Kirania schreef:Nu nog een goed plan opstellen om ze terug fit te krijgen... Zachtjes aan, maar toch, dat ze er niet langer uitziet als drachtige merrie. Iemand tips?
Vitaminekorrel, bio-hooi (onbespoten, onbemest) en veel beweging. Weidegang is niet per se funest voor de lijn, maar 24u per dag op een vette wei is wel makkelijk dik worden natuurlijk...
Doortje heeft dikker gestaan dan nu, zeker toen ze nog op de voordroog van stal stond. Werd ze pafferig van en wat traag in het rijden, dunne mest ook. Nu staat ze dus al zéker een jaar, ik denk zelfs langer, op zelf ingekocht biohooi met een vitaminekorrel/ graanvrije brok. Eerst kreeg ze equifyt, miste ik wat energie op, toen vitalbix active+, werd ze ril van, dus nu op marstall force en dat gaat eigenlijk prima.
En verder dus bewegen, bewegen , bewegen. Ik rijd écht geen 5/6 dagen per week, maar ze beweegt wel 5 dagen in de week actief met mij, aan de hand, onder het zadel, aan de longe... Heel bewust bezig met spieropbouw ook. En ze ziet er echt prima uit nu.

Wij hebben vrijdag weer buitenrijtraining gedaan. Ze was helaas wel ril, want vrijdagochtend was ook een nieuw paard gekomen, en Doortje bemoeit zich enorm met de andere paarden altijd. Zéker als er nieuwe zijn, is ze wel een dag of 3/4 van slag helaas. Heel normaal paardengedrag, maar niet zo handig om mee te trainen.
Zaterdag poging 2, aan de hand naar buiten. Nog steeds heel erg ril en ook niet goed aan de hulpen, maar ook niet echt stout, gewoon erg gestresst omdat ze dingen miste op het erf nu.
Zondag poging 3, aan de hand naar buiten. En ja, toen had ik weer communicatie. Ze vond het nog steeds enorm stom dat ze weg moest van de andere paarden, want hallooooo, wie weet wat dat nieuwe paard allemaal uitspookt als je weg bent he... Maar ze was keurig aan de hulpen, 'Whoa', was ook echt 'bam, stilstaan', ook vanuit draf. Wel wat hoog in de energie, maar braaf. Ze had ook minder stress, niet gemest onderweg wat ze de beide dagen ervoor wel deed.
Vandaag heeft ze vrij en dan kijken we morgen weer verder. Orders van mijn trainer zijn elke dag te gaan wandelen voor of na het trainen, of uit stappen buiten onder het zadel, net zolang tot ze het net zo normaal vindt om het erf af te gaan als naar de wei te gaan.