[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:35

Jossie schreef:
Ik zie net trouwens dat Maron wel voldoet aan kenmerken van IR, ik zou het gewoon eens proberen om hem naast minder ruwvoer ook extra magnesium en drainage-compositum te geven. Ik vermoed dat hij dan wel gaat afvallen, niet onwijs snel, maar wel afvallen tot een gezond gewicht.

Met minder eten valt hij wel af. Van gras naar zandpaddock is hij ook bijna 100 kg afgevallen.
vetopslag , kont, manenkam , schouders blijven bijna altijd wel aanwezig ook toen hij 520 kg woog.

Tip van magnesium had ik al eerder gekregen. Ben er nog niet mee begonnen. Zoek nog even de juiste magnesium. Drainage compostium heb ik de vorige afval periode ook gegeven. Wat er toen echt goed werkte weet ik niet aangezien er toen zoveel moest veranderde in korte tijd.
Heeft toen wel een leververvetting gehad met afvallen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:57

mariekeoo schreef:
Sjemira schreef:
@Marikooo: pfff een 3 jarige moet je niet meer dan 3x per week 20 min. rijden.
sorry. Van de manege moet ik hem zo vaak mogelijk rijden. daar word ie lekker rustig van. Zeggen ze
En of die een foor gezakte rug heeft weet ik niet. mssn wat overbouwd??

Dan weet ik niet op wat voor manege je staat maar in ieder geval niet 1 die naar t belang van t paard kijkt maar snel een 3 jarige rustig wil krijgen zodat hij waarschijnlijk in de lessen mee kan lopen ofzo. Het is natuurlijk aan jou of je daar aan mee wil werken. Ik vind dit echt verschrikkelijk zielig voor die haflinger.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 23:07

Jossie schreef:
Tot mijn schrik lees ik in dit topic een aantal dingen die of totaal niet kloppen of juist totaal verkeerde adviezen zijn... Het gaat dan vooral om opmerkingen over ruwvoer, suikers in krachtvoeders en andere adviezen die als je niet oppast echt hele vervelende gevolgen kunnen hebben. Vandaar een stukje uitleg ;-).

Haflingers zijn over het algemeen sobere paarden die goed gedijen op ruwvoer en met een dieet van ruwvoer prima op gewicht kunnen blijven. Probleem is alleen dat er in Nederland te rijk ruwvoer is voor deze sobere types, waardoor ze ook hier dik van kunnen worden. Te rijk ruwvoer is afhankelijk van meerdere factoren tijdens de groei en oogst van het gewas, plus de bodemgesteldheid en bemesting. Over het algemeen is hooi altijd beter als kuil aangezien kuil vaak als kort gewas gewonnen wordt en dus nog volop in de groei zit. Ofwel... kuil zal altijd meer suikers en eiwit bevatten. Als je echt hooi hebt, heb je met name stengels en is het gemaaid terwijl het gewas in bloei staat: Dit bevat weinig suikers en veel structuur.
Juist die structuur zorgt voor buikvulling en gezonde darmen, de dikmaker suiker zit er dan minimaal in en zodoende is het ideaal haflingervoer.

De basis van ieder menu voor een te zware haflinger moet dus al kwalitatief goed en met name stengelig hooi zijn. Graszaadhooi bevat nagenoeg geen suikers (is echt uitgebloeid gewas en daar worden ze echt niet dik van!). Verder is er een rekenregel voor hoeveel het dier nodig heeft, namelijk 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof. Dit houdt in dat een haflinger van 500kg per dag 10kg droge stof aan hooi mag hebben, wat dus weer neerkomt op 11,7 kg hooi. Is je haflinger te zwaar en moet ie afvallen, dan geef je 1,5% van het lichaamsgewicht (7,5 kg droge stof, dus 8,8 kg hooi) en is ie te schraal voer je 2,5% van het lichaamsgewicht. Voer je bij te schrale paarden brok/muesli bij, dan haal je die kilo's van het te voeren gewicht af, deze rekenregel geeft namelijk de maximale opname per dag aan droge stof!
Met hooi, zeker hooi dat wat ouder is, moet je opletten op vitaminen en mineralen. Het bevat lang niet alles en zolang een paard niet de beschikking heeft over een gebalanceerd voer, zal afvallen niet vanzelf gaan (zelfbehoud van het lichaam, er zijn tekorten, dus wordt er gespaard). Het bijvoeren van een goed supplement is dus nodig, liefst een volledig supplement.

