brandmerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:04

even een vervolhje op dit topic:
viewtopic.php?f=152&t=754389&hilit=

het brandmerk van Flap is bijna nooit te zien, maar laatst heb ik het goed op de foto kunnen krijgen:

Afbeelding

wie kent dit brandmerk en wie weet waar het vandaan komt (land, stal, stamboek etc)? En vanaf welk jaar word er niet meer gebrandmerkt?

Jodym

Re: brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:22

Shinda heeft een ander brandmerk,,
eentje met een klaver en nr. 78 erop of,, 87 Tong uitsteken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:27

mijn ruin is nu 14jaar en die heeft een (KWPN) brandmerk, m'n merrie is 13jaar en die heeft geen brandmerk meer.
Dus ik neem aan dat vanaf ong 1993 geen brandmerken meer gezet werden.

gevonden! het is een haflinger brandmerk... (maar dat had je zelf ook wel kunnen gokken, je pony is typisch een haflinger)

Afbeelding

lijst met rassen + brandmerken

5haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:59

Het stamboek is inderdaad gestopt met brandmerken, i.v.b. met het niet goedkeuring van de dierenbescherming. Jouw haflinger heeft noh wel een Nederlands Stamboek brandmerk.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:25

Dit is duidelijk een Nederlands brandmerk (van de KVTH)
Dit kreeg een paard als ze opgenomen werd in het keurstamboek. Dan kreeg je de K. achter de Hf. te staan
Dus eigenlijk zou je haflinger ook gechiped moeten zijn ...
Ze branden niet meer vanaf 2001 of 2002......

Heb je een haflingerpaspoort bij je merrie/ruin??
Ik denk dat contact opnemen met de kvth het beste is wat je kan doen...

suces en heb je verdere vragen mag je pben hoor!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:13

ze is dus pas gechipt toen ze bij mij kwam. ik weet verder helemaal niets van haar, geen naam, helemaal niets. ze is nu 13 jaar ongeveer. zou een paard van die leeftijd ook een chip moeten hebben?
over het stamboek weet ik verder helemaal niets, hoe zit dat precies met het keurstamboek? voordat ik met de kvth contact opneem heb ik graag zoveel mogelijk info...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:14

ok, heb even wat gegoogeld, en ik heb gevonden dat haflingers met 3 jaar in het keurstamboek worden opgenomen, dat is in haar geval dus tussen 1997 en 1999 ongeveer.

edit: zoieso voor september 2001 dus, vanaf toen werd brandmerken verboden. ik heb nu in ieder geval iets. maar ja, wie weet hoeveel merries er in die jaren in het keurstamboek opgenomen zijn, de kvth doet in principe niets zonder stamboek nummer of naam dus eigenlijk heb ik nog niets...

al de derde edit inmiddels... ik bijf aan de gang. is er ergens op te zoeken welke paarden in welk jaar in het stamboek zijn opgenomen? mijn hafje valt op door haar kleine stokmaat. er zullen er niet veel van 1.35 zijn...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:01

ik zou het stamboek eens bellen en het verhaal vertellen , kijken wat ze dan kunnen doen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:20

De moeder van de haflinger die ik reed had dit brandmerk ook. Lachen
Zij is inmiddels 11 jaar als het goed is, ze is 1,5 jaar terug verkocht.
Verder weet ik er weinig van..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 23:38

ik heb een mail gestuurd naar de kvth. ik ben heel benieuwd naar het antwoord!

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:10

volgens mij hoeft dit brandmerk niet perse nederlands te zijn...

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:40

De haf van een vriendin van mij die ze laatst gekocht heeft, heeft een soort ster op der kont en dan staat er of z29 of 729, het is soms duidelijk en soms onduidelijk, wij weten geen enkele achtergrond van deze pony, afstamming, of ze uberhaupt papieren heeft, mijn vriendin zou het stamboek nog ontvangen van de handelaar, maar die weet inmiddels niet meer wie deze pony is :s ze heeft haar gekocht als 3 en half jarige pony dus we waren al een beetje begonnen met longeren en af en toe 5 min stappen. Blijkt dat ze pas 2 is, dus we moesten acuut stoppen, ze schijnt ook in het welsh cob stamboek ingeschreven te staan. Het is een heel vaag verhaal, dus mijn vriendin zoek eigenlijk een beetje het zelfde als jou, vervelend is dat he als je niks van je eigen pony weet.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:19

mijn merrie heeft ook het edelweiss brandmerk, en is inderdaad keur, bij haar is het brandmerk ook alleen te zien als ze hetkoud heeft, bij een bepaalde lichtinval.. en ik vind het juist zo mooi, haha.

