Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lithium

Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:46

Nou de tittel zegt het al,
Maken julie een onderscheid tussen de Haflinger en de Avelignese?
Het zijn 2 apparte rassen maar lijken erg hardt op elkaar.
Enkel verschil is dat de Haflinger ontstaan is in Zuid-Tirol en de Avelignese uit Trento, Venetië en Midde Italie.
Hun oorsprongen liggen dus allebei in Italië, In Italië worden het als 2 apparte rassen gezien.
Van bouw, kleur en karrakter zijn ze bijna hetzelfde, behalve dat de Haflinger meestal zwaarder geboud zijn en iets kleiner zijn dan de Avelignese.

In Italië bestaan er ook 2 apparte stamboeken waar er dus streng gecontroleerd wordt.
Wil je je paard inschrijven in het Hafstamboek, moet je door de strenge controle gaan, als je paard te groot en te 'licht' geboud is of dergelijke, mag ie niet worden ingeschreven of moet je eens proberen in het Avelignese stamboek.

Hier in België en Nederland wordt daar vrijwel niet op gecontroleerd, heb je een Avelignese die je door de Haflingerkeuring laat gaan om te zien of hij voldoet aan de stamboek eisen, wordt die meestal wel ingeschreven.

Hier op bokt tussen de Haf-fans heb ik al gezien dat er een paar zijn die eigelijk in feite een Avelignese bezitten, maar het toch een haflinger noemen.

Mijn vraag is dus of iedereen hier zo is, of zijn er mensen (zoals ik , Cristina en Maythe *op Bokt*) die daar inderdaad ook onderscheid in maken...

xXx Luna Lachen

Milly_

Re: Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:48

hé, nog nooit van gehoord Haha! Heb zelf geen haflinger, en ben ook niet zo fan van het ras. Maar wel leuk om weten!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:55

Als ik jou verhaal lees, klopt de eerste zin van de wiki dus al niet?
"De Avelignese is de Italiaanse naam van de Haflinger. "

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:57

Die klopt dan inderdaad niet. Het zijn echt 2 apparte rassen hoor Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:00

is er dan een duidelijke foto van beide rassen? Ben benieuwd naar een vergelijking Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:01

In Nederland zal het je ook echt niet lukken om een Aveligneser in het Haflingerstamboek op te laten nemen, daar voor heb je ouders nodig die ook over Haflingerpapieren beschikken.
Bovendien is een grote slanke Haflinger niet automatisch een Aveligneser, tegenwoordig wordt de Haflinger groter en slanker gefokt dan vroeger...
De Aveligneser en de Haflinger hebben wel dezelfde oorsprong en dat is de Avellinum-haflinger. Echter de Aveligneser is zelfs groffer en zwaarder dan de hier bekendere Haflinger. Het is dan ook duidelijk een andere fokrichting, de Haf die wij kennen hebben behalve de Avellinum-voorvaderen ook nog een scheutje meer Arabisch. De Avellinum-haf is allang uitgestorven.
Dit is een Aveligneser:
Afbeelding
En zoals je ziet, is dit toch een iets ander paard dan een Haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:02

Er wordt zelfs op sommige buitenlandse paardensites gesproken over een Aveligneser-haflinger, kennelijk is de verwarring min of meer wereldwijd, terwijl het toch om twee verschillende rassen gaat, zij het dan met dezelfde oorsprong. Grappig!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:03

wel mooi paard Tong uitsteken

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:13

Ik weet dat een groter en slanker paad niet automatisch een Avelignese is.
Een vrij duidelijke vergelijking
(Ik Zeg u wel, ze die Avelignese is in nederland ingeschreve in het haflingerstamboek en deze 2 paarden zijn voor de verduidelijking NIET van mij Lachen )

Haflinger : (zijn naam roepnaam is Cadans, zijn stamboek naam Arno van Rooien HF 22203 / VB 2829)

Afbeelding

Avelignese *maar wel ingeschreve in het Haf-stamboek*
(Roepnaam Nathalie, Stamboeknaam Sabssouci La Ferme HFK 23609)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:15

Je haalt nu wel de zaken door elkaar, een Avelignese is zwaarder en grover dan een Haflinger. En de paarden op de foto's zijn geen voorbeeld van het paard wat in het Avelignese-type staat, die zien er toch echt meer uit als het paard van de foto die ik heb geplaatst.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:26

Ik haal het niet door elkaar (al kan ik begrijpen als het zo overkomt)
Eigelijk is er van uiterlijk niet zo veel verschil, al zie je het (naar mijn eige zegge) wel vaak in het hoofd.
Zoals boven al vermeld wordt wordt de haflinger naar gelang de tijd groter en slanker gefokt.

