[HK]Ons goud staat in de wei, met onze haffies zijn wij blij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Re: [HK]Ons goud staat in de wei, met onze haffies zijn wij blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:13

hoefbevangenheid geneest niet meer, bij tijdig bijzijn stopt het proces van het kantelen van het hoefbeen wel. Paarden die het heel erg hebben zie je ook op de voorkant van hun hoef lopen.

Ook door gekneusde stralen, krijgt de hoef een opdonder zeg maar en komt er een trauma rand. Met hoefbevangenheid hoeft dat niet altijd zo te zijn, don van mij is in januari 2 keer bevangen geweest en heeft er geen rand aan over gehouden.

Als ze verder goed loopt zou ik me geen zorgen maken, maar wel uitkijken met te veel suikers en eiwitten in het voer en het voer aanpassen als ze op de weide gaan, ook al is dat voor een uurtje per dag.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:14

Ja, ze loopt gewoon super goed!
Ik pas idd op dat ze ook niet te dik word o.i.d.
Ga de greenguard ruilen voor maat pony in de hoop dat die past.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:20

handig he die haffie, hebben zulke verschillende maten ...

super, dat je goed oplet, is je poonie erg dankbaar voor.

Bij ons op stal lopen ze te zeuren dat ik te veel voer, hahaha ze krijgt nu een keer per dag twee handjes refrombrok en een hand luzerne ( anders schrokt ze alles naar binnen ) na het rijden een bekertje muesli en als ze op stal komt een plak hooi, verder staat ze vanaf 8 a 9 uur tot ongever 7 uuur savonds op het land, ze is wel ietjes dikker geworden, maar kan nog steeds dr ribbetjes voelen en ze gilmt als een spiegel, zonder te poetsen, dat doe ik alleen als we gaan rijden.

Maar ja op stal denken ze dat ze gewone brok krijgt, hier zit bijna niks in en mag ze als ze volledig aan het werk zou zijn , let wel : 3 kilo per dag van hebben ... dus twee handjes per voerbeurt is niks en smorgens worden ze niet meer gevoerd.
Straks helemaal niet meer als ze dag en nacht op het land staan, dan krijgt ze alleen een zemelen hapje met soulmate er door heen.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:21

Jolanda; Julia loopt bij ons op blote voeten en toen we haar gingen kopen sneeuwde het en wisten we dat ze normaal gesproken op 4kant beslag stond omdat ze voor de kar liep. Julia krijgt wel ijzers, haar voeten zijn gewoon normaal en opzich toont ze gewoon gezond.
Wij wisten het ook niet dus er ook geen rekening mee gehouden. Ze is in ieder geval niet te dik.

Haha jaa die oude pony denkt nu dattie weer een nieuw leven begonnen is maar na 17 jaar vakantie is dat ook wel lekker!!

Ik had trouwens begrepen dat die ringen in haar hoeven duiden op "het paard is ziek geweest" dus niet specifiek voor hoefbevangen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:27

klopt, maar meestal komen die ringen als ze hoef beschadigt is geweest / gekneusd ect.
Ik heb zelf nog nooit gezien als het paard verder gewoon ziek is geweest dat ze die ringen kregen op de hoeven. Zo heeft mijn hoefsmid het toen uitgelegd.

Als je er optijd bij bent en snel handelt is er verder ook bar weinig aan de hand, alleen dat je voor de rest van hun leven goed moet opletten wat ze naar binnen werken, hahaha

Zodan 17 jaar vakantie, dat wil ik ook wel, hahaha.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:30

Sja geen idee hoe er gehandeld is toen want het is dat de smid het zei anders hadden we het toch niet geweten. Maar goed, we kunnen nu indd erop letten. Ze krijgen allebei een handje bix en dat blijft onveranderd ook al staan ze de halve dag binnen. Vanaf volgende week krijgen ze smiddags een hooinet met fijne mazen om zich op uit te leven.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:30

