Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:21

stef schreef:
Maar wanneer is het niet te luxe en blijft het haf Chaos?

Want bijv deze:
http://img688.imageshack.us/img688/8512/goldy06.png

vind ik al echt op het randje....

Oh, varekaj: Palomino is vos + creme en en heeft dus niks met haflingers te maken aangezien die geen creme voeren.
Palomino is een kleur, en er zijn een aantal registry's van (kleurstamboeken) en geen ras...

Goldy, dat is een zéer stekelharige Haflinger, wel een volle Haflinger ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:28

DorSer schreef:
Of een paard of pony nou van een trekpaardtype of luxe type is, als het goedgebouwd is, d.w.z. de juiste onderlinge verhoudingen en zonder (bouw)gebreken (bijv. franse stand, koehakkig enz) , en het paard verkeerd in tiptop conditie, dan kan ieder paard op zich heeeel mooi zijn, ongeacht de kleur.
Dus.... ook luxe type haflingers kunnen op zich mooi zijn, maar....

de rassen moeten wel onderling te onderscheiden blijven. En rassen moeten wel enigszins trouw blijven aan hun fokstandaard. Een beetje aanpassen van zo'n standaard kan geen kwaad, er worden vandaag de dag nou eenmaal nog maar zelden paarden voor de ploeg gespannen. En die hele oude dikke tanktypes krijgen ook niet veel handen meer op elkaar. Maar er zijn stamboeken die helemaal doorslaan en op een markt gaan zitten die gewoon al bezet is door andere rassen.
De haflinger moet een gespierd veelzijdig paardje blijven met de kenmerkende (donkere) voskleur die mooi contrasteerd met manen en staart. Een paardje met body !! De huidige haflinger lijkt steeds meer op de arabier, terwijl op keuringen vertellen dat je haflinger een druppeltje arabier in zijn aderen heeft stromen vloeken in de kerk is.

Het is duidelijk dat de meeste mensen toch liever kiezen voor de haflinger die met body met een donkere kleur. Een haflinger die van de verte al als haflinger te herkennen is. Eentje die nog met gemak een kar kan trekken, en ook nog de spieren heeft voor het western rijden, lange afstanden rijden, enz. Dus niet alleen dressuurgericht.
Want dan kom je op een markt waar de haflinger gewoon het sterkst stond en moet blijven staan.

Maar kijk dan eens alle haflinger fokkers (sites) daar zie je toch heel wat anders, want noem nu eens een hedendaagse ouderwetse type haflinger?
maar ik houd van beide, mits ze correct zijn gebouwd en in verhouding zijn!

DorSer

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:38

Ik heb ooit wel gehoord dat er een fokker is die zich toch meer bij het oudere type hield, maar ik weet niet wie dat is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:44

ok, even klein lesje kleurengenetica om voor eens en altijd het palomino verhaal uit de wereld te helpen.

Haflinger zijn allemaal dubbel vos, een aantal draagt agouti, maar aangezien je dat op vos niet ziet, komt dit er pas uit als je met andere rassen gaat kruisen.
Naast het vosgen draagt de haflinger ook het flaxen gen, wat zorgt voor de witte manen en staart.
Net zoals normale vossen komen dus ook haflingers in alle mogelijke tinten voor. Hoe licht ze ook worden, ze worden nooit en te nimmer palomino.
Palomino is namelijk de creme verdunning van vos, zoals valk de creme verdunning van bruin is.
Aangezien haflingers geen creme dragen, kan een haflinger onmogelijk palomino zijn.

Er komen weleens andere mutaties voor als birdcatcher of bend'ospots of sooty, maar palomino, no way :n

Nessie, het ging me om de bouw, niet om de kleur

Wij hebben een zeer ouderwetse 3 jarige staan (wel een ukkie), v. Haron dacht ik uit mijn hoofd, zal eens zien of ik eerdaags een foto kan maken

tevens hebben we deze bijv staan, luxer dan de 3 jarige, maar niet modelletje sportpony
Afbeelding
5 jr merrie, Wallenstein x Apollo v. Schafferden

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:51

mooie kleur, maar ik vind hem net wat te gedrongen, zit een mooie bles op en vind het kontje net wat te puntig ogen.. verder lijkt het me een leuk dier!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:55

pony is ook onbeleerd, maar goed, het gaat om het type en de vraag was hedendaagse ouderwetse types, die zijn er dus nog steeds :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:57

stef schreef:
pony is ook onbeleerd, maar goed, het gaat om het type en de vraag was hedendaagse ouderwetse types, die zijn er dus nog steeds :j

