Wie past er op een haflinger en wie niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivanhoo

Wie past er op een haflinger en wie niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:58

Ik ben op zoek naar een heel braaf paardje voor mijn vriend. Hij kan niet rijden en aangezien we binnenkort onze eigen boerderij hebben en ik ook graag met mijn eigen paard bosritten maak is het leuker om eens samen te kunnen gaan. Een vriendin raadde mij een haflinger aan omdat dit vaak koele paardjes zijn. Daarnaast zou het een weidemaatje voor mijn kwpn-er moeten worden, dus hij moet de hele dag (en eventueel snachts) op de wei kunnen staan. Dus geen aanleg voor hoefbevangenheid of zoiets. Ik zoek een paardje dat eventueel weken stil kan staan, en waar af en toe een rit mee gemaakt kan worden. Maar mijn vraag is hoeveel een haflinger makkelijk kan dragen. Mijn vriend is niet zo groot, zo'n 1m75 en weegt ongeveer zo'n 70 kilo. Zou dit kunnen??

Wesco

Re: Wie past er op een haflinger en wie niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:31

dat kan wel maar vergeet niet dat je een haflinger niet in een volle wei kan zetten. en al helemaal niet als hij soms weken stil staat dan kan hij bevangen raken

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:35

De haflinger staat bekend als een sober paard dus is vrij makkelijk in onderhoud. Het zijn wel sterke paarden dus ik denk wel dat jou vriend er op kan..

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:54

Wat betreft de wei, deze zal wel enorm groot zijn, maar niet vol. Mijn huidige paard staat ook de hele dag buiten maar voor hem is een te volle wei ook niet goed. Wordt als het goed is een schaarse wei, eventueel afgegraasd door schaapjes als dit nodig is. Maar dus wel veel ruimte.

Alvast bedankt voor jullie reacties ik hoop dat er nog meer zullen volgen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:35

Ja hoor een Haf kan hem best dragen... maar een tijd stil zetten.. is voor geen een paard goed, maakt niet uit wat voor ras het is.

En idd een schraal landje wsnt ze hebben aanleg om dik te worden of hoefbevangen te raken.

Is een IJslander dan niets voor je vriend.... die zijn het wel gewend dag en nacht buiten te staan.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:23

Ik had inderdaad ook aan een ijslander gedacht, ik dacht alleen dat deze toch nog wel een stuk kleiner zijn dan een haflinger, en wordt het dan niet te zwaar??
De haflinger zou dan geen weken achter elkaar stil staan hoor. We schaffen hem dan aan als paardje voor mijn vriend, zodat hij mee het bos in kan. Ik moet mijn eigen paard echt dagelijks rijden in verband met extreme stalbenen, dus zal ik zeker niet elke dag tijd hebben om de haflinger erbij te rijden. Dit zou ik dan wel zo'n 3x in de week kunnen doen, als het nodig is. Hij zou niet extreem lang stilstaan ofzo, want anders kan ik ook niet verwachten dat hij ineens een (lange) bosrit kan maken. Het is echt even wikken en wegen...zeker aangezien ik zelf geen ervaring heb met haflingers.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:26

Enkele weken stil staan zou dan alleen zijn wanneer we echt geen tijd hebben, of bijvoorbeeld het dazenseizoen, wanneer we in augustus het bos niet in kunnen. Het is dan echt een uitzondering, maar het zou voor kunnen komen...dus vandaar dat ik er "enkele weken" in mijn berichtje heb gezet. Dat is het maximale. Beweging hebben ze dan toch wel wat op de wei.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 00:41

Mando schreef:
Ja hoor een Haf kan hem best dragen... maar een tijd stil zetten.. is voor geen een paard goed, maakt niet uit wat voor ras het is.

En idd een schraal landje wsnt ze hebben aanleg om dik te worden of hoefbevangen te raken.

Is een IJslander dan niets voor je vriend.... die zijn het wel gewend dag en nacht buiten te staan.

Waarom kan een paard niet een tijd stil staan als die af en toe opgepakt word? En waarom kan een haflinger niet dag en nacht buiten staan en een IJslander wel?

Naar mijn idee kan een paard prima een tijdje stil staan en af en toe rustig gereden worden. En naar mijn idee kan elk paard dag en nacht buiten staan van arabier tot grote shires als ze het maar gewend zijn.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:31

mijn vriend heeft ook een haflinger. hij is ook rond die lengte misschien ff zwaarder. graag prima. wij hebben een had van 1.57 dus wel groot..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:39

ja hoor, een haflinger kan prima Ja ze zijn beresterk, sober en de meeste zijn super koel..... laat je wel van tevoren goed inlichten wat betreft het karakter, de ene haf is de andere niet.....
veel succes...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:50

Faniek schreef:
Waarom kan een paard niet een tijd stil staan als die af en toe opgepakt word? En waarom kan een haflinger niet dag en nacht buiten staan en een IJslander wel?

