vlaskleurige manen/staart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

vlaskleurige manen/staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:22

je ziet tegenwoordig eigenlijk alleen nog haffie's met witte manen en staart. natuurlijk komt dat omdat het op de keuringen mooier gevonden wordt, maar ik vraag me af waarom je eigenlijk nooit meer haffie's ziet met vlaskleurige manen, of zelfs met bijna voskleurige manen...
toen ik 12 jaar geleden begon met rijden zag je die nog wel veel, en nu helemaal niet meer...
zonde, want ik vind het toch wel wat hebben... geeft het ras net iets meer diversiteit...

ik heb zelf leren rijden op haffie's en die hadden toentertijd nog de meest uiteenlopende tinten in de manen, van wit (de jongere) tot bijna dezelfde tint als de vacht (de oudere)... en dat laatste spreekt me toch wel aan, is wel apart...
mensen die nog wel deze pony hebben/fokken??

eilleen333

Re: vlaskleurige manen/staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:11

Ze horen juist witte manen te hebben toch? De mijne heeft ook wel een wat donkerdere staart (beetje vaskleur ja), aan de kant van de kont zeg maar. Maar verder zijn haar manen en staart mooi wit. Vind het bij het ras horen, spierwitte manen en staart.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:18

ik zie het ook nog wel, de vlaskleur.
Maar persoonlijk vindt ik witte manen en staarten mooier.
Volgensmij horen ze idd witte manen te hebben en niet vlaskleurig.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:18

dat is dus omdat het stamboek daar enkele jaren geleden mee is begonnen. toen was het in een keer "we willen vanaf nu alleen nog witte manen en staart". in de beginjaren was het heel normaal om vlaskleurige manen en staart te hebben, sterker nog, zo lang geleden is het niet eens dat er in de paardenboeken nog stond "zweetvos met vlaskleurige OF witte manen en staart", toen mocht dus allebei nog, maar het barbiepaardenkleurtje (niet oneerbiedig bedoeld, tis ook prachtig hoor) sprak toch meer aan boven het robuuster ogende vlaskleurige... (ik vind het altijd iets stoerder als de manen vlaskleur zijn)

heb laatst nog wel enkele met vlaskleur gezien, maar die zijn dan dus gelijk 15+ en worden op keuringen achteraan geplaatst, en niet omdat de bouw slechter is hoor...

djeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:00

Mijn haflinger merrie heeft een prachtige voskleurige manen en staart.
Die zie je ook niet veel.
Ook zeggen veel mensen,:Oh wat een leuke pony,is het een echte haflinger Verward
Dan moet ik altijd lachen,en zegt dan ja hoor met stamboek papieren en alles,haha.
Vind het toch wat hebben deze kleur Ja
Ik moet toch altijd net even iets anders hebben dan anders Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:29

Die van mij is donker met spierwitte manen en staart. Maar dat type zal ook niet erg lang meer te zijn zijn, omdat het stamboek zo gecharmeerd is van de goudkleur die ze nu bijna allemaal hebben. Heb op de keuring in onnen nog aardig war paarden met grijze, blonde of rode manen en staart gezien, maar goed, eerlijk is eerlijk, ik vind het niet mooi.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:32

die van mij heeft ook donkere manen en als je het wast is het heel wit en dan 2 dagen later is het weer vies Verdrietig

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:17

Mijn paardje heeft echt spierwitte manen(ookal zie je dat bijna nooit omdat ze ze altijd vies maakt Tong uitsteken ) maar ook wel wat heel lichtbruine haren door de staart heen.
Ik vind witte manen+staart ook het best bij een haf passen Ja

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:27

Laatst bijgewerkt door Mireille op 12-01-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link van foto gemaakt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:33

ja maar dat vind ik dus zo jammer, dat ze dan worden uitgesloten voor stamboekopname (of in ieder geval komen ze niet verder dan veulenboekopname), want ik vind het echt super stoer... die foto hierboven ook, echt gaaf (zeker ook door de westernoutfit Tong uitsteken)
ik zou het juist leuk vinden om binnen de voskleur zoveel mogelijk variatie te hebben, van lichte vos (bijna palominokleurig) tot chocolade en qua manen/staart alles tussen voskleurig en wit in... dan is er toch wat meer variatie... nu wordt het echt een beetje eentonig, ook omdat de haffie's nu bijna allemaal buiten het oorspronkelijke type gefokt worden, dus bijna allemaal in het sportmodel komen te staan, met de bijbehorende langere rug en slanker model, dat ten koste van de draagkracht gaat...

