Haflinger hoe duur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:04

waarom is een merrie dan duurder dan een ruin?
populairder?

Lyonesse

Re: Haflinger hoe duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:30

Omdat je met een merrie kunt fokken.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:32

Kijk eens op marktplaats oid..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:50

ik heb mijn haflinger als hengstveulentje gekocht voor 600€ (nassau x star) maar toen ik hem kocht was nassau nog geen nationaal reservekampioen.
ik heb de hengstenhouder gebeld en ben zodoende aan andressen gekomen.
pas op met marktplaats, paarden worden daar vaak veel en veel te duur aangeboden
mijn welsh apony heb ik gekocht als hengstveulentje voor 100€ met papieren
zie ook mn profiel

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:55

Een merrie is duurder omdat je er mee kan fokken.
Ruinen zijn voor het fokken natuurlijk niet geschikt. Een hengst daar in tegen wel weer.

Maar alles hangt vind ik bij de papieren die er achter zitten. Met een niet goedgekeurde hengst ga je niet fokken en met een merrie zonder papieren vind ik ook niet. Ik weet dat er mensen zijn die dit wel doen maar dat is absoluut niet mijn ding.

Prijzen zijn niet alleen afhankelijk van merrie of ruin maar ook van papieren, stokmaat, bouw en type (luxe, ouderwets).
Uiteindelijk is het toch: wat een gek er voor geeft.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:58

Voor mij is een merrie altijd meer waard als een ruin, tenzij de merrie in de sport op b niveau loopt en de ruin veel hoger. Een hengst is voor mij net zo veel waard als een ruin, tenzij de hengst goedgekeurd is, of jonger dan 3 en potentie daarvoor heeft. Immers, als hij 3 was waarom is hij dan nog niet goedgekeurd? ;) Een merrie, hengst of ruin zonder papieren, vallen onder dezelfde categorie als een ruin mét papieren.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:32

Lyonesse schreef:
Voor mij is een merrie altijd meer waard als een ruin, tenzij de merrie in de sport op b niveau loopt en de ruin veel hoger. Een hengst is voor mij net zo veel waard als een ruin, tenzij de hengst goedgekeurd is, of jonger dan 3 en potentie daarvoor heeft. Immers, als hij 3 was waarom is hij dan nog niet goedgekeurd? ;) Een merrie, hengst of ruin zonder papieren, vallen onder dezelfde categorie als een ruin mét papieren.

Helemaal mee eens, Maar voor een haf die papierloos is zou ik echt minder geven dan een ruin met papier..... ken je tenminste nog een x meedoen met de kvth ;)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:44

[quote="Bluem"]Veulens zitten rond 600/800 euro. Ik heb nu voor mijn bijna 4-jarige, die in de koets beleerd is

als je haflinger in de koets is beleerd, wie trekt dan de koets jij zelf? _O- _O- _O- en ga je hem dan ook op het zadel beleren? dan kom ik graag kijken :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:51

Haarlem, ik denk niet dat je daar nog wat van te zien krijgt. Wat je quote is gepost op 13-01-2008 dus al meer als een jaar geleden.

Ik zou ook voor een papierloos paard minder geven als voor een ruin met papieren. Of het nu om een haf een tinker of een fjord gaat, papieren vind ik wel belangrijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:13

Papieren zijn imo alleen belangrijk voor de fok en met een ruin kun je niet fokken. Voor de sport zeggen ze niet zo veel, want je kunt toch met je eigen ogen zien hoe een paard beweegt, wat zijn natuurlijke houding is etc? Dan kun je toch inschatten hoe hij het gaat doen? In theorie kan elk goedgebouwd en fatsoenlijk bewegend paard de Z halen, daar voegt een papiertje voor mij niets toe.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:18

dat ken maar zoals bijv met de nationale in den bosch en keuringen( provinciaal) kun je alleen meedoen met een ruin met papier. Dan heb ik het over het rijden.
Keuring is leuk met een ruin echter heb je er zelf niks aan.....wel voor de beide ouders zou dit wat kunnen betekenen.
Daarom ook een ruin met papier vind ik belangrijk.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:20

En......een haf met papier in de Z is altijd weer intressant voor de merrie- hengstenhouder.... waaruit een papier ruin afstamt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:21

Maar wil jij echt meer voor een paard betalen zodat je naar de keuring kan? Of zodat het paard van een ander (vader en moeder dus) meer waard wordt? Ik niet namelijk :D

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:26

nee dat niet maar ik heb onlangs zelf een ruin gekocht en heb wel rekening gehouden dat ik er 1 met papier wilde zodat je mee kan doen met bijv. de kvth......dat deed ik hiervoor ook jaren aan mee dus zou zonde zijn als het nu niet meer kon.
Plus dat ik het zelf erg belangrijk en leuk vind te weten uit welke ouders mijn paard komt.....zijn geboortedatum weet en weet dat de fokker serieus is en dus niet een papierloos paard fokt. maar wel een fokdoel heeft.
Ik ben zelf namelijk niet zo voor het papierloos fokken...
Zodoende ook een ruin met papier.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:36

Ik ben ook absoluut niet voor papierloos fokken hoor! Daarom vind ik een papierloze merrie ook niet meer waard dan een ruin met papier. Met de papierloze merrie heeft immers ook geen fokwaarde ondanks dat ze wel veulens kan krijgen. En ik snap ook wel dat als je liever een paard met papier hebt, want op een gegeven moment wil iedereen wel weten waar zijn paard vandaan komt etc. En tja, als je altijd de kvth wedstrijden reed, kan ik me voorstellen dat je dat wilt blijven doen. En we hebben het hier natuurlijk ook niet over 100en euro's zoals bij een KWPNer ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat het een heel groot verschil is geweest in jou geval. :)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:45

dat klopt idd.....maar als ik nu prijzen op mp zie en wat hier in dit topic word genoemd heb ik alsnog veel betaald voor een 2,5 jarige hengst waarbij de castratie nog bijkwam.......geen enting had gehad en dit jaar voor de opname nog moet ;)
Maar ik zelf zou voor een merrie meer willen uitgeven met goed papier en keuringsresultaten en fokwaarde dan wat hier word geroepen.
Ook vind ik persoonlijk dat somige haf veulens echt voor bodemprijzen worden aangeboden met papier.....dan vraagt de fokker enkel en alleen het dekgeld terug. Best zonde ik zie de haflingers liever wat duurder te koop staan en de papierloze inderdaad wat minder.....

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:55

Omdat dit wel een heul oud topic is hang ik er een mooi slotje aan. ;)