witte staart en manen drama.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:19

hvjluck schreef:
mijn haflinger heb ook een iets gelige staart maar dat is gewoon zijn kleur. in de zomer word mijn haf ook helemaal grijs word met de jaar erger. zijn benen dacht ik dat ze vies waren heb ik 10x silvershampoo erop gedaan maar sommige haflingers hebben geen spierwitte manen, staart en manen dat is mijn ervaring.

klopt als een bus. Er zijn altijd manieren om zelfs een gele staart wit te krijgen, maar of dat nou zo paardvriendelijk en huidvriendelijk is?????

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:42

cowboymagic is super spul. nadeel van betadine is dat als je niet goed uitspoeld de paarden er jeuk van krijgen , ook is het niet goed om te vaak met betadine te wassen , zo ie zo vind ik dat sommige mensen veel te vaak hun paarden wassen , las zelfs elke dag ;( helemaal niet goed voor je paard .... die mensen kunnen in mijn ogen beter een hobbelpaard kopen, die zet je lekker in de huis kamer en kan je zo vaak afstoffen als je wil :7

Fiebie

Re: witte staart en manen drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:47

cowboymagic is inderdaad echt superspul! maar om het wit te krijgen was ik altijd alles met zilvershampoo van de kruidvat...
werkt echt supergoed..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:51

Ik heb de staart van mijn palomino altijd in een vlecht zodat hij hem niet onderpoept. Dat gaat heel goed. Alleen het onderste stukje wordt vies van de modder, maar dat kun je er zo uitspoelen.

In de zomer moet je er alleen wel voor zorgen dat het elastiekje niet te laag in de staart zit en dat er nog een redelijke pluim over is om vliegen mee te verjagen. Als het elastiekje te laag zit, kan een zwiep van de staart behoorlijk hard aankomen, ook op het paardenlijf zelf.

Ik vlecht de staart op een bepaalde manier in. Ik ga even kijken of ik een foto heb.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:52

Door steeds te wassen met van alles worden de haren steed 'poreuzer' en zijn ze steeds vatbaarder voor allerlei viezigheid. En nu niet met z'n allen zeggen dat is niet zo als je speciale shampoo gebruikt ;) dan is het ook zo maar dan gaat het minder snel.
Mijn ervaring met veel andere paarden en nu met Stan, gewoon eens in de maand of zoiets goed wassen met goede paardenshampoo en voor de rest om de 2 a 3 dagen flink in de antiklit. Als de staart niet wit wordt werkt betadineshampoo super en als je het mooi glad en glanzend wilt krijgen van die speciale shampoo voor witte paarden, maar ben de naam even kwijt want gebruikte het alleen bij andere schimmels. Maar dus zeker niet elke dag wassen / elke week ook niet *D
En waar het echt super wit van wordt is als je met ze in zee gaat....maar goed, da's ook niet voor iedereen een optie.
En wat ook al is gezegd is dat niet alle haflingers spierwitte staart en manen hebben... Stan heeft ook een zweempje goudkleurige haren ertussendoor zitten. Vind dat eigenlijk wel mooi, zilver met een zweempje goud :+:

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:01

MaaikeUshi schreef:
Door steeds te wassen met van alles worden de haren steed 'poreuzer' en zijn ze steeds vatbaarder voor allerlei viezigheid. En nu niet met z'n allen zeggen dat is niet zo als je speciale shampoo gebruikt ;) dan is het ook zo maar dan gaat het minder snel.
Mijn ervaring met veel andere paarden en nu met Stan, gewoon eens in de maand of zoiets goed wassen met goede paardenshampoo en voor de rest om de 2 a 3 dagen flink in de antiklit. Als de staart niet wit wordt werkt betadineshampoo super en als je het mooi glad en glanzend wilt krijgen van die speciale shampoo voor witte paarden, maar ben de naam even kwijt want gebruikte het alleen bij andere schimmels. Maar dus zeker niet elke dag wassen / elke week ook niet *D
En waar het echt super wit van wordt is als je met ze in zee gaat....maar goed, da's ook niet voor iedereen een optie.
En wat ook al is gezegd is dat niet alle haflingers spierwitte staart en manen hebben... Stan heeft ook een zweempje goudkleurige haren ertussendoor zitten. Vind dat eigenlijk wel mooi, zilver met een zweempje goud :+:

