Kan hij het niet of is het testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Just_horses

Kan hij het niet of is het testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 12:11

Ik heb sinds een aantal weken een verzorgpaardje, een hafje dus..
Hij is een aantal maandjes onder zadel, maar de mensen zijn er niet veel mee bezig..
Nu eigenlijk niet meer omdat ze geen tijd hebben.. Dus daarom rij ik hem Cool ..
Alle, rijden.. Hij is liever lui dan moe!
Als ik wil draven doet hij dat 20m en dan is't weer gedaan, en dan kan ik blijven been geven,
hij zal heus niet terug gaan draven..
Nu wou ik weten.. Zou hij het doen om me uit te proberen of is het omdat hij het nog niet begrijpt?

Alvast bedankt! Pling

Tempus_Fugit

Re: Kan hij het niet of is het testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:13

pak er een zweep bij. als ie eerst wel aandraaft en daarna niet meer. dan weet hij het dus heus wel. misschien kent ie je beenhulpen nog niet goed genoeg.
dus daarom moet je duidelijk zijn.
als je wil draven: been geven -> geen reactie = tik(je)

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:49

Ahhh... je zit in de testfase! heb ik ook al 2 x mee mogen maken met bijrijdhafjes! Misschien moet je iets strenger zijn, idd een zweepje als verduidelijking van je hulp (tikje achter de kuit). Bedenk wel dat hij nog maar net onder het zadel is en het misschien nog moeilijk vind om onder de man te lopen.

Probeer eerst eens gewoon stukjes rechtuit, gaat het goed, dan beloon je hem uitzinnig. Kijk wel uit met drijven dat je niet gaat "kloppen" met je been, dan wordt hij op den duur natuurlijk helemaal "immuun" voor je kuithulp! (en dat is heeeel vervelend Knipoog)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:53

Nou het lijkt met sterk dat ie niet langer dan 20 meter kan draven hoor Lachen Dus ik denk dat je gelijk hebt en hij liever lui dan moe is. Dus streng zijn! Reactie eisen op je hulpen, door anders meteen een tik te geven. En iedere keer dat ie gaat stappen weer opnieuw aandraven. Dan merkt hij vanzelf dat het geen zin heeft om te gaan stappen en zal die blijven draven.

Zorg trouwens wel dat je het afwisselend houdt, steeds wat anders doen, figuren, buitenritje, enz. enz.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:12

ik lees in je profiel dat ie in april 2007 pas 3 word.Vind het belachelijk dat mensen op zon jong beest stappen,gek he dat ie niet vooruit wil

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:20

Wat!? Ik heb niet in het profiel gekeken, maar dan is het van de zotte dat je er al mee bezig bent. Zet dat dier nog even een halfjaar stil asjeblieft en pak hem op als hij 3,5 is en er klaar voor is. Wacht het liefst tot zn 5e, nu maak je echt heel veel meer kapot dan je wil!

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:21

Ik denk dat het inderdaad is dat hij eraan moet wennen dat ie nu ineens moet werken. Ook kan het zijn dat hij geen zin meer heeft en je daarom een beetje in de maling neemt. Hij is nog erg jong dus ik zal het gewoon rustig opbouwen. Als ie ineens stopt geef je hem een tikje met je zweep als ie niet op je benen reageert, dan draaf je een paar passen weg en zet je m zelf stil, zo kan je in ieder geval controleren of dat ie luisterd.. Lachen Voor de rest gewoon rustig opbouwen en oefenen, niet gelijk de zweep erbij pakken. Je moet zelf ook aan het paardje wennen en dan ga je vanzelf doorkrijgen wat 'streken' zijn of wanneer er serieus iets is.. Lachen succes !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:21

helemaal eens met Hafjessie. De pony is nog veel te jong om al bereden te worden. Ze moet nog 3 worden.
je zou dit eens moeten lezen, dan begrijp je waarom je pony nog te jong is.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Het inrijden van een jonge pony is heel iets anders dan het rijden van een ervaren pony. De pony moet eerst leren wat je beenhulp betekent. Je kan hem wel straffen met een zweep, maar waarom. Hij begrijpt het gewoon niet.

