welke leeftijd inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

welke leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:39

Op welke leeftijd is of wrodt jou haflingr ingereden? Welke leeftijd is voor een hafligner het beste?

Lyonesse

Re: welke leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:10

De mijne heb ik op haar 8e ingereden. Tong uitsteken
Wanneer het de beste tijd is om het te doen, verschilt per paard. Aan sommigen kun je merken dat het tijd wordt iets te doen, anderen blijven lang iel en slungelig. Haflingers groeien lang door, dus over het algemeen genomen zal het rond 4 of 5 jaar zijn. Maar wat ik zeg, sommigen zijn er op hun 3e al gewoon aan toe om aan het werk te gaan. Kijk dus naar je paard, is hij al mooi uitgegroeit en geestelijk stabiel en in staat om te leren, dan kun je rustig aan beginnen. Alleen zo wie zo nooit eerder als 3 jaar.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:13

Mystica schreef:
De mijne heb ik op haar 8e ingereden. Tong uitsteken
Wanneer het de beste tijd is om het te doen, verschilt per paard. Aan sommigen kun je merken dat het tijd wordt iets te doen, anderen blijven lang iel en slungelig. Haflingers groeien lang door, dus over het algemeen genomen zal het rond 4 of 5 jaar zijn. Maar wat ik zeg, sommigen zijn er op hun 3e al gewoon aan toe om aan het werk te gaan. Kijk dus naar je paard, is hij al mooi uitgegroeit en geestelijk stabiel en in staat om te leren, dan kun je rustig aan beginnen. Alleen zo wie zo nooit eerder als 3 jaar.

eerder dan 3 jaar ben ik sowieso op tegen.. Ik heb nu nog geen haflinger maar ik ben wel van plan om er 1 te kopen. vandaar dat het is even wou weten Knipoog

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:27

tussen de 3 en de 5 jaar, ik ga pas met die van mij beginnen als hij 3 is, grondwerk etc en voor ik erop zit zal hij minimaal 4,5 zijn denk ik... ik ga het heel rustig aan doen!
Uiteraard is het per paard verschillend, maar ik heb zoiets van laat hem eerst maar eens goed uitgroeien, vertrouwen krijgen in mij en ik in hem, band krijgen en dan leg ik er pas een zadel op!!!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:16

ik denk dat het wel kan als hij of zij 3 is (mischien is iets later eginnen nog wel beter). Mijn haflinger is voor zijn 3e ingereden en dat was eigenlijk nog wel ietsjes te vroeg

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:04

Mijn haflinger is nu 3jaar en hij was al zadelmak gemaakt door de vorige eigenaars. Maar ik ga hem pas verder inrijden tussen zijn 3,5 - 4jaar.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:02

Ik zou er persoonlijk voor kiezen lekker grondwerk en vertrouwen opbouwen en dan rond hun 4de levensjaar beetje gaan wennen aan rij gerelateerde dingen.

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:57

Zijn op bokt al heel wat discussie's overgeweest.
Aan de hand van het sluiten van de groeischijven,rond het vijfde levensjaar,begint steeds meer de overtuiging te leven dat je niet te vroeg moet beginnen.
Dus na het vierde levensjaar.
Helaas is dat voor veel mensen niet handig.
Je moet dan een dier ruim een jaar langer onderhouden terwijl die niets opbrengt.
Een zadelmakke driejarige verkopen geeft daarom meer winst dan een zadelmakke vierjarige,heeft een jaar extra gegeten,inenting,ontwormen,hoefjes.

Heb ooit een onderzoek gelezen naar het vroegtijdig inrijden in combinatie met het zonder gebreken oud worden.
Tja,dat was een triest gebeuren.Te vroeg aan het werk zetten geeft veel lichamelijke gebreken,vroegtijdige slijtage aan gewrichten e.d.
Binnen de fokkerijen zijn ook stevige discussie's over de verrichtingproeven bij te jonge dieren.
Ook daar ondanks het grote geld gebeuren merken ze dat te veel goede dieren uit de sport worden genomen ivm te zware belasting op jonge leeftijd.

Oja,en wat betekent dat voor mij als particulier,die een paard koopt om hem/haar zo lang mogelijk te houden?
Heel simpel,wachten,wachten en dan een gezond en lang leven.

Edelweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:27

Ik beleer mijn paarden altijd als ze 3,5 zijn. Dan ga ik nog niet meteen volop aan de gang, maar wel 1 à 2 keer per week beetje rijden. Als ze 4 geweest zijn moeten ze aan de gang kunnen, maar wel naar kunnen van het paard. Vanaf hun vijfde zijn ze gewoon de pineut en mogen ze niet meer zeuren Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:31

3 jaar onder het zadel (wel kijken naar mate van volwassen zijn, misschien half jaar wachten)
2.5 jaar voor de wagen, in meerspan.

dat is hoe ik het ken in elk geval.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:24

mijne is in juni 5 geworden en ben er nu mee bezich om hem in te rijden

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:51

Wat laat! Ik denk dat het voor het paard gemakkelijker is om eerder te beginnen, omdat ze dan sneller leren. Ik wil mijn haflinger op 3 jarige leeftijd al zadelmak maken, en ik ben nu al (hij is twee en een half) met hem 1 a 2 keer per week 15 minuten aan het wandelen om hem verkeersmak te maken. Pas na het vierde jaar gaan inrijden vind ik persoonlijk wat overdreven. Mijn vader beleert al 35 jaar paarden op hun 3de levensjaar en hij heeft nog nooit een paard met rugproblemen gehad. Maar je moet natuurlijk niet als ze nog maar 3 of vier zijn elke dag gaan rijden!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 06:33

Het is al jaren bekend dat Haflingers later volwassen zijn dan KWPNers en hun groeischijven zich ook later sluiten dan bij KWPNers. Dus @ Hinke jouw verhaal over het beleren van paarden door jouw vader gaat niet helemaal op. En het gaat ook om schade die optreedt bij het vroeg inrijden, die pas op latere leeftijd naar voren komt. En omdat iets al jaren gebeurd, wil het nog niet zeggen dat het ook het beste is. Door de verbeterde technieken is nu beter zichtbaar wat er gebeurt.

Interessante site om eens te lezen met duidelijke rontgenfoto's. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:14

Hinke schreef:
Pas na het vierde jaar gaan inrijden vind ik persoonlijk wat overdreven. Mijn vader beleert al 35 jaar paarden op hun 3de levensjaar en hij heeft nog nooit een paard met rugproblemen gehad. Maar je moet natuurlijk niet als ze nog maar 3 of vier zijn elke dag gaan rijden!
Die rugpronlemen komen ook pas op de lange termijn.
Jaren later zie je de schade pas.
Als je nou weet dat de laatste groeischijven in de rug pas sluiten tussen het vijfde en het zesde levensjaar,hoe kan je dan nog gewetensloos op een 3 jarige gaan zitten?
(en dan bedoel ik dus inrijden,niet gewoon even zitten)
Er zijn meer rassen die laat uitgegroeid zijn,ik ga ook wachten tot 4 met mijn Tinker in te rijden.
Wat kan het nou voor kwaad om nog even langer te wachten?
Ik speel liever op save,dan dat ik het risico loop om straks een paard met rugproblemen te hebben.

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:10

mijn eigen haflinger word over 3 weken ingereden en zij is 3 jaar

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:16

Leuk kimly890, ga je dat zelf doen of laat je het door iemand anders doen?
Tinkerloos: dus je wilt zeggen dat ze jarenlang helemaal geen last hebben van het feit dat ze op 3 jarige leeftijd zijn ingereden en dan ineens als ze 20 zijn daar last van krijgen? Beetje vaag...
Janouk: om eerlijk te zijn is dit mijn eerste haflinger, ik heb dus idd niet zoveel verstand van of haflingers langzamer uitgegroeid zijn of niet. Ik zal het eens iemand vragen die er verstand van heeft. Heb je dat ergens in een boek of op een site staan? Zo op het oog vind ik hem er juist volwassener uit zien dan de 2jarige kwpn-ers van mn vader maar dat zal wel niet veel zeggen Tong uitsteken .

