Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:33

Ragdollcat schreef:
Nog even dit, schandalig dat ie met 2,5 al is ingereden en altijd op paddock is gehouden.

Dus beetje oppassen geblazen en laat hem in ieder geval goed nakijken en keuren door jouw eigen veearts en vooral of hij niet in het verleden hoefbevangen was..............want waarom niet op het land en ziet er schraal uit, heeft mogelijk een reden.

En flink van de prijs af gaan proberen krijgen, zoveel is ie niet waard, dat is wat ik zou doen.

Ooit had ik een paard op het oog en maar zag er nou niet bepaald goed uit en slecht en daar heb ik flink van de prijs af kunnen vragen en die was het met mij eens, zeker in die toestand. Je kan het gewoon proberen.

Wat is de vraagprijs van de verkoper?

Vraagprijs is €1500,-. Heb hem alles verteld en dat het een raar verhaal is. Mijn bod was een max van €1000,-. Dit deed hij niet. Hij wilt zakken tot €1250,- en dan zijn ook de keuringen en de entingen voor mij. Ook als hij niet goed gekeurd wordt zal ik de DA moeten betalen. Hij neemt geen kosten op zich. Tevens zal hij ook niet bekapt worden voordat hij naar mij gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:36

En met dat laatste zou ik dus oppassen. Ik krijg een beetje het gevoel dat hij met een reden niet op de wei kwam, want waarom zou je een paard op een paddock houden en gaan bijvoeren (=kosten maken), ook al is het duidelijk minimaal, als hij 'gratis' kan eten op de wei.

Als hij niet bekapt gaat worden voor september door die eigenaar lekker laten staan. Dan heb je straks een dier met zeer slechte hoeven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:36

Dan zou ik het lekker laten staan.

Er zijn zat gezonde haflingers te koop.

En neeeee, niet pas dan foto gaan maken als je het gekocht hebt, maar eerst foto maken etc. vóórdat je gaat beslissen wel of niet kopen.

En vooral bij afkeuring zijn de kosten voor de eigenaar en dat hij wilt dat je dan ook moet betalen, dan is het dikke doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Zeker weten dat er wat mee is.

Maar eerlijk gezegd, voor iets wat laag in de prijs is, zou ik geen dure keuring laten doen en dus geen foto's, zeker niet als het bij afkeuring ook evengoed voor jouw eigen kosten zijn.

Hou het geld lekker in je eigen zak voor andere gezonde haflinger, dikke kans dat je er iets meer voor gaat betalen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:39

WiancaR schreef:
En met dat laatste zou ik dus oppassen. Ik krijg een beetje het gevoel dat hij met een reden niet op de wei kwam, want waarom zou je een paard op een paddock houden en gaan bijvoeren (=kosten maken), ook al is het duidelijk minimaal, als hij 'gratis' kan eten op de wei.

Als hij niet bekapt gaat worden voor september door die eigenaar lekker laten staan. Dan heb je straks een dier met zeer slechte hoeven.

Precies, vandaar ook dat ik zeg oppassen en dat het met een reden is.

Ik kende stalhoudster met veel fjorden en haflingers, die ging ze lekker op het land doen, lekker veel vrij bewegen en grasjes eten, juist goed voor bespiering en welzijn en ze hebben er nooit wat van gekregen. En ze fokte ze ook, dus die weet echt wel waar ze mee bezig is en het zijn stuk voor stuk prachtdieren, echter wel voor eigen gebruik en niet voor de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:41

Ragdollcat schreef:
WiancaR schreef:

Precies, vandaar ook dat ik zeg oppassen en dat het met een reden is.

Ik kende stalhoudster met veel fjorden en haflingers, die ging ze lekker op het land doen, lekker veel vrij bewegen en grasjes eten, juist goed voor bespiering en welzijn en ze hebben er nooit wat van gekregen. En ze fokte ze ook, dus die weet echt wel waar ze mee bezig is en het zijn stuk voor stuk prachtdieren, echter wel voor eigen gebruik en niet voor de verkoop.

Ze hebben geen wei.. Bij deze manege kunnen ze buiten in een zandbak. Vandaar. Hij krijgt hooi en een beetje biks. :)

tanjaatjuhh

Re: Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:48

1250 voor een jonge haflinger waar je wat in ziet is toch een mooie prijs? ingereden en al. Wie zegt dat dit paard niet gezond is? Kan wel gezonder zijn dan zon opgepoetste goed in het vlees zittende variant

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:50

Dat kan, maar ik acht die kans vrij klein. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:59

Janneke_x schreef:
Koper schreef:
Halsdeken d'r op gehad waarmee hij z'n voorpluk en het voorste stukje van z'n manen heeft kunnen schuren. Zo vind ik 'm eruitzien.

Ik snap het! Dat korte voorstukje is geknipt... Voor het hoofdstel. Ik zei ook al " breed hoofdstel dan".

