Lenexa schreef:Zo leuk om te zien waar jullie allemaal al zo lekker mee bezig zijn, gaan Rox en ik ook leren. Hier gisteren een goede les gehad, ze begint steeds beter te lopen. We oefenen vooral haar houding zodat de balans beter wordt. Ik heb een vervangende instructeur de afgelopen maand en dat gaat eigenlijk heel goed. Hij geeft les via centered riding en dat bevalt ons beide eigenlijk heel goed. Ik kreeg al les van deze instructeur op de vereniging voordat ik Roxy had, wel leuk om te horen dat ik zelf ook al zoveel beter ben geworden de afgelopen 3 maanden.
Centered riding is echt zo fijn! Ik heb les van 2 trainers, eentje is ook centered riding instructeur en de andere volgt intuïtief diezelfde benadering over de invloed van jouw zit als ruiter op je paard. Super fijn is dat! Ook voor je paard heel fijn, want je zit ze steeds minder in de weg.
Ik ben nu ook druk bezig met een boek over de fascialijnen in zowel het mensenlijf en het paardenlijf. Heel mooi om te zien hoe je als ruiter vaak geforceerd probeert recht te zitten, waardoor je lengte krijgt op de verkeerde plaatsen. Zo hebben we allemaal geleerd 'borst vooruit, hoofd omhoog, hakken laag, been lang' vroeger denk ik... Alleen is dat helemaal niet zo handig...
Wat je lijf moet leren is weliswaar 'hoofd recht', maar verder heb je meer aan 'schouderbladen omlaag' dan aan 'borst vooruit', meer aan 'tenen spreiden' dan aan 'hakken laag' en is het ook veel slimmer om te leren welk been je van nature langer houdt, je wil niet per se 'been lang', je wil 'bovenbeen in een hoek van 45-50 graden tov de grond' en je hak dán recht onder je heup en schouder.
Het is nog niet zo simpel. Wat ik ook een hele fijne vind om te voorkomen dat je rug hol of bol wordt: "Denk dat je op een rokje moet zitten" zegt mijn trainster dan... onderrug alleen wat verlengen dus, en buikspieren in het onderste deel van je buik aanspannen richting je middenrif en je billen dus zacht onder je lijf en het bovenste deel van je bovenlijf ook vrij zacht houden...
En ja, dat is verrekte moeilijk nog!