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:58

Is hier ook een topic geopend over leeftijd van bokt-haflingers.
Misschien is goed om te volgen,zijn er twintigers?Lopen ze nog zonder problemen?Op welke leeftijd ingereden.
Zelf ken ik heel wat haflingers,de oudste is 16 (nu ook met problemen aan voorbenen en vastzitten van de rug ).De rest is jonger,vreemd eigenlijk want een haf kan een hoge leeftijd bereiken.
Misschien toch de tol die er betaald wordt door te vroeg inrijden?
We zouden hier op kleine schaal kunnen kijken of er wel oude haflingers zijn en zonder gebreken oud zijn geworden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:13

Hinke schreef:
Tinkerloos: dus je wilt zeggen dat ze jarenlang helemaal geen last hebben van het feit dat ze op 3 jarige leeftijd zijn ingereden en dan ineens als ze 20 zijn daar last van krijgen? Beetje vaag...
Nee,dat wil ik niet zeggen,dat zeg jij nu.
Ik zeg dat het niet meteen opvalt dat het kwaad kan.
Als je op een 3 jarige (net 3 jaar) gaat rijden dan hoeft dat niet meteen te blijken dat het kwaad kan.
Na een paar jaar kan de ruggewervel bijv. vergroeid zijn,het paard kan een doorgezakte rug krijgen,er kunnen blokkades overal optreden,die uit de rug komen.
Niet meteen,maar op den duur wel.
En dan bedoel ik niet pas na 20 jaar.
Je snapt me wel,maar je wil gewoon horen dat je vader niks verkeerd doet...
Ik geloof ook heus dat je vader zijn best doet,en de paarden met liefde inrijd,maar het is nou eenmaal zo dat de groeischijven in de rug pas sluiten tussen het vijfde en zesde levensjaar.
Misschien weet hij dat niet?
(ik wist het tot voor kort ook niet hoor..)
En dat iemand iets al 35 jaar doet hoeft natuurlijk niet automatisch te betekenen dat het ook goed is.

Ik wil je vader niet aanvallen hoor,ieder doet toch wat hij/zij goed dunkt/lijkt,ik gaf in eerste instantie alleen antwoord op de vraag van de TS.
En die vroeg wat de beste leeftijd is om een paard in te rijden.
En aan de groeischijven te zien is dat dus niet met 3 jaar al.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 00:41

Tinkerloos: Je zegt dat je jaren later de schade pas ziet. Wat bedoel je dan met jaren later?
En dat iemand al 35 jaar paarden beleerd op hun 3de jaar betekent natuurlijk niet dat dan ook goed is. Maar als iemand al 35 jaar paarden vroeg beleerd zonder daar ooit problemen mee te hebben gekregen vind ik toch wel een vrij goede indicatie geven van dat het dan iig niet slecht voor het paard is.
Overigens zie ik het verband niet direkt tussen het niet dichtgegroeid zijn van de ruggewervels en het wel of niet kunnen beleren van het paard. Op het 3de jaar ga je er misschien 2 keer per week een kwartier op rijden. Wat voor gevolgen heeft dat volgens jou dan precies voor die niet gesloten groeischijven?
Van bijv. renpaarden is bekend dat ze veels te vroeg versleten zijn. Van topdressuurpaarden bij mijn weten niet, terwijl ik er vrij zeker van ben dat die bijna allemaal op hun derde jaar beleerd worden. Hoe verklaar je dat?
Begrijp me niet verkeerd, ik durf niet te zeggen dat het níet slecht is. Ik heb alleen nog geen enkele aanleiding gevonden om te denken dat het wel slecht is. En een artikel ergens op internet over dat de groeischijven niet gesloten zijn vind ik geen bewijs...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:04

@ Hinke
Veel dravers worden bijv. al met 1 jaar beleerd voor de kar en lopen als tweejarigen al koersen.

Je zegt dat je pony erg volwassen lijkt, maar
Neem nu maar een foto van jouw haflinger als 3 jarige en straks als 6 jarige nog een keer. Of ga op de hengstenkeuring kijken naar de keuring van de 3 jarige hengsten: dat zijn nog kleuters vergeleken met de volwassen hengsten van 6 jaar, die later in de ring verschijnen. De spiermassa etc is niet te vergelijken.