Veel mensen voeren ondanks overgewicht toch krachtvoer bij, nagenoeg alle krachtvoer bevat suikers. Ik las al dat men Nature's Best aanraadde... Op de zak staat inderdaad dat er maar 2,5% suiker in zit. Wat er ook inzit is 27% zetmeel (in totaal dus 29,5% aan koolhydraten), wat dus ook omgezet wordt in suikers en dus funest is voor paarden met overgewicht! Verder kun je zien dat het aardig wat energie bevat (11,5 MJ/kg), terwijl een simpele basisbrok van dezelfde fabrikant 6% suiker, 19% zetmeel (totaal 25% koolhydraten) en 11,2 MJ/kg bevat. Kortom, Nature's Best is een product wat verkocht wordt als ideaal voor dikke paarden, terwijl het dat dus NIET is.
Paarden met overgewicht kunnen zat energie halen uit hun vetverbranding als ze gaan afvallen, krachtvoer is dus echt niet nodig. Het is denk ik vaak meer dat mensen het willen geven om welke reden dan ook, als dat het paard in kwestie het daadwerkelijk nodig heeft. Beter is het om in plaats van krachtvoer een goed supplement te geven, dan geef je alles wat nodig is zonder alle calorieën die ze niet kunnen gebruiken. Eet paardlief het supplement niet zonder een brokje, kies dan voor een simpele basisbrok met zo min mogelijk suikers (muesli bevat altijd meer suikers) en geef een handje per dag.

Als je dus voert met ruwvoer, geen brok en wel een supplement, daarbij dagelijkse beweging voegt zal zelfs de dikste haflinger langzaam aan gaan afvallen. Op deze manier heb ik mijn haflingers (zowel mijn eigen als de haflingers in de kost) op een gezonde manier op een gezond gewicht gekregen (een is echt een hardnekkige dikkerd, die heeft naast het dieet ook ondersteuning voor haar IR nodig).
Omdat het hooi een periode te rijk was, hebben we het overigens gespoeld om de overmaat aan suikers eruit te halen ;).

Voor haflingers met moeite om op gewicht te blijven (tot mijn verbazing heb ik er daar nu 2 van na al die tijd van obese haflingers), geldt dat je dus meer ruwvoer kan geven. Daarnaast een brok die energie geeft en dan is het even kijken naar het karakter. Is het een flegmatiek type dan kies je sneller voor suikers als energiebron. Zijn het hete karakters, dan kies je voor vetten als energiebron. Wil je beide, dan kun je ook een scheut simpele zonnebloemolie over het voer gieten ;).

Nou ja ik denk dat het voor iedereen anders is bij mij heeft dus wel de Natures Best super geholpen, zie maar mijn foto's (topic Starter) en ik geef er niet veel van, 2x daags 1/4 maar er zitten ook een hoop goede dingen in die ze nodig hebben.

Je hebt het ook over een volledig supplement, wat voor supplement bedoel je dan?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:01

mariekeoo schreef:
Sjemira schreef:
sorry. Van de manege moet ik hem zo vaak mogelijk rijden. daar word ie lekker rustig van. Zeggen ze
En of die een foor geg heeft weet ik niet. mssn wat overbouwd??

Dan weet ik niet op wat voor manege je staat maar in ieder geval niet 1 die naar t belang van t paard kijkt maar snel een 3 jarige rustig wil krijgen zodat hij waarschijnlijk in de lessen mee kan lopen ofzo. Het is natuurlijk aan jou of je daar aan mee wil werken. Ik vind dit echt verschrikkelijk zielig voor die haflinger.[/quote]maar hoezo zielig??

verwijderen

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 11:51

@Mariekeoo: Ik weet niet hoeveel verstand jij hebt van paarden maar een 3 jarig paard is nog heel erg in de groei, zijn rug is nog niet sterk en nog niet gesloten als je daar 5 a 6 x per week op gaat zitten dan vraag je om problemen.

Paarden die te jong intensief bereden worden en die nog lang niet zijn uitgegroeid krijgen daar later last van, doorgezakte ruggen, rugproblemen, problemen in de gewrichten etc etc.
Ik zou me hier maar eens in verdiepen, als je googled zul je er een hoop over kunnen vinden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:59

mariekeoo schreef:
Sjemira schreef:
En of die een foor gezakte rug heeft weet ik niet. mssn wat overbouwd??

Dit is echt niet goed hoor :n
Als het paard zo druk is haal hem van brok af (hoogstens een half handje als de rest wordt gevoerd), en zet hem op drooghooi.
Is hij dan nog druk laat hem even rennen in een grote bak of longeer het paard.