ik ben benieuwd wat de kvth ermee kan, door haar hoogte valt ze inderdaad op en ik denk dat er dus wel een kans is dat je haar afstamming krijgt te weten, dat zou echt wel heel gaaf zijn! maar je weet in ieder geval dat ze in het keurstamboek is opgenomen, dat is al heel wat! ik ben benieuwd!

edit: het is heel normaal dat jouw merrie nog geen chip had maar al wel een brandmerk, het chippen was nog niet verplicht of werd zelfs nog niet gedaan op het moment dat jouw paardje in het keurstamboek werd opgenomen, die van mij is pas op haar 14e gechipt en stond haar hele leven al in het keurstamboek.

ankevandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:25

nou ik heb het zelfde meegemaakt maar ik had geluk dat de chip er nog in zat en dat we via de productschap voor vee vlees en eieren waar mijn pony gechipt was en wie ze was ze was alleen niet twaalf wat we dachten maar zeventien en die van mij is ook pas in 2000 voor het eerst op de keuring geweest en toen het brandmerk gekregen

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:06

mijne heeft ook een brandmerk, eentje op de bil hoefijzer met de letter H erin. Ook heeft ze er eentje in de hals, gelukkig zitten er manen over. Een rondje met een H erin. Was al gedaan voordat ze bij ons kwam.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:17

Mijn haflinger heeft ook een brandmerk, wat ook alleen in de koude dagen te zien is. Ze is een keurmerrie maar heeft er geen K achter, ze is dit jaar 11 geworden. Het komst misschien omdat haar chip niet geregistreerd is? Kwamen we vorige week achter, dus binnenkort even registreren!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:16

ik hbe een mailtje terug, had een heel verhaal geschreven , alles uitgelegd, krij ik alleen te horen dat ze aan een brandmerk iets kunnen zien...

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:42

Petra_O schreef:
ik hbe een mailtje terug, had een heel verhaal geschreven , alles uitgelegd, krij ik alleen te horen dat ze aan een brandmerk iets kunnen zien...

Nee klopt, maar aan het signalemet (aftekening op het hoofd, leeftijdsschatting en de ong. stokmaat als 3 jarige) moet een hele hoop terug te halen zijn.
Het is in ieder geval een Nederlands brandmerk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:42

hoe zou ji de stokmaat van mijn paardje als driejarige schatten als ze nu 1,35 is? ze heeft een heel aparte bles, en haar stokmaat valt ook op natuurlijk.
maar ze hadden helemaal niet gereageerd op mijn vragen alleen gezegd dat ze met een branderk niets konden, toch geen beste service vind ik.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 13:32

weer een mail gestuurd, gevraagd wat ze dan wel voor gegevens willen hebben. krijg ik als antwoord alleen dat het onmogelijk is iets te achterhalen. pfff, ze zijn wel erg kort van stof daar. iemand nog ideetjes?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:01

Even bellen ipv mailen?

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:32

mijn haflinger merrie is nu 15 jaar en heeft ook dat edelweis blad met een letter H erin gebrand op haar linker dij.Bij haar zie ik het ook aleen als ze het koud heeft of als de zon er op een bepaalde manier op schijnt. Vind het erg mooi

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:11

Is het mogelijk om in de gegevens van het stamboek te kijken? ze willen daar niet voor me kijken blijkbaar...

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:19

deze heb ik. Toen ik de haflinger kocht, waren de papieren al zoek. Tja voor dna moet je een vermoeden hebben wie de moeder en vader is. Dat weet ik ook niet. Dus ik heb geen officieele stamboek papieren.

Afbeelding

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:31

De onderste foto is geen Nederlands brandmerk, ik vermoed van een Duits fokgebied. Dus de kans is ook nog eens aanwezig dat het KVTH je paard niet kent...