Mooie, lange en witte manen bij een Haf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Re: Mooie, lange en witte manen bij een Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:49

leuk hey, wat een sprong trouwens

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:50

We hebben vandaag geoefend met een dubbelsprongetje.
Maar Scooby is echt een natuurtalent. Hij is altijd dressuur gereden ook wedstrijden, dus dit hadden we niet verwacht.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:52

Afbeelding wat ik
dus zo jammer vind is dat ze niet zulke lange manen heeft die van mij.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:52

dus nu weet je dat je ook lekker kan springen

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:58

Nee die van martijn zijn ook niet altijd echt lang, hij mag graag schuren en er is een bijtgraage Fries die manen kauwt. zal ff een mooie foto zoeken.
Afbeelding

Hier kun je het een beetje zien

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:59

en hier nog 1 waar ik ze heb ingevlochten Afbeelding

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:04

haar voorpluk is wel lang, die van mij heeft hele zachte pluis manen staart en voorpluk is heel apart, haar ouders zijn onbekend dus weet niet wat er in zit misschien zit er wel een ander ras doorheen gefokt. normaal zijn de manen van een haff veel stugger

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:13

Ik heb welles vaker van die punky haflingers gezien. Dus volgens mij ligt het echt aan de ouders enzo.
Ik heb jaren geleden op de moeder van Martijn gereden. Zij had het een hele andere bouw en manen. Per toeval kreeg ik Martijn als verzorgpony en toen kwam ik er achter dat ik op zn moeder had gereden vroeger.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:35

okay iedereen wil ook altijd wel even aan haar manen friemelen hahahha zijn zo lekker zacht

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:41

Dat wil ik wel geloven. Wat ze altijd over mijn paardje zeggen: wat een dikzak. Niet ooh wat een mooie :P
Nee hij is gewoon dikkig :P

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:45

Gewoon lekker laten hangen mijn opa's fries heeft echt hele mooie manen en daar werd nooit iets aan gedaan echt niemand mocht er aan zitten. Ze werden gewassen helemaal met de hand uitgepluist en er werden vlechten in gedaan zodat het niet kon gaan klitten. Ik doe nu hetzelfde met mijn haf alleen hoeven er nog geen vlechten in het gaat prima ik heb ze 1 1/2 jaar geleden vlak nadat ik haar gekocht heb helemaal ingekort tot echt wedstrijd lengte zegmaar. Nu zijn ze alweer mooi vol tot aan haar schouders.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:51

oja dikzak dat woord ken ik ze zeggen ook wel is is ze drachtig hahahha eigenlijk vind ik het niet om te lachen maarja ik kan er ook niets aan doen.

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 23:08

beauisvancie schreef:
Gewoon lekker laten hangen mijn opa's fries heeft echt hele mooie manen en daar werd nooit iets aan gedaan echt niemand mocht er aan zitten. Ze werden gewassen helemaal met de hand uitgepluist en er werden vlechten in gedaan zodat het niet kon gaan klitten. Ik doe nu hetzelfde met mijn haf alleen hoeven er nog geen vlechten in het gaat prima ik heb ze 1 1/2 jaar geleden vlak nadat ik haar gekocht heb helemaal ingekort tot echt wedstrijd lengte zegmaar. Nu zijn ze alweer mooi vol tot aan haar schouders.

okee, ik ben echt jaloers, want die van martijn worden nooit zo lang. En met vlechten heeft ie niet zoveel geduld. Maar hoe was jij ze precies?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:39

Storm zijn manen groeien nog steeds. Heb ze vaak in vlechten en was ze zelden. Om ze klitvrij te maken gebruik ik Cowboy Magic.