@Jossie
Goed beschreven +:)+

Vitamine mineralen voorbeelden: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100103/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/100117/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100102/

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:43

@doei: de vitamine mineralen voorbeelden zijn toevoegingen aan t dagelijkse voer, je zult dus nog steeds iets van brok moeten geven, een poeder eet een paard zo niet op.

behalve de primeval.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:33

Nog even over de Pavo Nature's Best:
Wat zit erin:
suikers: 2.5%
Zetmeel: 24% dat is dus totaal 26.5 (dus geen 29.5, zoals hier eerder vermeld is door Jossie)
eiwit: 11%

Havens basis sportbrok:
Suikers: 6,4%
zetmeel 25% totaal 31,4
eiwit 11.7

Pavo basisbrok:
suikers: 6%
zetmeel 19% totaal 25
eiwit 10.5

Cavalor basis Tradition - Basefeed 02
suikers en zetmeel: 33% totaal
eiwit: 13.5

ik heb dus maar even alles op een rijtje gezet: de beste keuze is dus de Pavo basisbrok of De Nature's Best, bij de natures best zijn vooral de suikers erg laag, wat heel fijn is als je paard snel bevangen raakt. Je kan natuurlijk altijd kiezen om je paard geen brok te voeren en idd een suplement te geven, alleen vaak zijn de suplementen in poeder vorm dus is moeilijk te geven zonder een brokje??
Laatst bijgewerkt door verwijderen op 08-11-11 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:45

Hier ook een Haflinger met serieuze problemen met overgewicht. Ze is bij mij gekomen als 4-jarige, met wat spekjes teveel maar het viel erg goed mee. Zij werd bij haar vorige eigenaar hoofdzakelijk op stal gehouden en kreeg "koeken" (echte dikmakers, wat overigens niet de schuld was van de eigenaar toen). Bij mij is zij 24/7 op de weide komen te staan samen met mijn draver (die weinig gewichtsproblemen heeft). Dat was in mei vorig jaar.

Vorige zomer is ze enorm veel bijgekomen, tot op het moment dat ze echt op barsten stond. Natuurlijk zat ik dit niet lijdzaam aan te kijken en heb ik actie ondernomen. Ik heb heel veel geprobeerd. Strookbegrazing werkte niet, want ze vrat gelijk welke strook af tot ze op modder stond, en daar kon ik ze moeilijk in laten blubberen tot het krijgen van een nieuw stukje. Bovendien kreeg mijn draver zo niet genoeg binnen. Het volgende was een regime van halve dagen weide, halve dagen hooi uit een net. Hielp niet bij de Haflinger, en de draver viel verder af. Volgende "slimme" idee was de Haflinger halve dagen op de paddock en draver vol op de weide (met zicht op elkaar.... daarvoor was er immers een tweede bijgekomen). Hielp weer niet genoeg, ze vrat zich vol gedurende de weideuurtjes en kwam al steunend en kreunend terug naar de paddock, waar ze beperkt hooi kreeg. Ondertussen was het al ver in het najaar. Volgende, ontzettend pijnlijke optie die me oa op bokt werd aangeraden (volledig terecht overigens) was de Haflinger permanent op de paddock en de draver gewoon op de weide. Paarden uit elkaar gehaald, en dat een week of twee aangezien. De Haflinger vermagerde inderdaad, want ze kon niet anders dan alleen het hooi eten dat ik haar gaf. Negatief punt was wel dat ze ontzettend depressief leek en altijd in het verste hoekje van de paddock stond, te turen naar de draver op de weide. Helaas was ze zo dom om letterlijk het zand te eten (en niet omdat er hooi op lag) waardoor ze zandkoliek kreeg en een week op de kliniek stond. Gedurende die week werd ook duidelijk dat mijn laatste optie, namelijk haar opsluiten op stal, dan wel op zaagsel/houtkrullen ivm alle stro vreten, ook niet ging werken. Toen na een paar dagen ze terug mocht eten at ze gewoon volle happen van het zaagsel/houtkrullen als het hooi op was waardoor ze opnieuw koliek deed.
Door haar ziekteperiode was ze uiteraard wel 'erg mooi' op gewicht gekomen en dit wou ik wel trachten te behouden. Volgende methode was hooi geven aan de Haflinger in een net, driemaal per dag, en voor de draver een berg plus nog een berg hooi 'onbereikbaar voor de Haflinger' over een staldeur. Helaas ging de Haflinger gewoon naast de draver staan en stal het eten uit haar mond.
Vanaf maart heb ik besloten een graasmasker aan te doen en dit draagt ze nu nog altijd dag en nacht (Imp Riding). Helaas helaas is ze ook daarmee nog niet op gewicht, hoewel ze minder ontploft is...

