Haflinger eigenaren 35+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koen_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:23

Deze plusser gisteren even filmcamera meegenomen naar stal.

Sandrina

Re: Haflinger eigenaren 35+

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:04

Ik ben ook zeker blij met het mooie weer, maar hafje niet. Heeft het erg warm met 3 winterjassen aan. Even longeren en ze wordt bij boeg en oren meteen nat. Veelvuldig borstelen helpt maar ten dele; sommige winterharen zitten nog muurvast. De temperatuur gaat gelukkig voor de hafjes weer wat naar normalere waarden.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:08

Ja Sandrina, dat is idd wel een nadeel. De mijne is geschoren, dus geen last van wintervachten.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:52

Wendeltje schreef:
Ja Sandrina, dat is idd wel een nadeel. De mijne is geschoren, dus geen last van wintervachten.

Jawel is even hinderlijk, maar houd voor ogen dat we nauwelijks winter hebben gehad en bijna 20 graden op 8 maart is natuurlijk heel maf warm. Daar rekent die vacht niet op.
Ik heb in de herfst haar boeg al geschoren, omdat ze toen al stond te zweten in de stal.
In normale winters heeft ze voordeel van haar vacht. Dit is zo extreem.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:06

Gelukkig had ik bij mijn les haffies op tijd de deken er al op gedaan, dus ze hebben weinig wintervacht aangemaakt.

Daarentegen mijn oudje maakte maakte in augustus vorig jaar al een teddy vacht aan.
Dus zij loopt nu te zweten, gister even flink geborsteld en flink wat vacht eruit gekregen. Maar nog heeft ze het verschrikkelijk warm.

Maar ik durf haar ook nog niet te scheren, omdat het nog erg vroeg in het seizoen is.
Ze heeft artrose in de lendenen, dus kou erop is funest.
Op dit moment loopt ze weer redelijk, nog wat stijf maar zoals ik zie pijnvrij, aangezien ze af en toe nog vijf dwaze minuten heeft.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:35

Koen_H schreef:
[ Video ]

Ziet er lekker relaxted uit. Zo grappig dat ze mooi 1 voor 1 bij het komen.. Trouwens de ruin heeft mooie manen en staart :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:40

Echte rastypische Haflingers, met de mond aan de grond, hahahaha.
De wereld kan ondertussen vergaan, maar de mond blijft aan de grond :Y) :D

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:21

Koen_H schreef:
[ Video ]

Ahh wat een heerlijke beelden... wordt er helemaal zen van...
Koen... van wie is die prachtige voorpluk?

Koen_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:10

Naapienaap schreef:
Koen_H schreef:
[ Video ]

Ahh wat een heerlijke beelden... wordt er helemaal zen van...
Koen... van wie is die prachtige voorpluk?

Die met de langste voorpluk is Alabaster.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:03

Hier ook een besmet persoon. 36j en man.

Ooit 20 jaar geleden een Haflinger aangeraakt. Wilde eerst gaan mennen. Maar het is fokken geworden...
Voor mij is het ultieme genieten een gezond veulentje in de wei, naar de keuring gaan met de paarden.
Op dit moment 6 stuks in bezit waarvan 5 zelf gefokt. En een op komst! De oudste 17 de jongste bijna 1.
In het verleden stapte ik best wel eens op het paard. Door tijdgebrek is dat in de vergetelheid geraakt jammer genoeg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:35

Hier een 32-jarige met haflinger. Ik wilde een 8-jarige, verkeersmak, trailermak, braaf. Na jaren hete KWPN'ers wilde ik gewoon een paardje waar ik lekker mee buiten kon rijden. Liever geen koudbloed, maar een kruising.
Waar kwam ik mee thuis? Een 3,5-jarige haflinger, niet trailermak, niet verkeersmak, in de bak stikonzeker en daardoor levensgevaarlijk :=
Inmiddels is hij 9, redelijk verkeersmak, nog steeds niet op de trailer te laden, in de bak kuikenmak. We hebben een lange weg gehad en nog wat hobbels te nemen. Maar dat gaat goedkomen met mijn heethoofd :+:

We zijn in de dressuur gestart en tot L1+4 gekomen. Maar na wat strubbelingen en problemen ben ik vorig jaar overgestapt op western en dat bevalt zeer goed. Hij blijkt enorm veel aanleg te hebben (ik wat minder :+ ) en heeft er vooral erg veel lol in. Heerlijk!

