Is dit genoeg om een paard van te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: IS HET GENOEG?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:46

hihi :P stond ik maar gratis :P Kost het paard nog minder :P
(alhoewel... ik heb nu wel een fijn contract dus ik zit voorlopig nog mooi op een goedkoop plekje :) mét stal en een land waar wij ook nog 87 pakken hooi vanaf hebben weten te halen ehh... de loonwerker natuurlijk ;) Dus dat scheelt ook weer in de kosten!).

Ik zou het ook alleen doen met een goed vangnet, want van alleen 100 euro in de maand red je het niet als er echt wat gebeurd. (en het is natuurlijk ook mooi dat je ook nog wat kan sparen voor jezelf ipv alles in het paard te stoppen)

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:09

Gulpje schreef:
puma schreef:
Als je in pension staat dan ben je zo 500 euro kwijt, hoef je echt geen moeite voor te doen. Zeker als je gewoon je lessen wilt volgen, je paard op ijzers hebt, wormkuren, etc. etc. Op een weitje is natuurlijk anders maar om nou te veronderstellen dat je een 'gouden paard' moet hebben om 500 euro uit te geven ..

Tja, afgezien van de ijzers doe ik alles wat jij doet, maar dan moet ik een zeker een hobbelpaard hebben omdat ik de 500 niet haal? ;)

Haha dat zijn jouw woorden ;-)

Nee dan zal jij het wel wat beter voor elkaar hebben. In een maand van ijzers ben ik al 300 stalling + 95 ijzers kwijt. En dan komt alles qua lessen, wedstrijden, verzekering etc. er nog bij. Ga ik dus makkelijk naar/over de 500 euro. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook willen dat ik het met minder kon doen maar dat is in de randstad moeilijk als je full-time werkt en afhankelijk bent van een all-in stal (en dan heb ik nog geen eens een binnenbak..) Dus ben benieuwd hoe jij dat goedkoper doet in een omgeving als Bussum! :-)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:31

Ja je zou het net aan kunnen redden. Ik redde het iig wel.
Stond gratis op een weiland alleen moest wel zelf hooi en biks betalen etc..
Ik zat rond de €70,- per maand.. Maar daar komen wel kosten als wormenkuur enzo bij..
En je moet natuurlijk ook potje apart hebben voor dierenartskosten.. Wij hebben gelukkig
nooit hele hoge kosten gehad, haflingers hebben over het algemeen een betere weerstand
dan warmbloed paarden maar toch is de kans nog groot dat het paard wat krijgt ! Dus daar
moet je wel goed over nadenken.

Mando

Re: Is dit genoeg om een paard van te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:36

Laatst moest de DA komen, zware koorts, 3 avonden geweest incl 8 spuiten... tadaaaa 165.00 euro Dan is je 100 euro potje snel leeg.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:45

als je gratis kan staan op een wei
moet dat zeker lukken met die 100 euro per maand
ik ben per maand circa 80 euro kwijt alleen aal stro hooi en voer
van die 20 wat je over zou hebben die je aan de kant kan leggen voor de hoefsmid 1 x in de 8 weken
en je wormkuur 1 x in de 8 weken

en de rest verder in je potje duwen dat je ook echt iets hebt als er wat mis gaat

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:56

Zorg anders dat je een paar maanden spaart voor je ' noodpotje' dierenarts.
Stan (grote haflinger) kost me per maand
10 pakken hooi a 3,50 Euro 35 Euro
1 zak ponybix a 12,-
1/2 wormkuur a 7,50
hoefsmid reservering plm. 10,-
zit je op iets van 60 Euro, tel daar nog iets bij voor bijv wortels, appels, onvoorzien en dan lukt het krap voor 100 Euro.
Maar dan moet je wel goed plannen en geen pech hebben.
En tja, dat heb je niet voor het uitzoeken, een dier is een dier.
Vanaf mijn 15e heb ik thuis trouwens betaalt voor de pony's die daar van mij stonden. Ik betaalde per maand toen 100 gulden (tja, ik ben geen 20 meer).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:23

Mijn paard had een tijd alleen maar pech en de laatse v.a rekening was 1600 euro.Ik ben verzekerd en betaal 500 euro per jaar dus dat komt er ook nog bij.Maar van een rekening moet je altijd nog 25% zelf betalen en je moet het voorschieten.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:32

@Onley: En hoe moet TS dan de zadelmaker betalen om regelmatig het zadel te controleren? De tandarts voor de controles en eventueel bijwerken van het gebit? De osteopaat of veearts als het paard een rare schuiver maakt?