Dit was het lange verhaal, en de huidige situatie. Ze is werkelijk een onmogelijk obsessief vreetmonster, maar ik heb wel het vermoeden dat als ik meer met haar kan werken (tot hiertoe werd ze amper gewerkt), alles een stuk beter zal gaan. Dit was door mijn studies echt onmogelijk en bovendien was ze nog niet ingereden, wat dagelijks een uur werken meteen ook uitsloot als optie.

Mijn huidige aanpak is meer met haar werken, want dat verschil heb ik wel gemerkt in de periodes dat ik meer tijd had. Ook de graaskorf blijft aan tot ik merk dat werken genoeg uithaalt. Voor deze winter zit ik wel nog met een probleem om beide paarden op gewicht te houden. Ik overweeg balen op de weide gooien die nog toe zijn, dus tegendruk geven en waardoor de Haflinger een klein beetje doorheen haar masker krijgt. Enige ferme nadeel is dan wel dat ze altijd, elke dag van het jaar, dat ding omheeft...

Tips, tricks, hulp is welkom. Het grootste probleem is hier het feit van twee zo'n verschillende paarden te hebben.

Edit: ze moet voor mij ook niet graatmager staan, een pony is een pony. Maar hoefbevangenheid heb ik al veel te vaak en te dicht gezien om het hier zover te laten komen. Ik heb er nog steeds elke dag schrik voor... Al zit er nu minder risico in het gras, toch blijf ik waakzaam. Het is een risicopony. Ik gok dat ze nu (dankzij het graasmasker) ongeveer is zoals Storm op p.2. Als ik frequenter werk wordt ze stilaan slanker.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 08-11-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:56

@ponyzotje: jeetje wat moeilijk voor je. Dit is wel een moeilijk verhaal, ik zou idd zo veel mogelijk haar aan t werk zetten, je doet er al alles aan om haar op gewicht te krijgen dan is dit eigenlijk de enige optie????? Misschien kan iemand anders je nog goede tips geven. Haflingers zijn nu eenmaal vreetmonsters. Die van mij krijgt maar een beetje hooi van eigen land per dag anders groeit hij ook de pan uit, maar die gaat gelukkig geen zand eten in zijn paddock.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:06

Ja inderdaad, werken is de enige optie en dat gebeurt nu ook wel meer, ik zie het iets positiever in. Maar het blijft moeilijk, ik zou haar liefst zonder graasmasker zetten in de winter maar vrees dat ik niet genoeg met haar zou kunnen werken als het zo vroeg donker is... Ik denk dat het weer leren uit ervaring zal worden deze winter...
Op lange termijn is het wel de bedoeling dat ze voor de kar gaat (naast onder het zadel), wat me een heel goede "vermageringsactiviteit" lijkt. Maar eerst tijd vinden om een mencursus te volgen, pony opleren... Nu heb ik ze gelukkig 'volledig' opgeleerd (puur basis, in de zin van ermee kunnen naar buiten gaan en haar een uur bezighouden) onder zadel wat ook weer mogelijkheden biedt.

Nog een groot voordeel aan haar: een halfuurtje rennen of werken, daar krijgt ze het nog niet warm van. Zweten doet ze bijna nooit zodat ik hoop deze winter gewoon te kunnen doorwerken met haar. Het is voor de rest ook echt een fantastische pony, een superleuk dier, ik ben ook helemaal gek op haar, maar dat ene puntje... Ze heeft ook mooie papieren en zou de fok ingaan. Ik hoop dat dat "doorvreten" niet te sterk genetisch bepaald is :D . Gelukkig heeft ze tal van andere hele goede punten die het wel waard zouden zijn. Maar toch sta ik erbij stil. Hopelijk toont ze me met meer gewerkt te worden dat ze ook best "op gewicht" kan raken. Ik ben benieuwd. Ze is uit zichzelf wel een actieve pony. Erg braaf maar toch. Goed overstappend in stap, af en toe sprintjes trekken op de weide... Er zit wel leven in :-) !

