Been beschermers/bandages bij haflingers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:53

Ik zie wel vaak dat mensen met bandages/beschermers rijden met haflingers,
Wat vinden jullie daar nou van. Ik vind het wel een beetje raar hoor. Zeker omdat haflingers sterke benen hebben en bandages ondersteunen dus wat krijg je.. dat de benen minder sterk worden.

Wat vinden jullie er nou van haflingers met beschermers/bandage's om?
Ik vind het overbodig totaal nutteloos. snap wel dat het er leuk uit ziet maar functioneel Nagelbijten / Gniffelen
Ja averechts.. Overigens gebruik ik zelf alleen beenbescherming als ik echt hoog ga springen maar gewoon peeskappen dus niet echt ondersteunend maar puur dat ze haar benen niet kapot slaat tegen de balken.

Phrono

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:47

Sja, ik vind het wel heel mooi staan, bijpassende bandages bij een dekje. Ik zelf gebruik ook geen bandages omdat ik er niet mee overweg kan en liever peesbeschermers gebruik. Ik rijd af en toe ook met peesbeschermers (en strijklappen) omdat ik het mooi vind. Als we op buitenrit gaan gaan de peesberschermers sowieso om. En of de benen er minder sterk van worden vraag ik me af. Ik doe de peesjes absoluut niet strak en naar mijn idee geeft dat geen erge gevolgen voor de pezen.
Iedereen voor zichzelf toch?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:08

bandages vind ik zelf ook onzin, dat is alleen maar voor het oog, maar peesjes doe ik wel altijd om, je paard hoeft maar een keer flink aan te tikken en je kan maanden stappen als het niet erger is.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:10

peeskappen beschermen alleen. dus dat maakt niet uit maar waarom je paard zn pezen verzieken omdat diegene dat mooi vind?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:14

sjorsie schreef:
bandages vind ik zelf ook onzin, dat is alleen maar voor het oog, maar peesjes doe ik wel altijd om, je paard hoeft maar een keer flink aan te tikken en je kan maanden stappen als het niet erger is.

Maar dan neem ik aan dat je ook peesjes in de wei om hebt?

Ik zelf gebruik alleen peesjes wanneer ik ga springen of ga longeren, of als ik zin heb om in een setje te rijden. Bandages vind ik ondingen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:22

voor dat aantikken denk je dat peeskappen helpt? nee dan moet je springschoenen omdoen en geen peeskappen Knipoog ik rij zelf wel met springschoenen zodat ze geen hoefvertrapping krijgt omdat mijn haflinger ruim loopt

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:31

Smurfie schreef:
omdat haflingers sterke benen hebben

Dit is niet helemaal waar.. Niet álle haflingers hebben sterke benen Knipoog
Mijn haflinger heeft alles behálve sterke benen.
Ik rij dan ook eigelijk altijd wel met beenbescherming hoor, heeft niks met verzieken te maken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:24

ik rij er ook soms mee. heel soms. omdat ik het leuk vind. Maar ik rij er niet alltijd mee. eigelijk haast nooit, gister heb ik er toevallig mee gereden. Maar ik doe het zelde. En tja het ligt er ook echt aan wat voor benen je paard heeft. sommige haflingers hebben geen stevige benen en zijn ze iedeaal voor.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 11:16

klopt maar ik heb het er niet over met paarden met slechte benen maar over paarden die sterke benen hebben.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:15

ik rij met peesbeschermers of bandages . nooit zonder Knipoog en ik rij ook met springeschoenen Knipoog

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:14

Nou dat alle haflingers sterke benen hebben geloof ik niet..

mijn haf is best luxe gebouwd en heeft dunne beentjes..

Ik heb Eskadron drie in een beenbeschermers en rijd anders met bandages met goede onderlappen.
En altijd met springschoenen ook met losgooien enz.

En op buitenritjes rijd ik rondom springschoenen.

Ik Train voornamelijk veel dressuur.. en spring ook.. dus ja.. ik vind beenbescherming echt heel erg belangerijk!

eerlijk gezegd snap ik het nu niet van dit topic majah..

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:16

mijne heeft altijd peesjes om en strijkkappen. Vaak ook wel springschoenen.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:16

ik ben het een met nikitaatje

boellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:23

Ik vindt dit zo onzin waarom een haflinger geen bandage of peesjes Je kan de haflinger van tegenwoordig niet vergelijken van die van vroegen die van mij loopt nooit zonder die heb hele iele benen en die kunnen ook gewoon stuk net als een kwpn en andere soorten.Dus ik vindt dit een onzin topic sorry

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:15

Amulet schreef:

Maar dan neem ik aan dat je ook peesjes in de wei om hebt?
Ik zelf gebruik alleen peesjes wanneer ik ga springen of ga longeren, of als ik zin heb om in een setje te rijden. Bandages vind ik ondingen.

goh wat slim zeg, in de wei Frusty

en je paard kan tijdens dressuur ook aantikken hoor, denk maar aan bokken, schrikken,zijgangen enz

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:25

ik doe nóóit bangages om, wordt totaal tierelier van die dingen en het helpt ook nog eens voor geen ene snars, met springen doe ik nog wel eens peeskappen om, zeker op een wedstrijd, omdat ze dan gewoon op der beentjes kan landen, ben er opzich niet eens zo bang voor, maar in een parcours gaat ze meestal veel sneller.
Verder heb ik die dingen nooit om, rede's
Verslappen de pezen en benen
komt zand tussen en gaat dus schuren
belemmerd de bloedsomloop.

en ik vind het trouwens niet alleen bij haflingers onzin, bij elk paard. De hoeven zijn een soort pompjes, en daarbij helpen de benen, dit wordt al zéér verminderd door ijzers, maar al helemaal als je er ook altijd bandages om heen wikkeld.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:11

sjorsie schreef:
goh wat slim zeg, in de wei Frusty

en je paard kan tijdens dressuur ook aantikken hoor, denk maar aan bokken, schrikken,zijgangen enz

Tijdens dressuur boots je de min of meer natuurlijke bewegingen van een paard na. Deze bewegingen zal een paard ook regelmatig in de wei maken. Dus wanneer je met peesbeschermers tijdens de dressuur begint zal je ook in de wei peesjes om moeten doen, daar is de kans op blessures net zo groot, zo niet groter. Vandaar mijn vraag of jij je pony dan ook peesjes in de wei om hebt, nav je reactie leek me dat wel logisch namelijk.