Peeps heeft brok voor sobere paarden en kruiden muslie en krijgt van beide een kwart per dag!
En ze staat een aantal uur op het land(dalijk 24/7).
Dan kan het met die ringen bij peeps inderdaad wel kloppen. Ze heeft namelijk op een hoef een erge hoefzweer gehad(spijker in hoef) en aan 4 hoeven gekneusde stralen deze winter.
Ze glimt nu wel heel erg en ik kan der ribbetjes nog wel voelen.
17 jaar op het land gestaan?
Heerlijk, zou peeps denk ik ook wel willen haha!
Nee , werken vind ze ook wel lekker.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:33

Peeps wordt maandag trouwens alweer 8 <3

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:38

winterdag staan ze hier binnen. Dus zomer buiten en winterdag kun je ze zelf losgooien.
Wenner zou het nix vinden hoor die is liever bezig. Wel leuk, het is een harde werker, soms gewoon vermoeiend haha.. dan denk ik nou vind het wel mooi geweest en dan is hij echt zo van; Nu al klaar??

Nu moet hij wel hard werken om zn dikke pens eraf te sporten!

Jolanda; wat is er bij Donna gedaan aan haar bevangenheid?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:43

Donna heeft de eerste keer alleen metacam gehad en voer dratisch verminderen, ze mocht geen brok meer hebben en maar 1 peentje per voerbeurt, arme poonie en matig hooi.
De tweede keer, zat nog geen 3 weken tussen, weer metacam en nog een pasta, en toen hebben we haar rondom op ijzers gezet.
Op die stal mochten we geen hooi voeren, alleen kuil - koeienkuil. Binnen 2 weken knapte ze wel super op. Toen van stal verwisseld, helaas sinds december nu 3 keer, op deze stal krijgen ze normaal smorgens hooi en savonds kuil, maar niet die van mij, twee keer hooi als ze op stal staan. Dit geintje wil ik nooit meer.
Mocht Donna nog een keer bevangen raken dan moeten we een test laten doen of ze isulinerestistend is ( is verkeerd geschreven, weet het ) en dan gaan we daar verder naar handelen, maar tot nu toe loopt ze nog steeds goed, op haar achterbeen na dan , maar ja dat heeft een andere oorzaak.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:44

horsii schreef:
Peeps heeft brok voor sobere paarden en kruiden muslie en krijgt van beide een kwart per dag!
En ze staat een aantal uur op het land(dalijk 24/7).
Dan kan het met die ringen bij peeps inderdaad wel kloppen. Ze heeft namelijk op een hoef een erge hoefzweer gehad(spijker in hoef) en aan 4 hoeven gekneusde stralen deze winter.
Ze glimt nu wel heel erg en ik kan der ribbetjes nog wel voelen.
17 jaar op het land gestaan?
Heerlijk, zou peeps denk ik ook wel willen haha!
Nee , werken vind ze ook wel lekker.

Ja dan zijn de ringen inderdaad verklaarbaar, maar als de hoef compleet vernieuwd is, zie je ze niet meer, het groeit er uit, je zal ook merken dat ze steeds lager komen te zitten.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:47

Hetzelfde idee met je blauwe nagel die uitgroeit.

Gekneusde stralen is ook vervelend. Ik heb een paard gereden die had gekneusde hoefzolen. Duurde lang voor dat weer goed was.

Jolanda; bedankt voor de info. Stelt ons gerust dat het als het nu goed gaat, gewoon goed met haar gaat. We houden haar in de gaten en letten op haar eten. Meer kunnen we niet doen, en het hoeft nu dus geen gevolgen te hebben.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:51

Ik ga even de uitslag van xfactor kijken, doeidoei!!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:54

nee, zolang je ze maar op "streng dieet " houdt.

Hoe lang staan Wenner en Julia al op de weide eigenlijk, want op zich kunnen ondanks haar verleden gewoon de weide op. Zolang het voer maar goed aanpast, naar bijna niks, alleen voor het oog wat geeft zodat ze de stal niet slopen als de rest wel gewoon voer krijgt.
Maar begreep dat Wenner een skibbybal wordt, komt vaak door de gassen, dat wordt vanzelf minder naar mate ze langer op het land staan. Maar halve dagen is ook een goede oplossing.
Don blijft zo lang mogelijk lekker 24/7 op het land staan zolang haar gezondheid het toe laat, vind het wel heerlijk zo, kan je in de zomermaanden ook makkelijker een dagje overslaan.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:55

**leert veel over hoefbevangenheid door mee te lezen**

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:56

horsii schreef:
Ik ga even de uitslag van xfactor kijken, doeidoei!!

