Diaree bij haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Diaree bij haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:47

Mijn 3 jarige haflinger staat 24/7 op het land, met onbeperkt kuil tot zijn beschikking. Nu het gras met dit natte weer zo snel groeit heeft hij erg last van diaree (hij heeft ook nog normale ontlasting en drinkt goed), gister was het zo erg dat ik hem een nachtje op stal heb gezet om stro te eten. Het gaat nu wel weer iets beter. Ik zit erover te denken om structuur muesli bij te gaan voeren, maar ik ben bang dat hij dan te dik wordt (hij is nu al aan de stevige kant).
Zijn er mensen die dit probleem kennen en er een oplossing voor weten?

Moniek

Re: Diaree bij haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:49

ik zal het niet weten.
Maar veel kuil zal ik niet doen zeker niet bij een haflinger zo eiwitrijk.
Daar zijn hafjes erg gevoelig voor zal gewoon op hooi overgaan.
verder veel succes ermee.
gr moniek

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:54

Hij staat op een pension stal en in een kudde met 10 andere paarden, ik kan dus niet zomaar overgaan op hooi helaas...
Ik zou hem eventueel wel kunnen verplaatsen naar een plek waar hij schraler kan staan, maar hij heeft hier zo'n mooi plekje lekker in de kudde. En hij staat nu 5 minuten fietsen van huis, dan 25...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:54

Er zijn met dit weer meer paarden die hier last van hebben. Het mooiste zou zijn dat je hem ipv kuil oud stengelig hooi kunt bijvoeren, maar je geeft zelf al aan dat dit niet mogelijk is. Ik weet niet hoe de balen zijn van inhoud, maar misschien zijn er een aantal structuurrijke balen die je nu kunt voeren. Wij voeren nu ook kuil bij dat bijna op hooi lijkt. Ik denk niet dat structuurmuesli de oplossing zal zijn. Bovendien is dat juist licht verteerbaar en vliegt dus ook door z'n darmen.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:43

voor de darmen is het altijd goed om zemelen bij te voeren. ik heb vroeger een paard gehad die slecht tegen de weerswisselingen kon en dus dan ook aan de dunne ging en dat heeft hem altijd goed geholpen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:29

Mijn haflinger heeft er geen last van, maar mijn shetlander wel, die krijgt ook elke dag een beetje zemelen, en dat werkt echt goed!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 09:49

Ik ga hem nu sowieso elke dag wat stro voeren, want toen hij een nacht op stal sto heeft gegeten ging het alweer beter.
Misschien een beetje een domme vraag, maar waar kan ik zemelen kopen? En hoeveel en hoe vaak moet ik daarvan voeren?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:18

die muesli zal denk ik inderdaad niet veel helpen. Die van ons is net met muesli begonnen (omdat ze te mager werd) en krijgt daar juist diarree van.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:11

zemelen kan je halen bij een winkel waar ze veevoeders zoals brokken en musli enzo verkopen en anders weten zij je wel verder te helpen. mijn paard gaf ik ongeveer een schep zemelen (wel goed water erbij doen hoor, dat het dus niet meer droog aan voeld) en daar deed ik af en toe wat musli door. hoeft dus niet maar vinden ze natuurlijk wel erg lekker Knipoog

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:14

Ik zit met prescies het zelfde probleem!
Mijn pony heeft dat ook.
En kan ook heel de dag kuil eten.
En ze gaat volgende maand naar binnen.
En dan krijgt ze geen kuil meer.
Maar tot die tijd..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 08:38

Heb gister telefonisch contact gehad met een veearts, volgens hem is het ook het meest waarschijnlijk dat het door het kuil komt. Kuil is helemaal niet zo goed voor haflingers (en ander koudbloeden) maar hier in Friesland krijgen paarden volgens mij bijna overal kuil... dus ik weet nog niet hoe ik dit nou op moet lossen. Want de enige structurele oplossing was volgens hem om paarden hooi te gaan voeren i.p.v. kuil, maar Tristan staat op een pension stal in een kudde met 9 andere paarden dus zo makkelijk zal dat niet gaan...

