[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:25

Ja helaas wel, ze doen het blijkbaar al jaren zo. We zijn de afgelopen weken dus heel veel aan de hand aan het grazen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:27

Oh jeetje, daar zou ik echt niet blij mee zijn := Hopelijk gaat het allemaal goed dan! Zou haar wel goed in de gaten houden. Zeker gelet op hoefbevangenheid enzo :o
Maar wel fijn dat ze weer lekker naar buiten mogen *\o/*

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:36

Ze worden heel goed in de gaten gehouden, de eigenaar fietst meerdere keren per dag een rondje om alles te checken, er loopt elke dag een gepensioneerde veearts op het terrein die een alles ziet. Ze zijn juist heel alert op alles, dus daar vertrouw ik op. Hopelijk heeft ze het de eerste dagen zo druk met rennen en spelen dat het scheelt in eet tijd

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:37

Oeh. 24uur gelijk de wei op zou ik niet blij van worden :+
En dan liever niet eruit halen. Ook daar zou ik niet vrolijk van worden hahaha.

Maar mijne staat idd alleen op een paddock ze ziet genoeg andere paarden. Ze zou graag ook grasjes willen maar t kan niet. Jeuk..

Dan maar hooi en paddock.. beter voor t paard. Niet alle paarden zijn beter af op de wei..

Flicka, die ziet er zo echt beter uit zeg!!

Ik hou t ook bijna niet bij op mijn telefoon whaha

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:19

Ik zou het zelf liever ook iets anders zien, maar het is zoals het is. Ik ga ook niet teveel doemdenken, de andere paarden doen dit al jaren en doen het allemaal prima en daar zitten ook koudbloeden tussen. En als het toch anders bevalt dan dat ik hoop dan gaan we alsnog naar een van de andere opties

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:43

Xjeslies, jeetje dat moet een moeilijk besluit zijn geweest om te stoppen met Wheran. Nu nog maar even flink genieten dan!
Lekker naar buiten geweest dus. Echt een leuke foto van jullie samen. Hij heeft zo’n ontzettend lieve uitstraling.
Op mijn bruine tuig ben ik zelf ook super verliefd.

Kirania, ja zeker hoor... iedereen is welkom. Jammer inderdaad dat we zo’n eind bij elkaar vandaan wonen. Eigenlijk zouden we eens moeten meeten in het midden met zn allen.
Wat fijn dat het digestive nu al zo goed aanslaat. Ik lees ook goede verhalen over de Lifeforce Elite.
Ik denk dat veel stappen en draven goed is.
En dan ook heerlijk om zo weer het rijden op te kunnen pakken.

Lenexa, wordt het weideseizoen niet opgebouwd bij jullie? Ik lees een beetje in jouw bericht dat ze om de groep te vormen niet de wei af mogen.
Ik zou haar dan zeker met een masker zetten inderdaad.
Bij mij op stal wordt het altijd opgebouwd. Eerst een week een uurtje/twee uurtjes. Daarna een halve dag. En nu staan ze de hele dag. ‘S nachts gaan ze hier sowieso naar binnen. Vind ik met mijn vreetmonstertje niet erg.
Edit, ik lees dat ze gelukkig wel goed in de gaten gehouden worden. Het is soms niet anders hè, roeien met de riemen die je hebt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:13

Oef, ja, 24/7 op de weide lijkt mij idd meteen heftig. Zonder stripbegrazing of beperking? :=

Omdat we gaan verhuizen volgende week hebben we geen keuze, ik heb nog een paar baaltjes hooi om de week mee door te komen maar dat is het. Als ik terug hooi laat leveren zit ik weer een maand vast en dat zie ik absoluut niet zitten. Ze hebben nog niks door dat mijn paarden binnen de week weg zijn (geen contract, heel vervelende situatie, mijn merrie staat al 2j op hooi ondanks haar enorme allergie aan hooi/stof/schimmels) dus ik hou dat liever zo. Het gaat wel echt een enorme verhuis zijn, ik heb drie kasten en een giga hoop voer :') Bij de verhuis gaan ze dus wel meteen het gras op, maar wel opgedeeld en in stripbegrazing. Ze zijn gelukkig niet gevoelig voor hoefbevangenheid, maar als ik ze vol op het gras zet heb ik wel erg moddervette paarden :Y)

Dat stap en draf komt zeker in orde hier! Ik leer ze targetten met hun poep nu, dat is echt fantástisch als je koetst en ze slecht zijn in recht achteruit te gaan... laat ze gewoon zelf mikken met hun poep :')

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:33

Pff dat is wel heftig ja in een keer 24/7 op gras.

