Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
frgheaven schreef:Een persoon vraagt een mening en vraagt niet om gekwetst te worden.
GP60 schreef:Hm de meesten zeggen dat het makkelijk moet kunnen met de juiste Haflinger, en een paar mensen die er echt fel op tegen zijn.
Ik begrijp het niet zo goed, ik zie plaatjes van mensen langs komen die ook wat zwaarder zijn en toch lijkt het paard heel vrolijk, verklaringen?
Is het niet zo dat een paar mensen wel echt heel erg nauwkeurig zijn?
timokyana schreef:dit vind ik het slechtste advies ooit, zeker met een fors gewicht.een zadel is er juist gemaakt om de druk/gewicht te verdelen.
Lusitana schreef:Hoewel het voor een ruiter zeker erg goed is om zonder zadel te LEREN rijden, reden waarom de onafhankelijke zit eerst aan de longe zonder zadel wordt aangeleerd op een betere rijschool, wil niet zeggen dat het automatisch het beste is voor het paard. Het zadel is ontwikkeld om de ruggegraat te ontlasten en druk te verdelen. Zonder zadel prik je bv je zitbeenknobbels in de spieren met heel veel plaatselijke druk. Er bestaat dus gelijktijdig ook een mening dat een zadel vriendelijker is voor het paard.
Shanna schreef:Je vergeet het vruchtwater. En wat onder de rug hangt is een zwaarder belasting dan wat er op zit...@ Lusitana, een haflinger veulen weegt nog geen 50 kilo bij de geboorte, dat is toch wel heel wat anders dan 90 kilo excl tuig op de rug van een pony.
Citaat:Hoe vaak zie je wel niet dat shetlanders overbelast worden door meiden die perse willen rijden terwijl ze toch echt te groot en zwaar zijn voor de pony, die diertjes lopen toch ook gewoon vrolijk door?
Ze zijn alleen wel op jonge leeftijd al helemaal kapot gereden, met rugklachten, artrose tot gevolg, terwijl ze echt niet door de pootjes zakken of weigeren te lopen als er weer eens een te zwaar iemand op gaat zitten hoor..