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:19

Kun je niet zelf bij een boer hooibaaltjes kopen en vragen of ze daar een plakje van geven i.p.v. hooi?
Dat doen ze bij ons op stal ook..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:25

Mijn paard gaat ook enorm aan de race van kuil en inderdaad is de enige oplossing overgaan op hooi.
Het is alleen in jouw situatie wel heel lastig. Als ze in een groep gevoerd worden, kan je er niks aan doen dat hij kuil binnenkrijgt, ook al geef je zelf hooi. Die van mij wist ook altijd nog wat mee te snoepen van de buren ( ik zweer je dat zijn stalgenoot het voor hem door de tralies duwde ), en liet zijn hooi dan vaak liggen. Anders is verplaatsen misschien de enige oplossing?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:44

Hooi bijvoeren heeft weinig zin, omdat hij zodra ik hem terug breng naar het land toch weer onbeperkt kuil tot zijn beschikking heeft.
Ik wil hem eigenlijk niet verplaatsen, maar als dit zo blijft is dat misschien de enige optie Boos!
@ erleyne: Krijgt jou paard diaree zodra die kuil krijgt of duurt dat een tijdje? Die van mij staat namelijk al een paar maanden op onbeperkt kuil en heeft pas sinds een paar weken last van diaree...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:51

Die van mij kreeg het ook pas na een paar maanden. Ik schrok me te pletter, ondertussen heb ik ontdekt dat hij voor meer zaken overgevoelig is, dus houd ik er rekening mee in zijn voeding. Dat moet vooral droog en vezelig zijn ( dus ook niet teveel fruit e.d.)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:55

Ik ben ook erg geschrokken ja, Ik heb Tristan nog maar een paar maanden en hij is mijn eerste eigen paard, allemaal erg spannend dus.
Ik ben idd ook meteen gestopt met het voeren van appels....
Volgens de hoefsmid kon ik hem het beste norrit in poeder vorm geven, ik denk dat ik dat maar wel even ga proberen want Norrit is in heel onschuldig. Maar waarschijnlijk is het voedsel gewoon de boosdoener....

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:08

Je kunt hem ook gewoon zemelen voeren(zit bijna niks in maar is wel goed voor de darmen) met een schepje knoflook poeder dat remt ook de diaree, iig nog veel succes Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:11

Zemelen zorgt er juist voor dat alles lekker doorloopt. Zou ik juist niet voeren! Wat stro eventueel lijnzaaddoppen helpt ook.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:05

Mijn shetje kruigt ook juist zemelen voor de goede mest, dus tegen de diaree, en het helpt heel erg goed.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:44

als ik rijd met mijn paarden hebben ze altijd slinger, dit is heel normaal, als je paard heel hard door de wei rent, dan is het niet gek dat hij aan de slinger is, mensen hebben dit ook Nagelbijten / Gniffelen

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:04

je kan hem ook smiddags in de wei zetten en snachts gewoon op slat!!!:D

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:36

op stal?! Waarom nou weer meteen op stal... Ik geloof dat een weiland altijd gezonder is dan binnen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 08:37

Ik vind in het weiland ook beter dan op stal, Tristan vindt het verschrikkelijk om in een box opgesloten te staan. Tristan kan nu bij de shets in het weiland, daar staat bijna geen gras, want volgens de pesion houder kan het ook wel door het gras komen dat is namelijk net nieuw ingezaaid. Ga hem daar vanmiddag neerzetten, hopen dat dat helpt...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:57

Een net nieuw ingezaaide paardenweide is geen paardenweide. Dit moet eerst minstens 2x gemaaid zijn voordat je er paarden op laat grazen. Veel te gelp gras, zoals ze hier zeggen. Oftewel, race-gras zonder structuur. Als ze van dit gras kuil maken, blijft het te weinig structuur hebben en dit is dus absoluut niet geschikt als paardenvoer.
Je kunt hem dus beter op een schrale weide zetten en goed hooi bijvoeren wil je geen problemen houden.

kipenhen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:02

ja ik zou mun paard er ook niet op latten grazen