Kirania schreef:
Faitherr, holy moses :wow: Ziet er bijna even erg uit als toen ik Lana kocht! En ja, ze heeft dus al veel dikker gestaan dan dit :')
[ [url=m/Jdqs9M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze staat 24/7 buiten samen met mijn shet, nu nog op hooi maar gelukkig binnenkort weer op stripbegrazing. Dat gras gaat haar goed doen! Sowieso wel geen hele weide om af te grazen, want dan kan ik ze rollen _O-
Ze krijgt Brandon XL van st Hippolyt, low carb en zonder granen of melasse. Zo krijgt ze eigenlijk altijd te eten. Iets meer dan een handje 2x per dag om haar supplement in te mengen.

Vijf keer per week vind ik gewoon wat spannend omdat ze zo lang niets heeft gedaan, zou dat lukken met veel stap en draf, denk je? We deden misschien vroeger regelmatig 50 km en ze had een sportlijntje, maar toch, dat opbouwen breekt me altijd zwaar op := Voor mezelf vind ik rijden niet zo zwaar. We zijn altijd onderweg geweest, dus nu moet ik eventjes terug door die steken heen rijden van haar nieuwe vlotte stap ~~}> longeren vinden we beiden maar niks, wel vrijheidsdressuur en academisch grondwerk, maar dat mag ook niet te lang of we zitten binnen 20 minuten terug verveeld en dan rennen we gewoon samen op en neer :') dát is wel echt heftig, zij kan namelijk veel beter sprinten dan ik, oeps _O-

Hahah jaa ze was echt zwaar, nu gelukkig niks meer van te zien, ben heel tevreden met hoe ze eruit ziet! Er zou van mij nog wel ietsje af mogen maar ze heeft al een mooi lijntje.

Over je voer, dat ziet er goed uit idd! April doet het ook op vitamine brok en hooi, en in de zomer i.p.v. hoor strookbegrazing met heel hoog uitgegroeid gras. Nu krijgt ze wat muesli erbij omdat ze redelijk intensief werkt.
Over de beweging zou ik me niet teveel zorgen maken als ik jou was!
Ik zou niet 5 dagen achter elkaar aan de slag gaan natuurlijk, die 2 rustdagen kun je het best tussendoor inbouwen, en dan zou ik 3x echt iets intensiefs doen, dus flink dressuren/springen of lang buitenrijden met ook wat sprintjes bv. En 2 keer wat rustiger, dus lange stapritten en grondwerk etc.
Wij zijn wel begonnen met heel veel longeren omdat haar zadel niet goed paste die ik erbij kreeg en ik daarmee dus niet wilde rijden, maar dat vonden wij ook nooit zo leuk.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:01

Ja inderdaad, ze ziet er super uit! :D

Dat hoog uitgegroeid gras komt er hier ook van, wat groeit dat hard opeens zeg! Ik heb echt stress :')

Dat drie keer intensiefs lijkt mij inderdaad ook wel fijn. Ik ben nu vooral uiterst voorzichtig met haar omdat ik altijd vrees dat ze al terugvallen of het niet meer zal aankunnen of...of...

Maar met die dikke buik denk ik wel dat springen er even niet inzit voor haar gewrichten, brr. Daar krijg ik nachtmerries van := Mijn dressuursidepull komt volgende week ergens eindelijk toe, hopelijk, dus dan kunnen we daar ook weer mee aan de slag. Zo enthousiast om daarmee verder te gaan, met haar buikpijn ging dat echt niet meer in november.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:31

Pff echt? Bij ons groeit het gras voor geen meter, aantal weken terug ingezaaid maar de wei beheerder wilde niet sproeien etc. Gelukkig vorige week met de hitte wel een deel van de wei meerdere keren kunnen sproeien en nu voldoende regen. We hebben alleen ooooontzettend veel berenklauw en ik weet niet hoe we ervanaf moeten komen, ben bang dat dit een hele slechte zomer gaat worden, en onze vaste hooi leverancier heeft nog maar 1 baal voor ons dus dat word allemaal nog wat.