Afbeelding

Afbeelding

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:44

nou ik moet mij er maar niet meer op verheugen op lange manen dat zit er bij haar gewoon niet in, maar ik kan wel met trots zeggen dat als de manen gewassen zijn ze echt wit en in de zon lijkt het wel zilver.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:48

Manen zijn over het algemeen genetisch bepaald (lengte etc.) maar er zijn uiteraard wel handige manieren om ze mooi te houden en te krijgen! :D
Ik gebruik Equishine bij mijn haflinger, heb de manen in bijna 5 jaar nog nóóit gewassen (wel natgemaakt met warm weer) en ze worden nu pas wat grijzig onderaan de punten. Ik heb ze vaak lang in vlechten gehad, maar doordat hij 24/7 buitenstaat met weidegenootjes en zo nu en dat wel eens jeuk heeft kunnen de vlechten er in één keer afgeschuurd worden. Nu heb ik ze los en dat bevalt me prima, ik doe er niet teveel aan. Wanneer ik ze ietwat borstel pak ik een zachte borstel met lange haren zodat de manen wat losser worden, maar er niets uitgetrokken word :)

Afbeelding
In vlechten vorig jaar.

Afbeelding
Los dit jaar.

Geen enorm pak manen, maar toch wel iets en genoeg om lekker te onderhouden :)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:58

Nou mijn pony heet ragna en ik roep haar met raggel maar het is zo'n vieze pony dat we haar nu braggel noemen :D als ik haar manen niet onderhoud en was zijn ze ong een wk of 2/3 schoon daarna zitten ze of onder de modder of mest :( haar staart zelfde verhaal die vlecht ik niet meer in dat helpt niet, goor word die toch en als ik de staart los heb plast ze erin :( :D

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:00

ik krijg mijn pony der manen bijna niet wit

Afbeelding
ze heeft wel echt mega dikke manen,
echt lang is het niet.
maar wit krijg ik het ook niet :=

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:18

eigenlijk moeten we een voor foto maken, hoe het haar voor het wassen eruit ziet, een natfoto, en een droge na-foto :+
als Dream natte manen heeft ziet het er echt niet uit haha! allemaal van die rastastukken, en droog is het heel dik en superlang. de volgende dag is het weer geel/zwart.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:36

ja getverderie hahaah als die van mij gewassen is en ik ben klaar met haar ze is helemaal droog zet ik haar in het land en wat doet ze..... ROLLEN :D

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:41

haha dat is altijd.
gelukkig is ze dan droog anders was het nog erger :=

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:11

mandylfmarca schreef:
eigenlijk moeten we een voor foto maken, hoe het haar voor het wassen eruit ziet, een natfoto, en een droge na-foto :+
als Dream natte manen heeft ziet het er echt niet uit haha! allemaal van die rastastukken, en droog is het heel dik en superlang. de volgende dag is het weer geel/zwart.

Goed idee! en dan gewoon ook je tips en hoe je het gedaan hebt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:23

Ja haha! leek mij een strak plan alleen moet het weer nu nog meewerken, het is ook wel leuk om erbij te vermelden wat je erin hebt gedaan en met wat voorn borstel je het hebt uitgekamt:P ikzelf heb bijvoorbeeld geen normale paardenkam maar een varkenshaarborstel voor mensen. :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:41

Twee foto's van Wolder, 1e ongewassen zonder equishine, 2e gewassen met equishine.

Bovenste laag geborsteld, zonder iets erin (Dus geen antiklit)
Afbeelding
(Licht valt wat raar in, maar zo zie je wel een volle bos manen. En op de 2e foto kun je goed zien dat er geen voskleurige haren tussen zitten ;) )

Equishine erin (En gewassen)
Afbeelding

Foto's zijn niet van dit jaar, manen zullen korter zijn op de foto's dan zijn manen nu zijn.
Zijn manen worden niet gevlochten en ik doe er ook bijna nooit antiklit in ;) (Eens in de paar maanden een keer)

Nog 1 als aanvulling voor het wit (Deze is oud, manen zijn een stuk langer dan toen ;) ) Ik was met groene zeep, zilvershampoo of biotex. Ik wissel wat af.
Afbeelding

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:39

Ik deed bij mijn haflinger er altijd zilver shampoo in dat deed echt wonderen ;)