De mokzalf als hij mok krijgt daar in dat landje? De lessen die ze zal moeten nemen om goed te leren rijden? Het hoofdstel vervangen als dat gaar is?

€ 100,- per maand is gewoonweg onvoldoende basis om een paard of pony aan te schaffen, zelfs als je altijd gratis weidegang zou hebben. Dat zou je nog maar net kunnen halen als alles goed gaat. Gaat het mis, dan is het paard de klos omdat baasjelief geen geld heeft voor zadelmakers, instructie, veeartsen of fatsoenlijk harnachement.

De € 500,- die genoemd wordt, vind ik helemaal geen raar bedrag. Daar zit ik ook al snel aan. Dat is natuurlijk wel anders als je paard dag en nacht op het land staat, maar dan nog heb je vaste en incidentele kosten die voor elk paard hetzelfde zijn en die uitgesmeerd per maand echt wel meer kosten dan € 100,- in de maand.

Het spijt me voor de TS, maar ik zou haar echt afraden op deze basis een paardje aant e schaffen. Voor haar als eigenaar is het ook niet leuk om buikpijn te krijgen als je paardje iets heeft omdat je de kosten niet op kunt brengen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:42

Voor de een is het haalbaar, voor de andere niet. Ik ben bij lange na geen 100 euro p.m. kwijt.
Mijn pony staat gratis, gratis voer, gratis stro, gratis ontworming. Als de hoefsmid komt kost mij dat vaak niets.. Alleen als m'n pony ziek is kost me dat een hoop geld, maar vaak heb ik het geluk dat de voorrijkosten niet betaald hoeven te worden, omdat de DA regelmatig komt. Behalve natuurlijk als het spoed is. Maargoed, ik heb natuurlijk heel veel geluk!
Mijn vorige pony heb ik 6 jaar gehad en in die 6 jaar heeft ie 1 keer gehecht moeten worden, 1 keer verkouden geweest en dat was alles.. Pony had mok, toevallig ander paard van stal ook dus kon haar mokzalfpotje lenen. Sja, het laatste jaar was ie vaak ziek en heeft me een hoop geld gekost, maar over het algemeen kost het mij weinig geld.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:22

500 Euro per maand, ik heb 7 paarden.....pffffff, ik geloof dat ik er snel een baantje bij moet nemen.....

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:30

opzich zou het moeten lukken. als je van die kleine baaltjes kuil/hooi koopt kost dat ongeveer €6 per baaltje en je doet er ongeveer een week mee. €6 x 4 = €24.
Dan het voer, als je paard ongeveer 2 kilo per dag eet en in een baal zit meestal 25 kilo ,dus je kan ongeveer anderhalve week ermee doen. dus laat maar zeggen dat je twee balen voer per maand nodig hebt=meestal rond de €15 x 2=€30
bijelkaar van voer= €54. je moet natuurlijk ook nog wormenkuren geven (rond €15,beetje goede,1 keer per maand) en hoefsmid niet te vergeten(bekappen:rond de €25 per maand,hoefijzers wordt alweer stuk duurder)en de jaarlijkse inentingen.Zal dus net uitkomen als je het goed doet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:44

Diablo schreef:
500 Euro per maand, ik heb 7 paarden.....pffffff, ik geloof dat ik er snel een baantje bij moet nemen.....

Nou inderdaad ja.. Dan mag ik er ook wel een baan bij nemen.
Ik ben ongeveer 170 euro kwijt per paard per maand.
En mijn paarden komt t aan niks te kort, staan in volpension, komen iedere dag naar buiten, hoefsmid komt om de 6 wk, ontwormen zit erbij in, entingen, tandarts is vorige week nog geweest en niet te vergeten alle poedertjes en dingetjes die ze door t voer heen krijgen + fysio die regelmatig langs komt.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:57

xMariekee schreef:
Zeker 500 euro per maand... en daarbij zou ik ook wel 1000 euro apart houden voor eventuele dierenartskosten.