Het valt eigelijk te vergelijken met de (tegewoordige) Quarter en Paint daar in America.

In Nederland moet je misschien inderdaad de stamlijnen kunnen voorleggen voor ze in het het haf stamboek kunnen worden ingeschreven, maar ze kijken er niet zo streng naar of de voorouders aveligneses waren. De stamlijnen zijn hier ook bijna samengevoegt dacht ik. Zelf snap ik ook niet altijd 100% hoe het hier zit.

Maar toch blijf je het in het hoofs zien, het hoofd van een Avelignese blijft lichter dan een Haf Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:28

Lithium schreef:
Wil je je paard inschrijven in het Hafstamboek, moet je door de strenge controle gaan, als je paard te groot en te 'licht' geboud is of dergelijke, mag ie niet worden ingeschreven of moet je eens proberen in het Avelignese stamboek.

Hier in België en Nederland wordt daar vrijwel niet op gecontroleerd, heb je een Avelignese die je door de Haflingerkeuring laat gaan om te zien of hij voldoet aan de stamboek eisen, wordt die meestal wel ingeschreven.

In de lage landen zijn de haflingerstamboeken niet "open"; Het is niet omdat je paard rastypisch is, dat hij in het stamboek kan. Daarvoor dient het hulpstamboek/wachtregister en daar geraak je alleen maar uit door raszuiver (en dus met echte Haflingers) verder te fokken. Je zou dus kunnen je Avelignese in het hulpstamboek laten inschrijven, maar generaties lang "raszuivere" Avelignese fokken binnen het haflingerstamboek zal je niet lukken.

Anders gezegd: elke haflinger in het hoofdstamboek wordt beschouwd als een zuivere haflinger.

Groeten, SuSEQ

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:31

Ik wist niet eens dat er een Avelignesse bestond Bloos
Wel grappig idd, om de gelijkenissen te zien Ja

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:36

Zoals ik al zei weet ik ook niet 100% hoe het allemaal in elkaar zit, Je kan dus best gelijk hebben Lachen
Zelf heb ik nog geen haflinger of avelignese in het stamboek laten schrijven (Toch niet in de lage landen, wel in Italië waar mijn Cristina haar tante een stuk of 40 Aveligneses heeft rondlopen).

Maar we kunnen dus nog best doorgaan met het onderwerp zodat we weten wie er een onderscheid maakt en wie niet Tong uitsteken.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:37

Hier nog een die ook niet wist dat dit ras bestaat.
Heb zelf een haflinger , maar ik zie toch een hele boel vergelijkingen.

Wel leuk om te weten trouwens. Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:39

Ik ken wel iemand die beweert een italiaanse "haflinger" te hebben maar die heeft dan weer zwarte manen staart en benen;

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:43

Afbeelding

Afbeelding

Dit ziet er toch wel iets anders uit dan Haflingers. Gevonden op Italiaanse sites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:45

mamma schreef:
Ben net even aan het googlen geweest en vond deze.

http://www.agraria.org/equini/avelignese.htm

Toch wel gelijkenissen.

Zeker gelijkenissen maar waar ik me dan weer over verbaas is dat ze op deze site, die ik overigens ook al had gevonden, gewoon door elkaar worden gehaald, net of het één en het zelfde ras is. En dat is het dus niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:01

De merrie hierboven Sanssouci La Ferme is een volle haf. Een Stroganow x Animo om precies te zijn. Nors opkijken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:04

suleilitha schreef:
mamma schreef:
Ben net even aan het googlen geweest en vond deze.

http://www.agraria.org/equini/avelignese.htm

Toch wel gelijkenissen.

Zeker gelijkenissen maar waar ik me dan weer over verbaas is dat ze op deze site, die ik overigens ook al had gevonden, gewoon door elkaar worden gehaald, net of het één en het zelfde ras is. En dat is het dus niet.

Klopt, de bovenste is een haf, de onderste duidelijk niet.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:04

Mystica schreef:
De merrie hierboven Sanssouci La Ferme is een volle haf. Een Stroganow x Animo om precies te zijn. Nors opkijken

Misschien is Stroganow wel een Aveligneser Huilen van het lachen ..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:07

Ik vraag me nu trouwens wel af welk gedeelte van de wiki niet zou kloppen?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:59

Hmm dit kende ik niet, maar vind het eerlijk gezegt niet zo mooi, net zo'n "mislukking" qua kleur Bloos.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:46

Mystica schreef:

Het kan zijn dat ze een volle haf is, maar aan haar hoofd te zien zit er (waarschijnlijk dan ver bij de voorouders ofzo) toch iets avelignese in.