Dat is waar!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:51

Ik lees in dit topic dat aan het oude type Haflingers ook een rustig / braaf karakter wordt gekoppeld. Dat is niet mijn ervaring. Mijn eigen ouderwetse Haf is zeker geen dooie. Ze heeft flink wat looplust, kan in het bos behoorlijk heet worden en kan soms ook lekker bokken. Een tijdje terug omschreef een dierenarts van de kliniek van Laarakker haar als een sportpaard in een Haflingerlichaam!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:03

Rust? Nee, dat kent de mijne ook niet.
Soms wel, dan is hij onwijs braaf. Maar soms :x
Hij is vaak heter dan de warmbloeden die ik altijd heb gereden.

De mijne werd pas ook ouderwets genoemd. Ben ik het zelf niet zo mee eens.
1.52 hoog, barok, hoog op de benen. Maar wel de ronde billen en brede borst.
Boommaatje 36. Een haflinger zoals ik 'm wil zien. Behalve het behang. Dat had wat meer mogen zijn :+
http://img689.imageshack.us/img689/5092/img0097ai.jpg
http://img295.imageshack.us/img295/3779/img0079rt.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:09

Ik heb ooit nog met zo'n ouder type gereden, was meestal rustig maar kon ook ontzettend gaan klieren hoor. Naam was dan ook niet voor niets "Boeremans", kortweg Boertje.

Je hebt altijd wel uitzonderingen die de regel bevestigen, in elk ras en bij elk type. Het zijn en blijven nog altijd werkpaarden, ook al ga je er nu de sport mee in, die origine blijft er toch altijd wel in vind ik. Over het algemeen zijn ze vaak rustig en koel in de kop, maar ze zijn wel van oorsprong gefokt om in een ander soort leefwereld te werken dan ons platte landje. Die robuuste bouw is er imo niet voor niks, die was van oorsprong nodig, waarom die er dan gaan uithalen?

Een Brabants Trekpaard wordt ook niet meer ingezet op het land, wordt dacht ik ook niet meer zoveel gebruikt waar die voor nodig was, die gaan ze toch ook niet gelijk ineens "sportgerichter" gaan fokken?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:17

Mijn oud type Haflinger is over het algemeen een mega goedzak..
Behalve als je ermee in het bos gaat, dan wordt ze heel heet en als je het toelaat gaat ze héél hard.

Maar zolang je niet in het bos bent kan je er een klein kind op laten wegrijden ;)
Ook op wedstrijdterrein is ze zo braaf en rustig..

De modernere Haflinger die mijn vriendin rijdt is een stuk heter.. ongeduldiger en kan vreemde actie's uit halen..

Dus naar mijn ervaring is het oudere type inderdaad wel een stuk kalmer ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:43

wat ik wel vind, als je dan wel kijkt naar de sport, dat een luxe haflinger er veel beter in past dan een ouderwetse type, en die zie je ook maar vind ik minder mooi in de sport!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:54

Ja joh. Die oude garde vind ik leuk om te zien, maar daar blijft het voor mij bij. Hoef er niet zo nodig op te rijden en al helemaal niet op concours. Maar dat geldt voor de Friezen ook bij mij. Daar hebben we ook niet het oude model van staan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:04

Dat is waar, maar toch houd ik wel van het echte barokke van de fries, maar dat even terzijde!

ik denk dat ik qua type ook liever een nieuwerwetse haflinger zie..
Ik houd meer van het hoogbenige, maat, en een wat langere hals

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:09

DDW1190 schreef:
wat ik wel vind, als je dan wel kijkt naar de sport, dat een luxe haflinger er veel beter in past dan een ouderwetse type, en die zie je ook maar vind ik minder mooi in de sport!

