[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:57

Super leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en welkom! *\o/*

Faitherr, Flicka heeft dat ook altijd! Vroeg me al heel lang af wat het was... maar volgensmij is het gewoon viezigheid? Heb de benen nu geschoren en zie je er niks meer van

Vanochtend lekker blokje om geweest! Nog even genieten van het mooie weer :D

Zijn er veel van jullie die wedstrijden rijden? En welke regio? :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:35

Lenexa, fijn dat de les zo goed ging. Lijkt me echt interessant dat centered riding.

Faither, ik denk dat het opgehoopt huidvet is. Myrtle heeft het ook wel eens.

StillAngel, welkom! Wat een leukerd! Wil je wat meer over hem/haar vertellen?

Flicka, ik rij zelf geen wedstrijden. Mijn bijrijder wel, maar dat staat momenteel even stil ivm haar examens.

Vanochtend had Mn bijrijder springles. Rustig aan gedaan, aangezien ze gisteren ook al gesprongen had. Ging lekker.

Afbeelding

Afbeelding

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:52

@flicka; bedankt! Ik hoop dat alles goed gaat, vind het enorm spannend. Daarom maar gekozen voor een pony die niet zo snel onder de indruk is :')

@Stal fiore: dank je wel! Het is een merrie uit 2007 en erg braaf met buitenrijden. Met proefrijden buiten liepen we midden in het verkeer op een brug waar precies de bellen afgingen. Ik schrok maar haar maakte het werkelijk niks uit. Ook was de dierenarts bij de keuring heel enthousiast over zo'n brave pony die nergens van onder de indruk was daar ook. Ze heeft niet heel vaak getraind in de bak dus dan merk je wel dat ze graag van de hoefslag afwijkt of het tempo wat onregelmatig is (soms harder en dan weer zacht, echt zoekende). Wel loopt ze met lange teugel zelfs nog nagevelijk in stap (en draf soms ook) dus ze kan het zeker wel met training. Echter ga ik bij een paddock paradise staan met een hele kleine bak dus zal ik voor training een bak in de buurt moeten huren. Maar ik ben toch meer geinteresseerd in lol met je knol. Zou van alles willen doen, van grondwerk tot gekke clinics aan toe. :D Heb er heel veel zin in!

Wat een mooie haflinger heb je zeg! <3

wendy1987

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:16

Wat leuk dat springen! Heerlijk zeg!
En Flicka doet t ook goed! Leuk!!

En een nieuwe aanwinst, haffies zijn altijd leuk!!

En super leuk dat het weer drukker hier is! :D

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:03

Leuk StillAngel, fijn dat ze zo braaf is! Dat was ook bij mij een eis, ook ik heb een brave versie uitgezocht die in de bak dan weer nog dingen moet leren. Helemaal prima, mooi leerproces om samen te doorlopen! Het is al bijna weekend dus dan is ze er bijna, aftellen :)

Flicka12, ik rij geen wedstrijden en die ambitie heb ik ook niet. Ook ik meer lol met je knol, mede ook omdat ik veelste zenuwachtig zou zijn voor wedstrijden en er dan absoluut geen plezier van zou hebben. Maar het is wel heel leuk om te zien dat haflingers ook gewoon keurig hun wedstrijden kunnen rijden.

Stal_Fiore, Myrtle ziet er heel comfortabel uit om te springen. Is dat raar om te zeggen? Alsof je in een soort luxe stoel een berg over moet. En dat bedoel ik als een compliment. Spring je zelf ook wel met haar?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:53

StillAngel, klinkt als een hele fijne merrie. Dat bakwerk komt van zelf wel, of gewoon lekker naar buiten.

Lenexa, ze zit inderdaad als een huis. En springt makkelijk. Wel moet ze nog wat leren niet teveel gewicht op de voorhand te leggen.
Ik spring zelf eigenlijk niet. Heb 15 jaar terug voor het laatst gesprongen en dat stelde eigenlijk niks voor.
Heb wel vorige week een heel klein huppeltje voor het eerst geprobeerd. Haha, kijk maar hoe stoer ik was... not.

Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:52

Stal_Fiore, springen is springen in mijn ogen 8-)
En als je het kruisje zou verhogen tot hoe hoog ze er nu ook overheen springt ziet het er gelijk indrukwekkender uit :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:02

Hahah ik scheet wel zeven kleuren

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:40

hahah die angst ken ik Stal_Fiore! Ik had dat een tijdje heel erg nadat ik een naar filmpje had gezien. Maar ik hou toch wel enorm van hard, hoog en snel gaan dus de adrenaline junkie in mij komt soms naar boven, ons record ligt nu op de 85 cm, moet zeggen dat ik dat doodeng vind haha maar wel heel gaaf. April heeft tot 1,5 jaar geleden ook nog nooit een balk gezien dus we doen het lekker rustig aan, maar wil toch wel eens zien hoe hoog ze zou kunnen, met vrijspringen heeft ze de 1.10 al aangetikt. (ze is zelf 1.43). Ik ben nu ook wel serieus aan het nadenken om een springzadel aan te schaffen, met mijn dressuurzadel is vanaf 70 cm eigenlijk geen doen meer, dan zit die wrong flink in de weg.
dit is 2 weken terug nog, eerste keer 85 cm
Afbeelding
en dit al veel langer terug, de eerste keer 70 cm
Afbeelding
stiekem zijn onze hafs hartstikke veelzijdig.
Doen jullie ook wel eens vrijheidsdressuur? En welke trucjes beheersen jullie pony's allemaal?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:33

Lenexa schreef:
Zo leuk om te zien waar jullie allemaal al zo lekker mee bezig zijn, gaan Rox en ik ook leren. Hier gisteren een goede les gehad, ze begint steeds beter te lopen. We oefenen vooral haar houding zodat de balans beter wordt. Ik heb een vervangende instructeur de afgelopen maand en dat gaat eigenlijk heel goed. Hij geeft les via centered riding en dat bevalt ons beide eigenlijk heel goed. Ik kreeg al les van deze instructeur op de vereniging voordat ik Roxy had, wel leuk om te horen dat ik zelf ook al zoveel beter ben geworden de afgelopen 3 maanden.

Centered riding is echt zo fijn! Ik heb les van 2 trainers, eentje is ook centered riding instructeur en de andere volgt intuïtief diezelfde benadering over de invloed van jouw zit als ruiter op je paard. Super fijn is dat! Ook voor je paard heel fijn, want je zit ze steeds minder in de weg.

Ik ben nu ook druk bezig met een boek over de fascialijnen in zowel het mensenlijf en het paardenlijf. Heel mooi om te zien hoe je als ruiter vaak geforceerd probeert recht te zitten, waardoor je lengte krijgt op de verkeerde plaatsen. Zo hebben we allemaal geleerd 'borst vooruit, hoofd omhoog, hakken laag, been lang' vroeger denk ik... Alleen is dat helemaal niet zo handig...
Wat je lijf moet leren is weliswaar 'hoofd recht', maar verder heb je meer aan 'schouderbladen omlaag' dan aan 'borst vooruit', meer aan 'tenen spreiden' dan aan 'hakken laag' en is het ook veel slimmer om te leren welk been je van nature langer houdt, je wil niet per se 'been lang', je wil 'bovenbeen in een hoek van 45-50 graden tov de grond' en je hak dán recht onder je heup en schouder.
Het is nog niet zo simpel. Wat ik ook een hele fijne vind om te voorkomen dat je rug hol of bol wordt: "Denk dat je op een rokje moet zitten" zegt mijn trainster dan... onderrug alleen wat verlengen dus, en buikspieren in het onderste deel van je buik aanspannen richting je middenrif en je billen dus zacht onder je lijf en het bovenste deel van je bovenlijf ook vrij zacht houden...

En ja, dat is verrekte moeilijk nog! :+

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:36

Ik vind springen ook eng, ben er zelf één keer naar afgevallen op de tweede hindernis op een dubbelsprong en sindsdien durf ik eigenlijk alleen nog kruisjes met drafbalken ervoor.
De meeste paarden vinden het alleen heel leuk dus ik wil later met Roxy ook wel wat gaan springen. Nu doen we alleen nog balkjes stappen.
Vrijheidsdressuur zijn we een beetje mee begonnen, ze kan flemen op commando en met 2 voeten op de brug staan bij gebrek aan een blok. Ik doe dagelijks ook wat rek en strek oefeningen die we van de osteopaat kregen en dan pak ik gelijk van alles mee. Ook wel wat dingen die we met grondwerkles leren. Dan krijgt ze wat biks brokjes als ze het goed doet, dus vooral het flemen krijgt iedereen contant te zien met de hoop dat ze er wat lekkers voor krijgt.
Afbeelding

Skippy01,ik vind het ook een fijne manier van lesgeven. Ik leer ook echt ontzettend op mijn zit te rijden en dan merk je ook hoe een hele kleine wijziging in je houding je paard al heel anders doet lopen. Roxy reageert heel goed op kleine hulpen vanuit mijn zit wat er ook voor zorgt dat ik veel rustiger moet en kan zitten.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:14

Super stoer Faither! Idd lekker veelzijdig. Myrtle kent geen trucjes... of je moet veel eten een trucje vinden? Haha.

Klinkt interessant Skippy, maar inderdaad ook moeilijk.