"Gelukkig" (al klinkt dit erg cru) merk ik dat er een boel Haflingers zijn die nog moeilijker lijken. Op stal, flink gewerkt en toch nog veel te zwaar. Wat die van mij betreft lijkt ze wel gewoon alles te vreten, maar lijkt het er wel op dat werken effect heeft... Het blijft sowieso een groot probleem binnen de sobere rassen...

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:05

mariekeoo schreef:
Sjemira schreef:
@Marikooo:

Dan weet ik niet op wat voor manege je staat maar in ieder geval niet 1 die naar t belang van t paard kijkt maar snel een 3 jarige rustig wil krijgen zodat hij waarschijnlijk in de lessen mee kan lopen ofzo. Het is natuurlijk aan jou of je daar aan mee wil werken. Ik vind dit echt verschrikkelijk zielig voor die haflinger.

--

Helemaal mee eens, ik weet niet of het je eigen paard is of het paard van de mange.
Maar ik weet wel dat ze fout bezig zijn.

Het is nog een baby laat hem baby zijn.
Tuurlijk moet hij zich gedragen en naar de regels luisteren
Maar een 3 jarige op deze leeftijd al helemaal af te matten is niet gezond.

En mis de hele dag in de padock dat ie lekker buiten is en zijn ei kwijt kan.
Jij vind het ook niet leuk om hele dag op een stoel te zitten en je mag niks doen.

Voor zijn rug zou ik wat andere maatregelen nemen, want op zo een jonge leeftijd al dit te hebben?
Weet ik niet hoelang ie nog met plezier loopt.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:12

Net weer 40 kilo wortels binnen gekregen.
Dus kan weer lekker voeren.
Hij kan het hebben en word er niet druk van.

Ik ga over wortels geen discussie voeren, niks waar het woort TE VEEL voor staat is goed.

Dus heb ze net lekker ff 5 wortels gegeven om weer even in te komen.
Ze hebben 2 weken geen wortels meer gehad de gene die ze altijd komt brengen lag in het ziekenhuis.
Maar gelukkig zijn ze er weer.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:30

@Jodie: haha ja Azkaban heeft net ook wortels gehad van mij, heerlijk vind ie dat, hij nu helemaal niet dik meer, hij is super op gewicht, met lopen zie je zijn buikspieren helemaal. Dus ik ben best trots op ons, hij was moddervet en nu een super haffie om te zien qua gewicht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:54

Mijn haflinger is een jojo :o Toen ik hem kocht kon hij 12u eten s'nachts en liep aardig rond in de wereld :')
http://i56.photobucket.com/albums/g163/ ... G_0035.jpg

Dus stond vaak zomers in vermagering en viel dan mooi geleidelijk af.
Vlak na de zomer http://i56.photobucket.com/albums/g163/ ... BRGX3H.jpg

Daarna naar een stal verhuisd met in de zomer grasland waar hij niet altijd even goed tegen kon dus jojo'de vrolijk verder. En heeft 1x op acuut dieet gestaan van de da, stond toen op verplichte rust en vol gras :')

Nu staan we een jaar op een stal waar 24/7 word gevoerd met goed kuil/ hooi! En een biologische brok (zonder dierlijke eiwitten enz kwam ik gisteren achter :D ) We zijn met meerdere koudbloeden verhuisd en hielden stuk voor stuk ons hart vast en riepen dat gaat nooit goed 24/7 eten!! Maar hij is alleen de eerste 2 weken bezig geweest met voleten en nu weet hij dat er eten ligt hoeft het niet meer zo nodig. Heb hem nog nooit zo stabiel in zijn conditie gehad dus werkt voor ons perfect!
(Heb geen eens goede foto van zijn goddelijke lichaam nu)

Je voelt echter zoals het eigenlijk hoort nog geen ribbetjes (wel als je wat harder duwt :') ) en en hier en daar zit een vetlaag maar dat is ook onbegonnen werk dat eraf te halen de da zegt ook hij blijft altijd teveel houden al zou je hem uithongeren :Y)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:39

Ik was zaterdag bij het Symposium Out of the Box op paardenkliniek Utrecht. Daar stond Subli met een nieuwe specialiteit: Dieetmix. Wij hebben een zakje meegenomen. De mijne eten het graag.
Maar de samenstelling is interessant. Zonder granen of granenbijproducten en geen melasse.

ik ben geen voerdeskundige. Dus hierbij voor de meer ingevoerde kenners:
samenstelling per kg SUBLI Dieetmix Volgens mij komt het voer in november/december op de markt
ruwe as 86 g
Ruwe eiwit 105 g
ruw vet 35 g
ruwe celstof 260 g
zetmeel en suiker 120 g (12% is interessant)
calcium 10,25 g
fosfor 4.75 g
natrium 7 g
magnesium 5.9 g

toegevoegd vitaminen
A 30250 ie
D 2260 ie
E 249 ie
B1 5.99 mg
B2 9.98 mg
B6 6.24 mg
B12 294 mcg
Biotine 1022 mcg
Ijzer 92 mg
Koper 21 mg
Mangaan 67 mg
Zink 137 mg
Cobalt 1,5 mg
Jodium 2 mg
Selenium (deels in chelaatvorm) 0,43 mg

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:28

Wat een leuk topic, dit!