Maar moet je dan het paard aanpassen naar het doel wat je hebt? Of je doel aanpassen aan het paard wat je hebt?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:28

Ja inderdaad, dat is helemaal waar hoor!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:18

Helemaal eens met stef!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:20

Ben ik het niet mee eens. Tegenwoordig zijn vrijwel alle paarden en pony's geschikt voor de basissport, dus nee, ik ga dan niet op zoek naar een ander ras. Vroeger hadden we alleen maar KWPNers en een enkele NRPSer, we zijn bewust over gestapt naar Friezen ed. Met oog op de sport. :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:27

Dan pas je dus het paard aan aan je doel. Wat zou je doen als je een vlakke fries had? Ik rij ook wedstrijden maar weet dat op een gegeven moment er niet meer uit te halen is dan is het klaar met de wedstrijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:29

Nouja. Kijk we weten wat we willen. We willen brave, fijne paarden. We geven er lessen mee, verhuren ze en ze lopen in de basissport. We hebben dus een heel aantal, vrij verschillende paarden. Maar ze voldoen allemaal! Maar we passen idd het doel aan aan het paard. Anders had ik straks met een Belgisch Trekpaard thuisgekomen terwijl mijn grootste droom en uiteindelijke doel toch subtop is. Tja.. Dan heb ik een probleempje. :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:32

haha kon je nog proberen hoorde last op stal een trekpaard in de z2 :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:33

Ja, maar Suptop begint pas vanaf ZZ-Zwaar!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:46

stef schreef:
DDW1190 schreef:

Maar moet je dan het paard aanpassen naar het doel wat je hebt? Of je doel aanpassen aan het paard wat je hebt?

Dat is precies wat ik probeerde te zeggen! De haflinger is wel geschikt voor de dressuur, er zijn er genoeg die het geweldig doen en bovendien is dressuur goed voor elk paard, maar wil je snel en makkelijk hoog raken... dan wordt het lastiger. Ik zie zo vaak halfingers langskomen bij meiden waarvan ik denk, waarom een haflinger? Als je alleen maar voor de dressuursport gaat kun je zoveel makkelijk het met een ander paardje proberen. Tenzij alle fokkers juist mee werken met deze ontwikkeling en de haflinger enkel voor de sport gaan fokken. Wat, denk ik, tenkoste gaat van de echt rastypische eigenschappen van de haflinger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:52

Waarom zou iemand die de sport in wil dat beter met een ander paardje moeten proberen als zijn/haar hart bij een ander ras dan een warmbloed ligt?
Ik rij ook dressuur met mijn haflinger, start ook. En ja, ook ik hoop het Z te halen met hem en wie weet wat nog meer.
Ik weet dat hij het kan. Natuurlijk zal ik problemen met bepaalde dingen ondervinden (middengangen, uitgestrekte gangen), maar daarentegen zullen er ook dingen makkelijker gaan.
Ik vind dressuur leuk, moet ik daarom maar een sportpaard kopen?

Ook vind ik het heerlijk om buiten te rijden, VD te doen en een sprongetje te maken, maar hoofdzaak ligt toch echt bij de dressuur. Ik hou van een robuust paard en ben toevallig verliefd geworden op een haf.
Ik zie wel hoever we komen en waar we stranden. Voorlopig hebben we er allebei lol in.

Maar niemand die mij zegt wat voor soort paard ik beter kan kopen omdat ik dressuur wil rijden ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:04

Nee! Dat is absoluuut niet wat ik wil zeggen! Als jij het met een koudbloedpaardje wil doen, en je wil de tijd en de moeite ervoor nemen is dat juist hardstikke leuk! En je kiest juist voor een haflinger omdat het geschikt is voor alle dingen die jij wil doen! Dat is juist het leuke aan een haflinger! Daarom heb ik ook voor een haflinger gekozen.

MAAAR als jou ambitie alleen maar en enkel in de sport ligt, en je koopt een zo modern mogelijke haflinger, die hoog op de benen staat enz enz, eigenlijk gewoon enkel een sportpony is, waarom zou je dan voor een haflinger kiezen? Voor enkel de sport is de haflinger gewoon niet het meest geschikt, waarom zou je dan een haflinger niet zichzelf laten zijn en lekker voor een ander ras kiezen, ipv een pony iets te laten zijn wat het niet is. Zoals stef zegt: Maar moet je dan het paard aanpassen naar het doel wat je hebt? Of je doel aanpassen aan het paard wat je hebt?

Ik rij zelf ook met mijn haflinger dressuur. Het gaat super en we hebben het hardstikke leuk. Maar wil ik binnen een zo kort mogelijke tijd naar de Z rijden en elke dag alleen maar dressuur trainen? Nee, daar doe ik mijn paardje geen plezier mee, dan had ik beter voor een ander ras kunnen kiezen.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel. :) Want de haflinger doet het super in de sport. En ik heb een hekel aan alle vooroordelen, of het idee dat de haflinger helemaaal niet in de dressuur thuis hoort.