zou het stamboek vatbaar zijn voor kritiek?

mss dat we terug kunnen naar kleiner, zwaarder en meer variatie qua kleur... en als de consument dat niet wil, dat ze dan moeten uitwijken naar welshpony's... (de consument dus)
er zijn daarnaast nu ook te veel haffie's, de hengsten (veulens) gaan voor 50% of zo naar de slacht, omdat er teveel zijn, iedereen een merrie wil om ooit een veulen te fokken... en in bijv. duitsland gaat 90% van de gefokte haffie's op salamitransport... als er dan zoveel gefokt wordt, waarom kan er dan niet in meerdere types gefokt worden... ikzelf zou graag een haf rijden, maar door lange benen en steeds slanker wordende haffie's vind ik het niet echt mooi staan... met mij vinden meerdere mensen dat die nu uitwijken naar tinkers, fjorden en merensen... zonde toch? als er ook zwaardere haffie's gefokt worden zou dat al minder salami opleveren... en dan ook nog kleurvariatie, dan worden ze voor mensen die niet van eenheidsworst houden ook aantrekkelijker...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:23

De mijne heeft ook geen spierwitte manen, maar heeft er grijze haren tussen zitten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:33

leuk om te horen dat er toch haffie's zijn met andere kleur dan witte manen...

@charos: heb je al een hengst gevonden voor je merrie? heb laatst je topic gevolgd, maar ben het een beetje kwijt geraakt eerlijk gezegd...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:37

Ik vind het juist mooi die witte manen/staart.
Vosjes hebben ook al (een) voskleurige manen/staart en ik vind die combinatie van voskleurige pony's met witte manen juist heel erg mooi Ja.
Ben wel blij dat ze wit horen te zijn Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:58

ja, op zich is het natuurlijk heel mooi, maar het is zo beperkt dat een hele goede pony met voskleurige of grijze manen niet het stamboek in mag, of althans niet verder dan veulenboek...

zelfde geldt voor kleine haffies, als je een haf onder de 1,45 hebt tegenwoordig, dan kun je maar beter thuisblijven want dan eindig je steevast onderaan... dit gaat toch wel ten koste van het ras vind ik...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:23

Dat laatste wat je zegt klopt helemaal niet!!
Mijn 3jarige van 1,43 werd jeugdkampioen, bestgefokte merrie en beste 3jarige met een uitnodiging voor de elitekeuring..
Die zou ze echt niet krijgen als er ontzettend streng naar stokmaat gekeken werd.. Stokmaat telt wel mee maar andere dingen zijn belangrijker..
Een hele goede pony met voskleurige of grijze manen kan dus ook gewoon in het stamboek.. Je krijgt op je beoordeling alleen minpunten op de kleur..
Want verwacht je nou werkelijk dat als je een goede haflinger heb.. Met een kleine stokmaat of grijs in de haren dat die bij binnenkomst al niet gekeurd wordt voor het stamboek.. Wat een onzin!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:44

Ik zou het eigenlijk helemaal niet erg vinden als dat wel zo zou zijn... Nagelbijten / Gniffelen Als er nou wat grijze, zwarte of rode haren doorzitten... Kijk, dat geeft niet, maar echt met een volledig andere manenkleur, dat hoort niet en als je daar niet op selecteerd kom je er ook nooit vanaf...

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:29

Mietje reed ook op een haflinger die voskleurige manen had.
Moet je maar even in dr profiel kijken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:42

@ pauk: ik hoor hier van meerdere fokkers dat je met kleintjes en paarden met een afwijkende kleur (de manen en staart die ik noemde, of maanogen) beter thuis kan blijven...
jouw paardje zal waarschijnlijk slank zijn, hoog op haar benen en zal (ze is pas 3 zeg je) nog wel 2 à 3 cm groeien...