Lenexa, grappig dat flemen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:18

@stal_fiore veel eten is ECHT wel een trucje! Ik ken niemand die dat zo goed kan als onze koudbloedenbrigade op stal (2 tinkers, 3 haflingers, een belg, een schwarzwalder en een ijslander...). De andere paarden krijgen zoveel echt niet weg hoor :D

Trucjes zijn wel leuk inderdaad, hoewel mijn trucjes vooral heel handig zijn met het oog op kunnen opstappen (inparkeren bij het opstapblok) en met het oog op lichaamsgebruik (zijwaarts stappen, spaanse pas) of nieuwe dingen zelf opzoeken ('touch' en 'pick it up' :) )

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:49

Ahh leuk zeg Lenexa! Flemen is hier ook een geliefd trucje ja!
Jaa Skippy, bij mij begon het ook vanuit praktisch, dus inparkeren naast t blok idd, en toen dacht ik dat touch wel handig zou zijn omdat ze veel eng vind, nou dat was een ontzettend goede stap, elke keer als ze iets eng vind vraag ik touch en nu gaat ze uit zichzelf idd al naar spannende dingen omdat ze het al weet. En met grondwerk doen we vooral lichaamsgebruik ja, dus wijken, appuyement, travers, schouderbinnenwaarts.
Alleen vonden we dat allemaal zo leuk dat het een beetje uit de hand liep haha.
Nu kan ze: flemen, liggen, Spaanse pas, jambette, buiging, spagaat, inparkeren, komen als ik fluit, rondje draaien, touch, zitten sinds kort, shake en kusje. Volgens mij zijn dat ze wel, we zijn nu voorzichtig aan het beginnen met steigeren maar ik moet nog even kijken hoe we dat precies gaan doen.
Hier het zitten :+ Afbeelding
En haar lieveling trucje (hele oude foto haha, hier was ze echt nog een stuk onbespierder) Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:18

Skippy, inparkeren kan de mijne ook. Super handig!!

Super leuk Faither, vooral dat zitten.

Ik ben vandaag lekker naar t strand geweest. Was weer heerlijk!

Afbeelding

Echt het beste uitzicht; blonde manen en gouden oortjes

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:36

Ooh wat heeeerlijk op het strand! Heb ik nog nooit gedaan, wil ik zoo graag nog eens <3

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:37

ahh jaloers!! Lijkt me zo gaaf! In de zomervakantie gaan wij altijd naar Vlieland dus daar doe ik elk jaar wel een aantal strandritten maar met je eigen paard lijkt me toch wel genieten zeg <3

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:59

Vlieland is ook echt heel leuk! Bij de ijslanderstal?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:24

wat een drukte hier, red het niet eens meer op mijn telefoon :')

Bedankt wendy, skippy en peerappel! We hadden 180,5 en 181 punten.

wat een schrik faither, maar ik vind haar voorpluk en vlecht nog steeds mooi hoor!

Margriet ik vind jou tuig zo mooi, vooral met dat bordeaux setje erbij!

Welkom alle nieuwe en iedereen is weer fijn aan het rijden en plezier maken :)
Wheran kent aan beide kanten de jambette en stretchen regelmatig maar niet zo veel andere truckjes.
--

Ik ga volgend jaar veder studeren op een andere school, blijf wel thuis wonen maar het reizen gaat veel tijd kosten. Ook omdat de opleiding wat pittiger wordt als nu heb ik helaas moeten besloten om te stoppen met Wheran. Het is hier eigenlijk al sinds januari bekend maar nu komt het toch wel dichtbij, van juni tot augustus werk ik op terschelling dus ben nu nog z'n 1,5e maand bij Wheran. We gaan nog lekker veel buiten rijden en leuke dingen doen komende weken :)

Gisteren ook weer een fijn ritje gereden, dan gaan we met iemand mee van buiten stal, wandelend door het dorp naar haar toe want in ons eentje met alle koningsdag-vlaggetjes zijn we niet z'n held :')
Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:39

Wat een avonturen weer zeg! Ik kan het allemaal niet bijhouden als ik even niet hier ben, oh boy _O-

Faitherr, wat een kunstjes repertoire! Ik ben jaloers haha, daar moet veel oefening in gekropen zijn.

Stal_fiore, kwijl! Mag ik mee de volgende keer :Y) We negeren even dat ik zo ver weg woon...

Xjesliess, dat jammer -O- Maar ik snap wel dat je je dan goed kunt richten op je studies!

