scheren jullie je haf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:25

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:23

Zo zie je maar dat het heel erg verschillend toont op verschillende paarden ;)
Dan is die van jou in beweging en die van mij nogal vastgeroest aan de grond :+ maar toch...

Nicky_

Re: scheren jullie je haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:46

Mijne heeft het met de lessen erg zwaar. Ben er daarom over aan het denken om toch een patroontje te scheren.
Om haar wat te helpen, maar niet de hele jas uit te doen :)

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:47

Mijn haf is net een week terug geschoren. Bijna helemaal op een zadeldek na. Nu heeft ie een 200 grams deken op en staat overdag in de wei. Straks een 300 met hals. En als t echt bokkoud word krijgt ie er nog een extra onderdeken eronder.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:17

Mijn haflinger wordt vanaf dit jaar niet meer geschoren. Ze heeft haar eigen dikke jas aan, wel merk ik dat haar vacht gaat irriteren op sommige plekken waardoor ze erg gaat schuren.

Logness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:06

Mijn haffie wordt niet geschoren en gebruik geen dekens in de winter. Ze staat wel binnen en ze maakt gek genoeg geen echte dikke vacht aan. Als je haar ziet is het net alsof ze gewoon onder een deken staat. Ideaal gewoon.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:32

Renske is wel geschoren, maar dan met de haren mee. Aangezien ze overdag op het land staat, en 's nachts in de koeienschuur waar het niet heel veel warmer is als buiten.
hoofd en halve benen zitten nog volledig in het haar, wou dr mooie sokken ook niet missen O:)

liklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:44

Mijn haf is een paar week geleden ook geschoren.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:09

Ik laat mijn haf van de week ook scheren. Ze is vroeger geschoren en ik merk dat eens scheren, altijd scheren inhoudt. Ze zweet nu enorm na een kwartiertje rijden, ze is zeiknat. :(:)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:06

Waarom eens scheren altijd scheren?

Ik heb mijn merrie ook geschoren. Elk jaar (hopelijk volgend jaar niet) met 2 hartjes :+

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:09

ik scheer Sultan niet.. hij staat lekker buiten de hele winter met zijn dikke vacht

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:51

Het is nu het eerste naseizoen dat hij niet geschoren wordt... ben vroeg met een deken begonnen en hij is nu nog redelijk kort in zijn vacht! Wel wordt hij trager en zweet hij nogal, maar dat moet ik er dan maar bijnemen...

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:35

BarbaLala schreef:
Waarom eens scheren altijd scheren?

Ik heb mijn merrie ook geschoren. Elk jaar (hopelijk volgend jaar niet) met 2 hartjes :+

Ik weet ook niet of het voor ieder paard geldt, maar wat ze bij mij op stal zeiden is dat ze sneller een dikke, maar vooral ook dichte vacht aanmaken. En ze zijn het gewend. Fleur is nu soms heel sloom met rijden en nu ze een paar dagen terug geschoren is, is dat over. Het leek wel alsof ze niet helemaal fit was, alsof dat haar d'r in de weg zat...

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:20

Ik scheer mijn haffie niet, en ze is nog gewoon lekker fris en fruitig, heb afgelopen weekend nog een wedstrijd gereden en dat met haar wintervachtje!
gaat allemaal prima hoor, alleen wat langer uitstappen ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:25

ik heb mijn jongste haf al tijdje geleden geschoren. dat was supermooi en toen riep ik mn oudste haf echt nooit!!!! nou drie keer raden wat ik gister heb gedaan.... juist mijn andere geschoren en het is supermooi!!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:28

Mijn 4-jarige haf ruintje heeft ook een mooi Jachtmodelletje..
Het ziet er niet uit, maar is wel zo makkelijk, en ook nog confortabel voor paardlief. En dat is waar 't mij uiteindelijk om gaat! :D

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:44

mijn haflinger is gisteren geschoren.. :D
want anders blijft ze zolang bezweet...
was even wennen, maar het staat haar kei goed..:P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:55

Ik scheer mijn Haflinger ABSOLUUT NIET!!!!!! Buiten het feit dat ik het onpaards vind, vind ik zo'n teddyvacht juist super leuk staan! Bij ons op stal scheren sommige eigenaren alleen maar om de leuk of "omdat ze geen zin hebben om 10 minuten langer uit te stappen", maar zo'n vacht heeft mijns inziens juist een functie. Een paard heeft het niet gauw koud en dat zweten is alleen maar de buitenkant (het velletje is reeds droog, de haren hebben een afvoerfunctie net als bij regenwater). Sterker nog: degene die mij menles geeft, zet zijn paarden na de les gewoon op het land met een natte vacht en die paarden zijn in jaren niet ziek geweest. ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:59