Goed dat je het weer gaat opbouwen! Zal vast snel verschil gaan zien dan! Suoer leuk dat je er ook naar uit kijkt! Springen zou ik idd nog even mee wachten :o

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:09

Margriet en kirania:
Dat was het zeker maar hij staat in de buurt dus kan m altijd nog even een knuffel brengen :)

Citaat:
Lekker naar buiten geweest dus. Echt een leuke foto van jullie samen. Hij heeft zo’n ontzettend lieve uitstraling.

Bedankt :o <3

Ingewikkeld allemaal met de wei. Bij ons was het ook wel een puzzel maar inmiddels staan ze er allemaal weer een paar uurtjes op.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:13

Xjesliess, die zullen happy zijn! :)) En wel echt fijn dat je hem gewoon nog lekker kan bezoeken, oef!

Faitherr, wat stom zeg -O- Wij hadden ook een potentiële huurweide laten vallen omdat er enorm veel reuzenberenklauw zat. Doodeng! Ik zie dat velen het uitmaaien, maar dan komt het gewoon terug, lijkt me, en uitsteken lijkt me vrij gevaarlijk, nee? := Wat een last is het toch.... :( Fingers crossed dat het snel zal groeien! Ja, gisteren was een extreem kort ritje (2 km in stap) van 20 minuten, vandaag gingen we wat langer stappen maar het weer is het er niet mee eens :Y)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:57

jaa bij ons is het inderdaad ook groot een veel, uitsteken met de hand gaan we binnenkort doen, goede handschoenen en lange mouwen aan dan zou t moeten kunnen, t is alleen heel veel. Vandaag het deel van de weide waar de berenklauw staat gemaaid, dus nu even wachten tot het weer een beetje groeit en dan uitsteken, maar het scheelt al veel dat het nu even weg is want dan krijgt het gras tenminste een kans.
Het weer was inderdaad niet heel fijn vandaag, wij hebben even gedressuurd en net toen we nog 2 minuten van huis waren begon het te miezeren wat steeds harder ging, dus toen maar in een drafje naar huis gesjeesd en net toen we de schuilstal inliepen begon het me toch een partij te plenzen. Net op tijd dus.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:36

Kirania, waarom ga je verhuizen? Voelt als een heel verhaal erachter. Heb ik denk ik net nog gemist.
Ik zou inderdaad nog even niet springen met haar gewicht zo.

Faither, balen van het hooi. Hopelijk valt het mee.

Xjeslies, fijn dat je nog wel zo even kunt gaan knuffelen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:58

Faitherr, oef zeg, net nog wat droog gebleven dan :j Superveel succes gewenst met de berenklauw, ik leef helemaal met je mee :(

Stal_fiore, Oh ja, dat is het helemaal :+ Ooit verhuisd naar deze plek omdat er achter mijn rug mijn spullen werden gebruikt + ik commentaar kreeg van de boer, continu, omdat ik mijn paard slank wilde en hij dat 'niet mooi' vond, en hij zijn paard nooit ontwormde :j Van daar dus naar hier, rustige pensionstal, we begonnen met twee paardjes. Staleigenaar kende niets van paarden maar beloofde erg veel vernieuwing. Niets van waar... Wij hebben zélf de piste opgeknapt, zelf de stallen geschilderd, zelf schoongemaakt, zelf de weides verzorgd, zelf dingen aangewezen die moesten gedaan worden en ze dan zelf gedaan,... Hij stak geen vinger uit. Ik wilde ook gras, want mijn merrie is dus allergisch aan de schimmel/stof/weetikwat in hooi, en in het begin ging dat goed. Tot mijn merrie ziek werd en ze ineengetimmerd werd door de andere ruin. Opeens kwamen er een hoop nieuwe klanten, beetje bij beetje, met warmbloeden of die volpension hadden. Opeens moest de loopstal, die lekker groot was, dienst doen als opslag ookal was die beloofd aan mij omdat het luchtiger daar is dan in een kleine stal. Mijn paarden mochten niet op het gras, want 'dan moesten ze maar bij de warmbloeden', wat wilt zeggen dat ze terug ineengetimmerd zou worden. Nu is er nog steeds geen gras, ik geef al twee jaar volop hooi en betaal de volle pot stalhuur + weidegebruik. Lichtelijk beu geworden dus. Dat, en ze voerden mijn Shetlander altijd achter mijn rug. De staleigenaar, die niets van dieren afweet, punt, stond ook regelmatig in de weide bij mijn shet. Ik zou dat nooit geweten hebben zonder de andere klanten. Ik voel me daar helemaal niet goed bij, want ten slotte mag mijn shet ook zijn rust, en moet je niet zomaar binnengaan bij random paarden.... Maar dat laatste is vooral een pet peeve :Y)