Hier een ouderwetse haflinger die dik wordt van lucht. "Gelukkig" zijn mijn pony's allemaal hetzelfde op dat vlak en worden ze allemaal dik van te kijken naar eten.

Mara staat 24/7 buiten en altijd op schraal land (maar dan ook erg schraal, er staat amper wat op). In de winter krijgen ze 1 baal hooi bij per dag (voor 3 pony's), 1e snede maar erg droog en schraal hooi, waardoor ze heel de dag kunnen knabbelen maar dus niet teveel binnen hebben.
Ze krijgt Equifirst Classic muesli, 1 schep per dag, en een kwart tot halve schep haver per dag erbij. Sportbrok/muesli zorgt bij Mara altijd voor jeuk, wat niet fijn is voor ZE'er. Van Equifirst ben ik heel tevreden! Zowel Mara als mijn Marieke hebben geen jeuk meer zoals ze daarvoor hadden op allemaal andere merken.

Jammer genoeg heb ik de laatste tijd niet veel tijd gehad om te trainen met Mara, waardoor ze soms meer dan een week stil stond.
Het ideale voor Mara is zo'n 4x per week getraind worden in combinatie met de voeding die ze nu krijgt.

Zo kan Mara eruit zien, bij 6x per week intensieve training:
Afbeelding

En zo zag ze er dus gisteren uit, tot mijn grote walging :( :
Afbeelding

Dit heeft me dus weer écht gemotiveerd om een gebalanceerd trainingsschema op te stellen, wat dus wel positief is!

Normaal gezien zit Mara tussen deze 2 extremen in, zo heb ik haar het liefst. Mijn winterweide heeft nog veel gras over waar we nu strookbegrazing mee doen, waardoor Mara zo dik is geworden. In de lente/zomer hebben ze altijd op schraal land gestaan, maar ben toen de winterweide helemaal uit het oog verloren waardoor deze erg vet is geworden. Dus hierdoor zijn alle pony's wat dikker dan normaal.
Iets om te onthouden dus voor volgend jaar: het winterland een paar x maaien voordat ze erop mogen in oktober!

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:48

Sjemira schreef:
@Jodie: haha ja Azkaban heeft net ook wortels gehad van mij, heerlijk vind ie dat, hij nu helemaal niet dik meer, hij is super op gewicht, met lopen zie je zijn buikspieren helemaal. Dus ik ben best trots op ons, hij was moddervet en nu een super haffie om te zien qua gewicht.

--

Wat fijn dat Azkaban weer lekker opgewicht is geeft ook wel weer een goed gevoel toch?
En inderdaaf wortels hij weet pricies hoelaat het is als ik tussen de middag kom.
Als ik thuis kom uit school dan hoor ik hem al aanlopen en hinniken en kan ie me nog niet eens zien dan hoort ie alleen nog maar het poortje.
Als ie me dan ziet gaat ie helemaal dood het lint, leuk om te zien als een paard zo vrolijk kan zijn als ie me ziet.
Jaja ik snap ook wel dat ie dat doet voor de wortels, maar okal kom ik 5 min later weer terug dan doet ie het ook.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:42

Afbeelding

Afbeelding

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:57

mariekeoo schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Mariekeoo wat wil je hiermee zeggen??? je plaatst alleen 2 foto's ???????????????????????

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:00

kijken of ie te stevig is

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 01:48

mariekeoo schreef:
kijken of ie te stevig is

is dit weer een andere haf van de manege ofzo???? Want dat is niet echt de bedoeling, dit topic is voor mensen die hun Haf zelf voeren.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:49

Ja

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:49

Een broertje

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 01:51

mariekeoo schreef:
Een broertje

en wat wil je nu weten??? wat je hem moet voeren ofzo??? Denk niet dat we jou echt kunnen helpen hier.
Mag hopen dat deze ouder is als hij bereden wordt.