Je vraagt mijn mening en ik denk dat het beter is een haflinger pas als 4 jarige te berijden. Neemt niet weg dat je al heel veel training aan de hand kan doen met je pony. Maar het staat je vrij om je eigen mening te vormen hoor.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:10

Hinke schreef:
Tinkerloos: Je zegt dat je jaren later de schade pas ziet. Wat bedoel je dan met jaren later?
Een jaar of wat later.
Kan 3 jaar zijn,kan 5 jaar zijn,kan 7 jaar zijn.
Ik weet het niet,maar het is niet meteen te zien dat er schade ontstaat.
Als een stratenmaker aan het werk is,merkt ie in het begin niks.
Jaren later(ik weet niet hoeveel jaren) als hij gestopt is met dat werk,zijn opeens zijn knieen en rug versleten,of heeft hij daar pijn.
Ik bedoel dat het gelijdelijk gaat.
Het is niet direct te zien dat er schade is of komt.

Hinke schreef:
Maar als iemand al 35 jaar paarden vroeg beleerd zonder daar ooit problemen mee te hebben gekregen vind ik toch wel een vrij goede indicatie geven van dat het dan iig niet slecht voor het paard is.
Misschien hebben die paarden wel andere klachten,zoals een scheve nekhouding tijdens het rijden,niet rond kunnen lopen,niet willen inbuigen enz.
De klachten kunnen natuurlijk varieeren tot vanalles.
Het is niet presies te zeggen: nou mensen..dit paard loopt zo,omdat ie is ingereden op 3 jarige leeftijd.
Soms zal je ook niks zien,niet ieder paard hoeft last te krijgen.
(maar waarom onnodig het risico nemen?)

Hinke schreef:
Overigens zie ik het verband niet direkt tussen het niet dichtgegroeid zijn van de ruggewervels en het wel of niet kunnen beleren van het paard. Op het 3de jaar ga je er misschien 2 keer per week een kwartier op rijden. Wat voor gevolgen heeft dat volgens jou dan precies voor die niet gesloten groeischijven?
2 keer per week een kwartier kan denk ik weinig tot geen kwaad.
Maar denk jij dat iedereen die een paard op het derde jaar inrijd twee keer per week een kwartiertje gaat rijden?
Die kunnen al niet wachten tot 3 en een half of 4 jaar,dus dan gaan ze heus meer en langer rijden.
Over de groeischijven: een kind van 3 laat je ook niet 'echt' paardrijden.
De heupen zijn nog te slap,en er kunnen afwijkingen ontstaan als je langere tijd in een houding zit zoals op een paard.
Een 10 jarige kan ook lichamelijk het werk van een volwassen bouwvakker nog niet aan,ook al zou je hem alleen maar laten kruien,het is niet goed voor zijn rug en zal er op latere leeftijd zeker last van krijgen.
Net zoals met een jong onvolgroeid paard dus,de rug is nog niet 'klaar' en zal dus andere spieren verkeerd gaan gebruiken om de rug te sterken.

Hinke schreef:
Van bijv. renpaarden is bekend dat ze veels te vroeg versleten zijn. Van topdressuurpaarden bij mijn weten niet, terwijl ik er vrij zeker van ben dat die bijna allemaal op hun derde jaar beleerd worden. Hoe verklaar je dat?
Zie jij topdressuur paarden van 20 nog in de ring lopen?
Die stoppen waarschijnlijk op hun 16-de wel ergens met hun carriere.
(misschien ken jij 20 jarige topsportpaarden die nog zonder problemen topsport beoefenen?)
Maar we hebben het nu over een recreatie paard,geen topsport paard.

Hinke schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik durf niet te zeggen dat het níet slecht is. Ik heb alleen nog geen enkele aanleiding gevonden om te denken dat het wel slecht is. En een artikel ergens op internet over dat de groeischijven niet gesloten zijn vind ik geen bewijs..
Hoeft ook niet.
Voor mij is het overduidelijk bewijs.
De groeischijven zijn HET deel van de rug die de rug sterk maken,dat zijn de laatste bouwstenen om de rug 'af' te krijgen.
Zonder spieren kan je een paard rijden en trainen op meer spieren,maar je kan een open groeischijf niet trainen om dicht te gaan.
Als jij het geen aanleiding vind om iets langer te wachten met het inrijden van paarden,dan niet.
Ieder zijn mening,en ik zal de mijne verder voor me houden.
Doe jij wat je denkt dat goed is,dan doe ik dat ook. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:24