Naar mijn idee moet je lekker veel aan de hand stappen met de pony en hem de commando's aanleren. Lekker ernaast draven en het commando draf leren. Als je over een paar maanden er dan op zit, hoef je alleen draf te zeggen en gaat je pony al draven. Zo kan je hem rustig leren wat een beendruk betekent. Steeds been en commando en dan na een paar weken, zonder commando en alleen beendruk.

Heel veel succes. Echt als je nu de tijd neemt om je pony alles te leren en pas gaat rijden als de pony sterk genoeg is, heeft hij later veel minder blessures en hebben jullie allebei veel meer plezier.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:22

soms is het ook de conditie, toen ik ilona kocht had ze nog geen goede conditie. Nu ook minder omdat het donker is als ik thuis kom en niet kan rijden jammer genoeg Huilen .
Tegenwoordig heb ik een verzorgster erbij die gaat mee doordeweeks rijden. Dus komt goed onze conditie. Dus kan ook aan de conditie liggen. Ik nam in het begin ook een zweepje mee. Maar als ze moe was merkte je gewoon dat ze echt niet wou. Dus ging ik niet forceren met zweep en niet met sporen die dingen kan ik al helemaal niet mee rijden. Nu gaat het een stuk beter zonder zweep zelfs tegenwoordig zonder bit. Kan natuurlijk ook uitproberen zijn bij jouw, maar bij mij was het een conditie gebrek. Bloos Haha!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:24

ps vind het ook wel jong. Had nog niet alles gelezen. Je kunt ook conditie opbouwen aan de hand zoals janouk zegt. Pling

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:25

Wow, dat was iets waar ik nog niet eens aan had gedacht.

Tjah, als die pas 2 jaar is, en AL een aantal maandjes onder het zadel dan kan het best dat ie eigenlijk niet fatsoenlijk kan draven met iemand op zn rug.
Hij is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg, heeft geen balans, kortom hij kan het nog niet.
Geef dit paardje gewoon tot de 3,5 jaar om aan te sterken, en dan zal je zien dat hij wel wil lopen!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:42

Tja,is eigenlijk allemaal al gezegd.
Stoppen ermee,dier is nog een baby,kan nog niet lopen en al helemaal niet met bepakking.
Lekker een jaartje op de wei terugzetten en dan rustig beginnen.
Natuurlijk kun je nau alwel lekker kroelen en wandelen Haha! .
En dat van dat zweepje..... Boos! ,nee,zonde van het karakter.
Al zou ie willen,dier kan het echt niet,dus niets erin slaan.

Groet Dagmach

_Claire_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:44

Ik denk ook dat hij best wel snapt wat je bedoelt, hij draaft immers eerst wel gewoon aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:55

Een dier heeft helemaal geen boodschap aan die kalender, officieel is hij per 1 januari drie jaar, voorzichtig met hem beginnen kan absoluut geen kwaad, wegzetten tot hij 5 jaar is, is absoluut niet nodig. Mits er goed gekeken wordt naar het paard, wat hij aankan en vooral, voorzichtig aangepakt wordt. En die indruk heb ik toch echt niet.

Ik krijg de indruk bij dit verhaal dat de basis er niet goed inzit, dat het paard niet begrijpt dat hij door moet lopen, en dat de TS weinig kaas gegeten heeft van het voorzichtig beleren van een jong paard. De eigenaren van deze Haflinger denken ook door een verzorger dit paard goedkoop door te laten rijden ipv het door een professional te laten doen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:09

Vind het ook kinderachtig dat je mij een pb stuurt dat je niet op dat commentaar zit te wachten waarom.Ik zeg alleen maar dat beest is te jong,en vind je het gek dat ie niet wil.Het is een baby

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:04

Ik kom hier voor Hafjessie op. Het is inderdaad kinderachtig als je haar een pb stuurt.
Je opent een topic en vraagt om een reactie, waarom je pony niet blijft draven. Hafjessie neemt de moeite te reageren en legt je uit dat je pony nog een baby is. Te jong om op te rijden. Dat daar je problemen vandaan komen. Dat is haar mening. En ik deel haar mening.
Je bent het er misschien niet mee eens. Maar ik hoop dat je erover nadenkt en zeker het diertje niet straft voor iets wat hij blijkbaar lichamelijk nog niet aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:11

Jammer voor de pony, maar eigenaren en verzorger hebben geen flauwe notie met wat ze aan het doen zijn.