Wie denk je dat het wint?
Jaap of Maaike?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:00

Kijk ik vind het ook heerlijk als ze de hele dag in het land kunnen staan maar ze zijn nu gewoon al vreselijk loom en bol opgeblazen. Bovendien heb ik vorig jaar al een naar akkefietje rondom koliek gehad, dus die opgeblazen buik houd me al heel wat dagen bezig. Ze staan vanaf hemelvaart van 9 tot 5 buiten.
Ze eten gewoon teveel ;)

Nathalie; ik zit hier ook heel hard te leren! Ken het helemaal niet, alleen van vage verhalen dus vind het wel heel interessant hoop het alleen nooit van dichtbij mee te maken.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:08

Jaap heb gewonnen

Psies, ik ken het ook alleen van horen en lezen.. Hoop het ook nooit mee te hoeven maken.. Lijkt me erg moeilijk.. wat goed is en wat niet.. en dan veel mensen erom heen die het allemaal beter weten en allemaal wat anders vinden en zeggen (had een vriendin bij haar op stal) Lijkt me echt moeilijk..

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:12

Hihi, ja ik heb t gezien. Maakte mij niet uit wie er won vond ze beide wel goed.
Had deze afleveringen de laatste weken gevolgd vond het wel leuk.

Me zusje is voor t eerst uit vanaaf en ik zit gewoon saai thuis dat is wel grappig!
Heb niet zoveel zin om wat te ondernemen eigenlijk. :z

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:14

zodra ze niet meer een krappe bocht kunnen maken weet je dat het foute boel is. Je ziet gelijk dat ze verkeerd lopen, dan ben je er vroeg bij, zodra ze geen stap meer willen verzetten ben je verder van huis.

Denk dat Wenner zo iets heeft van , ja dag, die paar maanden per jaar dat ik grasjes mag eten, neem ik het er ook goed van, voor je weet sta je weer in je box, hahaha slimmerik.

Ik hoopte het ook nooit mee te maken, maar helaas ...

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:21

Ja zoiets denkt hij wel ja, alhoewel hij pas uit het land ontsnapt was richting stal. Samen met Julia uiteraard. Sjonge het is net een komisch duo die twee. Van de week had Julia op zn hoefbal gestaan achter ze waren zo achterlijk aan et rennen in de bak. Soms doe ik maar even mn ogen dicht en een schietgebedje want ze doen erg waus.

Wel aparte maand dat Donna hoefbevangen geraakt is. Gelukkig sta je nu op een fijne stal! Gaat Wahida daar met de tijd ook naartoe? Voor hoelang staat ze nu in de opfok, of kijk je het gewoon aan hoe of wat?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:24

had tot haar 3 1/2 jaar besproken, dus 2 1/2 jaar door , maar denk dat ik haar met het volgende weideseizoen ga ophalen.
De bedoeling is wel dat ze dan ook naar deze stal toe komt. Als er een plekje is teminste

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:26

ik ben aan het oppassen.. en heb me laptop meegenomen, dus vermaak me wel :P Ik stap sowieso haast nooit meer..
Ik keek het ook nooit. nu ook alleen de laatste paar keer gezien.
Heb nu songvestival te kijken.. maar is al uitslag volgens mij :=

Ik vind het wel knap hoe je er mee omgaat Jolanda.. Lijkt me echt vreselijk moeilijk..

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:27

waarmee Nathalie ? de hoefbevangenheid of Wahida in de opfok ?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:28

haha met z'n 2en op pad gegaan := Kan me voorstellen dat je af en toe je ogen dichtknijpt Jody.. Gelukkig gaat het meestal wel goed..

Fijn dat je haar al eerder terug haald Jolanda :)