Maar dit is zo geknipt. Schuren doet hij niet, nergens echte typische schuurplekken gezien. De staat wordt slecht verzorgd en is dun. Kaal van het kammen lijkt wel. Bovenop is het dik. Onderin sliertjes.

Gras is nog wel eens de trigger voor seme. Geen gras al minimaal sinds oktober en dan is er aardig wat manen en staart bijgegroeid inmiddels. Staat hij vervolgens enkel tussen 10:00 en 16:00 buiten als er minimaal knutten actief zijn, dan is de kans dat een dier met lichte seme inderdaad jeukvrij toont en zeker samen met werk. Die bovenin dik en onder dun staart zie ik hier ook, 1x door bijtend speelvriendje en 1x door jeuk/schuren. Beide doordat de halve staart gewoon bovenaan een keer goed kort gebeten/geschuurd is en inmiddels al 6-9 maanden aangroeid. Voor mij zijn dit echt flinke alarmbellen, zeker samen met de rest van het niks willen doen van de verkoper.

Mijn advies, zeker met de extra info is laten staan. Ellende moet je niet kopen, die komt vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:33

Dankjewel!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:40

Dit paard heeft geen eczeem hoor. dan waren die manen lang niet zo lang. En wat is er mis met een paard wat alleen op de paddock heeft gestaan omdat er geen wei is. Verder ken ik zat paarden met een minder volle staart die prima gezond zijn.
Ik vind dat er erg veel mensen zijn die spoken zien in dit paard , zelf een afgeknipt stukje manen word al bestempeld als ZE.

Laten we de gezondheids beoordeling maar aan de DA over.

De verkoper is een zak..klaar, maar als je gek bent op het paard laat je dat naast je liggen. Dan betaal je het bedrag en de keuring waarmee je in totaal dan een normale prijs betaald voor een haflinger.

Ik ben in feite ook genaaid met mijn paard.
Ik huurde hem en op de tijd van verkoop stond hij tijdelijk ergens anders. Als ik terug zou komen was hij 200 gulden goedkoper.
Als 18 jarige voelde ik mij best genaaid en in een hoek gezet. Ik was dol op het paard en daar maakte ze gebruik van. Maar ach...wat is nou 200 gulden op de afgelopen 22 jaar.

Gewoon haffie laten keuren maar bij goedkeuring gelijk het geld in de hand van die verkoper douwen, trailer mee en paard mee naar huis. Hij zijn geld jij je paard daar vat dan van jou kant niet over te onderhandelen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:40

Het opknappen van een verwaarloost paardje loopt soms best in de papierenn

Reken even ruim
Basisentingen tel 100 euro
Smid moet misschien 2x komen om de stand te corrigeren tel 50 - 75 euro.
Wormenkuur tel 20 euro
Extra voer tel tussen de 100 en de ??
Dit naast de kosten die je toch al zou moeten maken voor onderhoud paard en nieuwe tuigage en afgezien van gebreken/kwalen die er mogelijk zijn door stelselmatig niet ontwormen of slecht hoefonderhoud. Zou ik zeggen. Zoek een paard en verkoper waar je vertrouwen in hebt. Mocht je gewoon verliefd zijn geworden op deze en je toch een bod uit willen brengen zou ik met de info die de verkoper heeft gegeven zeggen eindbod 800 euro zonder spullen erbij. Dat hij zegt 1000 euro aan de handelaar is niet voor niets. Hij moet er blijkbaar snel vanaf en een handelaar geeft never de nooit 1000 euro. Dus 800 is wel een mooie prijs want het is wel een aansprekend diertje al is hij papierloos. En echt wel laten keuren dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:06

TS, mijn tip zou zijn: ga gewoon de komende tijd nog wat paardjes kijken. Kijk eerst eens goed om je heen voordat je de knoop doorhakt. En als deze dan nog steeds als beste keuze voor jou uit de bus komt, dan moet je het doen. Dan weet je zeker dat dit de juiste is. Maar daarvoor moet je wel kunnen vergelijken. Je hebt de tijd, dus gebruik die tijd dan ook optimaal om het paard te vinden dat het beste bij je past.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:17

piezze schreef:

Reken even ruim
Wormenkuur tel 20 euro
Dit naast de kosten die je toch al zou moeten maken voor onderhoud paard en nieuwe tuigage en afgezien van gebreken/kwalen die er mogelijk zijn door stelselmatig niet ontwormen of slecht hoefonderhoud. Zou ik zeggen. Zoek een paard en verkoper waar je vertrouwen in hebt. Mocht je gewoon verliefd zijn geworden op deze en je toch een bod uit willen brengen zou ik met de info die de verkoper heeft gegeven zeggen eindbod 800 euro zonder spullen erbij. Dat hij zegt 1000 euro aan de handelaar is niet voor niets. Hij moet er blijkbaar snel vanaf en een handelaar geeft never de nooit 1000 euro. Dus 800 is wel een mooie prijs want het is wel een aansprekend diertje al is hij papierloos. En echt wel laten keuren dan.