Beetje veel reden om te vertrekken dus :')

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:05

Ah begrijpelijk, gauw weg daar dus. Heb je een mooi nieuw plekje gevonden?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:08

Yes! We gaan deze week onze schuilstal bouwen en hopelijk tegen het einde van de week weg *\o/* Lekker in eigen beheer, huurweides. De ene is iets van een 0.7 Ha,de andere 0.3 ofzo. Het gras staat lekker hoog, ze zullen eindelijk terug kunnen schuilen voor de wind en regen en zon (niet mogelijk hier), en mijn merrie heeft dan niet meer zo onmetelijk veel stress van zoveel paarden te zien 24/7 :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:09

Ah lekker!! Genieten dus

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:12

ahh klinkt super zeg! En wat een nare verhalen van je vorige stallen! Hopen dat dit de oplossing is voor jullie!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:26

Ik hoop het ook! *\o/*

Gisteren tweede ritje gehad met Lana, ging super, maar was wel maar 20 minuutjes rijden. Je merkt echt aan haar dat ze weinig hard werk meer kan, ze hoeft daar niet voor te zweten. Eerste 10 minuten loopt ze lekker hard door, na 5 minuten draf loopt ze ongelofelijk traag en lijkt ze terug in een dip te zitten. Ik vraag ook niet veel aan haar, dus misschien echt omdat ze nul conditie heeft nu? Geen kracht? :=

Omdat ik wilde dat ze zelf perfect aangaf waar ze moe werd ook gewoon zonder hoofdstel/touwhackamore gereden. Na vier maanden weet ze nog precies wat het betekent om het sturen op been te volgen, dus daar ben ik wel ontzettend blij mee. Voltes en kleine voltes rijden in stap en draf met enkel en alleen zit en benen! Stiekem ben ik toch wel echt trots op mijn merrie +:)+

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:31

Dat klinkt goed Kirania, altijd lekker om met een goed gevoel af te stappen. En ook fijn dat je stal problemen bijna opgelost zijn, iets om naar uit te kijken!

Ik heb gister ook even gereden in het binnenbakje, maar we waren met 4 paarden en daar is het bakje eigenlijk te klein voor. Roxy is hengstig en dan is ze altijd erg boos naar andere paarden dus als blikken konden doden waren er nu 3 ponies minder..

Iedereen een leuke Koningsdag gehad gisteren?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:02

Haha kayenne kijkt ook altijd zo boos :')

Ik heb wat vrijmarkten af gelopen. Niets gekocht. Lekker gestruind..

Verder niets met kayenne gedaan. Vanmiddag mag ze weer aan de bak..

Ben thuis lekker met mijn vijver bezig geweest :))

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:13

Klinkt goed Kirania, lekker opbouwen.

Hahah Myrt kijkt ook altijd boos naar anderen, merries hè.

Ik heb met Koningsdag niet zoveel bijzonders gedaan. Was met een bevriend stel even de stad (Leiden) in, best gezellig maar ook slecht weer. Zijn uiteindelijk na een paar rondjes bij hen thuis voor de open haard beland.
Koningsnacht zijn we met een heel stel vriendin ook de stad in geweest. Lekker wat dansen, kletsen en een drankje.

Wendy, leuk een vijver! Hoe groot ongeveer?

Myrt had vandaag ook vrij. Morgen gaan we lekker naar de Veluwe.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:47

Klinkt supergezellig! En oh, de Veluwe, we verwachten oortjesfoto's :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:31

Hier vandaag een pittige training gehad..

Mevrouw was t er niet mee eens.. maar na wat onenigheid van beide kanten gaf mevrouw de merrie t op en kon ik heerlijk sturen! :+: ze was wit van t zweet maar dan moet je ook niet zo moeilijk doen als ik wil dat je stil staat. :roll:

En maar drammen. Ze wou zelfs omhoog.. :wow: gek dier .. maar goed. T zal de lente wel zijn :')