Naar mijn idee kan een paard prima een tijdje stil staan en af en toe rustig gereden worden. En naar mijn idee kan elk paard dag en nacht buiten staan van arabier tot grote shires als ze het maar gewend zijn.

Precies.......mijn Haflinger staat ook regelmatig 'stil' en ik pak hem daarna gewoon weer voor een buitenrit. Doe het wel rustig aan dan!! Houdt er wel rekening mee dat Haflingers toch wel erg sterk kunnen zijn, niet alleen lichamelijk maar ook 'in de kop'.
Die van mij staat altijd buiten (heb wel een stal voor noodweer o.i.d.) maar wel veel in de paddock (ook 's nachts) anders groeit hij dicht op de wei, hij gaat maar 6 uur verdeeld overdag de wei op. Ik bemest niet en houd het gras kort met de grasmaaier! Dus ik zou hem zeker niet altijd op de wei zetten, dat is bij dit sobere ras vragen om moeilijkheden!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:39

Haha, dan is mijn haflinger geen echte haflinger. Hij is haaartstikke lief, maar ik zou er geen beginner/iemand die hem niet kent mee naar buiten op kunnen zetten.
Maar ik moet wel zeggen, dat als ik mijn zusje, of een ander klein meisje eropzet, dat hij dan echt poeslief is en geen stap verkeerd zet. Maar erop naar buiten, hihi, nee Lachen

Maargoed, volgens mij kan ieder paard stilstaan of dag en nacht buiten, het is maar net wat het karakter is, en wat het paard zelf gewend is.
Bij ons staan sommige kwpners ook gewoon dag en nacht buiten, en sommige staan dag en nacht stil. Terwijl ik mijn haflinger geen weken stil kan gaan zetten en er dan op kan gaan zitten wen wegrijden, of hem alleen buitenlaten staan want dan breekt hij de boel af.

Het is maar net hoe het paard zelf is, en wat het gewend is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:58

net wat ik ook al zei, kijk wel uit wat voor haflinger je koopt, met mijn vorige haflinger, hoefde ik dat ook niet te doen, die was zo gek als een deur.....

xxJeannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:07

tjah ze zeggen altijd dat haffies rustig zijn, maar dan heb je die van mij nog niet gezien. tuurlijk zijn er wel rustige, maar andere rassen kunnnen ook rustig zijn. verder kunnen haflingers wel heel veel gewicht op hun rug hebben hor Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:19

ik heb die van mij nooit horen klagen over ruim 100 kilo...... oke, nu is het minder, maar ik zal nooit 65 kilo wegen
juist daarom een stevig paardje gekozen....

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:49

Ja, ik zou dan ook wel echt een koele moeten tegenkomen. Maar het is me in ieder geval duidelijk dat het kwa gewicht makkelijk moet kunnen. Ik zou dan toch zowieso voor een grote kiezen. Kwa weidegang zou ik dan nog even moeten afkijken. Ik heb dan namelijk 11/2 hectare weiland voor 1 paard, 1 of 2 pony's en dan misschien een haflinger, lijkt me niet dat ze dit bij kunnen houden dus bijmaaien of schapen zou dan een optie zijn.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie adviezen, ben een stuk wijzer geworden!

Groetjes Jolanda

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:42

Mando schreef:

mijn 2 staan altijd buiten, dag in dag uit. nooit hoefbevangen geweest. Ijslanders zijn rete duur, een haflinger is echt prima.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:47

Ivanhoo schreef:
Ja, ik zou dan ook wel echt een koele moeten tegenkomen. Maar het is me in ieder geval duidelijk dat het kwa gewicht makkelijk moet kunnen. Ik zou dan toch zowieso voor een grote kiezen. Kwa weidegang zou ik dan nog even moeten afkijken. Ik heb dan namelijk 11/2 hectare weiland voor 1 paard, 1 of 2 pony's en dan misschien een haflinger, lijkt me niet dat ze dit bij kunnen houden dus bijmaaien of schapen zou dan een optie zijn.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie adviezen, ben een stuk wijzer geworden!