Verwaarloosd vind ik dit paard niet.
Het is een jonge haflinger in de groei die teveel arbeid verricht.
Hoeven zien er echt niet dramatisch uit. Bij Arabesk in de vriezen daar liggen dramatische hoeven :D . Been stand is wat scheef of niet want het is maar een foto. Mijn haf staat wel eens met zijn hele been naar binnen gedraaid. Als je op dat moment een foto neemt roept iedereen dat hij rijp is voor de slager. Hij staat sowieso al wat bodem nauw. En welk paard staat er exact correct op de benen...geen eentje denk ik. De internationale eventing pony bij mij op stal heeft een hanetred. :Y)
En een beenstand kan je op deze leeftijd niet meer corrigeren dus word het een gewone bekapping waarbij teveel materiaal weggehaald zal worden.

Ik zie de kosten van de smid/wormenkuur en enting niet als extra kostenpost.
Dat zijn dingen die zowieso al moeten en of je dat nu doet of over 3 maanden dat maakt dan ook niks meer uit. Het zal voor mij geen reden zijn het paard te laten staan of 300 euro van de prijs af willen hebben. En voer moet je toch wel kopen dus of ik dan een zak brokken haal of een zak Priores om hem wat dikker te krijgen..tja daar doe ik persoonlijk niet moeilijk over en het gras groeit gretig op dit moment.
Het word een ander verhaal wanneer de DA straks bij de keuring erachter komt dat het paard enorme rugpijn heeft, op 3 benen gaat bij de buigproef of uit mestonderzoek blijkt dat hij stijf van de wormen staat.
Want een mestonderzoek zou ik wel als extra willen naast het klinische onderzoek.

Ts zou nog een tegenbod kunnen doen van 1150 of iemand mee nemen die zeer goed kan onderhandelen. :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:18

piezze schreef:

Reken even ruim
Wormenkuur tel 20 euro

Wormenkuren en hoefsmid kun je hier gaan schrappen, het hoort niet enkel bij het opknappen maar is een altijd terugkerende kosten.

Ben zeer benieuwd................alleen al om die botte verkoper zou ik het laten staan.

Maar voor het dier......goed laten nakijken door de veearts en bij afkeuring, laten staan en kosten voor de botte verkoper.

En anders hup gelijk inladen en meenemen en niet wachten tot 1 september........zijn ze daar gek zeg, want hij ziet er niet al te best uit en dat zal het ook niet gaan worden en mogelijk slechter worden.

xXlovelyXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:25

Ik ken de pony persoonlijk en zal even wat dingen ophelderen. Hij is via een handelaar bij deze stal terecht gekomen en was toen al beleerd. Van de tijd voordat hij bij zijn huidige stal kwam is inderdaad niks bekend. Hij is hier rustig verder beleerd (toen was hij dus ouder dan 3 jaar). Hij loopt op dit moment op maximaal 4 dagen in de week in de kinderlessen mee. Dit zijn 1 of 2 uren per lesdag. In in heel enkel geval 3 uur (op de drukke zaterdag), maar dit komt weinig voor. Ook gaat hij af en toe mee op buitenrit. Dit doet hij allemaal heel braaf. Hij heeft een erg lief karakter!

Op deze stal is er helaas geen weiland beschikbaar, dus de pony's lopen in groepen in de zandpaddocks waar ze dan hooi krijgen. Of hij in het verleden op het land heeft gestaan is dus niet bekend. Het enten, bekappen en ontwormen wordt hier netjes bijgehouden. Hoe dit in het verleden is gedaan is dus ook niet bekend.
Hij is niet dik maar zeker ook niet heel erg schraal (je kunt echt geen ribben tellen). Mag er voor het mooie wat meer spek op? Dat wel. En spieren moet hij zeker nog ontwikkelen, hij is door de leskids niet op een technische wijze getraind. Dus daar zit inderdaad werk in. Ik denk dat er zeker een heel andere pony uit kan voortkomen kwa looks.

Het is gewoon een vrolijke, brave jonge pony die nooit een pas kreupel heeft gelopen sinds ik hem ken. Natuurlijk blijven er dingen onbekend maar ik hoop dat ik toch wat duidelijkheid heb kunnen geven. Of je er met de eigenaar uitkomt kwa onderhandelen weet ik ook niet natuurlijk ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:30

Kijk daar kan je wat mee. Goeie update xlovely.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:35

piezze schreef:
Kijk daar kan je wat mee. Goeie update xlovely.

