Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mystica schreef:De mijne heb ik op haar 8e ingereden.
Wanneer het de beste tijd is om het te doen, verschilt per paard. Aan sommigen kun je merken dat het tijd wordt iets te doen, anderen blijven lang iel en slungelig. Haflingers groeien lang door, dus over het algemeen genomen zal het rond 4 of 5 jaar zijn. Maar wat ik zeg, sommigen zijn er op hun 3e al gewoon aan toe om aan het werk te gaan. Kijk dus naar je paard, is hij al mooi uitgegroeit en geestelijk stabiel en in staat om te leren, dan kun je rustig aan beginnen. Alleen zo wie zo nooit eerder als 3 jaar.
Hinke schreef:Die rugpronlemen komen ook pas op de lange termijn.Pas na het vierde jaar gaan inrijden vind ik persoonlijk wat overdreven. Mijn vader beleert al 35 jaar paarden op hun 3de levensjaar en hij heeft nog nooit een paard met rugproblemen gehad. Maar je moet natuurlijk niet als ze nog maar 3 of vier zijn elke dag gaan rijden!
Hinke schreef:Nee,dat wil ik niet zeggen,dat zeg jij nu.Tinkerloos: dus je wilt zeggen dat ze jarenlang helemaal geen last hebben van het feit dat ze op 3 jarige leeftijd zijn ingereden en dan ineens als ze 20 zijn daar last van krijgen? Beetje vaag...
Hinke schreef:Een jaar of wat later.Tinkerloos: Je zegt dat je jaren later de schade pas ziet. Wat bedoel je dan met jaren later?
Hinke schreef:Misschien hebben die paarden wel andere klachten,zoals een scheve nekhouding tijdens het rijden,niet rond kunnen lopen,niet willen inbuigen enz.Maar als iemand al 35 jaar paarden vroeg beleerd zonder daar ooit problemen mee te hebben gekregen vind ik toch wel een vrij goede indicatie geven van dat het dan iig niet slecht voor het paard is.
Hinke schreef:2 keer per week een kwartier kan denk ik weinig tot geen kwaad.Overigens zie ik het verband niet direkt tussen het niet dichtgegroeid zijn van de ruggewervels en het wel of niet kunnen beleren van het paard. Op het 3de jaar ga je er misschien 2 keer per week een kwartier op rijden. Wat voor gevolgen heeft dat volgens jou dan precies voor die niet gesloten groeischijven?
Hinke schreef:Zie jij topdressuur paarden van 20 nog in de ring lopen?Van bijv. renpaarden is bekend dat ze veels te vroeg versleten zijn. Van topdressuurpaarden bij mijn weten niet, terwijl ik er vrij zeker van ben dat die bijna allemaal op hun derde jaar beleerd worden. Hoe verklaar je dat?
Hinke schreef:Hoeft ook niet.Begrijp me niet verkeerd, ik durf niet te zeggen dat het níet slecht is. Ik heb alleen nog geen enkele aanleiding gevonden om te denken dat het wel slecht is. En een artikel ergens op internet over dat de groeischijven niet gesloten zijn vind ik geen bewijs..
Citaat:Misschien hebben die paarden wel andere klachten,zoals een scheve nekhouding tijdens het rijden,niet rond kunnen lopen,niet willen inbuigen enz.
Citaat:2 keer per week een kwartier kan denk ik weinig tot geen kwaad.
Maar denk jij dat iedereen die een paard op het derde jaar inrijd twee keer per week een kwartiertje gaat rijden?
Die kunnen al niet wachten tot 3 en een half of 4 jaar,dus dan gaan ze heus meer en langer rijden.
Citaat:Zie jij topdressuur paarden van 20 nog in de ring lopen?
Die stoppen waarschijnlijk op hun 16-de wel ergens met hun carriere.
(misschien ken jij 20 jarige topsportpaarden die nog zonder problemen topsport beoefenen?)