Mijn Haflinger wordt zaterdag geschoren. :) Ze is de laatste tijd tijdens het longeren en rijden ontzettend snel bezweet, en ik heb het idee dat het haar ook allemaal maar jeukt. Verder duurt het heel lang voordat ze weer droog is na het rijden/longeren/wassen.. En tijdens de lessen heeft ze ook minder energie door die warmte. Dus hopen dat beide problemen dan opgelost zijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:49

Shenavallie schreef:
Ik scheer mijn Haflinger ABSOLUUT NIET!!!!!! Buiten het feit dat ik het onpaards vind, vind ik zo'n teddyvacht juist super leuk staan! Bij ons op stal scheren sommige eigenaren alleen maar om de leuk of "omdat ze geen zin hebben om 10 minuten langer uit te stappen", maar zo'n vacht heeft mijns inziens juist een functie. Een paard heeft het niet gauw koud en dat zweten is alleen maar de buitenkant (het velletje is reeds droog, de haren hebben een afvoerfunctie net als bij regenwater). Sterker nog: degene die mij menles geeft, zet zijn paarden na de les gewoon op het land met een natte vacht en die paarden zijn in jaren niet ziek geweest. ;)

Mijn haflinger werd anders behoorlijk sloom van al dat haar. Had het snel warm en stond te zweten op stal/in de paddock.
Ik heb een dekenmodel geschoren (halve hals, buik en deel achterbenen). Hij zweet niet meer als hij op stal/in de paddock staat en is weer zijn vrolijke zelf.
Hoezo dan onpaards om te scheren? Voor het mooie heb ik het niet gedaan, vind een dekenmodel allesbehalve mooi. Maar het is wel functioneel.
Hij had al een ontzettend dikke vacht, terwijl het buiten nog 15-20 graden was. Dat vond ik onpaards. En zeker als ik hem nu weer met een vrolijk humeur en gekke gedrag zie heb ik er geen moment spijt van!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:11

Shenavallie schreef:

Zweet wordt geproduceerd in zweetklieren in de huid, oftewel; de huid wordt wel degelijk nat ;) Ga voor de grap na het rijden maar is met je blote hand tegen de vacht in,.. het heeft een afvoerende functie maar dat vocht moet toch echt ergens vandaan komen.

Ook ik heb een dekenmodel voor praktische redenen en niet voor de mooi. Daar ga ik mijn paard niet om scheren.
Maar ik weet uit ervaring dat ze wel degelijk sloom/niet goed in hun vel kunnen komen te zitten als je ze door laat lopen met een noordpoolvacht aan. Dat is niet goed voor de conditie van je paard en daar moet je dan je werk aan aanpassen. Voor de mensen die gewoon willen rijden zou ik zeggen; waarom niet? Als je er maar rekening mee houdt dat je zijn winterjas uittrekt ;)

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:42

ik heb een ruin van 6 jaar oud die nu een tijdje onder een ongevoerde regendeken staat heb een 200 grams voor hem als het echt kouder wordt, nu rij ik hem zowiezo 3x in de week (wegens tijd gebrek, en nog geen licht bij de bak helaas niet meer)
hij zweet alleen zo als hij gereden heeft en dat vind ik nog niet eens het nare maar daarna duurt het zolang dat hij droog is, vind het dan gewoon sneu om hem dan weer in de wei te zetten.
nou gaf een vriendin van mij het advies om een streep op zijn hals en de voorkant van zijn borst te scheren, kan dit wel?
ben zo bang dat hij het heel koud gaat krijgen, en hoe komt dit haar weer terug blijf je dit altijd zien?
en wanneer is de beste periode om hem te scheren?

ben heel benieuwd naar jullie mening en iedeen :D

margriet

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:44

oja nog even vergeten er bij te vermelden hij staat 24/7 buiten weer of geen weer

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:46

nee, maar als het niet meer te verduren is : :))

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:49

ach opzich is het te doen maar ben 30 min echt aan het rijden en 2 uur aan het stappen, heel vervelend omdat ik 40 uur in de week werk en dus ook nog meer te doen heb dan alleen rijden.