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:19

mooie hafjes zeg
ben zelf nog maar 25 jaar
heb sinds kort een haffie merrie van 18 jaar.
ze kan zowel onder het zadel als voor de koets

vroeger toen ik jonger was, 16 ofzo (rond die tijd dan :p )
kreeg ik altijd te horen dat ik te groot was voor een haflinger en ik mocht dan niet meer rijden met haffies terwijl ik dit wel leuke paarden vind.
dan ging ik over naar grotere paarden maar het lichaam werkt niet altijd mee om erop te geraken :p
toen ging ik weer naar kleinere paarden rijden maar na een paar keer serieus gevallen te zijn en op spoed gelegen door bepaalde paarden die mij aangeraden werden! en niet mijn ding waren was ik gestopt met rijden. Maar de kriebels bleven en 2 jaar later ik ging weer op zoek naar een haflinger die ik zelf zou kiezen en ik heb haar uiteindelijk gevonden. Amber van de wilgenhove (ambertje) in torhout.
Ik ben sinds oktober trots eigenaar van ambertje en ik zou niet weten waar ik zou staan zonder haar.
Dankzij haar leer ik mensen beter kennen en kom zelf meer onder de mensen en kan ik gelukkig weer mee praten over positieve dingen van het paard in het algemeen.

in juni krijgt ze een veulen. voor mij het eerste haflingerveulen, voor haar waarschijnlijk al haar 12de.
ik ben trots op haar. ook al heb ik ook eens ups en downs met haar gehad, maar zij is het enigste paard waar ik niet bang voor ben na een nare ervaring. ik wou een paard waar ik op kon vertrouwen en waar ik mijn zelfvertrouwen op terug kon vinden zonder gepusht te worden door andere mensen.
Het maakt mij niet uit dat ze niet zo hoog in de sport gaat, niet kan springen en bepaalde oefeningen niet meer kan, zolang we maar samen kunnen zijn en samen dingen doen die we wel aankunnen.

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:37

Leuk topic hoor! Ik ben meer een meelezer zeg maar, maar ik las het berichtje van wolflupin5 waarin staat dat ze te groot zou zijn voor een haf (tenminste, dat werd tegen haar gezegd). Nu loop ik zelf met de gedachte om t.z.t. een haf te kopen (heb vroeger altijd op fjorden en hafs gereden), maar ik ben 1.78 (68 kg) en vraag me af of ik dan niet te lang ben... Hoe lang is geoorloofd vraag ik me af? Ik ga natuurlijk dan wel voor een grote haf, die zijn vaak rond de 1.50

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:46

Anouk1969 schreef:
Leuk topic hoor! Ik ben meer een meelezer zeg maar, maar ik las het berichtje van wolflupin5 waarin staat dat ze te groot zou zijn voor een haf (tenminste, dat werd tegen haar gezegd). Nu loop ik zelf met de gedachte om t.z.t. een haf te kopen (heb vroeger altijd op fjorden en hafs gereden), maar ik ben 1.78 (68 kg) en vraag me af of ik dan niet te lang ben... Hoe lang is geoorloofd vraag ik me af? Ik ga natuurlijk dan wel voor een grote haf, die zijn vaak rond de 1.50

ik ben zelf 1.75 en iets aan de zware kant.
toen ik op men vorig paard een fjord reed zei iedereen dat ik te groot was voor haar.
nu heb ik een haflinger van wel geteld 1 cm groter en nu hoor ik niemand meer zagen. (1.44m)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:14

Anouk: ik weet niet waar je woont, maar anders mag je wel eens op die van mij komen proberen. Jim is een grote haf van 1.53 en wat barokker type. Dan kun je een beetje een idee krijgen of het past of niet.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:24

ik kom toevallig net weer eens kijken
anouk1969 je past prima op een haflinger zelfs voor kleiner wat rond geribd zou je kunnen kijken
Zelf ben ik 179 en wel zwaarder en ook op wedstrijd gewoon de jeugd er uit gereden die met de grote jongens rond stuurden
Mijn dochter van 174 heeft een haflinger van 144 in het Z2 met winst gereden en het was een mooie combi

veel plezier met dit o zo leuke ras

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:01

Helemaal mee eens voor een haf ben je niet gauw te groot.

