Tot mijn schrik lees ik in dit topic een aantal dingen die of totaal niet kloppen of juist totaal verkeerde adviezen zijn... Het gaat dan vooral om opmerkingen over ruwvoer, suikers in krachtvoeders en andere adviezen die als je niet oppast echt hele vervelende gevolgen kunnen hebben. Vandaar een stukje uitleg

.
Haflingers zijn over het algemeen sobere paarden die goed gedijen op ruwvoer en met een dieet van ruwvoer prima op gewicht kunnen blijven. Probleem is alleen dat er in Nederland te rijk ruwvoer is voor deze sobere types, waardoor ze ook hier dik van kunnen worden. Te rijk ruwvoer is afhankelijk van meerdere factoren tijdens de groei en oogst van het gewas, plus de bodemgesteldheid en bemesting. Over het algemeen is hooi altijd beter als kuil aangezien kuil vaak als kort gewas gewonnen wordt en dus nog volop in de groei zit. Ofwel... kuil zal altijd meer suikers en eiwit bevatten. Als je echt hooi hebt, heb je met name stengels en is het gemaaid terwijl het gewas in bloei staat: Dit bevat weinig suikers en veel structuur.
Juist die structuur zorgt voor buikvulling en gezonde darmen, de dikmaker suiker zit er dan minimaal in en zodoende is het ideaal haflingervoer.
De basis van ieder menu voor een te zware haflinger moet dus al kwalitatief goed en met name stengelig hooi zijn. Graszaadhooi bevat nagenoeg geen suikers (is echt uitgebloeid gewas en daar worden ze echt niet dik van!). Verder is er een rekenregel voor hoeveel het dier nodig heeft, namelijk 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof. Dit houdt in dat een haflinger van 500kg per dag 10kg droge stof aan hooi mag hebben, wat dus weer neerkomt op 11,7 kg hooi. Is je haflinger te zwaar en moet ie afvallen, dan geef je 1,5% van het lichaamsgewicht (7,5 kg droge stof, dus 8,8 kg hooi) en is ie te schraal voer je 2,5% van het lichaamsgewicht. Voer je bij te schrale paarden brok/muesli bij, dan haal je die kilo's van het te voeren gewicht af, deze rekenregel geeft namelijk de maximale opname per dag aan droge stof!
Met hooi, zeker hooi dat wat ouder is, moet je opletten op vitaminen en mineralen. Het bevat lang niet alles en zolang een paard niet de beschikking heeft over een gebalanceerd voer, zal afvallen niet vanzelf gaan (zelfbehoud van het lichaam, er zijn tekorten, dus wordt er gespaard). Het bijvoeren van een goed supplement is dus nodig, liefst een volledig supplement.
Veel mensen voeren ondanks overgewicht toch krachtvoer bij, nagenoeg alle krachtvoer bevat suikers. Ik las al dat men Nature's Best aanraadde... Op de zak staat inderdaad dat er maar 2,5% suiker in zit. Wat er ook inzit is 27% zetmeel (in totaal dus 29,5% aan koolhydraten), wat dus ook omgezet wordt in suikers en dus funest is voor paarden met overgewicht! Verder kun je zien dat het aardig wat energie bevat (11,5 MJ/kg), terwijl een simpele basisbrok van dezelfde fabrikant 6% suiker, 19% zetmeel (totaal 25% koolhydraten) en 11,2 MJ/kg bevat. Kortom, Nature's Best is een product wat verkocht wordt als ideaal voor dikke paarden, terwijl het dat dus NIET is.
Paarden met overgewicht kunnen zat energie halen uit hun vetverbranding als ze gaan afvallen, krachtvoer is dus echt niet nodig. Het is denk ik vaak meer dat mensen het willen geven om welke reden dan ook, als dat het paard in kwestie het daadwerkelijk nodig heeft. Beter is het om in plaats van krachtvoer een goed supplement te geven, dan geef je alles wat nodig is zonder alle calorieën die ze niet kunnen gebruiken. Eet paardlief het supplement niet zonder een brokje, kies dan voor een simpele basisbrok met zo min mogelijk suikers (muesli bevat altijd meer suikers) en geef een handje per dag.
Als je dus voert met ruwvoer, geen brok en wel een supplement, daarbij dagelijkse beweging voegt zal zelfs de dikste haflinger langzaam aan gaan afvallen. Op deze manier heb ik mijn haflingers (zowel mijn eigen als de haflingers in de kost) op een gezonde manier op een gezond gewicht gekregen (een is echt een hardnekkige dikkerd, die heeft naast het dieet ook ondersteuning voor haar IR nodig).
Omdat het hooi een periode te rijk was, hebben we het overigens gespoeld om de overmaat aan suikers eruit te halen

.
Voor haflingers met moeite om op gewicht te blijven (tot mijn verbazing heb ik er daar nu 2 van na al die tijd van obese haflingers), geldt dat je dus meer ruwvoer kan geven. Daarnaast een brok die energie geeft en dan is het even kijken naar het karakter. Is het een flegmatiek type dan kies je sneller voor suikers als energiebron. Zijn het hete karakters, dan kies je voor vetten als energiebron. Wil je beide, dan kun je ook een scheut simpele zonnebloemolie over het voer gieten

.