1000 euro, ok, maar waar je die 500 haalt is mij niet volledig duidelijk...

met 100 euro kom ik toe per paard, en nee, die beestjes worden helemaal niet verwaarloosd, ze staan in de eigen tuin, eten per paard nog geen 2 zakken voer à 8 euro (=16), ik heb grote gewikkelde hooibalen, per paard gaat er 1/4e op per maand (1 baal= 12 euro, 1/4= 3 euro), water is putwater, ontworming is 1x om de 2 maand 12 euro, dus €6/maand per paard, hoefsmid is €20 per 3 maand per paard... de grootste kost is denk ik nog het onderhoud van de wei jaarlijks, maar daar heb ik geen verstand van, dat is pa's job ;) aan dierenarts ben ik per jaar wel zo'n 100 euro kwijt, en dat is zelfs ruim, dus reken zo'n 9 per maand... tandarts 1x/jaar à 30 euro (= 2.5/maand ongeveer)
als ik zo tel zit ik op €43.5... zonder het onderhoud van de wei dan...
ben ik nog iets vergeten?

zadel e.d. zijn nu eenmaal in het begin grote investeringen, maar als je het direct goed doet, heb je toch een tijdje geen kosten meer...

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:47

Mando schreef:
Laatst moest de DA komen, zware koorts, 3 avonden geweest incl 8 spuiten... tadaaaa 165.00 euro Dan is je 100 euro potje snel leeg.

ik zei : ''800 euro in mijn potje !!!"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:19

Ik heb wel eens alles berekend en opgeteld en kwam op € 375,- per paard/maand uit en ik heb ze nota bene thuis staan. Wat is er dan zo duur? Tsja, in mijn ogen kwaliteit.. Ik neem alleen genoegen met super mooi stro, mest elke dag mijn stal uit en vul die dan weer zodat mijn paarden altijd tot aan de enkels in het schone stro staan. Ik heb een hele mooie voordroogkuil die ik onbeperkt voor. Dan als hardvoer heb ik bijna het volledige menu van Pavo (biks, muesli, slobber) en daarbij nog Hartog Luzerne. Verder heb ik natuurlijk regelmatig kosten aan hoefsmid, dierenarts en tandarts. Daarnaast heb ik nog onderhoud aan stal en hekwerken. Materiaalkosten zoals paardenspullen (er gaat altijd wel iets stuk). Winterdekens doe ik ook maar een paar jaar mee en ik wil alleen maar Rambo dekens en dan wel in alle diktes.

Nou je snapt het idee wel, denk ik. Dus voor 100 euro een paard houden? Het zou mij niet lukken en ik zou het ook echt niet willen!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:21

Niet aan beginnen op die manier!!!!!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:55

amybartje schreef:
Mando schreef:

ik zei : ''800 euro in mijn potje !!!"

Ja klopt maar je heb altijd onvoorziene kosten.

Die van mij is over de kop geslagen. ostreopaat erbij, daarna in revalidatietraining, nieuw zadel, ieder jaar zijn check.. Dat is momenteel een Haflinger met een gouden randje van ongeveer Eur 5000.00. En zoals BBreedveld al aangeeft....En hoe moet TS dan de zadelmaker betalen om regelmatig het zadel te controleren? De tandarts voor de controles en eventueel bijwerken van het gebit? De osteopaat of veearts als het paard een rare schuiver maakt?
Zijn laatste check en poeder 212 Euro buiten die 165 euro's om. dan gaat je 800 euro potje snel leeg hoor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:49

Ik heb bijzondere paarden denk ik. Zeven stuks en ik heb echt bijna nooit een da nodig. Alleen toen er veulentjes geboren waren, maar dat gaat TS niet doen. Echt, mijn paarden zijn praktsich nooit ziek. Natuurlijk kunnen ze zomaar wat krijgen, maar ik heb werkelijk waar geen 35000 euro klaarliggen voor als de paarden opeens ziek worden hoor.....