Ik was de staart van mijn haf alleen als hij echt niet om aan te zien is (als ze hengstig is of in de blub heeft gelegen) Haar manen was ik misschien 2 a 3 keer per jaar, en anti klit gebruik ik 1 keer per week!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:12

het verschilt per paard en wat jij mooi vind, ik was mijn paarden in de winter niet, alleen hun staart als het echt te erg word maar dan mag het niet vriezen, in de zomer was ik ze wel eens in de 2 a 3 weken, wel vaker afspuiten dat scheelt ookal. Gewoon kijken wat jij en je paard prettig vinden.
Antiklit is wel echt een must, anders krijg je rasta's.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:56

Nog even een foto...

Afbeelding

Dit is een 'winterstaart'. In de zomer moet het onderste elastiek zeker 20 cm hoger.

Ik moet wel zeggen dat mijn paard een ruin is. Voor een merrie weet ik niet of dit nou wel zo'n goed idee is. De staart heeft bij merries nog meer een beschermende functie. Aan de andere kant is het juist bij merries veel moeilijker om de staart schoon te houden, omdat er ook vaak urine in komt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:26

@LindyH: Bij merries een beschermende functie? Bescherming waartegen?

De tips die hier genoemd zijn zullen vast wel goed werken, maar niet als je een merrie hebt die de hele boel van onder tot boven vol loopt te schijten:D Ik ben er inmiddels aan gewend, maar heel af en toe komt er nog wel eens een penny langs die ut sjieluggg vind dat Ankie zo'n strontverzamelplaats als staart heeft ;)
Vlechten werkt in ankies geval ook niet, ook in een vlecht kan ze de staart nog heel goed onderpoepen ;) Het enige wat zou werken is de staart van onder tot boven inpakken in een waterdichte staartzak }:0 En dat werkt al meteen niet in de zomer, want dan hebben ze de staart nodig voor muggen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:41

Hinke schreef:
@LindyH: Bij merries een beschermende functie? Bescherming waartegen?

Bij merries zitten de kwetsbare delen onder de staart. Als je die staart invlecht zoals ik doe bij mijn ruin, dan staan die delen meer bloot aan kou, vocht en vuil. Ik heb geen idee of het echt kwaad kan, maar ik krijg al blaasontsteking als ik eraan denk. ;)

Misschien dat mensen die merries kennen met een coupeerde staart hier meer van weten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:48

KirstenG schreef:
.. maar om het wit te krijgen was ik altijd alles met zilvershampoo van de kruidvat...
werkt echt supergoed..

I Agree!

Mandy_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:15

ik was die van mij altijd met zilver shampoo en dan alleen der staart want haar manen! zijn altijd supper wit zomer en winter lang heb ze vorig jaar voor het laatst gewassen haha!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:22

een bandage om de staart als hij op stal staat. in de zomer misschien niet de beste optie vanwege de vliegen maar in de winter deed ik dat vaak wel

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:32

Damariis schreef:
een bandage om de staart als hij op stal staat. in de zomer misschien niet de beste optie vanwege de vliegen maar in de winter deed ik dat vaak wel

Je kunt dan toch een vliegendeken opdoen? ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:37

Een bandage zou ik nooit doen. Heeft hier ook iemand op stal gedaan. Die was mooi de staart kwijt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:38

FriesWytske schreef:
Een bandage zou ik nooit doen. Heeft hier ook iemand op stal gedaan. Die was mooi de staart kwijt.