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:57

Wat fijn om te lezen, voelt gelijk al beter. Zat er wel een beetje mee. @Amanda, ik woon in Bussum, ik denk dat we een eind uit elkaar wonen, maar thanks voor je aanbod, super aardig!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 08:37

Anouk, je hoeft je echt niet druk te maken of je te groot bent. Dat komt echt wel goed.
Wat leuk trouwens dat hier zoveel mensen reageren. Ik ken er zelfs een paar van :)
Gisteren is de osteo bij Naat geweest en oef, wat was dat nodig. Het was helemaal fout rond haar schoft en hij geeft haar goed pijn gedaan om dat allemaal weer goed te krijgen. Ook bij haar lendenen zat het een en ander niet lekker en hij heeft een halswervel op zn plek gezet.
nou kom begin april de zadelmaker en dan hoop ik weer zorgeloos te kunnen gaan rijden. Tot die tijd longeer ik gaar met kaptoom en ga ik lekker met haar wandelen. Dit us dus eigenlijk een soort van verplichte vakantie.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:30

Anouk als je wil mag je best eens bij ons langskomen om te kijken we hebben er wat staan momenteel wachten we op gezins uitbreiding dus kijken kan altijd

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:32

Hè wat balen wendeltje, het zit je de laatste tijd ook niet echt mee. Eerst die kwakzalver van een da en nu dit.

Gelukkig dat naat nu behandeld is, dan kun je straks met frisse moed weer starten.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:35

Wedeltje dat kan wel heel veel resultaat geven en rij je straks met een heerlijk soepel paard rond daar kun je niet tegen trainen

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:15

GittekeZ1, dat lijkt mij heel leuk! Ik neem wel even contact op via een pb. Ik woon niet ver weg, dus dat moet lukken. Thanks!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:54

Ik zit zelf een beetje met een dilemma, ik gebruik mijn Haflingers voor rijlessen.
Één van die Haflingers is te pittig, dominant en te moeilijk voor beginners en jonge ruiters.

Aangezien mijn jonge ruin haf x Fries nu ook lessen meeloopt en eigenlijks bijna alle gevorderde ruiters hem fijner vind rijden en lopen.

Hierdoor zit ik eigenlijks erg te twijfelen om haar nog aan te houden of te verkopen.
Op dit moment wordt er per week 1 à 2 lessen meegegeven en voor de rest bijgereden door bijrijders.
Op dit moment heb ik meer baat aan een superbraaf grote C, kleine D pony.

Maar aan de andere kant wil ik haar ook graag houden, ondanks dat de lesklanten niet altijd met haar door één deur kunnen, kan ik qua rijden lezen en schrijven met d'r.
Je moet haar durven te rijden en de leiding houden.

Een goede en consequente ruiter zou haar met gemak naar de M dressuur kunnen rijden.

Ze is wat soms wat onzeker en zodra ze geen goede begeleiding krijgt van de ruiter, wordt ze dominant.

Bij d'r vorige eigenaar altijd d'r zin gekregen en durfde haar niet door te pakken. Dus doordat ze bij mij moest luisteren, hadden we in het begin wat strubbelingen. Na doorzetten is dit voor groot gedeelte opgelost.
Maar niet al mijn lesklanten kunnen en durven goed door te pakken.

Daarnaast zit ik met het feit dat ze zomereczeem heeft en luchtzuiger is( dit doet ze eigenlijks alleen als ze wat lekkers gehad heeft, dus meer een gewoonte tic van d'r). Dus zo'n paard raak je niet snel kwijt.

Wat zou jullie doen, verkopen en een braverik terug kopen. Of toch houden en hopen dat ik meer geschikte lesklanten voor haar krijg.

Ik twijfel ontzettend aangezien in niet snel een paard verkoop en ze liever tot het einde wil houden.
Maar ik heb ook een bedrijf te runnen.

Waar moet ik naar luisteren hart of verstand.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:41

Anouk1969 schreef:

Anouk, ik ben 1.68 en mijn Nicootje is 1.53... Heb een foto dat ik er op zit in mijn profiel... Ik heb niet hele lange benen... maar ook niet kort... haha .. lengte maat 32...