helaas niet hogere hindere nisse naja dit ken ook:p

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:34

Gave foto's ;)
net gereden ging wel goed :D
ben er ook achter wie der manen geknipt heeft.
ze vond het niet mooi en nu is het volgens haar weer mooi :(

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:36

@ angelabailey
nouw lekker dan
weet je wat je ken doen om het weer beetje knap er uit telaten zien
inknippen
zo dat je weer beetje dat puntige ide krijgt das van onder naar boven knippen niet teveel natuurlijk :p

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:38

oh oke ja zal het eens proberen dankje voor de tip ;)

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:40

moet je echt maar 2 cm oden hoor niet te erg
dat je het uit dunt zegmaar dat onderste stukje
:p
wij hebben ook is een nshet gehad die dat had toen had ik dat ook gedaan :p

we hebben nu een shetje van 2 ajar die nog nooit iemand vna dicht bij had gezien vete plukke ondere ze buik
binnen een maand tijd kan ie met mij mee lopen aan touwtje over de weg en zo
borstelen voetje optillen en je mag ze hoofd ook knippen :p
vind altijd wel leuk om zukke ponytje weer goed te maken :P

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:46

@ muppetmayo.. Toch longontsteking gekregen dus... Pff das heftig.. Hoop zo dat ie er doorheen komt.. Zal aan jullie denken en voor 'm duimen..

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:09

Ik duim ook mee voor jullie muppetmayo, hoop echt dat ze er snel bovenop komt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:49

@ Naomi: Superleuke foto's!! :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:59

@ Freya, moet je dan uiteindelijk ook een examen te doen waardoor je bevoegd bent om echt paarden te mogen keuren? Wel gaaf hoor!
@ Hinke, ja floor is als 3-jarige en als 4-jarige gekeurd. Toen ze 3 was had ze een eerste premie en was ze reservekampioen en toen ze 4 was had ze weer een eerste premie. :) Dus hopen dat het dit jaar ook weer zo goed gaat. Wel balen, 10 juli kom ik terug van vakantie en 11 juli is de keuring dan al.
@ Themba, wauw wat is het mooi getekend zeg.. Het heeft wel wat!
@ Angéla, welkom hier! Ik ben zelf ook net nieuw. :) Wat balen van die manen joh. :(:) Is het nou je eigen of je verzorgpony?
@ muppetmayo, pff heftig zeg.. die foto's!
@ Chipieke, wat leuk dat jullie misschien een pup kopen! Ik duim ook maar even voor je mee. ;)
@ Nathalie, balen hoor.. Afscheid nemen is nooit leuk. :(:)
@ Laura, wat raar van die houtsplinters er onder joh. Opzich was zijn reactie dus wel vrij logisch! Nou, toch fijn dat je waarschijnlijk de oorzaak hebt gevonden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:20

Zo, Matador is geruind. Het was echt een drama. Z'n ballen waren zo klein dat de VA ze bijna niet tepakken kreeg. Hij is uiteindelijk een half uur onder zijl geweest, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Wat een DRAMA!!!... pfff,,, ik ben kapot.

Mara haar uier is heel erg gegroeit.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:32

@muppetmayo ik hoop dat het goed afloopt voor je haflinger. Longontsteking is wel heftig!

Zometeen ff boodschappen doen, naar de ranzijn voor een kattenluik (geen idee hoe ik die in een glazen deur moet krijgen maar goed) en dan naar Ankie! Gisteren toen mijn vriend naar Ankie is geweest om ff te poetsen schijnt Ankie zich nogal misdragen te hebben dus het is wel ff goed als ik nu weer ff ga :P Ff longeren en dan morgen weer rijden

@ Rianne dus je bent dan eigenlijk al verzekerd van een 1ste premie? Dat is leuk ;) Ga je ook onder het zadel mee doen?

@peelie te kleine ballen? Was hij nog te jong om gecastreerd te worden?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:41

leuke foto's :D

Hinke, wilde jij nog mee naar andere weiland ?