Zou ik ook nooit doen hoor, maar vond het een interessante vraag.. Maar ik bind in de trailer wel altijd zijn schone witte staart omhoog door er een bandage om heen te doen, opweg naar wedstrijden dan alleen hoor. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:39

Ja dan kan het wel. Zij had hem een halve dag laten zitten.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:40

Dat zou ik nooit doen. Een staart (en manen en ander haar) heeft licht, en zuurstof nodig. Net als je lichaam zelf. :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:48

ik heb er nooit problemen mee gehad. die van mij stond dan ook maar van 8 uur savonds tot 6 a 7 uur sochtends op stal . op het land deed ik het niet om.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:32

elke dag wassen is zoizo geen optie,
Zilvershampo van het kruidvat, die werkt het best en is niet heel duur (meerdere keeren herhalen met kleine beetjes (dat werkt het best)).
Mijn paardje was ik denk ik een1 x per maand vooral voor speciale dingen. De dag naar het wassen is de staart weer zo vies als ik begon. (ze poept er overheen)
haar manen zijn wel spierwit.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:41

Vanmiddag ook druk aan het wassen geweest.
Staart was smerig, maar nu (bijna) spierwit :D
Eerst flink uitgespoeld, daarna gewone shampoo (action) gebruikt.
Het schuimt bij mij namelijk meestal de eerste keer niet :+ daarna flink aan het boenen geweest met zilvershampoo van de trekpleister.
Tadaaaaaaaa bling paard *\o/*

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:52

Een zeer paard/huid/milieu vriendelijke oplossing is 'houtskool'.

Eerst het paard wassen met een paardenshampoo
('mensenshampoo' of biotex etc. onttrekt meer vet aan de haren/huid)
Daardan verpulverde houtskool op de natte staart/huid aanbrengen. Daarmee haal je de gele plekken weg.
Als het droog is, goed uitborstelen.
Eventueel nog een keer herhalen.
Het vergt wel even wat handigheid met het opbrengen van het houtskool, maar het werkt prima.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:46

Ik heb me erbij neergelegd dat het onmogelijk is om de staart van mijn varken schoon te houden. Toen ik haar net had deed ik wel vaak de onderste pluk even in een emmer water, om het zand eruit te spoelen, en af en toe een keertje gewone shampoo.
Haar manen heb ik eigenlijk nog nooit gewassen.
De laatste keer dat ik de staart heb gedaan, was afgelopen zomer, toen ze naar het dekstation ging, en dan op de trailer even met een bandage omhoog gebonden. Ik vond dat ze daar toch een beetje fatsoenlijk moest aankomen :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:03

@guanacotje: tsja de staart van een echte viespeuk hou je idd niet schoon.

Ik zit er zelf over na te denken om een heel stuk van ankies staart af te knippen. Ze gaat dit jaar toch niet naar de keuring, en het ziet er ff wat minder vies uit. Daarnaast kan ze haar staart mss wat beter optillen als hij wat lichter is. Ik voel er heel weinig voor om elke dag de staart te wassen!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:03

Hinke schreef:
@guanacotje: tsja de staart van een echte viespeuk hou je idd niet schoon.

Ik zit er zelf over na te denken om een heel stuk van ankies staart af te knippen. Ze gaat dit jaar toch niet naar de keuring, en het ziet er ff wat minder vies uit. Daarnaast kan ze haar staart mss wat beter optillen als hij wat lichter is. Ik voel er heel weinig voor om elke dag de staart te wassen!

Hoeveel zou je dan af willen knippen? Ik heb in het najaar ook een heel stuk afgeknipt, tot ietsje boven de helft van haar onderbeen (als je begrijpt wat ik bedoel), dat scheelde een hele hoop antiklit en geborstel. Nu is het volledig teruggegroeid (heb er ondertussen weer een stuk afgeknipt, tot de 'normale' lengte). Mijn merrie heeft ook een mooie volle staart, en ik vond het nog niet eens zo vreselijk staan :)