Idd, fijne achtergrond informatie voor zover mogelijk.
Paard heeft dus gewoon nog wat tijd nodig om uit te groeien.
Maar dat hij zo braaf met de kinderen loopt zegt echt wel wat over het karakter van het paard.

Ben heel benieuwd, het is dat ik zelf niet op zoek ben anders had ik ook zeker interesse. :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:35

Kijk, dat klinkt veel beter.............en ik vind dat hij een leuke koppie heeft en zei hier al eerder dat het volgens mij een lieve paard is (zie je al aan zijn koppie).

Ik zeg kopen en inladen of afwachten tot september, want zo te lezen heeft hij het er niet verschrikkelijk slecht op die botte verkoper na........richting TS. Dus mocht het jou nog niet uitkomen dat hij al nu naar jou gaat.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:01

xXlovelyXx schreef:
Ik ken de pony persoonlijk en zal even wat dingen ophelderen. Hij is via een handelaar bij deze stal terecht gekomen en was toen al beleerd. Van de tijd voordat hij bij zijn huidige stal kwam is inderdaad niks bekend. Hij is hier rustig verder beleerd (toen was hij dus ouder dan 3 jaar). Hij loopt op dit moment op maximaal 4 dagen in de week in de kinderlessen mee. Dit zijn 1 of 2 uren per lesdag. In in heel enkel geval 3 uur (op de drukke zaterdag), maar dit komt weinig voor. Ook gaat hij af en toe mee op buitenrit. Dit doet hij allemaal heel braaf. Hij heeft een erg lief karakter!

Op deze stal is er helaas geen weiland beschikbaar, dus de pony's lopen in groepen in de zandpaddocks waar ze dan hooi krijgen. Of hij in het verleden op het land heeft gestaan is dus niet bekend. Het enten, bekappen en ontwormen wordt hier netjes bijgehouden. Hoe dit in het verleden is gedaan is dus ook niet bekend.
Hij is niet dik maar zeker ook niet heel erg schraal (je kunt echt geen ribben tellen). Mag er voor het mooie wat meer spek op? Dat wel. En spieren moet hij zeker nog ontwikkelen, hij is door de leskids niet op een technische wijze getraind. Dus daar zit inderdaad werk in. Ik denk dat er zeker een heel andere pony uit kan voortkomen kwa looks.

Het is gewoon een vrolijke, brave jonge pony die nooit een pas kreupel heeft gelopen sinds ik hem ken. Natuurlijk blijven er dingen onbekend maar ik hoop dat ik toch wat duidelijkheid heb kunnen geven. Of je er met de eigenaar uitkomt kwa onderhandelen weet ik ook niet natuurlijk ;)

Dankjewel! Ik weet inderdaad via de stalmeisjes het een en ander. Dit is vooral geplaatst om de apartr papieren en entingen. Er stond 1 enting in. Wel is mij verteld dat het paardje al 1,5 jaar lessen loopt en volgens papier net 4 jaar is. Dit zou wel betekenen dat hij met 2,5 al echt ingereden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:09

Maar hoort het papier wel bij het paard?
Ben je zeker dat deze maar vier is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:21

Een pony die zo braaf is ,is daardoor echt deze vraagprijs wel waard. ja zeker zijn er Haflingers die er veel doorvoeder en veel verzorgder uitzien, maar die doen het dan goed op een show maar zijn mogelijk minder geschikt als werk-en kinderpony. vanwege een eigengereid karakter. Als deze pony goedgekeurd wordt voor het werk wat jij ervoor hebt dan vind ik het helemaal niet duur.Trouwens,ikzelf laat een pony in deze prijsklasse niet eens keuren,ik moet er een goed gevoel bij hebben,de zog. klik,en dan zijn kleine gebreken ook niet belangrijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:22

voor €1200 had ik een haflinger met goed papier die tot M2 gereden was. Dus deze prijs voor dit paardje is van de zotte!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:37

Op de foto's zie ik toch echt een flink schraal en ook te dun paard. Op de ribben prima maar een paard hoort op meer plekken dan alleen de ribben wat reserve je hebben. En met 4 tot 8 uur in de week werk verwacht je minstens billen en iets spier, dit dier heeft bijna geen spier.
Het verhaal en de foto's vertellen hele andere dingen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:38

Persoonlijk zou ik hem laten staan.. Als je ziet hoe het dier belast is de laatste jaren en ook dat de keuring volledig voor eigen rekening komt, straks wordt hij afgekeurd, zit jij met de kosten en heb je nog geen paard.

Kan wel met kinderen zijn maar dan nog 4 keer per week en dan vaak 2 uur per dag vanaf zijn 2,5 jaar lijkt mi niet bevordelijk...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:46

Buiten dat ik dit wrak nooit zou kopen vind ik hem ook niet passen bij TS qua postuur en lengte.

En ik zou hem eens in zijn mond kijken want hij zou zo maar eens ouder kunnen zijn dan 4.