@Mystica: het hoort dus wel... de manen en staart van de haflinger zijn van oorsprong niet WIT, maar VLASKLEURIG... en dat is dus een beetje de kleur van stro... dus niet wit, maar gelig... dat het stamboek de laatste 10 jaar zo'n omslag heeft gemaakt, vind ik vrij drastisch en ook niet echt ten gunste van het ras (betreft niet alleen kleur, maar ook bouw, etc)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:53

ik vind het ook niet leuk dat het stamboek dit type paard fokt naar mij idee kunnen ze beter 2 types fokken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:56

Skippy01 schreef:
@ pauk: ik hoor hier van meerdere fokkers dat je met kleintjes en paarden met een afwijkende kleur (de manen en staart die ik noemde, of maanogen) beter thuis kan blijven...
jouw paardje zal waarschijnlijk slank zijn, hoog op haar benen en zal (ze is pas 3 zeg je) nog wel 2 à 3 cm groeien...

@Mystica: het hoort dus wel... de manen en staart van de haflinger zijn van oorsprong niet WIT, maar VLASKLEURIG... en dat is dus een beetje de kleur van stro... dus niet wit, maar gelig... dat het stamboek de laatste 10 jaar zo'n omslag heeft gemaakt, vind ik vrij drastisch en ook niet echt ten gunste van het ras (betreft niet alleen kleur, maar ook bouw, etc)

Onze haflingers zijn allang niet meer de haflingers zoals ze waren toen ze net van Folie afstamden. Het stamboek bepaald hoe het ras er uit hoort te zien, en dat is vandaag de dag voskleur met witte manen en staart. Het hoort dus NIET meer.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:20

Kleintjes zijn onder de 1,43.. De merriemaat begint nu ongeveer vanaf 1,43 maar kruipt duideljik op naar 1,48 voor hengsten nog hoger.. Onzin dus dat je thuis moet blijven.. Je moet alleen rekening houden dat dat speelt als je paard nog meer duidelijke zwakke punten heeft.

Ik lees bovendien overal dat je wat heb op het stamboek of over de haflingers van tegenwoordig.. Misschien moet je je is goed verdiepen in die veranderingen.. de veranderingen zijn niet drastisch.. Dat valt echt wel reuze mee.. Het maakt alleen ontwikkelingen.. En ja.. Als je dan het verschil ziet tussen een 3-jarige en een 13-jarige zit er een flink verschil in.. Maar het hoeft niet!!!!
Mijn 12-jarige en mijn nu 4-jarige zijn niet eens zoveel verschil.. Dus zo drastisch?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 10:09

ik ben gewoon van mening dat je een ras als de haflinger niet teveel naar een sportpony toe moet fokken. maar ik las net in een ander topic dat ze er in oostenrijk al wat van gaan terug komen...
en tjah, ieder zijn mening toch? de een vind het juist goed dat er verandering inzit, de ander (zoals ik) houdt het liefst vast aan oude principes. dat heb ik niet alleen met haffie's, dat heb ik met de meeste dingen in mijn leven... paarden, maar ook dingen die hier absoluut niets mee te maken hebben... conservatief tot op het bot zullen we maar zeggen Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:54

@Skippy01, nee ik heb nog geen hengst gevonden. Wil ook eerst door rijden in de sport voor ik haar laat dekken, dus heb nog alle tijd om een hengst te zoeken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:33

@ charos: ben wel benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest... (tegen de tijd dat je haar laat dekken). wel laten weten op bokt hoor!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:00

mijne heeft ook een witte staart en manen al zitten er in de staart nog wel voskleur erdoorheen.
ik vind het persoonlijk erg jammer dat het allemaal zo groot moet tegenwoordig en luxe ik zie liever een ouderwetse vind ik zelf ook meer een uitdaging voor de dressuur.
mijn 1,5jarige is nu 1,30m en zal min 1.35 worden en max 1.38(kan nog een groeispurt krijge en groter eindege) en zal tussen het luxe en ouderwetse type zijn dat zie ik graag maar meninge verschillen.
ik ben zelf ook niet zo groot 1.66m en zolang ik niet dik word is het totaal plaatje met een kleine haf ook nog leuk