Groetjes Jolanda

Wij maaien altijd (wanneer het gras het hoogst is) en zetten stukjes af en geven elke dag of naar behoefte een strook bij. Werkt erg goed heb nooit problemen en ze zien er prima uit Lachen

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:52

kijk eerst goed wat voor haflinger je koop..ik dacht 7 jaar geleden toen ik me haflinger kocht ook lekker voor mee naar buiten en ook in de winter want ze zijn zo koel in hun hoofd..nou niet dus..op die van mij wil je echt niet mee naar buiten in de winter hij is dan echt hyper en kan hem ook geen dag laten stil staan want dan moet hij eerst aan de longeer lijn voor ik er op kan..hij is nu 13 en heb hem al 7 jaar en is nog precies zoals hij was toen hij 6 was..het ligt er namelijk aan wat voor bloedlijn erin zit..de ene bloedlijn staat dichter bij de voormoeder een bergpaardje en deze haflingers zijn vaak rustig en koel..de andere bloedlijn licht dichter bij de voorvader de shaga arabier deze haflingers zijn dus veel temperemendvoller.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:02

Ik heb gehoord dat een haflinger met de bloedlijn waarin de Sturm zit, niet zo geschikt zijn voor onervaren ruiters... Dat deze minder koel zijn in het hoofd. Ik zou hier dan wel heel goed op gaan letten. Desnoods meerdere keren erheen om hem beter te leren kennen enzo.. Want het moet echt een brave zijn. Mijn kwpn-er is extreem braaf als buitenpaard. Er zit zelfs veel engels volbloed in. Dus soms zegt dat ook niet eens alles.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:32

een haf kan wel.. maar je zegt dat je vriend niet kan rijden.. ga er dan wel vanuit dat de meeste haflingers eigewijs zijn en dus snel aan de haal gaan met iemand ook al is ie groot!! ik zou eerder gaan voor een fjord.. zijn een beetje het zelfde maar een fjord is minder eigewijs (meestal) of je moet gewoon goed oppassen met de koop van je haf en zeker geen paard nemen dat ooit al is het al 6 jaar geleden op een manege heeft gelopen!!!! zoals je net zelf al zegt is het een goed idee om er een paar keer heen te gaan .. ook als je de 1e keer al helemaal verkocht bent, rij er dan zelf even proef op maar ook je vriend! hij voelt dan zelf al of hij het wat vind en jij kan dan echt wek zien of hij niet te eigewijs is
succes met het kopen van je paard!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:11

@ Smurffie
Ik snap niet waar je de theorie fjord minder eigenwijs vandaan haalt. MIJN ervaring is dat juist een fjord lomper en eigenwijzer is. Echter doe ik hier geen uitspraak over dat het echt zo is, want ik heb dit alleen meegemaakt.
Elk paard heeft een ander karakter. Ik had een super lieve haflinger waar iedereen op kan geweldig beestje. Ik heb ook een haflinger die totaal gek in de kop zit als je erop zit. Daarvan heb ik nu ook een dochter is 3 en die is super rustig en makkelijk.

Nee, ik trek geen conclussie over bepaalde rassen dat ze iets zijn. Elk paard is anders net als bij mensen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:24

dat is mij ook maar geleerd Bloos
een fjord zou leergieriger zijn er hierdoor minder eigewijs
nou is het niet alleen dat ik zoiets heb van ow dat zegt die en die dus dat is waar maar de meeste haffies ie ik ken zijn niet bepaalt oneigewijs Knipoog en de fjorden juist wel .. dat zie ik ook op mijn mange
maar ik denk ook dat dit niet echt aan het ras ligt maar aan het karakter van 1 paard niet van heel veel die toevallig van het zelfde ras zijn (oke geen toeval maar jullie snappen me wel!!) dus als jij voor een haf wil gaan moet je dat doen en gewoon goed op het karakter letten!!

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:17

Ja ik ga denk ik toch wel voor een haf. Ik vind het ook mooie dieren om te zien.
Daarnaast heb ik een vriendin die laatst met haar haf nederlands kampioen is geworden, mooiste haf van nederland, en die had al heel lief aangeboden om mee te gaan kijken bij een eventuele aankoop. Ze waarschuwde me wel voor zomerexceem, omdat dit vaker voorkomt bij haflingers heb ik me laten vertellen.
Ik heb mijn huidige kwpn-er ook zo'n 4 of 5 keer uitgeprobeerd. Heb er vanalles mee gedaan, mee buitengereden, op de wei gezet, gepoetst en hoeven uitgekrabt, heb zelfs een vriendin erop laten rijden, die hem rijtechnisch flink heeft uitgetest, en tot slot was ik vergeten het staldeurtje dicht te doen, en nadat we uren in huis hadden gezeten stond meneer nog gewoon lekker op stal! Dus het is ook geen weglopertje hahaha. Maar ik zal dit bij een volgende kandidaat wel achterwege laten Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:18

Welke haf heeft je vriendin dan nu ben ik nieuwsgierig Knipoog?