wie rijd er met hulpteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

wie rijd er met hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:48

Wie van jullie rijd er met hulpteugels(martingaal enz. meegeteld) en waarom?
Ik nu nog in het bos met een martingaal omdat ze dan heel fris wordt met deze kou en binnenkort gooi ik de slof er een keer om om haar rustig naar beneden te kunnen begeleiden en ze niet achter de teugel kruipt

lovelucydan

Re: wie rijd er met hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:56

hoi hoi
ik rijd vaak met een martingaal omdat ze soms erg fris kan worden en soms met slof om de nagevelijkheid te trainen maar dit doe ik soms omdat ze soms niet echt helemaal ;os wil laten.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:01

hallo,
ik rij ook met een magtigaal als ik paarden ha uit proberen je hebt soms paarden erbij die met het hoofd na achter slaan en magtigaal houd dat tegen,en ik heb toch net wat meer te vertellen met een magtigaall en als ze erop goed reageren,dan rij ik zonder,
gr sammy

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:16

In de bak rijd ik altijd zonder. Alleen hoofdstel en zadel zegmaar.
En buiten rijd ik altijd met martingaal. Ookal is het een rondje uitstappen of weet ik het. Altijd martingaal om want hij is gewoon erg druk en sterk buiten.
Als ik naar het strand of duin ga heb ik natuurlijk ook maringaal om ... maar heb ik ook nog een halstertouw om z'n hals, of ik heb een halstertouw met 2 klipjes aan bij de kanten. dus die klik is wel is vast aan het bit.
Maar altijd als ik naar buiten ga heb ik een martingaal om!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:18

ik rij in de bak altijd zonder, met een buitenrit doe ik nog wel eens de thiedeman om, de laatste tijd ook niet meer, het moet ook niet nodig zijn!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:12

Ik gebruik bij een buitenrit nog mijn thiedeman. verder niet

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:02

Ik rijd nu de komende drie weken nog met thiedemann. Dan heb ik twee maanden met thiedemann gereden en hoop ik dat Matsjo wat makkelijker naar beneden gaat maar belangerijker nog, niet zo hangt en me niet uit mn model trekt. Hij is zo sterk, vandaar dat mijn instructrie ook aanraade met hulpteugel te rijden!
Laatst bijgewerkt door Matsjo op 23-01-07 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:03

Oeps quote inplaats van edit :p

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:15

In de bak rij ik eigenlijk altijd met slof voor de buiging,vooral links, buiten NOOIT, echt helemaal nooit. Vind dat ze daar haar vrijheid moet hebben.
Daarom rij ik buiten ook vaak alleen met hoofdstel, verder niets (cap, zweep zadel e.d. , niets Haha! )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:55

Lekker helemaal niks.
Nergens voor nodig. Thiedeman of Martingaal kan ik nog keer begrijpen buiten of tijdens springen of als je erg lastig paard hebt, maar slof Lips are sealed

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:57

Martingal omdat die van mij wel eens wil gaan flippen met wedstrijden en springen, en dan maakt ze zich heel sterk. Zo kan ik der beter houden. Lachen
Veder heb ik een slof in me kast ligen wegrotten die ik niet gebruik (vroeger wel gedaan)
En een elastiek (gebruik ik nu alleen voor longeren).

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:59

Ik rij met bijzetteugel eigenlijk zit die te los dat die ze hoofd nog gewoon als normaal kan doen maar het geeft gewoon een gevoel dat het beter gaat ik snap als je denkt wat raar want het is ook raar Tong uitsteken maar als sjors echt helemaal luisterd dan wil ik hem er toch afhalen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:03

met een martingaal, want jacq heeft nog wel eens de neiging in galop d'r hoofd in de lucht te gooien en dan nog harder te gaan Tong uitsteken

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:29

ik rijd nu met een thiedemann teugel.. omdat hij zijn hoofd wel eens in de lucht wil gooien en dan zit er geen stuur meer op.

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:33

voor t springen n martingaal, soms een slofje ligt aan het paard en wat het probleem is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:47

Ik heb een korte tijd met slof gereden, die heb ik echt gericht gebruikt en vrij snel heb ik het gebruik ervan weer afgebouwd. Verder rij ik vrijwel alleen met spingen met maringaal.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:50

Ik rij af en toe met een slof om het paard er net even iets beter door te krijgen. Ze blijven dan mooi lang en laag.
Dit gebruik ik ok met longeren.

Martingaal gebruik ik nooit meer omdat dat de rug van de paarden vast zet. Vooral met springen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:53

Alleen als ik op buitenrit ga een thiedeman, voor de rest gewoon zonder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:53

soms met een slof veder niet

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:56

slof voor t longeren om zijn rug meer te trainen, ik moet zeggen It works!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:25

Ik rijd nooit met een hulpteugel. Sterker nog, ik heb niet eens een hulpteugel. En die komt er (liever) niet!
Een martingaal vind ik nog tot daar aan toe maar om nou met een slof ofzo te gaan rijden omdat je je paard anders niet bij je kan houden of om m t nageefelijk lopen te "leren" dat vind ik onzinnig. Je paard moet uit zichzelf gaan ontspannen en met een hulpteugel zoals een slof ga je over tot dwingen.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:29

Ben ik niet met je eens Lachen Hier op bokt doen ze heel snel alsof hulpteugels een martelwapen is, nou ben ik ook niet echt voor slof maar een thiedemann voor een bepaalde tijd vind ik zeker niet slecht.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:32

Ik rijd regelmatig met slof. Omdat ik een erg heet paard heb, dan heb ik haar toch wat meer onder controle als ze te heet wordt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:15

sammetje schreef:
Ik rijd nooit met een hulpteugel. Sterker nog, ik heb niet eens een hulpteugel. En die komt er (liever) niet!
Een martingaal vind ik nog tot daar aan toe maar om nou met een slof ofzo te gaan rijden omdat je je paard anders niet bij je kan houden of om m t nageefelijk lopen te "leren" dat vind ik onzinnig. Je paard moet uit zichzelf gaan ontspannen en met een hulpteugel zoals een slof ga je over tot dwingen.

Hier ben ik het wel mee eens en dan voornamelijk de slof. Alles is rijtechnisch op te lossen alleen bij de 1 kost het wat meer tijd dan bij de ander.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 08:02

ik ben het er niet mee eens, in ieder geval, niet in mijn plaats. Ik gebruik persoonlijk de slof absoluut niet om een paard nagefelijk te houden maar om haar lekker lang laag te laten lopen. Dit vind zij moeilijk en kan ik hiermee makkelijker uitleggen, verder hangt hij altijd los.

Wel vind ik dat veel mensen hem echt als verknalling van hun paards rug gebruiken dus dan ben ik het er weer wel mee eens.

Bedankt voor de reactie's,toch wel fijn om te weten dat mijn haf niet de enige is die met een hulpteugel gereden wordt buiten. Het is nu nog een paar weekjes afzien en dan mag hij er vanaf Lachen