ben het helemaal met Tinkerloos eens!
Hier in Nederland is het een gewoonte om paarden op hun 3de levens jaar te beleren, ik was helemaal verbaasd toen ik laatst in England kwam en bleek dat paarden daar pas op hun 4/5 levensjaar werden beleerd. De gewoonte om vroeg te beginnen met jonge paarden houd in de praktijk in dat paarden gewoon sneller oud worden, doordat ze op jonge leeftijd overbelast zijn, is hun lichaam gewoon na verloop van tijd op. Een paard van 17 bijvoorbeeld is in Nederland oud, terwijl in England dat paard nog jaren lang mee kan. In Nederland word je voor gek verklaard als je een paard van die leeftijd koopt omdat over het algemeen ze rond die leeftijd al aardig op zijn, in England word er nog gewoon cross mee gereden.

Het is een keuze die je voor jezelf moet maken, als je echt landurig plezier van je paard wil hebben kun je imo beter wachten tot hij volgroeit is. Dat wil niet zeggen dat je in die tussen tijd helemaal niks kan doen, persoonlijk zou ik beginnen met zijn derde met grondwerk. Op zijn 4de er heel af en toe opzitten en verkeerd en trailer mak maken. En op zijn 5de vind ik wel een mooie leeftijd om aan het werk te gaan. Maar goed zo zou ik het doen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 23:43

Visconti: hoeveel paarden heb jij zelf ingereden?

Citaat:
Misschien hebben die paarden wel andere klachten,zoals een scheve nekhouding tijdens het rijden,niet rond kunnen lopen,niet willen inbuigen enz.

Eh, nee nog nooit last van gehad.

Citaat:
2 keer per week een kwartier kan denk ik weinig tot geen kwaad.
Maar denk jij dat iedereen die een paard op het derde jaar inrijd twee keer per week een kwartiertje gaat rijden?
Die kunnen al niet wachten tot 3 en een half of 4 jaar,dus dan gaan ze heus meer en langer rijden.

Ik snap je logica niet helemaal. Je moet je paard pas gaan beleren vanaf 5 jaar omdat als je er eerder mee begint je het niet op kunt brengen om het rustig aan te doen met rijden? Verward
Ik denk trouwens niet dat het helemaal klopt wat je zegt over het niet kunnen wachten met inrijden. De meeste fokkers hebben meerdere paarden en hebben echt te weinig tijd om alle paarden te berijden.

Citaat:
Zie jij topdressuur paarden van 20 nog in de ring lopen?
Die stoppen waarschijnlijk op hun 16-de wel ergens met hun carriere.
(misschien ken jij 20 jarige topsportpaarden die nog zonder problemen topsport beoefenen?)

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar heb jij weleens iemand van 60 gezien die de tour de france heeft gewonnen?

Ik sta helemaal open voor de mogelijkheid dat vroeg beleren slecht is voor de rug, maar tot nu toe heb ik nog geen enkel overtuigend argument of bewijs gehoord

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 02:29

Overtuigend bewijs?? Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Niet iedere ruiter vraagt hetzelfde van zijn paard in het begin of gedurende de carriere. Niet iedere ruiter weegt hetzelfde of zit goed mee.
Het is toch frappant dat de statisch gezien de gemiddelde leeftijd van het KWPN 8 jaar is in Nederland: blijkbaar sneuvelen veel paarden vroegtijdig.
Op IJSland worden de pony's ook pas met 4/5 jaar ingereden. En in veel stamboeken is er discussie over het als 3 jarige keuren van de dekhengsten en belasten tijdens een verrichtingsonderzoek van 3 jarige paarden, omdat het nog zo'n babies zijn als driejarige.
Dus echt, ik ben niet de enige die mijn vraagtekens zet bij het beleren van een driejarige

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 06:22

Hinke,ik geef het op hoor,je legt alles anders uit dan dat ik het bedoel..
Beleer jij nou je paarden maar vanaf 3 jaar,dan doe ik dat iig. niet.
Succes met je paarden loopbaan,en ik hoop dat jeer veel plezier in hebt. Knipoog