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 09:37

Ik snap sommige hun commentaar wel!
Maar om te oordelen over dat we niet weten waarover we bezig zijn is te ver!!
Daar weten jullie net niks van!!
Reactie & mening mag, maar geen vooroordelen!
Het paardje loopt maximum 1u per week! En dan vooral stappen en sturen omdat hij niet veel kan..
Hij is bijna 3.. Is dat dan ook al teveel?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:43

voordat een pony 3 is moet je er niet op gaan zitten vind ik.
de komende tijd kan je al veel met hem doen.
longeren, stemcomando's leren, langs de weg wandelen om hem verkeersmak te maken, aan de lange lijnen om teugelhulpen te oefenen, ect.
als hij dan straks 3 is zou ik als ik jou was onder begeleiding, dus bijvoorbeeld op de plaatselijke manege dmv priveles, beginnen met rijden.
zo doe ik het zelf ook, het paard is al wel ouder, maar het rijden (en niet erop zitten, maar rijden) wil ik onder begeleiding opstarten.
je kan foute dingen zo makkelijk en haast ongemerkt aanleren, maar afleren is veel moeilijker!
daarom deze tip, zodat je het voor kan zijn.
succes ermee, en echt, nog even wachten, het is maar een paar maand, die zijn zomaar om hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:44

Even afgezien van de leeftijd van de Haflinger: een uur per week, met een paard wat je aan het inrijden/doorrijden bent, is te weinig. Als je eenmaal aan het inrijden bent, moet je doorgaan, moet er vaart in zitten. Paard moet geen gelegenheid krijgen om zich te vervelen, en dat creeer je zo wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:45

Marigold schreef:

Ligt aan het paard. Een 2,5 jarige hengst kan gerust opgepakt worden. Op een 3 jarige IJslander moet je niet willen zitten tot hij 5 is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:50

Cassidy schreef:
Marigold schreef:

Ligt aan het paard. Een 2,5 jarige hengst kan gerust opgepakt worden. Op een 3 jarige IJslander moet je niet willen zitten tot hij 5 is.

ja oke, weet ik wel, maar ik denk dat het goed is om deze stelregel vol te houden..
er zijn nu ineens meerdere mensen op bokt die hun bijna drie jarige gaan rijden..
dat zal waarsch elk jaar wel weer zo zijn.
ik snap niet goed waarom het moeilijk is om nog 'even te wachten.
en een 2,5 jarige hengst, ik neem aan dat die dan in handen is van mensen die weten hoe ze eerst de spieropbouw trainen, ect.
voor een gewone pony, behalve de laatbloeiende rassen, vind ik gewoon echt, niet voordat de pony 3 is op gaan zitten.
niet alleen omdat ze dan lichamelijk te jong zijn, maar ook omdat ze vaak in het koppie nog te jong zijn om het te begrijpen, met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:56

Topic op western over het vroeg inrijden van paarden.
viewtopic.php?f=4&t=405744

Mijn mening staat daar. In mijn ogen is er ook nog een verschil tussen zadelmak maken en echt inrijden. Als je een maandje zadelmak maakt door een lichtgewicht ruiter, en het dier daarna weer het land op gooit, is er in mijn ogen niets aan de hand. Dat koppie kan het heus wel aan als het dier 2 jaar en 9 maanden is, hij zal in die drie maanden echt niet zo veranderen dat hij het ineens wel beter aan kan of beter snapt. Dat bedoel ik met je niet blind staren op de kalender. Al zegt de kalender dat hij 3 is, en ik zie qua exterieur een 2 jarige, dan wacht desnoods nog een jaartje. En bij heel veel rassen is de 1. januari de richtlijn voor de leeftijd van het dier. Ook als hij bij wijze van spreken in December geboren is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:58

@ Marigold
amen, en dan worden ze als vierjarige weer verkocht wegens 'onhandelbaar' gedrag! omdat ze in opstand komen. Kijk maar op marktplaats, genoeg vierjarige haflingers in de aanbieding, niet geschikt voor beginners staat er dan bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:02

Groen op groen gaat zelden goed. Dat er bij staat dat hij niet geschikt is voor beginners hoeft echt niet aan de leeftijd van het paard te liggen op het tijdstip van inrijden...