Ik vind je reactie overigens zeer denigrerend overkomen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:10

als je de peesjes langere tijd aanlaat en dus ook op de wei, knel je de bloedtoevoer af en blazen de benen op, lijkt me niet dat je stalbenen wilt, toch?

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:13

Ik doe ze af en toe aan. Maar het is gewoon leuk om een setje te hebben *LOL* .
Nee, maar op lange buitenritten of met het zwaardere werk (2 uur dressuren of springen) doe ik peesjes of bandages aan. Altijd peesjes of bandages aandoen is slecht dat weet ik ook Knipoog . Maar je moet niet op het oordeel over de haflinger (sterke hoeven en benen,...) afgaan want ieder paard is verschillend!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:06

Nee,met dressuur doe je zeker niet dezelfde bewegingen als in de wei.
Je probeert je dier rond te rijden in de bovenlijn zodat ie zijn achterbeen beter onder de massa krijgt en daardoor zichzelf en het ruitergewicht beter kan dragen.
Juist door dat beter ondertreden van zijn achterhand kan ie zichzelf voor aantikken.
Ja en dat zou jammer zijn.Een hoop ellende wat erg lang gaat duren.

Zie en dat is zo leuk Haha! om dat te voorkomen doe je gewoon een peesje om.

Zie het probleem niet.

Zet toch ook een cap op omdat ik er misschien een keer naast kan liggen.Of zouden toch mijn hersencellen erdoor verschrompelen?

Groet Dagmach

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:53

ik deed nooit peesjes of bandages om Romeo heeft ook sterke benen en goede hoeven hij bevestigd zegmaar het vooroordeel over de haflingers en fjorden, nu doe ik tijdens het buitenrijden en het springen altijd peesjes om ik heb nl een tijdje op een manege gestaan en ging met een stalgenootje buitenrijden, zij had dus een fjord, en we waren in een rustig galopje en haar fjord kijkt even opzij struikelt over een boomtak en heeft een peesklap opgelopen. de ellende die ik ervan heb gezien heeft mij overtuigd om iig buiten en met springen peesjes om te doen. verder doe ik soms bandages om en de reden hiervoor is, noem me bijgelovig als je wil... maar wanneer hij bandages omheeft struikelt hij niet zo snel meer. zeker in een mulle bak wil hij nog wel eens struikelen gewoon omdat hij met zijn stomme kop niet aan het opletten is, met bandages krijg ik het idee dat hij zich veel bewuster is van zijn benen en ze beter plaatst.

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:35

maar wat wil de topic starter hier nou eigenlijk mee bereiken?? ik vind dit echt een onzin topic.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:53

ik rijd zonder iets. Maar een stalgenoot rijd haar haf met kappen. Maar die heeft het ook nodig omdat ze zichzelf aantikt.
Mijn haf heeft alleen bescherming om als ze de trailer in gaat Ja

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:35

Wij (mijn vriendin en ik) rijden onze haflinger altijd met sowieso springschoenen. Meestal ook nog met peeskappen voor, en bandages achter. Ze tikt ook aan voor dus ze heeft die springschoenen zeker nodig. En die peeskappen zijn gewoon omdat er altijd iets kan gebeuren. Bandages hebben we niet altijd om.. maar het ziet er wel leuk uit Haha!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:38

Smurfie schreef:
Ik zie wel vaak dat mensen met bandages/beschermers rijden met haflingers,
Wat vinden jullie daar nou van. Ik vind het wel een beetje raar hoor. Zeker omdat haflingers sterke benen hebben en bandages ondersteunen dus wat krijg je.. dat de benen minder sterk worden.
Wat vinden jullie er nou van haflingers met beschermers/bandage's om?
Ik vind het overbodig totaal nutteloos. snap wel dat het er leuk uit ziet maar functioneel Nagelbijten / Gniffelen Ja averechts.. Overigens gebruik ik zelf alleen beenbescherming als ik echt hoog ga springen maar gewoon peeskappen dus niet echt ondersteunend maar puur dat ze haar benen niet kapot slaat tegen de balken.

Wat een onzin.. Hoezo haflingers hebben sterke benen, dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Er zijn ook haflingers met minder sterke benen en wat versta je onder sterke benen?
De pezen? De huid? Ze schaven zich net zo snel open als ze zich aantikken als ieder ander paard hoor...

Beenbescherming nutteloos? Dus als mijn paard een gekke sprong maakt en d'r pezen aantikt zijn ze nutteloos? Gracy strijkt met haar achterbenen.. De strijklappen voorkomen toch heel wat wondjes denk ik zoo...

Wat een onzin zeg Nagelbijten / Gniffelen

Nikitaatje schreef:
maar wat wil de topic starter hier nou eigenlijk mee bereiken?? ik vind dit echt een onzin topic.

Helemaal mee eens Lachen