Qua voer krijgen ze prima kwaliteit hooi. Ik heb net een vrachtwagen hooi laten komen, ik heb voor 7 paarden voor de hele winter hooi voor 1500 euro. en dat incl. vervoer Nederland-Duitsland. Krachtvoer krijgen ze uiteraard waar nodig, maar ruw voer is het allerbelangrijkste. Maar ik komk met de beste wil van de wereld niet aan 100 euro per paard.....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:25

Citaat:
Ik heb bijzondere paarden denk ik. Zeven stuks en ik heb echt bijna nooit een da nodig. Alleen toen er veulentjes geboren waren, maar dat gaat TS niet doen. Echt, mijn paarden zijn praktsich nooit ziek. Natuurlijk kunnen ze zomaar wat krijgen, maar ik heb werkelijk waar geen 35000 euro klaarliggen voor als de paarden opeens ziek worden hoor.....

Helaas hebben we geen van alle de garantie dat onze paarden nooit ziek zijn. Schaf je er één aan, dan moet je óók de kosten op je kunnen nemen van een paard dat extra zorg nodig heeft. Of voor de vervanging van harnachement of voor een supplement dat ze wellicht nodig hebben of van een eczeemdeken of van therapeutisch beslag en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je het extra geld niet nodig hebt, prima! Ik zeg ook zeker niet dat een toekomstig paard gegarandeerd wat gaat mankeren. Maar je kan in mijn ogen geen paard aanschaffen op basis van de veronderstelling dat een paard altijd alleen stalling en voer kost.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:39

Ik kom met de beste wil van de wereld ook niet aan 100 per paard ( om de woorden van Diablo maar even te herhalen) mijn paard kost me 1 pak hooi per week, 1/3 pavo koek per dag ( het is een IJslander maar die kun je qua voerbehoefte wel vergelijken met een Haflinger) en inderdaad heel af en toe een dierenarts maar als amybartje van het geld dat ze overhoudt van die 100 euro elke maand spaart dan kan zij best een keer de dierenarts betalen. Niet al te moeilijk doen en het zeker niet duurder maken dan nodig is, kwaliteit staat niet gelijk aan duur !

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:44

Ik zit eens te denken; op zich in de basis moet het kunnen, die €100 pm

Mits je ouders garant kunnen staan voor als er echt iets aan de hand is..., je hebt €800 voor noodgevallen (heel knap meer dan ik)
maar als die leeg zou zijn, kunnen je ouders dan bijspringen?

Dan zou het wel lukken denk ik

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:11

100 euro pm vindt ik onverantwoord zelfs al springen je ouders bij, op een dag zal je toch alles zelf moeten betalen.
Heb je er eigenlijk wel tijd voor? vergeet niet dat dat ook een hele grote rol speelt he ;)

Ik weet dat de drang naar een eigen paard groot kan zijn, hier in Almere zijn ook geen verzorgpaarden te vinden en de stalling is behoorlijk duur en dan nog al die andere kosten... Ik wacht nog wel even en blijf lekker dromen :D

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:14

Als mensen bij mij een paard stallen dan kost het hun €250,- dat heet dat ik hun paarden voer, uitmest en uiteraard train. De extra kosten komen hier dus nog overheen zoals, dierenartskosten, wormenspuit, hoefsmid etc. dus ik denk dat je alleen voeren wel red met €100 maar dat is dus alleen voer!

HARTJENIKI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:47

je hebt inderdaad wel wat meer geld nodig.
want stel.
je pony valt op zn rug met jou erop , je zadel breekt doormidden en ze krijgt iets aan zijn/haar rug.
hoppakee , meteen dierenarts erbij en je zadel moet naar de zadelmaker.
als het iets ernstigs is met je pony, kan het bedrag van de dierenarts al 100 euro zijn.
dus dat is niet genoeg denk ik.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:57

als we van het ergste uit gaan,heb ik uiteindelijk ook niet genoeg geld voor mijn paarden.
maar ik kom wel rond met die 100 euro.