Hier kan het afslankregime eindelijk terug beginnen, na nu nog maar 2.5 dagen op de Digestive EQ te staan krijg ik terug stilletjes aan mijn geweldig lastige merrie terug. Onze shet kwam wat te dicht bij haar voerbak dus executeerde ze een prachtige 'bok-keertwending-om-de-voorhand' _O- het zag eruit als een Facekick, hoe ze zo de lucht rond vloog om hem zo goed mogelijk weg te krijgen :')

Nu nog een goed plan opstellen om ze terug fit te krijgen... Zachtjes aan, maar toch, dat ze er niet langer uitziet als drachtige merrie. Iemand tips? :=

Hier lijkt ze misschien niet zo dik...

Afbeelding

Maar leg er een zadel op en je weet genoeg O:)

Afbeelding

Het was ons eerste ritje in vier maanden tijd, en het voelde super! Geen supertraag gewandel meer, geen gekreun als ze bergen op of afgaat of van die extreem belachelijk kleine stapjes. Ik ben echt zo blij dat dat spul werkt! *\%/*

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:29

Flicka, jaa bij beide eigenlijk, zowel seeruyters als bij de ijslanderstal, ik heb zelf heel lang de IJslander van een vriendin gereden, en dat is nu dan ook Aprils weide maatje! Dus ik ben stiekem wel een beetje IJslander fan, wel heftig trouwens, ik ben helemaal niet van de koudbloeden eigenlijk en ik heb een haflinger en hou van IJslanders.. hahaha.
Kirania, jaa daar heeft redelijk wat oefenen in gezeten, al moet ik zeggen dat ze ongelofelijk snel dingen oppakt en het eigenlijk allemaal redelijk vanzelf ging.
Over het afvallen, April was eerst ook behoorlijk zwaar toen ik haar kreeg, :+
Afbeelding
Bij haar is het afvallen heel snel gegaan, maar ik doe er ook wel heel veel mee, ik zou proberen om zeker 5x in de week te zorgen voor beweging, ook lange stap/drafritten helpen ontzettend goed, beter 2 uur stappen en een beetje draven dan een halfuurtje intensief. Het zal vooral in beweging zitten denk ik namelijk, en beweging hoeft overigens niet altijd rijden te zijn! staat ze veel op stal? En je kan ook logeren/wandelen etc doen natuurlijk, 5x per week erop is voor jullie beide wel zwaar denk ik.
En wat voer je? Staat ze op gras?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:46

Faitherr, holy moses :wow: Ziet er bijna even erg uit als toen ik Lana kocht! En ja, ze heeft dus al veel dikker gestaan dan dit :')
Afbeelding

Ze staat 24/7 buiten samen met mijn shet, nu nog op hooi maar gelukkig binnenkort weer op stripbegrazing. Dat gras gaat haar goed doen! Sowieso wel geen hele weide om af te grazen, want dan kan ik ze rollen _O-
Ze krijgt Brandon XL van st Hippolyt, low carb en zonder granen of melasse. Zo krijgt ze eigenlijk altijd te eten. Iets meer dan een handje 2x per dag om haar supplement in te mengen.

Vijf keer per week vind ik gewoon wat spannend omdat ze zo lang niets heeft gedaan, zou dat lukken met veel stap en draf, denk je? We deden misschien vroeger regelmatig 50 km en ze had een sportlijntje, maar toch, dat opbouwen breekt me altijd zwaar op := Voor mezelf vind ik rijden niet zo zwaar. We zijn altijd onderweg geweest, dus nu moet ik eventjes terug door die steken heen rijden van haar nieuwe vlotte stap ~~}> longeren vinden we beiden maar niks, wel vrijheidsdressuur en academisch grondwerk, maar dat mag ook niet te lang of we zitten binnen 20 minuten terug verveeld en dan rennen we gewoon samen op en neer :') dát is wel echt heftig, zij kan namelijk veel beter sprinten dan ik, oeps _O-

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:11

Jeetje wat een buik haha := Maar fijn dat het spul helpt Kirania! Staat ze nog wel op de wei?

Wij hebben gekozen voor geen wei, brok en kuil meer (ivm hoefbevangenheid) en dat heeft gezorgd voor een hele slanke pony! Vorig jaar ook nog gluco balance bijgevoerd, was ik ook positief over :j

Dit was gister:
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:55

Roxy is eigenlijk ook net iets te dik, niet veel maar er zou wel iets af mogen. Hier begint waarschijnlijk volgende week het weide seizoen dus heb het heel even gelaten. Ze gaat dan in een nieuwe groep de weide op, de eerste dagen mogen ze de wei liever niet af. Zodra de kudde een beetje rustiger is krijgt ze gelijk een graasmasker om. Alle paarden gaan de weide op, grote stal dus een paard of 80. Alleen in de paddock vind ik dus geen optie. Ik hoop met extra beweging en een paar uur paddock hier en daar dat we redelijk de zomer door komen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:58

Gaan ze meteen de hele dag de wei op? :wow: